שלי ואורן (שמות בדויים) הגיעו אליי לפגישת גישור בשיאו של משבר. אחרי עשר שנות נישואין ושני ילדים, הם כבר לא הצליחו לתקשר. שלי התלוננה שאורן לא אחראי, שוכח דברים חשובים ונמנע ממשימות ביתיות. אורן, מצידו, טען ששלי ביקורתית ולא מעריכה את מאמציו. מהר מאוד הבנתי שזו לא רק תקשורת לקויה – זו דינמיקה שמושפעת מהפרעת קשב, שלא טופלה או אובחנה.

במהלך השיחה התברר שאחד מילדיהם אובחן עם הפרעת קשב. כששאלתי אם הם עצמם עברו אבחון, שניהם הופתעו. הסברתי להם שהפרעת קשב היא גנטית ותורשתית, ושאצל רוב המבוגרים מעל גיל 40 היא כלל אינה מאובחנת. רבים שולחים את ילדיהם לאבחון, אך לעולם אינם מעלים על דעתם שזה קשור גם אליהם.

"אולי זו הסיבה שאנחנו לא מצליחים לתקשר," אמרה שלי בהבנה פתאומית.

כשקשב משפיע על הזוגיות

אנשים עם הפרעת קשב מתקשים בתפקודים ניהוליים בסיסיים, כמו תכנון, סדר וארגון, והחשיבה שלהם נוטה להיות אסוציאטיבית ולא תהליכית. התוצאה היא דפוסי התנהגות שמובילים לעומסים רגשיים ומעשיים בזוגיות, כי כשהפרעת הקשב לא מאובחנת ולא מטופלת, המאפיינים שלה משפיעים מאוד על מערכת היחסים בין בני הזוג ובתוך המשפחה.

דוגמאות לכך כוללות:

  • אימפולסיביות: קבלת החלטות פזיזות או קשיים בניהול כספים.אימפולסיביות: קבלת החלטות פזיזות או קשיים בניהול כספים.
  • קשיים בקשב: מקשה על הקשבה אקטיבית ועל תקשורת זוגית, מה שמעמיק את תחושת "הוא לא מקשיב לי".
  • קושי בארגון: עלול להוביל לעומס דווקא על בן או בת הזוג שבלי הפרעת קשב ולתחושת חוסר שוויון: "אני מרגיש/ה שיש לי עוד ילד בבית".
  • תנודות במצב רוח: משפיעות על היציבות הרגשית במערכת היחסים הזוגית והמשפחתית: "אני מפחד/ת לומר לו/ה דברים כי עדיף שיהיה שקט בבית".
  • קושי בוויסות רגשי: שמעצים קונפליקטים זוגיים והופך פתרון בעיות למאתגר יותר.

למה גישור הוא הפתרון הנכון ביותר לאנשי קשב?

גישור מתבסס על דיאלוג ושיח. עבור אנשים עם הפרעת קשב, תהליך שאינו מותאם עשוי להוביל לתסכול, חוסר הבנה וכישלון. כעו"ד וכמגשרת שחיה את עולם הקשב גם בחיי האישיים וגם המקצועיים, פיתחתי תהליך ייחודי בן חמישה שלבים, שמותאם במיוחד לצרכים ולאתגרים של אנשי קשב בגירושין:.

חמשת שלבי תהליך הגישור

המקרה של שלי ואורן מדגים כיצד תהליך גישור מותאם יכול להפוך משבר להזדמנות.

  1. אפיון צרכים ותיאום ציפיות: בפגישה הראשונה ערכתי גם שיחות נפרדות עם כל אחד מהם, כדי להבין את האתגרים האישיים והמשותפים שלהם. מתוך השיחות האלה יצרתי "מפת דרכים" ברורה לתהליך. הם גם קיבלו "שיעורי בית" – משימות קטנות שעזרו להם להתכונן למפגשים הגישו ומיקדו אותם במקום משימות גדולות ומורכבות.
  2. יצירת תקשורת מותאמת: במפגשים, השתמשתי בכלים ויזואליים ובתבניות הודעות שיצרתי במיוחד עבור אנשי קשב כדי לעזור להם להביע את עצמם ולבנות שפה משותפת שתומכת בתקשורת אפקטיבית.
  3. בניית פתרונות מותאמים: בנושאים כמו חלוקת רכוש, זמני שהות ומזונות, יצרנו פתרונות שמותאמים לא רק לצרכים הכלליים, אלא גם לאתגרים הייחודיים שלהם כהורים וכאינדיבידואלים עם הפרעת קשב. לדוגמה, הכנסנו מנגנונים לניהול זמן ותזכורות אוטומטיות שיסייעו להם בהתנהלות היומיומי, יצרנו קובץ שיתוף בהוצאות שיקל עליהם את ההתחשבנות החודשית ביניהם ועוד.
  4. סימולציות והסכם סופי: ערכנו סימולציות למצבים אפשריים לאחר הגירושין – כמו חגים ושינויים לא צפויים – כדי להכין אותם ליישום ההסכם.
  5. ליווי לאחר ההסכם: כחלק מהליך גישור מותאם לאנשי הפרעת הקשב, הליווי והיישום של ההסכם חשובים לא פחות מהחתימה עליו. ולכן, במשך 4 חודשים שלאחר החתימה על ההסכם המשכתי ללוות את שלי עם שיחות חודשיות לעדכון ובמידת הצורך שיחה ממוקדת לפתרון בעיה ספציפית שנוצרה, כדי לוודא שהם מיישמים את ההסכם בהצלחה ושומרים על תקשורת טובה.

מה הפך את התהליך למוצלח?

שלי ואורן הצליחו לסיים את הגישור תוך שלושה חודשים בלבד, והגיעו להסכם שסיפק להם פתרונות מותאמים בעבורם בין אם לניהול זמן, ניהול כסף ויחסי הורות.

ההליך חסך להם בזמן ואנרגיות נפשיות יקרות וחסך להם כספים רבים שהיו משלמים בעבור ניהול בהליכים משפטיים וחסך להם את הצורך במאבקים נוספים בעתיד. מעבר לזה, הליווי הצמוד עזר להם להתחיל את חייהם החדשים כהורים משותפים בנפרד, בצורה חלקה ויעילה.

גם בפרידה. תבחרו בגישור שמדבר בשפה שלכם

גירושין אינם סוף הדרך – הם יכולים להיות התחלה חדשה, במיוחד כשנעזרים בתהליך מותאם שמדבר בשפה שלכם. אם אתם מתמודדים עם הפרעת קשב ושוקלים גירושין, גישור מותאם יכול להיות המפתח לתקשורת טובה יותר ולהסכם שיבטיח דרך חדשה ובריאה.

"תקשורת אפקטיבית היא לא רק המפתח להסכם טוב – היא הבסיס לדרך חדשה ובריאה יותר בחיים."

מורן סמון - עו"ד ומגשרת, מתמחה בדיני משפחה וירושה עם התמחות ייחודית בלקוחות עם ADHD וצרכים מיוחדים. לכל שאלה ועניין ניתן לפנות בטלפון 03-5662260 או במייל moran@moransamun.co.il

***

כתבה שיווקית בחסות מורן סמון חברת עורכי דין; הכתבה נערה על ידי מערכת Duns 100.