כולנו חשים את זה על בשרנו. החל מהאזרח שנכנס לשוק העבודה וכלה במנכ"לים ו/או בעלי חברות ותאגידים: כלכלת ישראל נמצאת בחודשים האחרונים במצב של חוסר וודאות מתמשך ורמות האינפלציה הגבוהות אליהן הגיע המשק (בישראל, שלא כמו שאר המדינות המפותחות) רק מחמירים את הבעיה.
בשני העשורים האחרונים התרגל כלל הציבור הישראלי להרוויח את לחמו בקלות יתירה שכן הריביות בבנקים היו אפסיות ואנשים הרשו לעצמם לבצע רכישות גדולות ופזיזות תוך כדי הבנה שהכסף זול יחסית. אך כל זה השתנה בתקופה האחרונה באופן עוצמתי (בטווח זמן קצר), ועליית יוקר המחיה שהובילה להעלאת שיעורי הריבית ולאינפלציה גבוהה, תוך חוסר יציבות פוליטית, מדירים שינה מעיני הציבור הרחב המקפיד כעת על הידוק החגורה בציפייה שהמצב הכלכלי יתבהר מעט.
אם נתמקד בבעלי עסקים, הרי שנוכח המצב הכלכלי המורכב, הדבר הקל והפשוט ביותר לעשייה הוא ביצוע גלי פיטורין מסיביים בחברות וארגונים, בראשם עומד סקטור ההייטק, מנוע הצמיחה של המשק וגאוותנו הלאומית. הדבר קורה כמובן בשל רצונן הטבעי של החברות והתאגידים השונים לצמצם כמה שיותר את הפגיעה ברווחיהם, אך אלו שוכחים שאחרי ה"אפלה" מגיע השחר, ויום יבוא וצמצומו המסיבי של ההון האנושי בקרבן יכה בהם כפליים: יום בו המשקיעים והלקוחות יגלו כי איכות השירות/ המוצר נפגעה כתוצאה ממהלכי ההתייעלות, והם יעדיפו לקבל את השירותים האלו מחברות מתחרות בעולם, דבר אשר יפגע בכולנו.
באופן אישי אני כמובן מקווה שהמצב השורר במדינה מבחינה כלכלית יתייצב, אך עדיין נשאלת השאלה מה עושים כעת, כיצד יצלחו בעלי העסקים, גדולים כקטנים, את התקופה הנוכחית הקשה?
ובכן ראשית יש להפנים כי אנו בעיצומה של תקופה מאתגרת ועלינו להסתגל אליה. ככל שבעלי החברות יביטו למציאות בעיניים כך יהיה קל להם יותר לתכנן את האסטרטגיה העסקית לעת הזו, ואת אסטרטגיית היציאה מהמשבר הכלכלי. עצה ידידותית שלי: אם המהלכים בהם אתם בוחרים נוחים לכם מדי – כנראה שאתם עושים משהו לא טוב. בעת הזו צריך ללכת לקרבות ידועים תוך כדי יציאה מאזור הנוחות.
דוגמא טובה לכך היא ניצול הידע אותו רכשתם במהלך השנים לצרכי הרחבת אפיקים אישיים ומקצועיים. המלצתי היא לצאת מאזור הנוחות וליזום פגישות אישיות עם כמה שיותר קולגות, ספקים, עובדים, לקוחות פוטנציאליים וכן הלאה, תוך נתינה מעצמכם ומהכישרון שלכם לקהלים כמה שיותר רחבים. השאירו את עקבותיכם בעולם, והעולם יגמול לכם על כך.
באופן אישי אני מאמין מאוד בכך שכל אדם שתורם מעצמו ידע ומכשיר עוד אנשים לצמיחה כלכלית ואישית, גורם לעולם להפוך טוב יותר עבור כולנו. כאשר אנו משפרים את האחר אנו משפרים גם את עצמנו ואת המודעות שלנו בנוגע למצב הקיים ולמצב אליו אנו שואפים להגיע. בסופו של יום צריך לזכור שהמציאות חזקה מהכל ולכן יש להקפיד שלא להסתמך על השירותים הקיימים ועל הלקוחות הקיימים אלא כאמור להרחיב את האופקים – האישיים והעסקיים כאחד.
לסיכומו של דבר: מי שידע לייצר כמה שיותר וודאות בסביבה חסרת וודאות, מי שייתן יותר מעצמו לאחרים תוך יציאה מאזור הנוחות שלו, ומי שיתכנן נכון את אסטרטגיית היציאה ליום שאחרי - הוא זה שלא רק ישרוד במציאות הנוכחית הסוערת אלא אף יצליח לשגשג בה ולהשיט את ספינתו בצורה רגועה לחוף מבטחים.
הכותב הוא מנכ"ל קבוצת B.Tech Tools
***
כתבה שיווקית בחסות B.Tech Tools; הכתבה נערכה ע"י מערכת Duns 100