קבוצות ותאגידים עסקיים נמצאים בלחץ מתמיד לעמוד בהתחייבויות שלהם. על אלו ניתן למנות התחייבויות ללקוחות, התחייבויות לקבוצות אחרות בחברה, התחייבויות לדרג הניהולי ולעמידה ביעדים, שלא לדבר על ה roadmap והרצון לפתח פתרון שיגרום ל״הזזת המחט״. ככה זה, קבוצות עסקיות נמצאות במרוץ תמידי להשיג את הדבר הבא.
אך לפעמים, תוך כדי המרוץ הבלתי נגמר הזה, הן מפספסות את אחד הדברים החשובים ביותר בקבוצה - טיפוח והעצמת ההון האנושי. אז נכון, חברות משקיעות זמן רב ומאמץ בגיוס כח אדם תוך בדיקת יכולות טכניות והתאמה אישית לצוות, אך הן שוכחות בהמשך אלמנט קריטי בגיוס ושימור כח אדם איכותי - יצירת מעורבות וחיבור לצוות, לחברה ולמוצר, שהרי עובד שמרגיש שרואים אותו ושלפיתוח האישי שלו יש חשיבות, הוא עובד שמרגיש מחובר לחברה ויילך עימה דרך ארוכה. אם כך איך משמרים עובדים איכותיים ואיך מגדילים את המעורבות והאכפתיות שלהם לחברה, לערכיה ולקוחותיה?
עניין, אתגר והגדלת מעגל ההשפעה
בין אם מדובר בסטארט אפ שבו בדרך כלל כולם עושים הכל או בחברה גדולה שבה לכל צוות יש תפקיד מוגדר , ישנם דברים שלעובד יותר מעניין לעשות ויש דברים שפחות. בסוף זה מאוד אינדיבידואלי.
• לכן כדאי לזהות בקרב כל אחד מהעובדים את מה שמעניין אותו, מה מניע אותו כל יום, מה נותן לו מוטיבציה להתקדם ואיך הוא יכול להתפתח ולגדול, וביחד איתו לבנות את היעדים והדרך שבה הוא צריך ללכת. צריך לבדוק עם העובד איך אפשר למתוח מעט את הגבולות שלו, ואיך הוא יוצא מאזור הנוחות שלו כדי לאתגר את עצמו ולהתפתח.
• אפשר גם להציע לעובדים משימות שהן לא רק באזור של הצוות אלא משהו רוחבי יותר, כלומר לעזור לצוותים אחרים או לקחת חלק ממשימה רוחבית. הדבר יאפשר לכל עובד להיחשף לאנשים נוספים, לטכנולוגיות שונות ולאתגרים אחרים בארגון.
• בכל משימה ובכל סיטואציה תדרשו מצוינות, תספקו כלים להצלחה וכמובן שתיתנו דוגמא אישית לעמידה בסטנדרטים שהגדרתם.
• נצלו אחוז מסוים מהזמן לפיתוח הצוות בלמידה של טכנולוגיה חדשה או בפיתוח של פתרון חדש שהצוות רוצה לנסות ולבדוק, כשבסוף הצוות יראה ויסביר מה למדנו מזה ואיך זה מקדם אותנו.
הערכה והעצמה
עובד רוצה להרגיש שמעריכים אותו ורואים אותו, ולכן גם אם הוא עושה טעויות יש לתת לו ללמוד מהן ולגדול מתוכן. כמו כן נחגוג הצלחות קטנות כגדולות ונייצר תחושה של הצלחה והישג גם בדברים הקטנים.
• אמרו מילה טובה אחרי הצגת מצגת או אחרי שיחה חשובה. גם אם היא לא הייתה הכי טובה אבל הציגה שיפור והשתדלות מצד העובד מגיע לו לקבל הערכה.
• משוב חיובי מאוד עוזר לכל אחד להבין איפה הוא עומד ומה מצופה ממנו, כדאי לתת אותו כל כמה זמן והערות לשיפור נשתדל לתת בצורה בונה וכמה שיותר קרוב לאירוע.
• ניתן את הבמה ואת הקרדיט למי שזה מגיע לו, נהיה גאים בעובדים ונדחוף אותם קדימה כמה שיותר.
• נעזור למי שקצת שקט או פחות דומיננטי להראות את מה שהוא עשה, ניתן לו הזדמנות לדבר בדיונים ולשתף את דעתו.
• כשחוגגים הצלחה של פרויקט או צוות, חברו את העובדים להצלחה הכללית, תראו איך הפרויקט או השינוי שנעשה עזר ותרם ללקוח הקצה או איך זה עזר לקבוצה לפתח משהו נוסף שלא היה ניתן לעשות את זה לפני.
• נסו לתת תעודת הערכה אישית לכל אחד מהעובדים, עם תוכן שמתאים לתפקידו. הדבר מעניק תחושת סיפוק מאוד גדולה ותחושה של "הצוות סיים פרויקט וממש רואים גם אותי ואת תרומתי לפרויקט".
חיבור לצוות
אנחנו משקיעים שעות רבות מחיינו במקום העבודה, וכולנו היינו רוצים להיות מוקפים בקבוצת אנשים שעושה לנו טוב ושכיף לנו להיות איתה. לכן חשוב מאוד ליצור אווירה טובה וכיפית בצוות יחד עם תחושה של גאוות יחידה.
• כדי לחבר ולקרב את הצוות לא צריך תקציב ענק. אפשר לעשות לא מעט דברים בתקציב מועט כמו לארגן פיקניקים (אפילו במשרד), לחגוג ימי הולדת וחגים גם ברמה הצוותית , לקבוע happy hour והפסקות קפה משותפת, ועוד.
• כשעושים פעילות ״כיף״ יש להגדיר מראש מהי מטרתה, שהרי יש הבדל בין פעילות של שבירת שגרה, לשבירת קרח ולגיבוש צוות. בהתחלה הפעילויות אולי יראו מעט "מציקות" אך דעו לכם שהדברים הללו גורמים לעובדים להיות מחוברים ולהסיר מחסומים ולהכניס אנרגיה חיובית לקבוצה, וזה מה שעושה את ההבדל.
• כדאי להקפיד על תרבות דיון טובה בצוות, ולפרגן כמה שיותר אחד לשני בתוך הצוות, וגם למי שעבר מצוות אחר. תודה ומילה טובה עושים הבדל משמעותי.
לסיכום, העובדים הם הכלי הכי גדול והכי חזק שיש לחברה, ועל כן עלינו לעבוד קשה כדי לשמר אותם, להעצים אותם ולתת להם את המקום והכלים שיגרמו לקריירה שלהם לגדול ולהתפתח כפרט וגם כחלק מקבוצה. בסופו של יום, טיפוח והעצמת ההון האנושי הינם אחד מגורמי המפתח לגדילתן והצלחתן של כל החברות והקבוצות באשר הן.
מאת הדס כהן מאיר, מנהלת קבוצת פיתוח בחברת אימפרבה
***
כתבה שיווקית בחסות אימפרבה. הכתבה נערכה ע"י מערכת Duns 100