★ האם העידן של אייל גולן, ליאור נרקיס, דודו אהרון, משה פרץ והזמרים שצמחו מסוף שנות ה-90 תם? אם לשפוט על פי נתוני הקריוקי הנוכחיים, הם מתחילים לפנות את מקומם לטובת צעירים כמו עדן חסון, נוי פדלון, בניה ברבי, איתי לוי ועוד זמרים שצמחו באופן מטאורי בשלוש השנים האחרונות.
בחודשים האחרונים מפיץ אבי פטמן, הבעלים של "שרים קריוקי", מצעד חודשי של השירים המבוקשים, ונראה שבמצעד האמנים הצעירים דחקו את הוותיקים החוצה. על פי אותו מצעד, אייל גולן ששלט בקריוקי לאורך שנים, נדחק למקום 9 עם ״הפוך מהיקום״ , כך גם משה פרץ האיכותי ירד למקום 42 עם השיר "כמה ימים" שמבצע עם אייל גולן. ליאור נרקיס, שנחשב לזמר חתונות מהמבוקשים בישראל, הדרדר למקום 59 עם השיר "עולם יפה וחדש" ודודו אהרון במקום 81 עם "הלב שלי על מאתיים".
המצעד המדובר כולל את ערוץ היוטיוב של "שרים קריוקי", אתר קריוקי TV, אפליקציית "שרים קריוקי", מועדוני חדרי הקריוקי בישראל (כ-40 אלף איש בשבוע). פטמן מנסה להסביר לנו את התופעה שלטענתו אינה חולפת: ״אפשר לראות שינוי מגמה, כבר מתחילת שנה שעברה הזמרים השולטים במצעדי הקריוקי הם זמרים צעירים וחדשים. בשנה שעברה הגיחו לחיינו זמרים כמו בניה ברבי, עדן חסון, גיל ויין ואיתי לוי שצעדו בעשרת הגדולים תקופה ארוכה והשנה נוספו לרשימת המבוקשים גם הזמרת נוי פדלון ששני הסינגלים שלה "סוודר" ו"גלגל ענק" מככבים במקומות הראשונים. תגלית נוספת היא מושיקו מור שאחרי הסינגל "טיפוס של חורף" יצא עם הסינגל "תסביכים", שבר את שיאי הסינגל הקודם ומגיע לשלישיית השירים המבוקשים בקריוקי״.
כשבודקים ביוטיוב אי אפשר להתעלם ממיליוני צפיות שיש לזמרים הוותיקים, אבל חשוב לזכור שיש לאותם אמנים מאות אלפי מנויים שבדרך כלל מקפיצים להם את ההשמעות למעל מיליון צפיות בפחות משבוע. אסי הג׳וקר, שדר רדיו צפון שידוע בכך שאין לו רסן בהתבטאותיו כלפי הזמרים המזרחיים שאיבדו את דרכם, מעלה בשנתיים האחרונות לא מעט פוסטים נגד אלה שנטשו את המוסיקה המזרחית. ״כאחד שדואג להישאר תמיד מעודכן אני עוקב מקרוב אחרי מה שקורה ברשת וכמובן במצעדי המבוקשים בקריוקי, שזה לדעתי המדד הכי מדויק למה שמתרחש בשטח, בבתים, בחפלות, בחדרי הקריוקי, שם העם צורך את המוזיקה ולא מקבל אותה לפנים דרך פרסומות, קידומים ממומנים או דרך התראות למנויים רשומים ביוטיוב. לאחרונה במצעדים המבוקשים שירים חדשים של זמרים די אנונימיים שרק התחילו את הקריירה מצליחים להזיז את הזמרים הוותיקים והמוערכים״.
איך אתה מסביר את זה?
״בהתחלה הופתעתי ואז הבנתי שהנוסחה ברורה, בדר"כ השירים שמככבים בקריוקי הם שירי חפלה או שירי אווירה מרגשים, מי שעושה שירים כאלה מצליח לגעת בעם. מי שמנסה לעשות ניסיונות מוזרים ומשתמש בהכלאות של פופ ים תיכוני, אלקטרוני, רגאטון וכו' כנראה מכוון למועדונים ורחבות הריקודים ושם זה לרוב נגמר. כבר תקופה שהרבה מאד זמרים שכיכבו, לא מצליחים לפגוע ולא זוכים לביקוש ברדיו ובקריוקי, מלבד השירים הישנים שלהם ששם הם לא ברחו למחוזות אחרים".
כשמסתכלים על הטבלה כולה, אפשר לראות שהזמרים הוותיקים עדיין נמצאים שם, גם אם במקומות נמוכים יותר, ועל כך מוסיף פטמן: ״זאת תוצאה ישירה של כמות הלהיטים הגדולה שמאחורי כל זמר וזמר ולא השירים האחרונים שלא מצליחים לכבוש את מצעדי הקריוקי, מקום שהיה שמור להם תקופה ארוכה. בניסיונות להביא את החדשנות, הם מאבדים את האותנטיות שלהם, הקהל מרגיש ולא מתחבר. לפעמים נכון לקבל את קמטי הגיל ולא תמיד נכון לעשות בוטוקס. אני חושב שהזמרים הוותיקים צריכים להישאר נאמנים למוזיקה שהעלתה אותם ולא לנסות לרדוף אחרי העדר".
★ אחרי שנים של חברות ועבודה משותפת נפרד פאר טסי השבוע משרית פרנקו (״שרית הפקות״), שאיתה החל את דרכו. בפוסט שהעלה בתחילת השבוע כתב טסי: ״היום אני יוצא לדרך חדשה, בה אף אחד לא אומר לי מה לעשות ואיך לנהל את חיי ואת הקריירה שלי. אני יודע שלאחרונה לא התפרסמו תאריכים חדשים להופעות ואני קורא כל יום את ההודעות שלכם, מבטיח שבקרוב מאוד נצא לסיבוב חדש עם שירים חדשים. קצת סבלנות נתראה בקרוב מעריך מתגעגע ואוהב אתכם״. בהודעה של טסי אי אפשר להתעלם מההתעלמות שלו מפרנקו. על פי מקורבים לשניים טסי הודיע לשרית כי הוא לא מרוצה מהניהול שלה ״כבר לפני יותר מחצי שנה. כשהחוזה עמר להסתיים פאר הודיע לשרית שהוא עוזב, שרית ניסתה לשמור עליו ולרצות אותו, ובסוף זה לא הסתדר והם נפרדו״ מספר לי מקורב לשניים. ״הם נפרדו לא במלחמה, אבל גם לא בחברות, יש אכזבה משני הצדדים על הפרידה״.
פאר טסי, מה קרה?
״כרגע אין תגובה״.
שרית, כמה מילים על הפרידה?
״מאחלת לו הצלחה״.
★ הזמרת הטורקייה-ישראלית מוג׳דה הגיעה לישראל השבוע לטובת אירוע משפחתי. מוג׳דה התפרסמה בשנות ה-90 כילדת פלא, ובין הלהיטים הגדול שלה היו ״גברת מגונדרת״, ״אמא״ ו״בטיילת״, בשיא ההצלחה שלה עזבה מוג׳דה את ישראל לטובת בניית קריירה מוזיקלית בטורקיה.
★ בזמן שהדרום בוער והמדינה אוטוטו בוחרת כנסת חדשה, החליטה נטע כהן, תושבת אשקלון, לכתוב מכתב מחאה לראש הממשלה בנימין נתניהו. כהן, ראפרית בת 16 מאשקלון, החליטה להפוך את המכתב לשיר ראפ מחאתי שיצא באוסף המיקסטייפ של "בלאק הייפ רקורדס". מי שעומד מאחורי הצעירה הוא סוכן האמנים אלונזו, וההפקה המוזיקלית היא של אמיר אסטליין.
נטע, מכתב לביבי ועוד ראפ?
״כן, השיר 'הדרום בוער' נכתב בזמן מאוד קשה של סבב טילים ואזעקות על הדרום לפני כמה חודשים. הרגשתי שאני לא מסוגלת לשתוק יותר והמצב בדרום החריף מרגע לרגע. לא חושבת שילדה בגילי וילדים בכלל צריכים לגדול ככה ואני אישית יכולה להגיד שאני מתמודדת עם התקפי חרדה בכל פעם שאני שומעת אזעקה או פיצוץ. מגיע לנו לחיות בשקט ולגדול כמו ילדים. לרוץ למקלט כל כמה דקות זה לא הילדות האידיאלית שחלמתי עליה״.
★ אחרי שליוותה את עומר אדם, איתי לוי ומושיק עפיה, ספיר מסיקה החליטה שהיא רוצה את קדמת הבמה. מסיקה, בת 24 ותושבת אשדוד, רגילה לבמות גדולות ולקהל מעריצים ועכשיו היא עם סינגל בכורה בשם ״הכל בסדר״ שכתבו לה ערן עוקשי ובן יהודאי. השיר, איך לא, מדבר על העצמה נשית.