לסיכום העשור בפופ בשנים 2000-2002
2003
Beyonce Feat. Jay Z – Crazy in Love
הרבה לפני שניפקה לעולם את שיר הפופ המושלם הזה, נחשבה ביונסה לכוכבת ענקית כחלק משלישיית הדסטניז צ'יילד, אבל מיד עם צאתו של להיט הבכורה שלה הסתבר לכולם שכל זה היה בעצם רק ההכנה לקריירת סולו מפוארת יותר. "Crazy In Love" נשמע כמו קלאסיקה על-זמנית כבר מהשנייה הראשונה, הודות לסמפול החצוצרות המדויק מ "Are You My Woman" הסבנטיזי של הצ'י-לייטס, השירה העוצמתית ונוטפת הסקס וכמובן הודות להופעת האורח של הראפר הכי חזק בתעשייה, שבעתיד, כמה נוח, יהפוך גם לבעלה. קשה להאמין ששש שנים אחרי היא גם הצליחה לנפק לו מתחרה ראוי בשם "Single Ladies".
The White Stripes – Seven Nation Army
באופן מפתיע, תואר ליין הבס הכי שווה של העשור הולך ללהקת הרוק היחידה ברשימות הסיכום שלא מחזיקה נגן בס באופן קבוע. עוד יותר מפתיעה היא העובדה שלהיט הגארג'-רוק העוצמתי של צמד הגרושים לשעבר ג'ק ומג ווייט, הצליח להפוך תוך זמן קצר גם לאחד השירים היותר טחונים ברדיו ובהמשך גם ללהיט אצטדיונים, שאומץ על ידי חובבי הכדורגל ברחבי העולם, לא מעט בזכות גרסאות הדאנס המוצלחות שנתפרו לו. לאחת מהן אחראי אפילו אחד משלנו, המפיק תומר ג'י, שזכה השנה להצלחה גדולה בצרפת עם הגרסה שלו שלו ללהיט.
Outkast – Hey Ya!
את פירות ההצלחה טעמו אאוטקסט כבר באלבומם הקודם בזכות הלהיט "Miss Jackson". אבל גם הם כנראה לא ציפו לחיבוק כל כך גדול מעולם המיינסטרים שתביא איתה ההצלחה ההיסטרית של "Hey Ya". סופו של אותו חיבוק במכירות של 11 מיליון עותקים מאלבומם הכפול והמופלא "Speaker Box/The Love Below". למרות הטחינה הבלתי פוסקת שלו ברדיו, "Hey Ya" היה מסוג השירים שנשמעו כמו שום דבר שנוגן באותה תקופה, הודות להפקה מוזיקלית גאונית, ששילבה בצורה מושלמת בין ביטים של היפ הופ, גרוב-רוק-פאנק בליווי גיטרות אקוסטיות ואלקטרוניקה אופנתית. תוסיפו לזה טקסט שנון שכל שורה בו נשמעה כמו סלוגן מוצלח לפרסומת (המוצלחת ביותר לטעמי: "Shake It Like A Polaroid Picture") ואת הקליפ הסיקסטיזי המשעשע והנה לכם כל הסיבות ללהיט הכי מוצדק שקיבלנו ב 2003.
50 Cent – In Da Club
נתוני המכירות של אלבומו האחרון מלמדים אומנם על ירידה גדולה בפופולריות, אבל קל לשכוח שרק ב-2003 נחשב פיפטי סנט לדבר הכי חם שההיפ הופ האמריקאי יכול היה להציע, אחרי עלייתו של האיש שגילה אותו, אמינם. סינגל הבכורה שלו היה כל מה שאפשר לבקש מלהיט היפ הופ מסחרי: ביט קלאסי של דר' דריי, שורה חוזרת שנדבקת ולא עוזבת ( "Go, shorty. It's your birthday") ופלואו כל כך מיוחד, שרק ראפר שנורה בלסת יכול כנראה לספק. כל אלה הביאו לו את המקום הראשון בבילבורד למשך תשעה שבועות רצופים (כמספר נקבי היריות בגופו) והפכו אותו לכוכב בן-לילה. אפשר לתאר רק כמה הוא מתגעגע לימים האלה היום.
Avril Lavigne – I'm With You
אחרי 4 שנים רצופות של שליטה מוחלטת בשוק, החליטו האנשים בחלונות הגבוהים של תעשיית המוזיקה שהגיע הזמן לזמרת חדשה שתתן פייט לפופ המתקתק של בריטני וכריסטינה ששטף את המצעדים. התוצאה: אווריל לאווין, צעירה קנדית בת 16 מוחתמת על חוזה תקליטים והופכת מהר מאוד ובעזרת אנשי המקצוע הטובים בשוק לנערת רוק-פופ בועטת. התוצאות לא מאחרות לבוא: סינגל הבכורה הנאה שלה "Complicated" מגיע תוך זמן קצר אל המקום השני באמריקה, האלבום "Let Go" מוכר 14 מיליונים עותקים בעולם, ואם כל זה לא מספיק, מגיעה הבלדה הקורעת הזאת, שכאילו גונבת את כל המהלכים מאלאניס מוריסט, זמרת הפופ- רוק של העשור הקודם, והופכת את לאווין לאחת הכוכבות הגדולות והמוכרות שידענו בעשור הזה.
גם הם להטו באותה שנה
Evanescence – My Immortal, Dido – White Flag, Justin Timberlake – Cry Me a River, Christina Aguilera – Beautiful, Jay z – 99 problems, Kelis - Milkshake
2004
Green Day – Boulevard of Broken Dreams
תחילת העשור היה סוג של קטסטרופה בשביל גרין דיי, שהתקשו לשחזר את ההצלחה ההיסטרית של דיסק הפריצה שלהם "Dookie" מאמצע הניינטיז והתדרדרו במכירות ובביקורות מאלבום לאלבום. אבל מהר מאוד הסתבר לכולם שזו רק הייתה רק ירידה לצורך עלייה, כשב-2004 ניפקה השלישייה לעולם את אלבומה המצליח ביותר "American Idiot" (הפרחים לג'ורג בוש), אופרת רוק מרשימה ועמוסה בהמנוני רוק עוצמתיים, בראשם הבלדה המופלאה "Boulevard of Broken Dreams".
Snoop Dogg Feat. Fharrell – Drop It Like It's Hot
שנה בדיוק אחרי שקמבקו אותו להמונים עם הלהיט "Beautiful", חזרו הנפטונז לסיבוב ניצחון נוסף עם סנופ דוג כשבידם להיט ההיפ הופ של השנה "Drop It Like It's Hot". למרות ואולי בגלל ההפקה המינימליסטית, הפכו צקצוקי הלשון הטוחנים של פארל וויליאמס לזמזום הכי מדבק של הרגע וסידרו לסנופ את המקום הראשון בבילבורד לראשונה בקריירה שלו.
Britney Spears – Toxic
בריטני ספירס הייתה חתומה על לא מעט להיטים לפני הסינגל הזה, אבל נדמה שרק לאחריו הייתה זכאית לקבל את חותמת האיכות הרשמית על שם מדונה, שרגע לפני כן באה לעשות לה כבוד בדואט "Me Against The Music". השיר שהפיקו לה בלאדשאי ואבאנט השבדיים הצליח לשלב באופן מושלם בין כל הז'אנרים ששלטו במצעדים באותה תקופה: פופ, היפ הופ ואלקטרוניקה, והפך מאז לפייבוריט אצל כל מפיק מוזיקלי שמכבד את עצמו, וגם סידר לה את ה"גראמי" הראשון בקריירה. ובצדק.
Usher Feat. Lil' John - Yeah
כמו בכל סיפור טוב, מסתבר שגם המגה-להיט הזה של אשר נכנס לאלבומו הרביעי רק ברגע האחרון, אחרי שמנהליו הבהירו לו שחסר להם ביד סינגל מנצח. למשימה נקרא המפיק החם של הרגע: הראפר המטורלל ליל ג'ון, שהביא איתו לאולפן את בשורת ז'אנר ההיפ הופ-קראנק החתום על שמו. זמן קצר אחר כך ניפקו השניים יחד את "Yeah", להיט ששילב באופן מושלם בין סאונד המועדונים לצלילי האר'נבי החלקלק ששלט ברדיו האמריקאי, מה שלצערנו גרר שלל חיקויים מעצבנים ומעצבנים עוד יותר, גם שנים אחרי.
Franz Ferdinand – Take Me Out
אלבום הבכורה המעולה של פרנץ פרדיננד הפך אותם די מהר ליקירי עיתונות המוזיקה הבריטית ולמובילי גל להקות הפוסט-פאנק ששטף את הממלכה. אבל כל זה כמובן לא היה מיתרגם להצלחה מסחרית בלי הסינגל השני והענק שלהם "Take Me Out", להיט רוק גיטרות מופתי, שהפך בהמשך לאחד השירים הפייבורטים במשחק ה"גיטר הירו", עם פזמון כל כך גרובי ומדבק שפשוט אי אפשר היה להפסיק לשיר. או לנגן בכאילו.
גם הם להטו באותה שנה
Maroon 5 – This Love, The Streets – Dry Your Eyes, Shapeshifters – Lola's Theme, Hoobastank – The Reason, Dragostea Din Tei - O-Zone.
2005
Kelly Clarkson – Since You Been Gone
אחרי אלבום ראשון ומתקתק שהתחנף לקהל הצופים של "אמריקן איידול", החליטה קלי קלארקסון, זוכת העונה הראשונה של התוכנית המצליחה לחתוך לכיוון הגיטרות באלבומה השני "Breakaway". כמו אווריל לאווין שנתיים לפניה היא עדיין הקפידה לשמור על האווירה הפופית, אבל עם גישה קצת יותר בועטת. התוצאה היא דיסק מוכר מיליונים ואחד מהמנוני הרוק היותר מוצלחים של העשור, שכתב והנדס לה האיש שאחראי לפריצה של בריטני והבקסטריט בויז: מקס מרטין.
Gnarls Barkley – Crazy
היכרות מקרית בין הראפר הותיק סי-לו גרין למפיק ההיפ הופ דיינג'ר מאוס (גורילז, ג'יי זי) הביאה לעולם את אחד השירים הכי מופלאים של העשור האחרון, שכמו הלהיט "Hey Ya" של אאוטקסט שנתיים לפניו, נשמע שונה לגמרי מכל מה שהתנגן ברדיו באותה תקופה. עם סמפול מתוך מערבון ספגטי ישן, הפקה עדכנית עם נגיעות סול סיקסטיזי והקול ההורס של סי-לו, כבשו השניים את מצעדי העולם ואף ניפקו יחד שני אלבומים מלאים, שבאופן טבעי קצת התקשו להתחרות עם המושלמות של סינגל הבכורה.
Black Eyed Peas – My Humps
הצטרפותה של פרגי לבלאק אייד פיז שנתיים לפני כן באלבום "אלפאנק" הפכה את ההרכב למכונת להיטים בלתי ניתנת לעצירה, שהמשיכה להפגיז לכל עבר גם באלבום "Monkey Business" עם להיטים כמו "Pump It" ו-"Don't Phunk with My Heart". אבל, כצפוי, הלהיט הכי גדול מהאלבום היה דווקא זה שזכה לביקורות הכי קוטלות, הודות לטקסט המלבלב על אחוריה של פרגי והביט הקראנקי שדהר על הסאונד הלוהט של מועדוני אמריקה. הפרודיה של אלאניס מוריסט, בגרסתה הכאילו מלנכולית, הפכה את השיר לקאלט של ממש.
James Blunt – You're Beautiful
לא הייתה רשימת סיכום ב-2005 שלא הכתירה את השיר הזה כאחד השירים המעצבנים בכל הזמנים. אבל ביקורות בצד, כי להיט הבכורה של ג'יימס בלאנט היה באמת אחד השירים הבודדים באותה שנה שלא יכולת להתחמק ממנו גם אם ממש ניסית. הבלדה הקיטשית סידרה לו אומנם הצלחה נאה גם לאלבום המלא, אבל משם לצערו הכל התחיל להתדרדר. חפשו אותו היום במצעדי צרפת ואיטליה בדואטים עם שלל כוכבים מקומיים.
Daddy Yankee – Gasolina
שון פול היה אומנם זה שהכין את הקרקע בתחילת העשור, אבל אם צריך לחפש את האשם בשגעת הראגאטון ששטפה אותנו ב-2005, אז זה חייב להיות הראפר הפורטוריקני דאדי יאנקי, שעם להיט אחד ומדבק הצליח להפוך ז'אנר זניח למכונה שמייצרת מיליונים. באופן עקיף הוא אחראי גם לקיומן של תופעות מקומיות כמו אלון דה לוקו וההיפ הופ המזרחי, עיין ערך "טורו" של סאבלימינל.
גם הם להטו באותה שנה
The Killers – Somebody Told Me, Pussycat Dolls – Don't Cha, The Chemical Brothers – Galvanize, Gorillaz – Feel Good Inc., Bob Sinclar – Love Generation, Arctic Monkeys – I Bet You Look Good On the Dance Floor.
עוד סיכומי עשור
לסיכום העשור בפופ בשנים 2000-2002
סיכום העשור של דורון גל: זמרות האיכות