הרבה לקחים יופקו מהכישלון הצורב של 7 באוקטובר. דיבורים על קונספציה, יוהרה ורשלנות מתמשכת עוד ילוו את כולנו במהלך החודשים הבאים ואולי אפילו בשנים הקרובות. הדיסוננס בין העובדה שישראל מחזיקה ביכולות מודיעין פנומנליות ובין העובדה שברגע האמת המידע הרלוונטי, המזוקק, המשמעותי – לא הגיע למקבלי ההחלטות, או שאותם מקבלי החלטות פשוט "לא ידעו להחליט" – הוא פשוט כואב, בלתי נתפס ומעלה תהייה מרכזית אחת – מה המשמעות של מודיעין אם לא יודעים להשתמש בו?

ההקבלה בין המציאות הנוכחית בישראל לבין העולם העסקי היא קלה. בעולם המודיעין הצבאי ובעולם המודיעין העסקי, תהליכי קבלת החלטות מחייבים לא רק את זמינות המידע, אלא גם את היכולת לזקק אותו ולהנגיש אותו באופן פשוט אל מקבלי ההחלטות.

אופיר שמואל, מנהל השיווק בדן אנד ברדסטריט  (צילום: ניב קנטור)
להפיק ערך. אופיר שמואל | צילום: ניב קנטור

אם בעבר היה קושי להשיג מידע על  "הצד השני" (פרטנרים עסקיים, לקוחות, ספקים או מתחרים), אז במציאות הנוכחית יש כמות אדירה של מידע שזמין אונליין ונמצא במרחק הקלקה אחת. "עידן האינטרנט" והקדמה הטכנולוגית הובילו לכך שחיפוש פשוט בגוגל יכול להעניק ברגע מידע רב על  הערך המבוקש. לצורך העניין, אם נזין שם של חברה מסוימת, נקבל תוצאות תוך פחות משנייה ומידע רב יהיה זמין עבורנו, החל בנתונים שהחברה יזמה ומופיעים בנכסים הדיגיטליים שלה, דרך פרסומים שונים מרחבי הרשת, וכלה במידע המופץ על ידי גורמים בעלי אינטרס המנוגד לאינטרס של החברה. מצד שני, הצפת המידע מקשה עלינו להבין מה נכון ומה לא, איזה מידע מעניק תמונה מהימנה וחסרת אינטרסים, ואיזה מידע נראה אובייקטיבי אך למעשה הוא מידע מטעה, האם יש בידנו מספיק מידע או שמא ישנו מידע שלא נחשפנו אליו והוסתר היטב, וגם כמובן: להפריד מוץ מתבן, כלומר להפריד עיקר מטפל, ויש המון מידע תפל ברשת.

לקבל החלטות נכונות בזמן אמת 

מנהלים רבים עושים שימוש ברשת כדי לאתר מידע על חברות ובעלי עסקים מולם הם עובדים או מעוניינים לעבוד וכאמור, תוך רגע מקבלים מידע רב. מנהל שעושה זאת צריך לשאול עצמו, האם המידע אמין? מדויק? מזוקק? עם כל הכבוד למנועי החיפוש, ל-AI או לצ'אטים החכמים, היכולת לאתר כמות עצומה של מידע הנמצא ברשת – ה’ביג דאטה’, להצליב אותו עם מקורות נוספים, לאמת אותו ולהפוך אותו למידע חכם שמאפשר קבלת החלטות, היא יכולת שקיימת למעט מאוד גופים.

במקביל, הכמות האדירה של המידע הזמין ברשת, יחד עם הקצב השוטף של העבודה ועומס המטלות, מקשים על מנהלים לזקק את המידע הרלוונטי ולקבל החלטות נכונות בזמן אמת. מהפכת הביג-דאטה שמלווה את כולנו בעשורים האחרונים, השפיעה דרמטית על האופן בו אנו צורכים את המידע שלנו. הכל חייב להיות מתומצת, קצר, מדויק וכזה שמאפשר לקבל החלטות חשובות ברגע. וכמו בחיים הפרטיים של כולנו, אופן צריכת המידע שלנו זהה גם בחיים העסקיים.

חלק ניכר מהעבודה נעשית דרך המכשיר הנייד. אנחנו בסלולר מתחילת היום ועד סופו, זה אומר שאנחנו מעדיפים שיאמל"קו לנו ויגישו לנו מידע לעוס ומזוקק, שיודע לפגוש אותנו בכל מקום. מה עושים אם רוצים לקבל מידע על כמה חברות ולנהל מולן סיכונים והזדמנויות? מחפשים עליהן מידע בגוגל? זה לא לחפש על לקוח אחד, מה קורה אם יש לנו 20-30 לקוחות, ואם יש לנו מאות לקוחות? כמנהלים, עלינו להתאים את עצמנו לאופן שבו אנו צורכים את המידע באופן שוטף. מעבר מערמות של מסמכים אינסופיים (שבינינו, אין לנו באמת את הזמן לעבור עליהם באופן מקיף, מתחילתם לסופם), למידע מזוקק ותמציתי שניתן להשתמש בו באופן שמקנה תועלת מיידית, אינדיקציות ברורות ותובנות משמעותיות, והכל בזמן אמת. כך נוכל ללמוד מי החברות, מה הן עושות, את מי הן מחזיקות ומי מחזיק אותן, מה רמת הסיכון שלהן ואילו סיכונים והזדמנויות יש ברשימת הבעלויות. זה כמו נפט שצורכים אותו מזוקק, המידע הוא הנפט החדש.

חוזרים ללקחי 7 באוקטובר. כשאנו לא יודעים מה קורה בצד השני או לא מצליחים לזהות את האיתותים שעולים מהשטח, אנחנו מעמידים את עצמנו בסכנה. כך גם בחיים העסקיים שלנו. הדבר נכון בתקופות שגרה, וכל שכן בתקופות משבר וחוסר יציבות כלכלית בשווקים. תעשו לעצמכם טובה ותוודאו שיש לכם את היכולת לסנן את ה’ביג דאטה’ למידע חכם שיעניק לכם את היכולת לקבל החלטות עסקיות נכונות, שקולות ובטוחות יותר.

 

מאת אופיר שמואל, מנהל השיווק בדן אנד ברדסטריט.