עידן יניב יופיע הערב (שלישי, 31 ביולי) במועדון "זאפה" בתל אביב, הופעה בה יבצע לראשונה על במה את שירו החדש "חוזר לשכונה", שיצא אתמול כסינגל שני מתוך אלבומו החמישי, אשר צפוי לצאת בהמשך. מדובר בטקסט שכתב דודי בר-דוד ללחן שיצרו במשותף עידן יניב והמוזיקאי שמלווה אותו דני שניידרמן. "השיר התחיל כקטע אינסטרומנטלי במופע החדש שלי, מוזיקה שעל הרקע שלה אני מציג את הנגנים", מספר עידן יניב. "ראינו שזה עושה פלאים, שמגיבים למקצב וללחן כאילו זה שיר ממש ובסוף ההופעה הגענו אלי הביתה, ישבנו ועשינו בית ופזמון. נכנסנו להקליט עיבוד שהיה כבר מוכן בראש, לקחתי את השיר ללדודי בר-דוד שהוא גרוזיני ואמרתי לו שאני מחפש מילה שיזכרו. הוא אמר 'טש טש' שזה כפיים והכל התחבר כמו פאזל שכנראה היה צריך לקרות ובא מהמקום הכי טבעי".
-והטקסט?
"דודי שאל אותי על החיים שלי. אמרתי לו שעד שאני עובר דירה אני גר שבועיים אצל סבתא שלי ושהאווירה המשפחתית מפעם חוזרת אלי, משהו שהיה אולי קצת חסר. התחלנו עם הכותרת 'חוזר לשכונה', כי גדלתי בכפר שלם, וסיפרתי לו על חוויות הילדות שלי, על איך משחקים כדורגל מתחת לבית, ההווייה של החבר'ה. השיר הזה החזיר לי את הילדות אחורה, את הכיף של שבתות עם חברים".
"העיבוד מושך למוזיקה שגדלתי עליה, דברים שסבא וסבתא שלי אוהבים לשמוע. התמונה בסינגל היא של טאר בוכרי עתיק ובגב זה סבתא וסבא עם תלבושת בוכרית מסורתית כי רציתי לתת להם את הכבוד שלהם, שהם הטמיעו בי את המקצב שמורגש בעיבוד. זה קרוב למה שאהבתי לשמוע בבית, משם באתי. עכשיו בוכרה וגרוזיה זה לא כזה רחוק. דודי שכתב את המילים התחבר לקטע של מסורת משפחתית שורשית. כולם יכולים להתחבר לזה".
"עברתי למעשה פיתול בין ז'אנרים, כי קשה לי למקד את עצמי"
-בעצם אתה מצטרף כאן לטרנד הרטרו של המזרחית.
"כן, אבל כל אחד לוקח את זה למקום האישי שלו. אני בטוח שיש הרבה ישראלים ויהודים בכל העולם שיש להם את הרגע של הגילוי של השורשים וחזרה לילדות, לשכונה, זה משותף לכולנו וכל אחד מתחבר לזה בזמן ובמקום שלו. עכשיו הגיע הזמן שלי ושומעים את זה בכל האלבום שלי. האלבום אגב כבר מוכן. יש בו שירים שנוגעים במוזיקת עולם ומזרחית של פעם, מלודיות חמות, פחות מתוכנת ודיגיטלי, פחות נוסחה של מחשב".
-אתה מקפיד להיות עם האופנה, הולך עם הזרם.
"כן כל הזמן. הקהל דורש ממני דברים אחרים כל פעם. הוא לא מחובר במאה אחוז להכל. במקום שלי, בגילי הצעיר, עם כל הארבעה אלבומים, עדיין באלבום החמישי אני אוהב לחפש, לחקור, לגעת, לנסות דברים חדשים. וכמו כולם אני מושפע ממה שקורה מסביבי. להיות אאוטסיידר זה קצת לא נכון. אני צריך למצוא את מה שאני אוהב וגם דברים שיעבדו".
-אבל ככה אתה לא מתבלט, אין לך יתרון על אחרים, אתה לא מיוחד.
"לדעתי כן. ההוכחה בשטח היא הופעות פתוחות. זאפה זה משהו שאני לא עושה בדרך כלל, רק בהשקה. פה החלטתי לעשות קודם הופעות לפני האלבום כי הביקוש קיים. אני מארח בהופעה הערב את ארקדי דוכין ואירחתי את פבלו רוזנברג, אלה אמנים שאני מעריך ומבחינתי זה הגשמת חלום, כבוד שהם הסכימו. מבחינת הסגנון המוזיקלי אני לא חושב שאני הולך אחרי העדר. וכל עוד הקהל קונה כרטיסים זה שווה את הכל, לכן אני עושה את זה. עברתי למעשה פיתול בין ז'אנרים כי גם לי קשה למקד את עצמי. בסוף הכל נשען על פופ שזה הבסיס של הכל. המוזיקה שלי היא תמיד בגובה העיניים, הכי קלילה וצעירה, לא משהו מעבר למה שאני לא. ונגיעות של כל מה שקורה מסביב".
"אני לא אוהב את התירוצים של גלגלצ ולא מצדיק את השיקולים שלהם"
-"חוזר לשכונה" זה סינגל שני מהאלבום.
"הראשון היה 'איך אוכל לשמח אותך' שאיתו אני פותח את ההופעה והקהל שר איתי מילה במילה, הייתי בהלם. חשבתי שייקח חודש אבל בהופעה הקודמת היו לי צמרמורות בגוף שכולם שרו את זה ואתה לא מבין, לא יודע איך להסביר. מתחיל מילה ראשונה וכולם שרים, שיר מלפני שבועיים וחצי. זה היה כיף ומרגש. מתברר שהקהל רוצה לראות אותי על הבמה, לראות מבחר שירים, להיטים, מחרוזת זוהר ארגוב שאני שר. מבחינתי רק עכשיו אני מתחל לקטוף את הקהל שלי. אני יודע שאם אעשה האנגר או רידינג יש קהל שיבוא ויאהב".
-מתי ישמיעו אותך בגלגלצ?
"שאל אותם. זו שאלה טובה. שיר כמו 'לא מוותר', שכתב דור דניאל ויצא סינגל ראשון מהאלבום הקודם היה השיר הכי מושמע בישראל רצוף במשך שבועות ובהופעות יש עליו אחלה פידבקים ובגלגלצ לא השמיעו אותו משום מה. מה אני יכול להגיד ? יש לי מקום שם. אני פונה לקהל צעיר שמאזין לתחנה. אני עכשיו מתחיל לקטוף את הפירות וגם הקהל גדל איתי. בהופעה זה כבר לא ילדות שצורחות 'עידן תעשה לי ילד', אלא אמהות שרוצות שידוך לבנות. בתפיסה של הקהל אני כבר לא אמן לילדים. אני פונה לקהל הרבה יותר רחב, גדול ומפרגן שמעריך ואוהב מוזיקה. אני לא מצדיק את השיקולים של גלגלצ ולא אוהב את התירוצים של למה זה לא מתאים ולמה זה לא מושמע".
-אתה שלם עם זה ששירים שלך יוחצנו דרך הזוגיות שהיתה לך עם ליאן?
"שאלה טובה. היה את 'אנשים אנשים אוהבים לדבר' וזה אגב השיר היחיד שכן נכנס לגלגלצ אחרי חודשיים וחצי. השיר הזה נכתב עלי. הנרי שעבד איתי קרא באיזה מקום שהצעתי נישואין לליאן ובא לשאול אותי איך לא סיפרתי לו. אמרתי לו 'הנרי, אנשים אוהבים לדבר, זה לא נכון'. למחרת הוא בא אלי עם השיר כתוב. אז בקומוניקט הודגש הסיפורו אנשים אהבו לחשוב שזה קרה באמת. עם כל הניסיון הלכתי עם העניין הזה ושמתי תמונה שלי ושלה על הסינגל. תמונה שצולמה במצלמה פרטית באירוע. הלכתי עם הסיפור הזה, לא בקטע שנבנה על זה. ממש לא. הלכנו על הסיפור עצמו".
-אתה נזכר בליאן תוך כדי הופעה כשאתה שר שירים עליה?
"ברור. איזו שאלה. אני מחובר רגשית לקהל ולשירים ומוצא נקודת חיבור לכל שיר. שיר שהיא אהבה במיוחד או שיר שנכתב עלינו זה עולה ולפעמים העיניים מצטעפות כי זה טרי ונגמר לפני שלושה חודשים. זה קורה, זה טבעי, בשירים כמו 'אנשים אנשים', 'לא מוותר', 'לילה לבן'. אגב אחד השירים הכי מבוקשים שאקדיש אותו לאנשים בקהל לפי בקשות הוא 'טירה של מלך'. בחתונות אומרים לי אם אתה לא פותח עם זה אל תבוא. גם בזאפה יהיו הקדשות, למשל זוג שהכירו בהופעה שלי עם השיר הזה".
-באלבום הזה תהיה יותר שותף ביצירה של עצמך.
"אני מעבד ומפיק לבד את כל האלבום יחד עם דני שניידרמן. הוא בסיסט שלי כבר כמעט 5 שנים, ולשים עלינו הפקה מוזיקלית ועיבודים של אלבום שלם זה ביצים של בת יענה, אחריות כבדה, אנחנו אחראים לאיך זה יישמע בחוץ. אני נמצא בכל סשן, מקליט כל נגן, אומר להם איך לנגן והם באים וחלקם מופתעים ממה שאנחנו מבקשים מהם כי אנחנו מחפשים דברים לא טריוויאלים, באים מאוד פרש לדבר הזה. מנסים תמיד להמציא ולא ללכת על מה שכבר עובד, וזה כיף כי זה פותח להם את הראש. בכלל, זה אלבום מחתרתי. המנהל האישי שלי ינאי לא מכיר את השירים, רק כשהם במיקס. לקחתי את המנדט לעצמי, ביקשתי יפה, אמרתי תן לי לנסות פעם אחת, זה לא ממקום של התלהבות ושחצנות. זה ממקום שמרגיש מספיק טוב כדי לקחת אחריות ומה שאעשה לבד זה הכי נכון לי, בלי שיקולים זרים, אני מוציא רמה מוגמרת. אוטומטית זה מתחיל מלחנים וכתיבה ואני יודע מה חסר ,מה צריך. באלבום אני שותף בעוד לחן ובשני שירים יצרתי גם מילים וגם לחן. לאט לאט אני עמוק בפנים".
"היה חסר לי קהל, עכשיו זה קורה"
-מה חסר לך כדי להיות כוכב גדול?
"ההגדרה כוכב לא נכונה כי כוכבים יש רק בשמיים. אבל הבנתי את הכוונה שלך. יש משהו שחסר אבל זה מגיע עם הזמן - היה חסר קהל. קהל שנאמן שאוהב ומעריך ובא וקונה והוא איתך. זה מתחיל לקרות עכשיו. בגלל זה ההופעות הפתוחות לפני שהאלבום יוצא. יש דרישה של הקהל לראות אותי בהופעה ולא בגלל שכרגע יש להיט מטורף ברדיו. אני בתחושה שלא היו לי להיטים ובכל זאת יש ביקוש אלי. ועוד דבר שחסר - זה עוד כמה שירים ממש טובים. יש לי כמה אבל אני מרגיש שצריך עוד. האלבום ייצא אחרי החגים, בחורף, ועד אז השירים יתבשלו. אני מקווה שבקיץ הבא כבר נדבר אחרת. מקווה שתבוא אלי ותגיד לי שיחקת אותה".
-בקיץ הבא בקיסריה?
אתה אמרת. קיסריה זו לא המטרה זה רק הדרך".