העברת כספים מחשבון בנק במדינה אחת לחשבון בנק במדינה אחרת נחשבת לאחת הפעולות הפיננסיות השכיחות בעולם העסקים הגלובלי בו אנו חיים. עולם בעל נתח גדל והולך של מהגרי עבודה ולאחרונה אף נוודים דיגיטליים. למרות שכיחותה של הפעולה הפיננסית הכה הבסיסית הזו, הרי שעד לפני כעשור העברת כספים מחשבון אחד למשנהו הייתה מסורבלת מאוד וכללה במקרים רבים שימוש במזומן או המחאות נוסעים (עליהן נגבו אחוזי עמלה בלתי מבוטלים).
חשוב לציין שמהגרי עבודה רבים, בישראל ובשאר העולם המערבי, מועסקים בעבודות צווארון כחול ומגיעים ממדינות כמו תאילנד, הודו, סין, הפיליפינים, ועוד. רבים מהם משאירים מאחור ילדים ובני או בנות זוג התלויים בהם כלכלית כך שהעברת הכספים החודשית, שכר עבודתם, מהווה עבור משפחותיהם צינור חמצן כלכלי ראשון במעלה. ואף מעבר לכך, הזדמנות משנת חיים לשדרוג הסטטוס הכלכלי שלהם לדורות קדימה ויצירת הזדמנויות לבני המשפחה.
הצורך הקיומי המוחשי כל כך של העברת כספים למדינות המוצא, יחד עם הכאבים והקשיים עימם התמודדו העובדים הזרים, הביאו בשנת 2015 להקמתה של חברת Rewire, כיום רמיטלי ישראל, אשר הוקמה כחברת סטארט אפ בעלת פלטפורמה דיגיטלית חדשנית להעברת כספי מהגרי עבודה למדינות מוצאם; באוגוסט 2022, נרכשה על ידי חברת העברות הכספים העולמית Remitly, אשר לפי הדו"ח הרבעוני השני לשנת 2024, משרתת כ-6.9 מיליון לקוחות. פלטפורמת Rewire הביאה לעולם מהגרי העבודה בשורה חדשה ומבטיחה ביצירת דרך נוחה, מתקדמת מאובטחת ומהירה לאנשים לשלוח כסף – פתרון רלוונטי במיוחד למהגרי עבודה אבל גם לאוכלוסייה המקומית. במרוצת השנים הרחיבה החברה את שירותיה עבור מהגרי העבודה וכיום ישנם קהלים אשר יכולים לטפל בעינייניהם הפיננסיים באמצעותה, לרבות היבטי מיסוי במדינות המוצא וביטוחים שונים, וכל זאת בצורה דיגיטלית קלה ופשוטה.
פתרונות פיננסיים מגוונים לעובדים זרים
סל שירותים פיננסי מלא – אם בראשית הדרך השירות העיקרי היה העברת כספים למדינות המוצא, הרי שכיום יכולים עובדים זרים (או מעסיקיהם) בישראל לבצע שלל פעולות פיננסיות דוגמת תשלומי ביטוח לאומי במדינת המקור, ביטוחים וכיו"ב.
קו מוצרי משלים ובעל ערך רב לאוכלוסיה זו הוא כרטיס שכר נטען בשיתוף עם בנק ירושלים. כרטיס זה עבור המעסיק הוא ערוץ הפקדת קל ובטוח של משכורת חודשית, ומצד שני עבור הלקוח (מהגר העבודה) משמש ככרטיס נטען לכל דבר ועניין אותו ניתן לסלוק בנקודות מכירה הן בארץ והן בחו"ל, לרכוש אונליין ואף למשוך מזומן בכל כספומט.
יתרה מכך ניתן להמשיך ולהשתמש בכרטיס גם כשהעובד חוזר למדינת המוצא, בין אם לתקופה זמנית ובין אם לצמיתות. יכולת זו מסייעת רבות גם למעסיק בתהליכים מסורבלים של התחשבנות (״סגירת חשבון״) המתרחשת במועד בו חוזר מהגר העבודה לארצו או עובר ליעדו הבא.
התאמה לכל אפיון מעסיק – רמיטלי ישראל מתאימה את פתרונותיה לעסקים הישראליים והעובדים הזרים המועסקים בהם. כך שלמעשה לחברות כח אדם מעולמות הבנייה, לבעלי משקים חקלאיים, לעולם המסעדנות, לחברות סיעוד ואף למשפחות המעסיקות עובד או עובדת סיעודית המטפלת באב או אם המשפחה, בבן או בת משפחה עם מוגבלויות. החברה עובדת עם מעסיקים של עשרות עובדים או פחות לצד תאגידים המעסיקים מאות או אלפי עובדים זרים בישראל. החברה משרתת היום מאות תאגידים ומעסיקים מקטנים לגדולים מאוד.
פועלים בתוך הקהילה - נציגי החברה נמצאים בקשר שוטף עם קהילות המהגרים בישראל ומול כל קהילה פועל נציג החברה הדובר את שפת העובדים, רגיש למנטליות ולרקע התרבותי השונה ומציע סיוע בשירותים שונים, לא רק אלו הקשורים ישירות לפעילותה של רמיטלי. למעשה, חלק נכבד מעובדי החברה בישראל הם מהגרי עבודה בעצמם, המספקים תמיכה למהגרים מסין, מתאילנד, מהפיליפינים, מניגריה, מהודו ועוד. הדברים קיבלו משנה תוקף בחודשים הראשונים למלחמת חרבות ברזל בהם סייעה רמיטלי ישראל לעובדים זרים,שהושפעו, נפגעו, ואף אושפזו בבתי החולים, בעזרה בצרכי היומיום בתרגום מסמכים שונים, ובכל סיוע אחר שנדרש.
הובלה בשינוי דפוסי התנהגות של השוק –בתחילת הדרך, החברה התמקדה בפתרון דיגיטלי שהוזיל את עלויות ההעברה ובעצם כך יצרה מומנטום לשינוי משמעותי בדפוסי ההתנהגות של השוק עד כדי הפחתה של 50% בעמלות שלקחו המתחרים בשוק המקומי.
החברה מאמינה בשינוי התפיסה כלפי אוכלוסיית העובדים הזרים, אוכלוסיה שהיא לרוב מוחלשת ואף מנוצלת, ולתת לה את המקום הראוי לה כמשתתף לגיטימי במערכת הפיננסית המקומית והגלובלית.
בשורה התחתונה
בישראל עובדים כיום עשרות אלפי עובדים זרים בסקטורים שונים במשק, ואליהם עומדים להתווסף עוד כ-45 אלף עובדים זרים ואף יותר בשנה הקרובה. רמיטלי עובדת בצמוד עם מעסיקים, פוגשת את העובדים מטעמם עם הגעתם לישראל ומעניקה להם "נחיתה רכה" עם כל הכלים להם הם זקוקים להתאקלמות מהירה – אפליקציה נוחה בשפתם, כרטיס שכר מופעל, שיוך לחשבון בנק, ביטוחים וכיו"ב. באם נקודת המוצא היא כי עובד טוב הוא עובד שטוב לו, ובנוסף, עובד שטוב לו מאפשר למעסיק להתייחס לרבדים עסקיים של צמיחת פעילות ושגשוג, הרי שלפני הכל על המעסיק לדאוג לרווחתו ושכרו של העובד.
מאת גיא בדיחי בר, מנהל הפעילות העסקית בישראל, Remitly Israel
***
כתבה שיווקית בחסות Remity Israel; הכתבה נערכה על ידי מערכת Duns 100.