צפיות מזויפות וקנויות ביו טיוב הפכו לתופעה שכיחה בקרב זמרים מתחילים שמנסים לעורר תשומת לב תקשורתית, אבל מי חשב שגם ענקי התעשייה משתמשים בשיטה הנלוזה הזו, ומתהדרים בצפיות קנויות כאילו היו צפיות אמת?
חברות המוזיקה הגדולות בעולם הפסידו בסוף השבוע האחרון כ-2 מליארד צפיות ביו טיוב, אחרי שיו טיוב עצמה מחקה להן צפיות מזויפות בקליפים. מדובר בעיקר בשתי חברות הענק "יוניברסל", שאיבדה כמיליארד צפיות במכה אחת, ו"סוני", שאיבדה כ-850 אלף צפיות.
האמנים ש"סבלו" בעיקר ממחיקת צפיות מזויפות מהקליפים והשירים הרשמיים שלהם הם כוכבים בסדר הגודל של ריהאנה, ג'סטין ביבר וניקי מינאז' - אמני "יוניברסל", ואלישיה קיז, ריטה אורה ו"לבירינט" - אמנים החתומים ב"סוני". אמנים נוספים שקליפים שלהם נפגעו הם ביונסה, מייקל ג'קסון המנוח, כריס בראון וליאונה לואיס. ההתמוטטות סחפה גם את העמוד הרשמי של סיימון קאוול, מלך הריאליטי המוזיקלי, שאיבד 24 מליון צפיות בקטעי וידיאו שהעלה לערוץ שלו.
המחיקה התרחשה כאשר ביו טיוב גילו מליוני צפיות מזויפות והאשימו בכך את חברות התקליטים, שמיהרו והאשימו בזיופים קליפים משוכפלים שיצרו מעריצים ולא את הקליפים המקוריים. כך או כך, מדובר במחיקת הצפיות המזויות הגדולה בהיסטוריה של יו טיוב בפרט והרשת בכלל.
ל"יוניברסל", כך מדווח ה"דיילי מייל" הבריטי, נותרו רק חמישה קליפים באתר שלה, אף אחד מהם לא קשור למוזיקה, וב"סוני" נשארו עם שלושה קליפים, כך מדווח המגזין הבריטי. יו טיוב הכריזה: "לא מדובר בתקלה או בפרצה באבטחה של האתר, אלא באכיפה של מדיניות ספירת הצפיות שלנו".
המהלך של יו טיוב מסמן לאמנים רבים אחרים את הכוונות הרציניות של החברה בנוגע לזיוף צפיות כמנוף מסחרי בתוך האתר הסופר-פופולרי שמהווה את הפלטפורמה העיקרית ברשת להצגת שירים וקליפים חדשים. מעל ל-4 מליארד שעות של וידיאו נצפות ביו טיוב על ידי 800 מליון משתמשים - מדי חודש.