הזמר חיים ישראל ישיק הערב (שלישי) את אלבומו החדש "קסם נעוריי" ויארח את יואב יצחק בהופעה שתתקיים במועדון הרידינג 3 בנמל תל אביב. האלבום החדש של ישראל כולל 18 שירים, ומתוכו ניתנים כאן להאזנה ארבעה: שיר הנושא "קסם נעוריי", הסינגל האחרון שיצא "איפה הימים" והשירים "שמע ישראל" ו"בכל כוחי", אותו כתב ישראל כאשר ישב לפני כמה שנין בין כותלי הכלא.
ישראל אחראי ליצירת כמה וכמה שירים באלבומו, ואף שיתף פעולה עם שמות מובילים בז'אנר הים תיכוני כמו עדי לאון, רמי לב ודודו קומה. ברוח הטרנדים העכשויים במוזיקה הים תיכונית משלב האלבום שירים אם צליל "רטרו" שחוזר למוזיקה המזרחית של שנות ה-80' (כמו למשל ב"איפה הימים" ו"קסם נעוריי"), לצד להיטי פופ ים תיכוני עכשויים יותר.
"האלבום הזה מחזיר אותי קצת לנוסטלגיה בית אבא", אומר ישראל. "ימי שישי, צלילים מזרחיים, בישולים של אמא ואבא מסלסל. חיברתי את התמונות היפות האלה ועשיתי תבלינים של צלילים מפעם, גם בגיטרות, עם סאונדים של אז, מה שמתבטא גם בלחנים. ויש גם שירים עכשוויים, הפופ, מה שהולך היום. זה אלבום יותר בוגר מהקודמים. הקודמים היו מצוינים וזה אחד היותר מושקעים שלי. לקח לי שנתיים להוציא אותו, עברתי כל שיר ושיר כדי לעשות הכי טוב בכל אחד מהם".
-מה ההבדל העיקרי בין מוזיקה מזרחית עם כיפה לבין שאר הים תיכונית?
"במגזר שלנו הדברים האלה לא היו. להביא קהל דתי לרידינג 3 זה שונה וחדש. כמובן שהכל זה על פי הכללים הראויים. לאותם טקסטים שאני שר באווירה דתית נינוחה וכיפית. מבחינת השירה והמוזיקה עצמה, הטקסטים אצלנו הם שירי תפילה והלל לקדוש ברוך הוא, אבל המעטפת אותה מעטפת שיש בשוק היום. יש לנו יכולות אחרות, לתת את המקום לקהל שרוצה לשמוח ולפרגן לאמן, וזה חדש. עד היום במוזיקה הדתית היה את החסידיים - אברהם פריד, מרדכי בן דוד ושווייקי. אנחנו עשינו מהפך גדול בשנים האחרונות וכולם היום שרים את הטרנד הדתי עם תפילות מבית כנסת. זה מהפך שאי אפשר להתעלם ממנו. אם אייל גולן מחדש שיר שלי, את 'לילד הזה התפללתי', או ליאור פרחי מחדש שיר שלי, את 'יתגדל ויתקדש' או דוד ד'אור שחידש שיר שלי זה אומר הרבה מאוד. אני לא עושה מעצמי כזה גדול, אבל אלה עובדות, זה מה שקרה. אני מתייחס לזה בצניעות הראוייה. היום זמרים בשאר המגזרים מחדשים אותנו. או משה פרץ שר עם יניב בן משיח ויש עוד הרבה דוגמאות".
"הקדוש ברוך הוא רוקד למעלה כששרים ומתפללים"
-שירי חיזור ואהבה לבחורות אתה יכול לשיר?
"אני לא מתכחש לאהבה אבל מגביל את עצמי רק לשירי תפילה. אני חושב שאני באמת בשליחות שלי מגדל, מפאר ומקדש את שם השם. אני הולך לפי החינוך שקיבלתי. מ'ממעמקים', התקליט הראשון שמכר עשרות אלפי עותקים ועד היום. אם יהיה לי שיר מלא באהבה ורגש אדע איך לעשות אותו בצורה שלא תשתמע ויוכלו לעשות דמיונות בראש".
-מצד שני יגידו לך שאתה עושה מהדת מסחרה של פופ.
"המצווה הגדולה ביותר זה התפילות. הקדוש ברוך הוא רוקד למעלה כששרים ומתפללים. אני לא מתשתמש במוזיקה כקרדום לחפור בו. אני לא עושה מסחרה, אלא מפאר את שם השם ועושה את זה בצניעות וביראה. למה שעם ישראל לא יברך את השם? אני לוקח את התפילות ומחלחל אותן בכל יהודי באשר הוא. על הדרך מתפרנסים מזה, כי זו השליחות שלי. אני חי באמונה שקיבלתי מתנה מאלוקים. הוא קבע והחליט שאהיה במקום שלי, כמו ראש ישיבה שמעמיד תלמידים. אני זמר לבני הישיבות, לעשות למען עם ישראל, לעשות קידוש השם לעם ישראל".
-המוזיקה הדתית נכנסה למיינסטרים לפני ארבע-חמש שנים.
"אם תנבור בציציות תראה שיש לזה קהל אדיר. אני מופיע כל שני וחמישי בחו"ל. אנשים אוהבים את המסורת והיהדות שבהם, את הנר הדולק שבפנים. תפקידנו להזכיר מדי פעם. אני לא חסיד שעושה כל היום רק מצוות. אני חלק ממערך שלם. ואני לא טרנד חולף בכלל. אוהבים אותנו במגזר החילוני. אני רואה בהופעות שלי אנשים בלי כיפות ועם עגילים שהם לא דתיים שאומרים לי שהם נהנים".
-השיר "בכל כוחי" נכתב בכלא?
"עוד פעם הכלא? תשמע, ישבתי בכלא על נהיגה בפסילת רישיון. אני רוצה להוציא מסר חינוכי שצריך להקפיד ולא לנהוג בשכרות או בפסילה. עשיתי שם שליחות, הייתי החזן, עשיתי שיעורי תורה, ארגנתי מניינים. 'בכל כוחי' הוא אחד השירים שיצאו מהימים הראשונים שם כשקיבלתי את הגיטרה. היה חסר לי לפרוט על הנימים בתוך הלב, וכמו שאתה שומע אותו ככה הוא יצא. אמרתי שם לחבר'ה כל אחד ייתן כיוון וככה נוצר השיר. והיה לו ל'בכל כוחי' חלק נכבד בתקופה ההיא, הקשה, בהתחלה, כשהייתי שם. סך הכל ישבתי תשעה חודשים. אז זה שיר על התמודדות עם משברים".
-תגיד, למה עדיין צריך הפרדה בהופעות? הקהל בוגר, אינטליגנטי.
"אצלי אין הפרדה בין גברים ונשים, בישיבה, אבל עם ריקודים יש בעיה ומקפידים שלא יהיו ריקודים מעורבים. המסורת שלנו מבית אבותינו שהנשים והגברים כל אחד בצד אחר. אנחנו בשנת 2012 חכמים ונבונים, אבל ככה קבעו גדולי ישראל בפסק הלכה. אם לא אקפיד על זה אני יכול להיות במעמד אחר לגמרי. אני לא מוותר על המסורת ולא אשתנה. אין לי שליטה מוחלטת, אבל אני משתדל שלא ירקדו מעורב".
"הציעו לי להוציא דיסק לקהל הרחב, אבל אני חונכתי על אידיאולוגיה"
-מה זאת אומרת אם לא תקפיד תהיה במעמד אחר לגמרי?
"הרבה פנו אלי ואמרו תוציא דיסק לקהל הרחב ושירקדו במעורב. אני גדלתי וחונכתי על אידיאולוגיה אחרת, משהו שמושרש בקודש. אני לא רב גדול ולא צדיק אבל במעמד שלי היום בשליחות שלי ופסקי ההלכה שאני הולך לאורם מבחינתי זה מה שאני הולך לעשות, לגדל את שם השם".
-אם אני רוקד בהופעה שלך ליד מישהי, זה אומר שאני עוד רגע איתה במיטה? לא הגזמתם קצת?
"כשיחליטו על פסק הלכה אחר, נניח מישהו גדול כמו הרב עובדיה - אני אשנה. אני הולך בתמימות ושלמות לפי הפסק. זה כמו שנשים לא מתפללות איתנו בבית כנסת. אני הולך לפי הרב עובדיה, פוסק הדור, מה שהוא אומר זה קדוש. אני לא מאמין שהוא יחליט אחרת, כי ככה זה משורש אבותינו - נשים רוקדות בנפרד. אשמח לקיים מה שהוא אומר. כרגע זה אסור".
-מה בעניין שירת נשים?
"אני לא צדיק גדול. אני לא אצא מהאולם כשאישה שרה. אני מכיר נשים ששרות, שמעתי ושומע. גם דבורה הנביאה שרה וברק בן אבינועם שמע אותה. אני שומע שירת נשים".
-והדרת נשים?
"אני לא חושב שאנחנו באיראן או בטאליבן. מי שחושב שצריך להושיב אישה מאחורה באוטובוס שישיג לעצמו אוטובוס פרטי. צריך לכבד נשים שיהיו חזקות. נשים תמיד הצילו את עם ישראל ואסור לפגוע בהן".
-יש לך דעה בעניין השירות בצבא?
"עם ישראל תמיד יצא למלחמה עם תפילה, קודם רוחניות ואז הגשמיות. עם ישראל צריך צבא חזק להתגבר על אויבינו, כמו כבשה בין שבעים זאבים. מי שלא באמת תורתו אמנותו צריך להתגייס ולתרום. כולנו צריכים להתגייס כאיש אחד. כשיש צרה הרי כולם יחד ולא צריך להיות בצרה כדי להיות באחדות. כל אחד צריך לתרום מה שהוא יכול. העילוי, המתמיד ברצינות, ומגן על עם ישראל בתפילתו ותורתו אמנותו - שיישב בישיבה. כולם יודעים את זה, מבן גוריון ועד היום. אבל מי שלא תורתנו אמנותו - שיתרום, שיעשה צבא, שיתגייס".
-איפה אתה היית בצבא?
"אני יצאתי על אי התאמה, עשיתי הרבה בעיות, הייתי ילד שובב. אבל בכל מקום שאוכל לבוא אני תורם הרבה מאוד".