זו הייתה עונה מורכבת שהתקיימה פיזית תחת מלחמה, אבל סוף סוף זה קרה ויש לנו נציגה לאירוויזיון 2024: עדן גולן. עכשיו מגיע האתגר הקשה באמת: לבחור את השיר הישראלי לתחרות. קצת כמו במשחקים של הנבחרת בכדורגל, כל אחד ביציע בטוח שהוא יודע איך צריך להישמע השיר שיבוצע בלייב על במת מאלמו בשוודיה.
ברשתות החברתיות זה אול אובר: "זה חייב להיות שיר בעברית כי זה מי שאנחנו", "זה חייב להיות באנגלית כי רק ככה משחקים את המשחק", "חייבים להזכיר את העוטף". אפילו קראתי השבוע מישהו שטען ש"חייבים להזכיר את הפגיעות המיניות" בשיר בשביל לעשות אצבע בעין (הדבר האחרון שאנחנו צריכים זה שימוש ציני וגרוטסקיות, ואני מקווה שאין צורך להסביר למה).
אבל מה באמת צריך להיות הקו המוזיקלי? פופ 100% אירופי, שיר בעברית באווירת "חי" של עפרה חזה, או בכלל ים-תיכוני כי בתוך עמנו אנו חיים? כנראה שילוב של הכל, אבל חד משמעית צריך להיות שם אלמנט פופי. אנחנו לא יכולים לשלוח למונדיאל את מכבי תל אביב בכדורסל, זה לא אותו ענף. אז זה יכול להיות דאנס פופ כמו קארייה הפיני ("צ'ה צ'ה צ'ה"), או פופ ים תיכוני כמו גולדן בוי של נדב גדג' - אבל אוי ואבוי אם גולן תגיע לבמה ותצטרך לבצע בלדה מרדימה שאנחנו חושבים שתרגש מישהו.
אנשים צופים באירוויזיון בשביל הכיף והווירטואוזיות. אגב, לא להשתתף זו גם בחירה לגיטימית אם אנחנו חושבים שזה לא מתאים, אבל אם אוקראינה שלחה נציג בשנה הקשה ביותר של המדינה מאז שנות התשעים, כנראה שגם אנחנו יכולים. במיוחד אם איסלנד תשלח את הזמר הפלסטיני ממזרח ירושלים, בשאר מוראד (התוצאה ב-2 במרץ). אם הוא ייבחר, התחרות הולכת להיצבע השנה בכחול לבן ואדום ירוק, וחשוב לפעול חכם.
הדעה הכללית עלינו באירופה לא משהו, אבל לפחות המיקום של ישראל בהימורים לא השתנה מאז שגולן נבחרה - ובמהירות שבה הדברים האלה קורים, זה סימן חיובי. פשוט לא צריך לכפות על הסביבה סיפור קורע לב, שכנראה לא יזיז לאירופה. התחכום יהיה דווקא להכניס את זה בסאבטקסט. את זה "יוניקורן" עשה מעולה - וגם נועה עצמה עם נאמבר מדהים. עד כמה גולן יכולה לתת את אותו הדבר? נגלה בקרוב. אבל בסוף, הכי הכי הכי חשוב: השיר צריך להיות טוב. אם הוא לא יהיה טוב, זה לא יעזור כמה מסרים נחביא בתוכו ואיזה יופי עדן שרה. המוזיקה לפני האג'נדה.