ביקורת קשה הבוקר בתעשיית המוזיקה הישראלית על ועדת האירוויזיון של רשות השידור, שמתכנסת יחד עם הזמרת מיי פיינגולד, שנבחרה לייצג את ישראל באירווזיון , והמפיק המוזיקלי שלה אבנר חודורוב, כדי להאזין לכ-50 שירים שנשלחו מהציבור עבור האירוויזיון.
הועדה תסנן את השירים ותבחר שלושה מהם, כולל מאלה שמביאה איתה פיינגולד עצמה, אשר נכנסה בשבועיים האחרונים לקצב כתיבה ועבודה מטורף, כדי להספיק ולהביא לועדה שירים בזמן. אחרי שיבבחרו שלושת השירים יהיו לפיינגולד כשלושה שבועות להקליט אותם ברמת גימור סופית ולצלם להם קליפים.
>> המדינות שיתחרו בישראל בחצי גמר האירוויזיון
>> "מיי פיינגולד בלחץ זמנים בגלל רשות השידור"
>> חשש: הבחירה בפיינגולד נעשתה בהליך לא תקין
>> מיי פיינגולד בראיון: "נוסעת לאירוויזיון כדי לנצח"
גורמים בתעשיית המוזיקה מותחים כאמור ביקורת קשה על התנהלות הרשות: "למיי פיינגולד יהיה היום קול אחד בועדה, כמו לשאר החברים, מה שאומר שהועדה עלולה לבחור עבורה שירים שהיא לא רוצה", אומרים ל-mako הבוקר גורמים שחוששים להיחשף, כיוון שהם חוששים מנקמנות מצד אנשי הרשות. "בגלל שלפחות שיר אחד מהשלושה שייבחרו ,יהיה שיר שהגיע מהציבור, וכיוון שעל שלושת השירים יצביע הקהל הרחב - בסופו של דבר מיי עלולה למצוא את עצמה נוסעת לאירוויזיון עם שיר שהיא לא רוצה בו! זה נשמע לך הגיוני?!, שהיא תייצג את ישראל עם שיר שהיא לא מאמינה בו?! מה זו שיטת הבחירה הקלוקלת הזו?!", מגיב הבוקר בזעם גורם המצוי בפרטים.
ביקשו מהציבור לשלוח שירים, וכעת מחביאים מהציבור את מנגנון הסינון והבחירה
כמו כן, נמתחת ביקורת על כך שהשיטה והמנגנון באמצעותם בוחרת היום הועדה את השירים חסויים מעין הציבור, למרות שהפנייה לשלוח שירים היתה לציבור, ובניגוד לכל עיקרון של שקיפות ציבורית. בתשובה לשאלה שהופנתה מטעם mako לדוברות הרשות, בנוגע למנגנון בחירת השירים, הגיבו ברשות: "הוועדה המקצועית תקבע את אופן סינון השירים".
מכאן עולות תריסר השאלות הבאות:
1. האם הוועדה אכן קבעה נוהל? האם התקיימה ישיבת וועדה שקבעה נוהל שאושר מבחינה משפטית?
2. האם לא מן הראוי לפרסם את נוהל בחירת שלושת השירים, מאחר ונעשתה פנייה לציבור לשלוח שירים? האם הציבור כולו, וציבור שולחי השירים בפרט, אינו ראוי לדעת כיצד ידונו בשירים?
3. מה הם הקריטריונים לפיהם חברי הוועדה יבחרו את השירים?
4. האם חברי הועדה שומעים את השירים מבלי לדעת מי יצר אותם, או שזהות יוצרי השיר גלויה להם? מכאן, שיכולה להיות השפעה עצומה על הבחירה לפי זהות היוצרים - האם דין שיר שהלחין צביקה פיק כדין שיר שהלחין יוצר אנונימי? האם הועדה מנטרלת את עצמה משיקולי רייטינג? מי ערב לנו שחברי הועדה לא בוחרים שירים לפי זהות היוצרים, כדי להצטייר טוב כלפי חוץ, כמי שבחרו שירים של יוצרים מוכרים ולכסות את עצמם מפני ביקורת אפשרית על הבחירה?
5. לועדה הוגשו מעל ל-50 שירים - כיצד מתבצע תהליך הסינון? האם חברי הועדה שומעים את השירים מתחילתם ועד סופם, או רק קטעים מהם? למשל, חצי דקה ראשונה או דקה ראשונה מכל שיר, כדי לחסוך זמן?
6. מי מפקח על אודי בצלאל, סגן ראש המשלחת, שהוא באמת משמיע לחברי הועדה את כל השירים שהגיעו?
7. האם בועדה מתקיים דיון כזה או אחר על השירים, או האזנה והצבעה בלבד?
8. כיצד מתבצעת ההצבעה על השירים בתוך הועדה - האם השירים הנבחרים הם מי שיקבלו את מירב הנקודות או שיטת בחירה, הצבעה או ניקוד אחרת?
9. ידוע ששיר אחד לפחות יהיה שיר שהגיע מהציבור - האם הועדה מחויבת לבחור את השירים שהביאה איתה מיי פיינגולד? האם השירים שפיינגולד הביאה נכנסים אוטומטית לשלישיית השירים?
10. מה הוא הנוהל לגבי שירים שנוצרו על ידי עובדי רשות השידור, כמו יואב גינאי (שכתב את "דיוה" ו"נדליק ביחד נר"), רוני ידידיה שדרן 88FM ואמנים אחרים שהם עובדי הרשות ומכירים אישית את חברי הועדה ואף נמצאים איתם בקשרי עבודה וידידות? האם שוב שיר שיצר עובד של רשות השידור ייצג את ישראל באירוויזיון?.
האם לחברת הועדה, הזמרת לירון בן שמעון, מותר להגיש בעצמה שירים?
11. האם לחברי הועדה, כמו הזמרת לירון בן שמעון מותר להגיש שירים? הרי לירון בן שמעון, שהיא עובדת זמנית ברשות השידור (ולפיכך לא היתה אמורה בכלל לשבת בועדה הזו), היא גם זמרת במקצועה, שהפיקה תוכנית ברשת ג' בה שודר שיר שלה עצמה - מי ערב לנו שלא עושים לה שוב פרוטקציה ברשות השידור ובוחרים שיר שלה?
12. האם השופטת בדימוס ברכה אופיר תום, היא יו"ר הועדה כפי שקובע התקנון של הועדה, או רק חברה בועדה בעמדה של משקיפה, כפי שקרה בפועל? עד כמה כבוד השופטת מכירה את מפת האינטרסים במוזיקה הישראלית? האם כבוד השופטת מוכנה לתת את ידה לועדה שמסננן ובוחרת שירים ללא תקנון, וללא שקיפות ציבורית, אחרי שהרשות עצמה פנתה לציבור בבקשה לשלוח שירים?.
על כל השאלות האלה נמנעים מלהגיב ברשות השידור. ובנוסף, בעקבות פניית mako בנוגע לאופן שבו יבחר הציבור את השיר הזוכה מבין השלושה - האם בהצבעה בסמסים? האם בהצבעה באינטרנט? האם בתיבה קולית? ולפי איזה תקנון תתבצע הבחירה - ברשות ענו ש"לאחר שיקבע תקנון הוא יפורסם". כלומר בידי הרשות אין עדיין תקנון שיסדיר את בחירת השיר לאירוויזיון שאמורה להתחיל ב-28 בפברואר.
השופטת אופיר תום: "השקיפות היא מרכיב חשוב"
השופטת בדימוס ברכה אופיר תום הגיבה אמש לפניית mako בנושא: "שמעתי אותך והדברים בהחלט נשקלים. אני לא מזלזלת במה שאתה אומר. אני שופטת אותם לנוכח הדברים שאני רואה. תמיד יש ביקורות מכל הכיוונים, אי אפשר להימלט מהן. השאלה איך נעשה ההליך והאם הוא עומד במסגרת החוק והמשפט. כמובן שהשקיפות היא מרכיב חשוב בכל מה שקשור בזה. מעבר לזה אני לא רוצה להיכנס לפרטים".
ועוד שתי שאלות לסיום: מדוע מתמהמהת הבדיקה שהבטיחו בלשכה המשפטית של רשות השידור בנוגע לועדת האירוויזיון ותפקודה הלקוי עד כה? ומתי מישהו ירים את הכפפה, יקח את רשות השידור לבג"צ וישים קץ לפארסה הזו שחוזרת מדי שנה?.