נס וסטילה, טרנד חולף או לא – השאלה הזו מעסיקה לא רק את הקהל הישראלי, אלא גם את צמד הראפרים עצמם. הם יודעים שמשווים אותם לסטטיק ובן אל, וכדי שלא להגיע כמוהם למצב שבו הם נוסעים להופעות בוואנים נפרדים, הם מקדימים רפואה למכה בסשנים זוגיים אצל קואוצ'ר. "התגובה שהכי כיף לראות זה 'איפה כל האנשים שאמרו שהם רק של שיר אחד'", אומרת נס בשבוע שאחרי יציאת השיר השלישי שלהם, "באמפרים". "מרגש לקבל תמיכה מהקהל, כיף שאוהבים את מה שאתה עושה. אבל עדיין, כולם חושבים שהם יודעים יותר טוב מאיתנו איך אנחנו צריכים להיות, לעשות, לשיר, להופיע".
מי זה כולם?
סטילה: "החבר'ה, אומנים שאנחנו מעריכים, וזה גם יכול להיות המנהלים שלנו. לכל אחד יש דעה, אחי, דעה זה כמו חור תחת, אומרים, לכולם יש. וזה חוסם אותנו יצירתית, אנחנו לא מצליחים ליצור. אנחנו לא מצליחים לסיים שיר".
כמה אתם מרגישים שאתם צריכים להוכיח את עצמכם?
"זה קצת לשקר אם נגיד שזה לא קיים, אבל אני משתדל מאוד לנתב את האנרגיה ולהוכיח רק לעצמי ולא לאחרים. אני מרגיש שכשאני מנסה להוכיח לכולם, המוזיקה לא יוצאת לי טוב. כשאני חושב אם זה מספיק פוליטיקלי קורקט כדי שנשיר את זה, שם אני מתחיל לאבד את עצמי, ומזה אני מאוד מנסה להימנע".
נס: "חשוב לנו להעביר מסר, אם זה בטקסט, באיך שאנחנו בוחרים להופיע, בקליפים שלנו. אנחנו מרגישים שזה בא לנו באמת מהבטן, ואני חושבת ש'באמפרים' זו מין נקודת מפנה כזאת. סבבה, 'תיק קטן' קרה איך שהוא קרה ו'חרבו דרבו' עם המלחמה והטירוף קרה איך שהוא קרה, והפעם זה משהו שהוא יותר מתוכנן, יותר מודע, יותר מחושב, בלי איזו סיבת פתע חיצונית".
ב"בא מהבטן" נס מתכוונת כנראה לשורות כגון "נוסעת כמו צ'חלה ושיזדיין הטמבון", או "תכינו את התחת כי זה חיל האוויר", שיכולות לעבור עקום באוזניים שמרניות ושלא פעם התבקש הצמד לשנות או לרכך. "דברים שאנחנו מאמינים בהם, אוהבים אותם ועומדים מאחוריהם, לא יזוזו. בסופו של דבר זו אומנות", היא מסבירה, "אבל אם זה משהו שאנחנו יודעים שעלול לפגוע בנו, גם אם זה נשמע מושלם, אנחנו יודעים לעשות רגע חושבים מחדש, לשנות, לתקן, להזיז".
יחד עם "באמפרים" העלה הצמד פוסט חריג בנוף תעשיית המוזיקה, ובו הצהירו השניים שהם לא מתכוונים לרדוף אחרי להיטים או לנסות להישאר רלוונטיים בכוח. "אם לא נהיה נאמנים לעצמנו, זה ינשך אותנו בתחת במוקדם או במאוחר", מסביר סטילה מה עמד מאחורי הפוסט. "המטרה שלנו היא לשבור את המחסום בינינו לבין הקהל. אנחנו לא רוצים שיסתכלו עלינו כמו על משהו לא נגיש או איזה אנשים נורא מיוחדים או סלבים, אתה מבין? אני זוכר את עצמי בתור ילד בן 10, אחי, מסתכל על אומן כמו סאבלימינל, שמבחינתי היה כמו אלוהים, הייתי שואל את עצמי אם הוא עושה קקה, אחי, אתה מבין מה אני אומר? אין מצב, הוא לא יכול לעשות קקה, אחי, הוא לא אנושי הבן אדם. ולא בא לי את זה, אנחנו רוצים לשבור את המחסום הזה, שזה לא יקרה לקהל שלנו, שהם לא יחשבו ככה עלינו".
"אני מסתכל על הדרך שעשינו עד היום ואני רואה שכשהיינו אותנטיים זה עבד לנו. אני מסתכל על אומנים אחרים שהיום בטופ צ'ארטס, נגיד לצורך העניין שחר טבוך, שהוא הבן אדם הכי שונה שיכול להיות והוא לא מתבייש בזה, והוא גיי אבל הוא עם ציצית, והוא שר על מה שהוא רוצה. בדיוק בגלל האותנטיות שלו זה כל כך עובד לו, ואני כל כך נהנה לראות את זה מהצד. גם עומר אדם, לצורך העניין, הוא הכי אותנטי שיש, הוא הכי הוא והוא לא מתנצל. יבוא לו לעשות ראפ עם שרק, הוא יעשה ראפ עם שרק, אתה מבין מה אני אומר?".
אגב עומר אדם ושרק, מה אתם חושבים על החיבור שיש היום למיינסטרים עם היפ הופ?
סטילה: "מדהים, אחי, ניצחון לכולם. בעזרת השם עוד הרבה יצטרפו לדבר הזה. אחי, באנו מהביוב. באנו מכלום. באנו מלהופיע מול עשרה אנשים ולעשות פריסטייל ברחוב, ומפה עד לטופ צ'ארטס, אחי, זה מדהים. כל ראפר שמבחינתי מייצג את מה שאני מאמין בו ומגיע למקומות האלה, זה ניצחון גם בשבילו וגם בשבילי".
מה, אני נכנס לתפקיד הסיידקיק של נס?
אומנם "באמפרים" יצא רק עכשיו, אבל נס (21) וסטילה (25) הקליטו אותו מיד אחרי "תיק קטן", שיצא לפני שנה והפך את המדינה. סטילה (דור סורוקר) היה אז ראפר צעיר מקיבוץ באצבע הגליל, צלע משלישיית "הלם תרבות" שכבר הייתה על סף פירוק. נס (נסיה לוי) הייתה מלצרית וסטודנטית למדעי המחשב שעברה אחרי שחרור מוקדם מהצבא מהמושב לדירת שותפים ביפו. ואז היא העלתה לטיקטוק קטע מתוך "תיק קטן" שהצית הכל.
"כשחשבנו אם להפוך לצמד או לא, הייתה שאלה אם זה חיבור שהוא נכון ובריא", משחזר סטילה, "אם נהיה בפרונט יחד או אם אני אהיה יותר מאחורי הקלעים ואכתוב איתה ואפיק אותה, והיא תעשה את עצמה ואני אמשיך לעשות את עצמי בדרך שתכננתי. ואחרי שהוורס עלה לטיקטוק חשבתי, כאילו, אני נכנס לתפקיד הסיידקיק של נס?".
כי הוורס שלה משך את כל תשומת הלב.
סטילה: "וואללה, היא גם הייתה הבשורה הכי מטורפת שיש. בגלל זה נדלקתי עליה. כל העולם נדלק עליה. ראפרית שמביאה כזו רמה של ראפ ואטיטיוד וכל הפאקינג כוכבת שהיא אחי, זה דבר ענק. זה לא בא ברגל בכלל, ואני חושב שיש הרבה זמרות מטורפות בארץ, אבל אני לא חושב שיש מישהי שנמצאת או יכולה להיות על המשבצת של נס. אז אני באופן אישי קצת חששתי מהתגובות של הקהל שלי שבא איתי".
ממה חששת?
"אם אני עושה כאן מוב שהוא כביכול אך ורק פרקטי ומסחרי. חשבתי והגעתי למסקנה שאני לא רוצה להתעסק בזה, כי אנחנו עושים משהו מדהים יחד. זה לא משנה מה יגידו, בסוף אנחנו עומדים מאחורי המוזיקה שלנו. אז פאק איט".
מי שלא מתחבר אליך אומר שאתה רוכב על הייחודיות שנס מביאה.
"בהתחלה, ב'תיק קטן', זה היה הרבה יותר מורגש. זה ביאס, כי אני יודע שהיצירה היא כמו תינוק שלי, והרגשתי שמזיזים אותי הצדה ממשהו שאני מרגיש ששייך גם לי".
והתבאסת?
נס (מתפרצת): "בוא, בוא, אני אגיד לך ככה, אני לפני 'תיק קטן' הכרתי את דור, את המוזיקה שלו ואת מה שהוא עושה והערכתי את זה ברמות. או-קיי? אם זה בסולו שלו, אם זה ב'הלם תרבות', איך שהוא מפיק, איך שהוא כותב, מגיש, מופיע".
ואיך את מתמודדת עם הביקורת עלייך? אומרים שאת מנצלת את המעמד של סטילה בסצנת ההיפ הופ.
"כן, יש אנשים שממקום של אגו יגידו את זה. אני בן אדם מאוד מאוד ביקורתי, במיוחד כלפי עצמי, והרבה פעמים יש הבנה שאני עדיין לא הנס שהייתי רוצה להיות. כזו שתתראיין הכי טוב, שתופיע בצורה הכי מדויקת. אני פה לעשות דרך. אם אני מסתכלת מלמעלה רגע על הסיטואציה, אני גאה בכל מה שעשיתי עד עכשיו, וגם מרגישה שאני עדיין לא בעשירית שלי. אני מסתכלת קדימה ורואה לאן אני מכוונת, בהתפתחות האישית שלי ובהתפתחות שלנו כצמד. ואני מרגישה שאסור לי להוריד את הרגל מהגז".
סטילה: "היא בחורה בוסית אחושרמוטה, היא לא תגיד לך את זה אבל היא בוסית אחושרמוטה".
"'גדלתי עם ערסים' ומצד שני יש לי 'תיק קטן'", נס מצטטת מהשירים של עצמה, "הכל ביחד, וזאת לדעתי חבילה שיש להמון בחורות בישראל. יוצא להן לפעמים ה'מה אתה חותך אותי' בכביש ו'סע מפה', ומצד שני גם להיות קלאס ולצאת למסעדות וסטורי. אני רוצה לאחד את כל זה ולהביא את זה במוזיקה, בראפ in your face. בחורה שלא מפחדת, שבאה לומר את מה שיש לה על הלב בלי להתנצל".
קיבלת תגובות מנשים שהנוכחות שלך השפיעה עליהן?
"כן. זה יכול להיות איזו אמא שאומרת לי, 'תקשיבי, אני שומעת את זה, זה גם מרגיע את התינוקות שלי, אבל אני שומעת את המילים ואני מתרגשת וזה כיף שיש מישהי כמוך', או ילדות שאומרות לי 'את מטורפת' ו'החלום שלי זה לעשות את מה שאת עושה'. זה מרגש. מאוד. כיף לדעת שאתה השראה למישהו כשכל מה שאתה עושה זה להיות אתה".
יותר הייט מאשר אהבה
בחודשים הראשונים של מלחמת חרבות ברזל, בזמן שרוב האומנים התמקדו במוזיקה מנחמת ועצובה, נס וסטילה הטילו פצצה בדמות הסינגל השני "חרבו דרבו" – שכמו השיר הראשון שלהם, כבש גם הוא את המקום הראשון בהיטליסט, מצעד המוזיקה של ישראל. מילדים ועד סבתות, כל המדינה שרה "'חת, שתיים, שוט". ההדף הגיע לרחבי העולם – אולי בגלל אזכורים לפרסונות פרו-פלסטיניות כמו בלה חדיד ומיה קאליפה בנשימה אחת עם הטרוריסטים מוחמד דף ונסראללה – והשיר אף צוטט בדיונים בתביעה נגד ישראל בבית הדין הבין-לאומי לצדק בהאג.
נס וסטילה תכננו לטוס לארצות הברית קצת אחרי יום העצמאות לסיבוב הופעות, ביקור משפחתי של סטילה, וגם מנוחה מאוד מתבקשת מישראל אחרי שנה עמוסה ומציפה לשניהם. ברגע האחרון ויזת האומן של שניהם לא אושרה. "אנחנו עומדים מאחורי כל מה שאמרנו ב'חרבו דרבו'", אומר סטילה. "אם יש מישהו שזה מעקם לו את האף, אז שיהיה לו אף עקום, כמו שבגין אמר. בכל מקרה, הייתה שם איזושהי תקלה טכנית".
תקלה טכנית רק לכם?
"עד כמה שאני יודע".
נשמע מוזר.
"הגשת הבקשה לוויזת אומן נעשתה בדרך שגויה בדקה ה-90, ככה שיצא מצב שזה לא אושר. אישרו אותה יומיים אחר כך".
מי מכם בכה כשקיבלתם את הבשורה?
סטילה: "אף אחד לא בכה. דווקא חייכנו".
נס: "הכל לטובה".
סטילה: "אולי הדיג'יי שלנו יוני בכה, הוא ממש רצה לטוס. אבל זה עוד יקרה בעזרת השם, זה עוד יקרה לגמרי. ואם להיות כן ולפתוח משהו שאני לא יודע אם נכון לפתוח אותו בכלל, אני מדבר איתך פור ריל, היה לנו חשש שאולי ירצו לפגוע בנו בחו"ל. אבא שלי חפר לי בטלפון, אמר לבדוק את סידורי האבטחה אלף פעם".
ובנושא הזה התערבתם, בדקתם, וידאתם?
סטילה: "בדקנו עד כמה שאפשר, אתה לא באמת יכול לדעת עד הסוף. להגיד לך ששכרנו 50 מאבטחים פרטיים, אחי? אנחנו לא עדן גולן באירוויזיון".
מתי הבנתם ש"חרבו דרבו" חצה את גבולות ישראל?
נס: "כשפרסמו תגובות של כל מיני משפיענים כאלה ואחרים ברחבי העולם. וגם כמובן ישראלים שגרים בתפוצות התחברו והגיבו לנו באמת מרחבי העולם".
סטילה: "אני חושב שקלטתי את זה כשהתחלתי להיות מוצף בתגובות נאצה, דגלי פלסטין, איומים ברמות הכי קשות שיש".
כמו מה?
"'אנחנו יודעים מי אתה בדיוק, אנחנו יודעים איפה המשפחה שלך, יש לך אח כזה ואחות כזאת ואנחנו נהרוג את כולם'. זה הגיע לרמה שהשתלטו למנהל שלנו על הטלפון, פוצצו לו את הוואטסאפ – השביתו אותו לימים ארוכים, פרצו לבוקינג שלנו. המון המון המון הייט. ואם להיות כן, יותר הייט מאשר אהבה. אם אתה בודק את כמות התגובות וההודעות שקיבלנו בסך הכל, אז יש פי שניים הייט מאשר אנשים שהתחברו לזה ואהבו את זה".
היה רגע שחששתם למרות שאתם בארץ?
נס: "כן. אתה רוצה להאמין שאתה נמצא בסביבה בטוחה, אבל בסופו של דבר אתה לא יודע מה מחכה לך מעבר לפינה. חסרים אנשים שקמים ועושים פה פיגועים? אנשים שעובדים בסופר ואנשים ש... אני לא יודעת אם אפשר לקרוא לזה אנשים, כן? אבל זה פה ברחובות, אי אפשר להתכחש לזה".
לא היה רגע קטן שבכל זאת חשבתם שזה היה צעד אחד יותר מדי?
סטילה: "לא קרה לרגע, אפילו לא למאית השנייה, לא עבר במחשבה. כל חייל שניגש ומספר מה הוא עבר ב-7 באוקטובר או מה הוא עבר בימים שאחר כך ואיך השיר השפיע עליו, ואני רואה לו בעיניים את הניצוצות האלה, זה מבחינתנו הכל. בשביל זה אנחנו עושים מוזיקה, אחי. עידן הפוליטיקלי קורקט מצחיק אותי. אתה לא יכול להיות ורוד ומלוקק כי אף אחד לא ורוד ומלוקק".
מה קשור זוגיות
כמקובל בשנים האחרונות, "חרבו דרבו" סיים את הסבב שלו בטיקטוק-יוטיוב-ספוטיפיי ועכשיו הוא מככב בפרסומת, ומי שמבצע אותו הוא דווקא סטטיק.
היה חשש שיגידו שהתמסחרתם? וגם, לא היה מוזר שפתאום מישהו אחר שר שיר שלכם?
"זאת החלטה מסחרית שקיבלנו, ואנחנו שלמים איתה לגמרי, בסוף אתה רוצה להתפרנס ממה שאתה אוהב לעשות. וזה לא היה מוזר, דווקא כי סטטיק עשה את זה. מרגיש שזה הסתדר פרפקט".
כמה משקל יש לצד המסחרי בעבודה שלכם?
סטילה: "אתה לא עושה מוזיקה מתוך רצון לדברים מסחריים, אלא אתה עושה מוזיקה ואז מגיעים דברים מסחריים. נגיד קמפיין למקדונלד'ס, הכי אותנטי לנו, אתה מבין את הראש? אנחנו כל היום אוכלים".
לא רק הקמפיינים הגיעו מהר מאוד אחרי ההצלחה של נס וסטילה, אלא גם החיטוט של הסביבה בחיים האישיים שלהם, עם שאלה ספציפית שלא מרפה: הם זוג או לא? בדרך היו שם אותו ריאיון רצוף הכחשות ב"אופירה וברקו" עליה השלום, שהפך לוויראלי בגלל התשובה של נס ("קורים דברים, אנחנו כל היום אחד עם השני"), וגם חיקוי ב"ארץ נהדרת", שבו סטילה חוזר שוב ושוב על השאלה "מה קשור זוגיות?".
איך הרגשתם אחרי הריאיון?
סטילה: "צחקנו על זה מיד אחר כך. זה מצחיק רצח כמה זה מעניין אנשים מה קורה ביני לבין נס, כן זוגיות, לא זוגיות. אם היינו רוצים להגיד משהו היינו אומרים אותו, אין לנו מה להסתיר. מה כל כך אכפת לכולם?".
איך הייתם עונים על השאלה של אופירה היום?
נס: "היינו אומרים שאם היה לנו מה להגיד אז היינו אומרים".
זאת לא ממש תשובה שלילית.
סטילה: "תראה, אתמול הייתי מחוץ למועדון בתל אביב ומישהו תפס אותי ואמר, 'אח יקר, איך אני אוהב את המוזיקה שלך, אבל בחיאת, תגיד לי את האמת, מה איתך ועם נס, זה כן, זה לא?'".
נו, ומה ענית?
סטילה: "'מה אתה חושב?'. במקום להתייחס לזה, אנחנו צוחקים על זה".
יש לכם בכלל זמן לנהל חיים אישיים תוך כדי ניהול הקריירה?
נס: "זה תלוי איך אתה בוחר לראות את הדברים ולסדר את היום שלך. אני יכולה להחליט שהיום שלי מורכב מסשן ביום והופעה בערב, אבל אני יכולה גם להחליט שאני קמה שעתיים מוקדם יותר כדי לעשות לק ג'ל. הרבה פעמים יש רצון לעשות דברים מסוימים אבל אין יכולת, הרבה פעמים יש יכולת ואין רצון".
סטילה: "אנחנו מאוד שמים דגש על הדבר הזה, על האישי ועל התקשורת בינינו".
ומה, אתם באמת הולכים יחד לקואוצ'ר?
סטילה: "כן, ביחד. כדי לשבת ולתקשר דברים שאנחנו לא מתקשרים אותם ביום-יום. אני חושב שהמשימה הכי גדולה שלנו היא להיות החברים הכי טובים ואנשים טובים. התברכתי בפרטנרית שיודעת לתקשר טוב מאוד ויודעת להיות עם אפס אגו ובאמת לרצות בטובת כולם. לפעמים אני לא כזה, והיא מזכירה לי להיות כזה ואני שואב הרבה השראה ממנה בנושא הזה. אבל אם אתה שואל אותי איך אנחנו רבים ואחרי פיצוצים עדיין מצליחים איכשהו לעבוד ביחד, התשובה היא נס".
נס: "הוא סתם מגזים. הרבה פעמים דור יודע להיות יותר מפוקס, חד, יודע בדיוק מה צריך לקרות עכשיו ולהיות מרוכז כדי לבצע באמת את הדברים על הצד הטוב ביותר, בלי לאבד אנרגיות".
גם לריב זה בסדר.
סטילה: "זה יותר מבסדר, זה מחזק, זה משפר. כשאנחנו בסיטואציה אמוציונלית מאוד אנחנו יכולים רגע לעצור ולהחליט לקחת איזה ספייס אחד מהשני כדי באמת לא להגיע למצבים שאנחנו מוציאים אחד על השני את התסכולים. כי בסוף אנחנו אחים לנשק".
זה הקואוצ'ר לימד אותך?
סטילה: "זה תמיד עושה לנו טוב, גם כשהכל טוב בינינו אם אנחנו הולכים, פתאום צפים דברים ועושים עוד יותר טוב. זה מדהים".
של מי היה הרעיון?
סטילה: "של נס. אמרתי לך, אם לא נס אנחנו מזמן אחי רבים קטלות. קפוארה".
צילום: שי פרנקו | סטיילינג: קים אליהו | איפור: דורין בר | שיער נס: אור צעירי | שיער סטילה: ניר חיים חייק | הפקה: טל פוליטי
לוק 1 - הלוק הבהיר:
נס - חליפה: עדן בן עמי | תכשיטים: N.A Designs
סטילה - חליפה: house of Jaffa | נעליים: sneakerbox Tlv | חולצה לבנה: בולגריו | תכשיטים: אורי תמיר
לוק 2 - קפוצ'ונים:
קפוצ'ונים: Vendetta studios | מכנסיים סטילה: בולגריו | נעליים נס: pastel junkies | תכשיטים: N.A Designs, אורי תמיר
לוק 3 - ז'קטים:
נס - ז'קט: Arketa | תכשיטים: N.A Designs | מכנסיים ונעליים: אוסף פרטי
סטילה - ז'קט: Arketa | מכנסיים: אוראל עוז | נעליים: sneakerbox Tlv | חגורה: wrangler | תכשיטים: אורי תמיר
לוק 4 - ג'ינס:
נס - חליפה: Noy salmy | תכשיטים: N.A Designs
סטילה - מכנסיים: Noam Nadler | ז'קט: wrangler | נעליים: sneakerbox Tlv | תכשיטים: אורי תמיר
לוק 5 - חאקי:
נס - בגד גוף: דיזל | מכנסיים: Arketa | נעליים: pastel junkies | תכשיטים: N.A Designs
סטילה - ז'קט: Arketa | מכנסיים: Vendetta studios | נעליים: sneakerbox Tlv | תכשיטים: אורי תמיר