רונית אשד-לוי

רונית אשד-לוי (44), השלימה את סגירת המעגל שחלמה עליה: לפני שנה וקצת היא סוף סוף התיישבה על כס המנכ"לית של "אפריקה התחדשות עירונית" מבית אפריקה ישראל מגורים – החברה שאשד-לוי ייצגה אותה כעורכת דין צעירה. היא גם קנתה את דירת החלומות שלה בהרצליה - בדיוק באותו פרוייקט שבו לקחה חלק כעורכת דין.

אבל אז, כשהיא פחות משנה בתפקיד, מצאה את עצמה אשד-לוי מנווטת את הספינה באחת הטלטלות הגדולות שידעה מדינת ישראל. "מאז אוקטובר 23' ההתמודדות שלנו היא יומיומית", מספרת אשד-לוי. "היו לנו עובדים שהיו זמן רב במילואים, כשהאחרון שבהם חזר לפני פחות מחודש. למזלנו הגענו למלחמה מאוד איתנים, ואנחנו לא עוצרים לרגע".

חמישה חודשים לתוך המלחמה, אשד-לוי קיבלה החלטה לעשות כל מה שיידרש כדי להמשיך ולקדם את הפרוייקטים, גם באיזורי קו ראשון לאש. "הפרוייקט שלנו באשקלון חטף הרבה טיווחים, וכחברה אנחנו מבינים את התפקיד שלנו בזה ועושים מה שדרוש. אנחנו בתנופת עשייה, ולצד זאת לא נופלים לרגע לתחושה שהכל בשגרה", מסבירה אשד-לוי. "הכי דחוף מבחינתנו, זה לאכלס מה שאפשר ולהחזיר דיירים לדירות ממוגנות – אנחנו עושים שמיניות באוויר כדי שזה יקרה. אני נותנת למשפחה ביטחון בבית שלה, שהם יכולים לישון בשקט, וזה מעבר לשווי הכספי".

 

רונית אשד לוי, מנכלית אפריקה התחדשות עירונית (צילום: ענבל מרמרי)
רונית אשד לוי | צילום: ענבל מרמרי

אשד-לוי התחנכה באורח חיים דתי בבית שמש, ולדעתה, דווקא שם טמון הכוח שלה. "כשאתה יודע לדבר בכמה שפות ולהתאים את עצמך לקהל, אתה יכול לגבש את ההסכמות הרחבות", היא אומרת. "האתגר הגדול הוא התיווך של הרבה מאוד אינטרסים, ולעשות את זה בצורה שתגרום להם להרגיש בטוחים בך ובמהלך. אנחנו מקבלים מהם את המפתחות לבית שלהם, שזה אינטימי בצורה קיצונית. בנוסף, הנהגתי בחברה מפגשים רבעוניים עם כל הפרוייקטים שלנו שהם בתהליכים. חשוב לי שהדיירים יראו שאנחנו עובדים עבורם, לשמוע אותם. יש הרבה כוח בפינוי-בינוי, להעשיר אנשים במצב סוציו-אקונומי נמוך. אני באה מהמקום הזה". 

 

יפית אטיאס

 יפית אטיאס, סמנכ"לית השיווק של "רמי לוי שיווק השיקמה", עובדת עם אבא מגיל 14. ב-1976 החלה הרשת לפעול כחנות משפחתית בבעלותו של רמי לוי בשוק מחנה יהודה בירושלים. מאז, הפכה לאחת מרשתות הסופרים הפופולריות בישראל, עם יותר מ-50 סניפים והכנסות של מיליארדים. אטיאס, ששימשה בשורת תפקידים בחברה, כבר מזמן סומנה כמי שעתידה לרשת את האימפריה.

יפית אטיאס (צילום: יח"צ)
יפית אטיאס, סמנכ"לית שיווק - רמי לוי | צילום: יח"צ

"גדלתי להורים בתחילת הדרך של עצמם, שהם עובדים קשה והם מאוד חרוצים, והכל סביב העבודה", מספרת אטיאס. "אפילו החופשות המשפחתיות היו סביב העבודה. זה טבוע בי וזה חלק מחיי, ואני קצת שונה. עבדתי ברצפת המכירה עד אחרי הצבא. אחר כך, נכנסתי לבגדים ולנון-פוד, ובחרתי להישאר במזון לצד אבא".

מאז, אטיאס לא עוצרת: היא השלימה תואר ראשון ושני במנהל עסקים, ועוד תואר ראשון במשפטים; נישאה לאופיר, מנהל הפיתוח העסקי של החברה, ולבני הזוג חמישה ילדים ועוד אחד בדרך.

את ההחלטה שלה מייחסת אטיאס לחייה האישיים. אטיאס, שמקיימת אורח חיים דתי, עדיין מנסה לפענח את האיזון העדין שבין הקריירה התובענית לחיי משפחה. "העבודה הזאת היא דרך החיים שלי", היא אומרת. "זה לא פשוט, אבל ביום שהצלחתי לשחרר את המצפון ולהבין שיש סוגי אימהות שונים ושאין מודל אחד להיות אמא או אשת קריירה, הייתה לי הקלה".

"מתישהו ירד לי האסימון שאני יכולה לעשות הכל ולא לוותר על כלום, ובסוף כולם יתכווננו אליי", ממשיכה אטיאס. "במקום להתאים את עצמי, גרמתי לכל המערכת ולמשפחה להתאים את הכל אליי. זה משהו אישי שמשפיע על מהלך הקריירה, האישיות שלי, החיים הפרטיים שלי. כשאת מנהלת קריירה תובענית הכל מתחבר להכל. בסוף גם הבית לומד לחיות לצד הקריירה".

עו"ד ברוריה לקנר

עו"ד ברוריה לקנר, שותפה-מייסדת במשרד "בן-שחר, לקנר ושות'", נחשבת לאחת מעורכות הדין המצליחות בישראל. לקוחותיה במשרד הבוטיק שהיא מנהלת, כוללים את החברות הכי גדולות במשק: בנק דיסקונט, קבוצת גינדי, קניוני עופר ועוד. ואם זה לא מספיק, היא פועלת בהתנדבות בשלושה מקומות שונים: תנועת המחאה "הגלימות השחורות" שהייתה ממייסדיה, לשכת עורכי הדין ו"פורום המשפטניות" של שדולת הנשים, שאותו הקימה.

עו"ד ברוריה לקנר  (צילום: duns 100)
צילום: duns 100

עוד כשותפה צעירה במשרד, הובילה לקנר מהלך שהיום נראה טבעי – אולם אז נחשב פורץ דרך במשרדי הבוטיק. "מהר מאוד הבנתי שלא ניתן למקסם יכולות מקצועיות כשמתפרסים בין הרבה תחומי משפט, ויזמתי להתרכז בתחום המסחרי", מספרת לקנר. "ככל שנקפו השנים, תחומי העיסוק של המשרד הלכו והתמקדו בנדל"ן ובליטיגציה מסחרית, וכך הוא מתנהל כבר יותר משני עשורים. אני רואה בהחלטה הזאת נקודת מפנה בדרך המקצועית ובהתפתחות של המשרד שהוכיחה את עצמה, ואני דוגלת בעיקרון הזה בכל תחומי החיים, שכל מה שמתמקדים בו – גדל".

"השינוי גבה בהתחלה מחירים לפני שהוא הניב תוצאות", ממשיכה לקנר. "המשמעות הייתה להקטין הכנסות. אני מסתכלת על עורכת הדין ברוריה לקנר הצעירה של אז, ותוהה מאיפה שאבתי את הביטחון העצמי. זה היה אינטואיטיבי לגמרי, והזנקנו את המשרד למקום האיכותי והמקצועי שהוא נמצא בו".

אחרי שלושה עשורים של קריירה במשרד שבו צמחה, אינסטינקטים חדים ושורת החלטות אמיצות שקיבלה לאורך הדרך, היום היא יכולה להקדיש זמן גם לעשייה ציבורית. "במהלך השנים קיבלתי הצעות ממשרדי ענק להתמזג ולעמוד בראש מחלקת הליטיגציה המסחרית", מסבירה לקנר. זה לא קרה כי אחת ההחלטות שקיבלתי, גם אם לא מדעת, היא להישאר אותו משרד בוטיק איכותי עם הלקוחות האיכותיים שלו, ולתת את אותו יחס אישי שכולל מענה מקיף וליווי אישי בכל סוגיה ללקוחות שלי. אני יכולה לברור את הלקוחות שלי ואת התיקים שלי. אני לא צריכה לדווח לאף אחד על שעות החיוב שלי, ואני מתנהלת מול השותף שלי בהבנה שהעשייה הציבורית היא חלק מהעשייה הכוללת שלי".