מלכה שפיגל זכורה לכולם כאחת מהחברות המייסדות והבסיסטית של הרכב הניו וייב הישראלי הבינלאומי המפורסם, מינימל קומפקט, אבל בהתחשב בשפע האמנות והמוזיקה שיצרה בשנים שלאחר פירוקה, מלכה היא הרבה יותר מרק הבסיסטית של ההרכב המיתולוגי.
מלכה, ילידת פולין, התחילה את דרכה האמנותית בתחילת שנות השמונים של תל אביב, כשחברה לברי סחרוף וסמי בירנבך כשאלה טסו לבריסל על מנת להקים את אחד ההרכבים הישראליים הבינלאומיים המצליחים בכל הזמנים. שפיגל, שאיישה את תפקיד בסיסטית הלהקה, הייתה לאחת הנגניות הבאס המשפיעות באותה התקופה, על אף שרק התחילה לנגן באותן שנים, כשסחרוף לימד אותה איך.
באלבומם הראשון של מינימל קומפקט, שפיגל ליוותה גם בשירה, בשיר "Babylonian Tower", ובהמשך שירתה של שפיגל תפסה יותר ויותר מקום בהקלטות השירים, עד שבאלבומה של הלהקה,"Raging Souls", שפיגל שרה את השיר המפורסם ביותר של הלהקה עד היום "When I Go". השיר, שהשתתף בפסקול הסרט "מלאכים בשמי ברלין" של הבמאי וים ונדרס, הפך ללהיט באותן השנים וגם, באופן אירוני למדי, בישר את תחילת הסוף של להקת מינימל קומפקט.
בשנים שלאחר פירוק הלהקה, שפיגל נישאה למפיק של אלבומה האחרון של מינימל קומפקט, ומייסד להקת Wire, קולין ניומן. שפיגל השתתפה בשני אלבומי הסולו של ניומן, "Commercial Suicide" ו-"It seems". בהמשך, השותפות בין קולין לשפיגל התרחבה, ומיד אחרי שעברו ללונדון הקימו את לייבל המוזיקה האלקטרונית Swim, בו גם הוציאה שפיגל את אלבום הסולו הראשון שלה "Rosh Balata". אלבום הבכורה שזכה לביקורות מצויינות באנגליה ובאירופה ויצא בהוצאת NMC בישראל, היה בשפה העברית ואופיין בקולה המרחף של שפיגל על גבי מוזיקת דאנס של שנות התשעים. ההשפעות הברורות של אמביינט וטכנו שדחקו את הגיטרות אחורה יאפיינו את רוב פועלם של שפיגל וניומן עד לסוף שנות התשעים.
מיד אחרי הוצאת האלבום, הוציאה שפיגל אלבום נוסף תחת ההרכב Oracle, שהיה גם יחד עם סמי בירנבך ממינימל קומפקט, ששיריו לאחר מכן הפכו לרימיקסים תחת ההרכב Immersion. ההרכב החדש, שהיה למעשה הצמד מלכה שפיגל וקולין ניומן כבר גיבש את הצליל החדש של הלייבל Swim - מוזיקת אמביינט עם השפעות אקספרמנטליות מכיוון של דראם אנד בייס וטריפ הופ. הקו המלודי שאפיין את אלבומי הסולו של שפיגל, וגם את יצירותיו המוקדמות של ניומן, דהה ואותו החליפו קטעים אינסטרומנטליים ארוכים ורב שכבתיים מלווים בסינתיסייזרים.
לאחר עשר שנות פעילות של לייבל Swim, חברו קולין ומלכה לשני מוזיקאים נוספים: מקס פרנקן, מי שהיה המתופף של מינימל קומפקט ורובין רמבו הבריטי, שהיה ידוע בכינויו Scanner, עקב שימושו האינטנסיבי במכשירים סלולריים וסורקים בהופעות החיות שלו. Githead, ההרכב החדש, החזיר את גיטרות הרוק והפוסט-פאנק החזית ואת סאונד האינדי-רוק הבריטי להפקה. Githead שחררו ארבעה אלבומים במהלך שנות התשעים וזכו להצלחה לא מבוטלת בסצינת האינדי המקומית הבריטית, ובאירופה בכלל.
אחרי אלבומם הרביעי של גיטהד, שפיגל הוציאה אלבום סולו שלישי. האלבום "Every Day Is Like the First Day", יצא באמצע 2012 והיה סיבוב ההופעות הראשון בו היא עמדה בקדמת הבמה והאלבום הסולו הראשון מזה 15 שנה. האלבום כולו הוקלט בארבעה ימים, ללא הכנה מוקדמת, באולפנו המפורסם של אנדי רמזי מההרכב סטריאולאב. הרעיון מאחורי האלבום, שפיגל מספרת, היה "לא לתכנן או לחשוב על קונספט ספיציפי. למען האמת, אפילו בחרנו שלא לחשוב. רצינו מוזיקה מהירה ואינסטינקטיבית - מהסוג שנוצר לפני שהמוח מתערב ביצירה. בגלל זה כל שיר הוא כמו השיר הראשון".
האלבום האחרון של ההרכב Immersion, שיראה אור ב-25 בנובמבר 2016, אפילו מרחיב את גבולות הז'אנרים של שפיגל וניומן. האלבום החדש, מחזיר את הגיטרות לפרונט, ועדיין לא מוותר על סאונד הטכנו הגרמני של Immersion משנות התשעים, ומשלב רוק דיסטורשן עם סינתיסייזרים אנלוגיים וסאונד עמוק שמראה שניומן ושפיגל, על אף 17 שנות הפסקה של ההרכב Immersion, עדיין עדכניים ובועטים.
28 שנה לאחר פירוקה של מינימל קומפקט, נדמה שעדיין האסוציאציה הראשונה שתהיה לכל מאזין ישראלי לשם "מלכה שפיגל" תהיה הבסיסטית של אותו הרכב אגדי, ולשם קולין ניומן את ההרכב Wire. אחרי כמעט שלושה עשורים של יצירה שופעת ומגוונת בז'אנרים מוזיקליים שונים, וקיום תערוכות צילום ואמנות חזותית שלה ושל בן זוגה בארץ ובעולם, נדמה שהאסוציאציה הזאת חוטאת לעיקר. מלכה שפיגל וקולין ניומן הם כבר מזמן צמד אמנים העומדים בפני עצמם.
ההרכב Immersion, שהוא הצמד מלכה שפיגל וקולין ניומן, מגיע לישראל להופעה אחת שתתקיים בשבת, ה-19 בנובמבר 2016 במועדון האוזןבר בתל אביב. להופעה בישראל יצטרף כאורח מוזיקאי האלקטרוניקה הגרמני אולריך שנאוס, שגם יתקלט במהלך הערב. השניים מגיעים להופעת ההשקה של אלבומם החדש, "Analogue Creatures Living On An Island" שיצא ב25 לנובמבר.