עד כמה שאנחנו מייחלים ומצפים שהמלחמה תיגמר, שאנחנו ננצח ושהשקט ישוב, המשבר שנוצר מלווה וימשיך ללוות אותנו לתקופה ארוכה קדימה. וכאנשי שיווק ועסקים, אנחנו צריכים להיערך להשפעות של המשבר על השוק ולמתן מענה למגמות הצרכניות שמשתנות בהתאם למצב. ואם זה נשמע לכם קצת מוכר, אז כן, משבר הקורונה שנדמה כאילו היה לפני עידן ועידנים אך למעשה נגמר ממש לא מזמן, הכין אותנו להתמודדות עם מצבי קיצון משתנים, והוכיח שיש בנו את היכולות, את היצירתיות ואת ההבנה כיצד אפשר לצלוח את המשבר ואף לצאת ממנו מחוזקים, הן בפן העסקי והן בפן הלאומי, הפטריוטי.

אחד המאפיינים המרכזיים שלנו, כבני אדם, בתקופת משבר הוא היכולת להתאחד, להשאיר מאחור את משקעי העבר, ולהירתם יחד כדי לצלוח את המשבר. אבל אם בתקופת הקורונה ועקב כך שהמשבר היה גלובאלי, הרגשנו שאנחנו יחד עם מדינות העולם כולו באותה סירה, הרי שהמשבר הנוכחי, המלחמה הנוראה הזו, היא אך ורק שלנו, ויותר מכך, התחושה היא שכולם, כמעט, נגדנו.

התחושה הזו, שלנו מול כולם, מחזקת באופן טבעי את הפטריוטיות הישראלית, את האמונה בכוחנו כעם, אמנם קטן אך כזה שיודע להתמודד היטב מול איומים מבחוץ. הוכחנו זאת בעבר ונעשה את זה גם בעתיד הקרוב.

בתחילת המשבר מותגים אימצו את הסיסמה שהפכה לאומית – "יחד ננצח", בווריאציות שונות. חלקם אכן פעלו שיווקית בהתאם לסיסמה והציעו הטבות ושירותים שמחזקים את המאמץ. אך מותגים שרק אימצו את הסיסמה, כמו קישוט מיותר, ללא פעילות ערכית ואמיתית, עלולים להיתפס ככאלו שפועלים בצורה צינית ובכך לפגוע בתפיסת הערך שלהם בקרב הצרכנים.

האמונה בכוחנו הכחול-לבן, התמיכה ההדדית בתוך העם, היא זו שנמצאת בבסיס המגמות הצרכניות המקומיות של התקופה הקרובה. התמיכה במי ששלחנו להילחם עבורנו, במי שהשאיר מאחוריו עסקים ויצא לשליחות החשובה בלי לחשוב איך ומה יקרה לעסק שלו, החקלאים שנפגעו ישירות מהמשבר, והחברות הישראליות שנרתמו והשקיעו רבות מכספן בתמיכה ישירה ועקיפה שמאפשרת לכולנו לעמוד על זכותנו לחיות במדינה שלנו, לכל אלו הצרכנים הישראלים מוקירים תודה. הוקרת התודה הזו באה לידי ביטוי במספר מגמות צרכניות, שמותגים שיפעלו בהתאם להם עשויים לצלוח את המשבר:

הדדיות

תחילת המלחמה התאפיינה בגל התנדבות חסר תקדים ששטף את כל המדינה, מקצה לקצה. מנהלים בכירים ועובדי כפיים מצאו עצמם זה לצד זה בשדות ובפרדסים של חקלאים שנזקקו לידיים עובדות. חברות ועסקים השקיעו ממיטב זמנם וכספם במאמץ של העורף ובתמיכה בכל אשר נדרש. תמיכה זו, של המותגים, הינה פעולה נכונה שחשוב שתימשך במהלך המשבר וביציאה ממנו. צרכנים כיום מצפים ממותגים לקחת חלק פעיל ולהיות מעורבים חברתית בנושאים שעומדים על סדר היום הציבורי. מותגים שאכן עושים זאת זוכים לאהדה הערכה ובעיקר בהעדפה מצד הצרכנים בדורות הצעירים, שהערכיות וההדדיות הינם מאפיינים מרכזיים באישיותם.

חוויות מקומיות

בתקופה הראשונה של המלחמה כולנו היינו בהלם מוחלט, מגורם ההפתעה ומהתוצאות המחרידות שחווינו. כוחו של הזמן הוא להכהות את התחושות והשאיפה לחזור לשגרה ולסוג של נורמליות היא אחד המאפיינים שלנו, כבני אדם, שמאפשרים להתגבר ולהמשיך לחיות. כחלק מהשגרה יש גם רצון, לגיטימי, לחזור לחוות חוויות משמחות ומרגשות, לחזור לבילויים והנאות, קטנות או גדולות, כל אחד בהתאם לתחושותיו. אך אם בשגרה השאיפה היא לחוות את כל שהעולם הגדול מציע, המשבר הביא להבנה שהמדינה שלנו קודמת לכל, גם בחוויות ובילויים. במקום לצאת לחו"ל, למקומות שבחרו לא להושיט יד, אנחנו בוחרים לבלות מקומי. יש המון מקומות בארצנו הקטנה שיודעים להציע חוויות ברמה שלא נופלת מאף מקום אחר בעולם, ובילוי מקומי הוא win-win, גם חוויה מצוינת וגם תמיכה בעסק מקומי. עסקים בתחום צריכים למנף את הרצון לחוויות האלו, אך חשוב לא לנצל בצורה צינית את המצב, ומותגים שימצאו דרך לתמוך באותם עסקים ירוויחו את התמיכה הצרכנית שהוזכרה בסעיף הקודם.

קונים כחול-לבן

לא משנה כמה פעמים בעבר שמענו את הקריאה הזו, לרכוש מעסקים מקומיים ולתמוך בכלכלה המקומית, הפעם לקריאה הזו יש היענות גבוהה במיוחד. ושוב, בדומה לתקופת הקורונה, מגמת ה- D2C (Direct to Consumer) תופסת תאוצה, וצרכנים מרגישים שהתמיכה הכי נכונה תהיה לרכוש ישירות מהעסקים המקומיים, בעיקר בתחום החקלאות, ללא מתווכים באמצע. מגמה נוספת היא העדפה של כחול לבן על פני תוצרת זרה גם ברשתות השיווק, וגם כאן ההעדפה היא למותגים שהזהות הישראלית שלהם היא מובהקת. עסקים ומותגים שיכולים ליצור דרך לתמוך בעסקים המקומיים, לפעול לחיזוק זהותם הישראלית, ולגרום לצרכנים להבין שהם פועלים מתוך הזדהות אמיתית ורצון לתת יד, הם אלו שירוויחו באופן מידי את אהדת הצרכנים ויצליחו לבדל את עצמם מפעילויות שיווקיות ציניות, Green Wash, שהצרכנים כבר יודעים לזהות בקלות.

כחול לבן, המונח שנראה שנעשה בו שימוש כל-כך רחב עד כדי כך שהצבע והזוהר כבר דהו ממנו, שב להיות הכוח והאמונה שלנו כעם. המשבר חידד את ההבנה שלא משנה כמה אנחנו מרגישים גלובליים, ואף מצליחים להוביל ולייצר סדרי עולם חדשים, בסופו של יום אנחנו צריכים להתמודד ולקיים את עצמנו בעצמנו. וכדי לעשות זאת, עלינו להיות חזקים ובעיקר מאוחדים. לתת יד אחד לשני וליצור שרשרת תומכת ואיתנה שאף אחד לא יצליח לשבור.