"אל תתעלם מהנשמה שלך, חפש את מה שבמחשבות שלך" - זה לא ציטוט מהטאו של פו, אלא ציוץ מתוך חשבון הטוויטר של ווילו סמית'. בגיל 14, הבת של וויל סמית' וג'יידה פינקט סמית' היא לא רק זמרת וכוכבת בעלייה, אלא גם גורו אינטרנט שיורה הגיגים פילוסופיים ואחת שמדברת כמו שאמאן. בכל זאת, היא כבר הספיקה לעבור טבילת אש בעולם הבידור, לקחה הפסקה ארוכה מהבמות על מנת לחזור לבית הספר כילדה רגילה ולבסוף בחרה מחדש באור הזרקורים ממקום שלם הרבה יותר. אם זה לא מצדיק ספר זיכרונות, אנחנו לא יודעים מה כן.
הבעיה עם המסע הרוחני הזה של ווילו - אחותם הצעירה של ג'יידן בן ה-16 וטריי, בנו של וויל מנישואיו הקודמים - היא שהוא מספק הרבה יותר מדי רגעים משונים שלא ממש תורמים לקריירה שלה. בדיוק כמו בחשבון הטוויטר, גם במציאות התשובות שלה מורכבות בעיקר מגיבוב הרהורים פילוסופיים, מה שמוביל ללא מעט בדיחות ברשת. בסוף 2014, למשל, היא התראיינה יחד עם אחיה ג'יידן לניו יורק טיימס, וכשנשאלה על הנושאים בהם היא עוסקת במוזיקה שלה, ענתה בלי להתבלבל: "התחושה הזאת של שבריר מציאות הולוגרפית שישות גבוהה יותר יצרה". בשלב אחר בראיון הביזארי קבעה שאין ספרים טובים שם בחוץ, אז היא כותבת ספרים משלה ואז קוראת אותם.
אי אפשר להאשים את וילו: היא נערה שגדלה בתנאים קיצוניים, וכבר מילדות התרגלה לגדודי עיתונאים שצובאים על משפחתה ומחכים למוצא פיה. ועדיין, כנראה שמישהו מהמנהלים שלה הפנים את הלך הרוח בציבור, והגרסה האחרונה שהיא מציגה בימים אלה לעולם לקראת יציאתו של דיסק חדש, מציגה ווייב קצת יותר בוגר וקצת פחות פטפטני. השיר החדש של ווילו (היא נפטרה מהסמית', זה יותר קול ככה) והקליפ שמלווה אותו ממתגים אותה כנסיכת היפסטר-אלקטרו עם מראה ג'נדר-בלנדר ושפה ויזואלית של מגזין אופנה אדג'י. לרוב זה נשמע אותנטי לחלוטין, אלא שאז הנערה הצעירה פותחת את הפה בראיון ומסבירה שצבעי הבגדים השונים בקליפ מסמלים את הצ'אקרות שלה. צהוב הוא ביטחון עצמי, כחול הוא הקול שלה, אדום הוא האינסטינקט ההישרדותי שלה (קריטי לילדת עשירים בת 14) ושחור הוא שילוב של הכל - "האני האמיתי", כך לדבריה. הדיבור על הצ'אקרות היה אולי עובד טוב יותר אם היא לא הייתה מצולמת בקליפ באוזניות של חברת האלקטרוניקה Beats של ד"ר דרה באקט של תוכן שיווקי לא מעודן במיוחד.
אפס טעויות מיתוג, בערך
למרות הגיל הצעיר, ועל אף הניסוחים המקושקשים, הקריירה של סמית' מתקדמת בצעדים מחושבים היטב. בגיל 7 היא כבר הופיעה על המסך הגדול לצד אבא וויל בסרט "אני אגדה", ובגיל 10 הוחתמה לחברת התקליטים "רוק ניישן" בבעלותו של ג'יי זי ופרצה עם הסינגל I Whip My Hair שהיה שילוב מפתיע בין פופ מופק היטב, קליפ מוקפד ובעיקר כריזמה של כוכבת מנוסה. זה לא קרה לה במקרה, כמובן. על מנת לייצר להיט ולפענח בדיוק איך משווקים ילדה בת 10 כמוזיקאית שגם אנשים בני 30 ייהנו לשמוע, צריך לעשות הכנות דקדקניות – והן עולות הרבה כסף. סקרי שוק, סטייליסטים, מפיקים, כותבים ועוד מגוון אנשי מקצוע היו צריכים להיות מעורבים בכל שלב בדרך על מנת להשיק את סמית' הצעירה כמוצר שלא רק מצליח מסחרית וביקורתית, אלא גם לא נראה מזיע ממאמץ.
בתחילה היא בעיקר הזכירה את ריהאנה, אבל עכשיו וילו לוקחת את זה למקום אפל יותר, כמוזיקאית אלקטרו נישתית: שיער קצר, בגדים רחבים, סטייל שמחובר לאדמה אבל גם לשנות התשעים וסאונד שונה לחלוטין. החבילה הזאת כל כך בשלה וכל כך מעוצבת, עד שהיא כמעט מקשה על המעריצים להתחבר אליה רגשית. במילים אחרות: במקום לצפות בווילו מתבגרת, משתנה ועושה את הטרסנפורמציה המתבקשת מילדת פופ למתבגרת מורדת (מסלול קריירה על שם מיילי סיירוס), מקבל העולם תוצר מוגמר - כוכבת מחוספסת ומגניבה בטירוף, עם חוש סטייל מקורי, גרוב של טומבוי ואפס טעויות מיתוג בדרך.
ההסבר הוא פשוט: בתוך המפעל המשוכלל של הסמית'ים אין זמן לחיפוש עצמי עמוק, כי ההצלחה צריכה להגיע מהר. אם מסתכלים אחורה על הדרך של ווילו, כמו גם של ג'יידן - שחקן וראפר בעצמו - לא קשה לזהות שהם טופחו להיות חלק מהעסק המשפחתי, ושבמקרה הזה אף אחד מהם לא התעקש לפרוץ בעצמו, ללא קשר להורים. כמו ווילו, גם ג'יידן חייב את פריצתו הקולנועית לאביו, שלצדו כיכב ב"מרדף האושר" לפני כמעט עשור. מאז, הוא ואחותו הופיעו לצד וויל וג'יידה תחת כל שטיח אדום רענן במעין הצהרה ברורה - קבלו את הדור הבא – והפכו לכוכבים קבועים בפריים, לצד הוריהם המפורסמים.
כנראה שהזוג סמית' עושה בחוכמה כשהוא דואג להכניס את הצאצאים למעגל הפפראצי. וויל סמית', שהיה פעם אחד מכוכבי הקולנוע הרווחיים ביותר, רשם שורה של כישלונות קולנועיים וג'יידה פינקט-סמית', המשחקת בימים אלה בסדרה גות'האם, מעולם לא באמת הצליחה להיות מלוהקת לתפקיד משמעותי יותר מאשתו-של או זו שהופיעה בסרטי ההמשך של "המטריקס".
אין פלא, אם כך, שהם כבר מסתכלים קדימה ומוצאים זמן לטפח את דור העתיד, כולל להפיק בעצמם את הסרט "קראטה קיד", בו ג'יידן כיכב לראשונה בתפקיד ראשי בגיל 12. ב-2010, כמה חודשים לפני יציאתו לאקרנים, התארחו בני המשפחה כולה על הספה של אופרה ווינפרי, כשהם מציגים תמונה משפחתית מושלמת ומפרגנת, אך ממש לא מסתירים את העובדה שוויל וג'יידה הם המנוע המשומן היטב שדוחף את קריירת ילדיהם הצעירים כל כך מהר וכל כך מוקדם. לכל הפחות, אפשר לתת להם קרדיט על כך שגם את הסיבה למעורבות המעט היסטרית הזאת הם לא טרחו לטשטש. "יש לי עדיין מנטליות של אדם עני", התוודה אז וויל בפני ווינפרי. "אני הולך לישון כל לילה כשאני לחוץ מהמצב הכלכלי שלי, בדיוק כמו פעם". הוא הוסיף ואמר שהוא לא רוצה שהילדים שלו יהיו עבדים ללחצים של כסף. ובכן, אין דרך טובה יותר לשחרר אותם מלחץ מאשר לתחזק להם קריירת שואו ביז אינטנסיבית לפני גיל 10.
"אתם מתנהגים כמו פדופילים בארון"
ווילו, יש לציין, העזה למרוד במסלול הקריירה שסימן לה. ממש כמו במקרה של ג'יידן, גם היא הייתה אמורה לככב בסרט שתפרו אמא ואבא - גרסה מחודשת ל"אנני", שהזוג הפיק יחד עם ג'יי זי. כשהפרויקט החל לקרום עור וגידים, הייתה וילו בת 9 בלבד. עד שהצילומים יצאו לפועל היא הייתה כבר בת 12 והוחלפה בשחקנית אחרת, כאשר הסיבה הרשמית שהופצה לעיתונאים הייתה שווילו מבוגרת מדי לתפקיד היתומה החיננית. התירוץ הזה הרים כמה גבות, במיוחד משום שהסרט נתפר עבורה על ידי שני הוריה והמנטור המוזיקלי. מאוחר יותר, הודה אביה כי לאחר שסיימה סיבוב הופעות, ווילו פשוט הייתה עייפה מדי וביקשה ממנו "להיות בת 12", למרות שניסה להשתמש מולה בנשק הסודי האולטימטיבי ולשכנע אותה להמשיך עם הפרויקט כי "ביונסה תהיה על הסט".
התקרית הזאת עשויה גם להסביר מדוע מעולם לא שוחרר אלבום הבכורה של ווילו, שהיה אמור להיקרא Knees and Elbows ולצאת במהלך שנת 2012, אך לבסוף נגנז. אפשרות אחת היא שווילו רצתה לקחת הפסקה מאור הזרקורים, אפשרות אחרת היא העובדה שהסינגלים ששוחררו לאחר Whip My Hair פשוט לא זכו לאותה ההצלחה - מסחרית או ביקורתית - וחלקם אף ספגו השמצות. העולם מאוד לא התרשם משיתוף הפעולה שלה עם ניקי מינאז' ב-Fireball, שהיה ניסוי משונה ותו לא, וכשיצא השיר I Am Me, היה קשה שלא לבהות בבלבול בווילו הצעירה, אז בת 12, שרה בפאתוס גדול על כך שהיא תמשיך להיות היא גם אם היקום לא מוכן לקבל אותה. דווקא השיר האחרון שהוציאה לפני שנעלמה, Sugar & Spice, השאיר קצת טעם לעוד, למרות שהיה אפל לגילה. במגזין בילבורד סימנו אותו כתפנית חיובית וכהבטחה שווילו תחזור יום אחד, ושהשיר הוא עדות לכך שאולי היא צועדת במסלול מוזיקלי מבטיח.
ווילו לקחה צעד אחורה בכל הנוגע לעיסוק במוזיקה, אבל הקפידה לתחזק כמות מרשימה של שערוריות, בטח בהשוואה לילדות בגילה בתעשייה. בשנה שעברה, כשהייתה בת 13, הצטלמה שכובה על מיטה כשמאחוריה רכון לאחור מויזס אריאס, כוכב "האנה מונטנה" וחבר קרוב של אחיה ג'יידן, שהיה אז בן 20. את התמונה העלתה ווילו לחשבון האינסטגרם שלה. למרות שהשניים אפילו לא נוגעים אחד בשני, כנראה שעבור הציבור האמריקאי השמרן ומדחיק הסטיות זה היה יותר מדי. התמונה עוררה סערה כל כך גדולה, ששירותי הגנת הילד האמריקאים ביקשו להיפגש ולראיין את ווילו ואת הוריה, ביחד ובנפרד. בסופו של דבר הסערה שככה, בעיקר אחרי שאמא ג'יידה השקיטה את העולם כשנתקלה בצלמים חטטניים ואמרה "אין שום דבר מיני בתמונה הזאת או בסיטואציה הזאת, אתם סתם משליכים את הזבל שלכם עליה. אתם מתנהגים כמו פדופילים בארון וזה לא קול".
הייתם מצפים שאחרי היתקלות כזו עם השלטונות האמריקאים, הסמית'ים ישגיחו קצת יותר על הנוכחות הדיגיטלית של בתם, אבל הם בחרו להיות הורים מגניבים ולכן הגיבו באותה אדישות כאשר ווילו פרסמה באינסטגרם תמונה של עצמה שבה היא נראית ללא חלק עליון, כביכול. כאן, כבר היה ברור שפטפטני הרשת הרשמיים מייצרים שערורייה בכוח: ווילו בסך הכל הצטלמה עם חולצה שעליה מודפס איור של חזה עירום, אבל העור שלה היה מכוסה לחלוטין, אפילו עם צווארון חצי גולף. זה כמובן לא הפריע לעיתונאי הרשת לייצר מאות אייטמים עם הכותרת "וילו סמית' טופלס". הפעם המשפחה לא טרחה להגיב, אבל וילו הסירה את התמונה מהאינסטגרם שלה.
ובינתיים, ההורים בנישואים פתוחים?
בעולם של הסמית'ים, המשפחה היא מותג גדול יותר מסך כל הפרטים, ולכן המגניבות המתוכננת של ווילו מגובה תמיד בצעדים מושכי תשומת לב מצד ג'יידן, שמשמרים את מעמדם כזוג האחים הכי חתרניים בביזנס. רק השבוע הרשת נכנסה להיסטריה סביב תמונות שלו לובש שמלה לנשף הסיום בתיכון, וזאת לאחר שנצפה בשמלות לאורך כל השנה וגם לבש חליפת באטמן לבנה לאירוע רשמי. ג'יידן, כמו גם הוריו, משדר כי לא ממש אכפת לו מה אנשים חושבים על הבחירות האופנתיות המפתיעות האלה, ועל הדרך גוזר גם לא מעט אייטמים וסיקור תקשורתי. מנגד, אולי אפשר לתת להורים קרדיט לפחות על כך שהם מעודדים את הילדים שלהם לעשות מה שהם רוצים ולנצל את הבמה הסלבריטאית שנולדו לתוכה כדי למתוח קצת את גבולות הג'נדר.
בכלל, משפחת סמית' התמחתה בשנים האחרונות ביצירת מיני שערוריות סקסיות שמנערות את האבק מעל הקריירות הבעייתיות שלהם. כשג'יידה נשאלה בראיון על מערכת היחסים בינה לבין וויל והסוד לנישואי הוליווד מוצלחים, היא אמרה בחיוך שבעלה "עושה מה שהוא רוצה". משם הדרך לכך שהעולם כולו יניח שהשניים בנישואים פתוחים, הייתה קצרה. ג'יידה ממש לא נשארה חייבת וקטעה את השמועות באיבן כשפרסמה פוסט בפייסבוק שלה שמבהיר שזה שהיא לא מתייחסת לוויל כמו לעבד שלה, ממש לא אומר שהם בנישואים פתוחים, הם פשוט שני אנשים חופשיים שבוטחים אחד בשנייה. גם הניסיון להדביק להם את אות הקלון האיום ביותר של הסלבס - סיינטולוגיה - לא צלח. וויל התבטא בעבר באופן חיובי על הסיינטולוגיה וחלק מהעקרונות שלה, מה שכמובן גרם לעולם לשייך אותו לדת-כת הביזארית. לא רק שהוא הכחיש בעצמו את ההשתייכות לכנסייה, הוא גם דאג שבכיר בסיינטולוגיה יגיד זאת בקול רם ומתועד.
אז מה הלאה עבור ווילו סמית'? כדי ללוות את השלב הבא בקריירה, בו היא הופכת לאמנית אדג'ית עם חוש אופנתי יוצא דופן, וילו הצטלמה להפקת אופנה ברוח התדמית החדשה במגזין Fashion Book של קארין רויטפלד, לשעבר העורכת של ווג פריז. הסינגל החדש שלה, יש להודות, מוצלח במיוחד, ואם קהל היעד הלא קל של סוג המוזיקה שהיא עושה עכשיו יצליח להאמין שמדובר בהתפתחות אותנטית ויאמץ אותה לחיקו, יש לה סיכוי להפוך להיות יקירת אינדי בסגנון סולנג' נואלס. אם לא, תמיד יש זוג הורים עשירים שיכולים לממן את האלבום הבא או להפיק עבורה איזה סרט.