מכירים את שקע ותקע? בטוח שכן, מי לא מכיר את ה"פרזנטורים" החמודים של חברת החשמל. ואם אתם מרגישים שאתם רואים ושומעים אותם קצת יותר בזמן האחרון, אתם כנראה לא טועים. שקע ותקע קצת בלחץ, או יותר נכון חברת החשמל, כי השוק בו פועלת החברה, שהתרגלנו להתייחס אליה כאל מונופול, עומד להשתנות, מקצה לקצה, במלוא המשמעות.

ממש בימים אלו מסתיימת המהפכה בשוק החשמל, בעקבות רפורמות ממשלתיות שמטרתן לעודד תחרות והוזלת מחירים, ולצעד האחרון במהפכה יש השפעה ישירה על כיסם של הצרכנים.

תחילתה של הרפורמה לפני כעשור. עד אז שלטה חברת החשמל בכל שלושת המקטעים המרכיבים את משק החשמל: החלק הראשון הוא ייצור החשמל – באמצעות תחנות כוח, החלק השני הוא הולכה וחלוקת החשמל - העברת החשמל במתח גבוה מאתרי הייצור אל תחנות מיתוג ומשם במתח נמוך אל הצרכנים, והחלק השלישי הוא שירות אספקת החשמל - מכירת החשמל לצרכן הסופי, בין אם הוא צרכן עסקי או פרטי.

השלב הראשון ברפורמה פתח בפני גופים עסקיים פרטיים את המקטע הראשון – ייצור ואגירת החשמל. המודל העסקי אפשר ליצרנים הפרטיים לייצר ולאגור חשמל בתחנות כוח, שרובן ירוקות בהפעלתן, ולמכור אותו לחברת החשמל ולגופים עסקיים גדולים בהנחה.

כעת הגיע השלב המהותי ברפורמה. שלב זה פותח לתחרות את מקטע האספקה ותוצאות הרפורמה מגיע גם אל משקי הבית והעסקים הקטנים, שיוכלו להנות מהנחות על תעריף החשמל. זה נשמע אולי כמו תהליך מסורבל שדורש השקעה של תשתיות מצד השחקנים החדשים בשוק, אבל בפועל זה אקט סימלי, שכן מקטע האספקה שכולל את הקשר הישיר עם הצרכנים ואת מערך חיוב החשבונות אינו דורש שום מעורבות פיזית, אפילו לא לחיצה על מתג החשמל, אלא אם תחשיבו את הלחיצה על כפתורי המקלדת בטלפון לצורך התקשרות עם הספק החדש כפעולה פיזית (ואם שאלתם את עצמכם, המקטע השני, הולכת החשמל, יישאר בידי ובאחריות חברת החשמל).

אבי זיתן  (צילום: יבגני שוורץ )
אבי זיתן | צילום: יבגני שוורץ

דרישות המדינה מהספקים החדשים הינן פשוטות למדי וכוללות בעיקרן יכולת מערך הפקת חשבונות וגבייה ומוקד שירות לקוחות. לכן לא פלא שהחברות המרכזיות שנכנסות לתחרות כספקים וירטואליים הינן חברות התקשורת ותשתית הגז, אשר חוברות ליצרני חשמל פרטיים. חיבורים אלה, ממנפים הן את יכולתם של היצרנים לספק חשמל בתעריף מופחת, והן את יכולות השיווק והשירות של החברות הקמעונאיות הגדולות להצעות ערך מגוונות לצרכנים.

עד כאן נשמע שיש פה רפורמה שהציבור אמור לקפוץ עליה ולנצל אותה עד תום. רפורמה שנותנת מענה לכאבים צרכניים שנבעו מאילוץ רכישת החשמל ממונופול.

הרי כבר שנים שהצרכנים מתלוננים על חוסר בתחרות שמוביל לשירות לקוי, לקושי להתמודד עם הדורסנות וליד קלה על השלטר. ובכל שיחה תמיד עולה גם הטרוניה על ההטבות שעובדי חברת החשמל נהנים על חשבון הציבור. ובל נשכח גם את הפרסומות והתשדירים שעלותם מיליונים רבים בכל שנה, שמטרתם לכאורה היא שיפור התדמית, רק שלא ברור למה צריך אותם כי ממילא אין תחרות.

אבל מצד שני, החברות שקפצו מיד למים הסוערים הן חברות הגז, שלכאורה יש להן איזשהו קשר לתשתיות, ולצידן חברות התקשורת: בזק, סלקום, פרטנר, והוט. וכאשר חברות מהתחום הזה מובילות את התחרות, צצה השאלה עד כמה הם באמת מבינות בחשמל? ובכלל למה שארצה לצרוך שירות כמו חשמל, שהחשיבות שלו לחיי היום יום היא קריטית, מחברות שמדדי השירות שלהן בעיני הצרכנים היא לרוב נמוכה? האם הן באמת הפתרון לשיפור רמת השירות של חברת החשמל?

וישנן עוד שאלות שעשויות לעלות: מה עושים כשיש תקלה? למי פונים, לחברת החשמל או לספק? ומה אם ימנע מהן לטרטר אותנו מאחד לשנייה? וגם אם בהגדרה חברת החשמל אמונה על טיפול בתקלות, איזה אינטרס יש לה לעשות זאת על הצד הטוב ביותר עבור לקוחות של חברה שמתחרה בה? הרי כבר עכשיו חברת החשמל מערימה קשיים, בשל התחרות גם אם היא לא מודה בזה, על חיבור למונה חכם הנדרש לטובת מעבר לספק אחר.

ואם נצא מתוך הנחה שהפן הכלכלי הוא זה היטה את הכף לטובת המתחרים, נותרת השאלה האם ההנחה באמת מצדיקה את זה? בחישוב של 5%-7% הנחה, מדובר על מאות בודדות של שקלים לשנה בממוצע לבית אב. האם הסכום הזה מצדיק את המאמץ?

האם לא עדיף להישאר עם הוותיק והמוכר על פני התנסויות חדשניות?

אבל כשבוחנים לעומק את הרפורמה, ניתן לראות שאכן יש בשורה צרכנית חדשה, גם אם היא עדיין לא מספיק מתוקשרת לציבור.

ראשית, הצרכנים יכולים ליהנות גם ממחיר מוזל וגם מצריכה של חשמל ירוק - והיכולת לצרוך מוצר ירוק במחיר מוזל הוא הגביע הקדוש של חברות בכל התחומים, שכן לרוב מוצר ידידותי לסביבה בא על חשבון המחיר.

שנית, התחרות שתגבר תביא לכך שגמישות בתנאי החוזה, הצעות אישיות ופתרונות מותאמים אישית, יהפכו לנפוצים יותר.

בנוסף, התחרות שקופה במלואה וההנחות מוצגות באופן ברור ומפורט - כך הצרכנים יכולים לבחון את מגוון ההצעות ולהחליט איזו מהן הכי מתאימה להרגלי הכביסה שלהם. הבעיה היא  שמגוון התוכניות, המסלולים וההנחות כ"כ מבלבל כך שמרוב עצים לא רואים את היער, ונוצרת תחושה שחזרנו לימים של שוק הסלולר לפני הרפורמה. אבל אל דאגה, כבר עכשיו זיהו יזמים ישראלים חרוצים את ההזדמנות והקימו אתרים עם מחשבונים שעוזרים לכל אחד להבין מה המסלול המומלץ לו.

אז כן, השוק המתחדש והמתפתח של חשמל בישראל מבשר טובות לצרכנים. התחרות הגוברת תוביל להוזלת מחירים, לשיפור השירות ולמעבר לשימוש נרחב באנרגיה מתחדשת.

ומה עם שקע ותקע יקירנו? חברת החשמל אמנם עדיין זו ששולטת שאחראית למשק החשמל, אבל את ההשפעות של הרפורמה ניתן לראות כבר עכשיו עם התייעלות וצמצום של כוח האדם והפסקת ההטבה של חשמל חינם לעובדים חדשים.

ומהיכרותנו את השחקניות החדשות בתחום אך ותיקות בשוק, הן לא תוותרנה על אף לקוח פוטנציאלי ואפשר להניח שבקרוב נראה בליץ של פרסום ויח"צ שיציג לכולנו את הבשורה. וברגע שהמודעות תעלה התחרות תגבר ואיתה מבצעים והטבות ושיפור השירות, ובסופו של יום, כולנו נרוויח מהשינוי, הן כלכלית והן סביבתית.