דרמה בקדם אירוויזיון: קטלין רייטר מודיעה על פרישה מהתחרות, יום אחד בלבד לפני הגמר הגדול. למרות שנחשבה למועמדת מובילה לזכייה בקדם אירווזיון, שהגמר שלו ייערך מחר (חמישי), החליטה רייטר לפרוש מהתחרות, בה התמודדה עם שירה "עד אליי". לאחר הודעת הפרישה של רייטר החליטו ברשות השידור והפקת הקדם אירוויזיון שבמקומה יתחרה ניקי גולדשטיין עם השיר "We Are One", שזכה במקום השני בשלב "גלגל ההצלה" של התחרות.
כבר בשבוע שעבר פרסמנו כאן ב-mako לראשונה כי קטלין רייטר שוקלת לפרוש מהתחרות, עקב טענות לניגוד עניינים. כעת טענות אלה מתממשות לכדי פרישה אמיתית שלא היתה כדוגמתה בתולדות הקדם אירוויזיון.
קטלין רייטר ומנהליה מחברת "פופ ארט" טוענים שהתחרות אפופה בפוליטיקה, אינה הוגנת ומלאה במעשי מרמה. הם מפנה אצבע מאשימה לשופטי התחרות ולרשות השידור שמינתה אותם. לשופטים יש, כידוע, 50 אחוזים מהקולות בהצבעה עבור השיר הזוכה, עיקר הטענות מופנות לבמאי אורי פסטר ולזמרות דפנה דקל ואילנית - ששפטו בשלושת חצאי הגמר, וצפויים לשפוט גם בגמר התחרות שיתקיים מחר, לצידם של משה דץ, מירה עוואד וצביקה פיק, שהצטרף לפאנל השופטים. לקראת הגמר.
המנהלים של קטלין: "אורי פסטר הכפיש ופגע בשמה הטוב"; פסטר: דבריי הוצאו מהקשרם
לדברי קטלין רייטר ומנהליה נגועים השופטים בקדם אירוויזיון בניגודי עניינים. במכתב ששלח מנהלה של רייטר, עורך הדין גיא שפר, לרשות השדור, הוא מצטט את אורי פסטר כמי שאמר מראש שלא יצביע עבור רייטר: "אורי פסטר הרהיב עוז ומסר: 'אני לא אוהב אנשים שבאים לתחרות לא כדי להתחרות, אם קטלין מאיימת בפרישה, זה ממצוקה ומפחדים שלה. לא בחרתי את השיר שלה כי הוא לא מתאים לאירוויזיון לדעתי'" - כך מצוטט פסטר במכתב. "הוא הודיע למעשה קבל עם ועדה שלא יצביע עבור קטלין, הוא הכפיש ופגע בשמה הטוב של קטלין והשפיע על דעת הקהל ויתר השופטים" - לשון המכתב של שפר לרשות. כמו כן מזכיר המכתב שדפנה דקל ואילנית מיוצגות על ידי שלמה צח, שייצג גם את מייקל הרפז, שלא העפיל לגמר, כפי שנחשף כאן ב-mako ודקל עצמה חשפה בחצי הגמר.
במכתב תגובה שנשלח מרשות השידור נאמר כי אורי פסטר מכחיש את המיוחס לו וטוען שדבריו הוצאו מהקשרם. יש לציין כי הדברים אודות קטלין רייטר צוטטו בתגובה של פסטר שהוקראה בתוכנית "ערב טוב עם גיא פינס".
המנהלים של קטלין רייטר לרשות: הטעיתם אותנו, בניגוד לתקנון
בעקבות הפרסומים בתקשורת, ביניהם הפרסום כאן ב-mako, נפגשו מנהליה של קטלין רייטר עם אנשי רשות השידור לפגישת בירור מקיפה, בה נכחו גם עורכת הקדם אירוויזיון - המפיקה טלי אשכולי, ועורך הדין חגי שטרווייס, שאחראי על טוהר המידות בתחרות. המנהלים של רייטר האשימו את אנשי רשות השידור במינוי שופטים הנגועים בניגוד עניינים ודרשו להחליף את השופטים או להפוך את ועדת השופטים ל"ועדה משקיפה", כמו שקורה בתוכניות כמו "כוכב נולד". המנהלים של רייטר אף טוענים במכתב כי אנשי רשות השידור הטעו, כאשר בפגישה שהתקיימה בין הצדדים נטען שלא ניתן לשנות את הרכב פאנל השופטים ואת הייעוד שלו בתחרות - בדבריהם הם מסתמכים על תקנון הקדם אירוויזיון שפורסם ברבים.
במכתב שנשלח מרשות השידור הם טוענים להגנתם שמייקל הרפז כלל לא העפיל לגמר, שבישראל יש מעט סוכנויות ייצוג המייצגות אמנים רבים ולכן סיכויים גבוהים שתהיה חפיפה בין שופט לבין זמר שמתחרה ב"קדם" מבחינת הסוכנות שמייצגת אותו. לדברי הרשות אין כאן חשד לניגודי עניינים והקריטריונים לבחירת השופטים היו מקצועיותם בלבד.
"רשות השידור הסתפקה בהסרת שירים שנחשדו בקניית צפיות ביו טיוב"
כמו כן חושף המכתב של שפר כי אנשי רשות השידור הזהירו את המתמודדים בקדם אירוויזיון שלא יסבלו נסיונות לזיופי קולות, הצפה או קניית קולות ושמי שייתפס יורחק מיד מהתחרות. אולם בפועל נהגה רשות השידור יד קלה מדי כאשר נתגלה חשד לזיופים, כך הם טוענים. "לאחר שנתגלו חשדות, לכאורה, לקנית צפיות ביו טיוב לשניים מהשירים, תגובת רשות השידור היתה רפה, לשון המעטה: היא הסירה את הסרטונים מיו טיוב והעלתה אותם מחדש". בכך, טוען שפר, שידרה רשות השידור למתמודדים שהגדר פרוצה ושאין מי שיעמוד על המשמר במקרים נוספים של מעשי מרמה. רשות השידור לא העבירה מסר למתמודדים של אפס סובלנות בנוגע לאפשרות לנסיונות זיוף וקניית קולות ובכך מעלה בתפקידה לספק למתמודדים תנאי תחרות הוגנים", כך טוען המנהל של קטלין רייטר.
השיר של ולדי בלייברג, שחזר ליו טיוב לפני 6 ימים
אולי, ייתכן, ששפר מכוון את דבריו לשיר של ולדי בלייברג ולשיר של הזמרת אדרת, שהוסרו מהיו טיוב ועלו מחדש. מרבית שירי הקדם אירוויזיון נחשפו בחשבון היו טיוב של "Eshkoli-TV", חברת ההפקות של המפיקה טלי אשכולי, כבר לפני כשבועיים. השיר של ולדי בלייברג "We Are Free" הוסר משם ועלה מחדש לפני שישה ימים בלבד. השיר של אדרת הוסר וחזר לפני 7 ימים. האם יש קשר בין עובדה זו לבין מה שנאמר במכתב של המנהל של קטלין רייטר? לא ברור.
במכתב של רשות השידור, שהשיבה למנהלים של קטלין רייטר, הובהר שאין קשר בין קניית צפיות או זיוף צפיות ביו טיוב לבין ההצבעה בקדם אירוויזיון. כנראה שברשות השידור מתקשים לעשות את החיבור בין העלאת הפופולריות של שיר מסוים והפיכתו לנפוץ יותר באמצעות מספר צפיות גבוה ביו טיוב, לבין הצבעה של הקהל אליו בזמן התחרות.
מכתב הפרישה של קטלין רייטר: "לא עליתי לארץ בשביל קומבינות"
הנה מכתב הפרישה הרשמי של קטלין רייטר במלואו: "הקדם אירוויזיון יכול היה להיות תחרות נפלאה, אבל אופפת אותו פוליטיקה ישנה. אני, במקום כזה, לא רוצה להיות. זה יום עצוב. לא נותרה לי ברירה אלא לפרוש מתחרות שחלמתי מגיל צעיר להשתתף בה. אני צעירה בתעשיית המוזיקה, ונכנסתי אליה מתוך כוונה להצליח ולתת את מלוא הכבוד לקהל, לבמה ולמקצוע. כבר התחריתי בחיי. וגם לתחרות זו באתי בכוונה לנצח, במידה ואעשה את המקסימום, אך בידיעה שגם הפסד הוא אפשרות.
"אך שום דבר לא הכין אותי לסיטואציה בה חלק גדול משופטי התחרות נמצאים בניגוד עניינים - שופטים שהחליטו לחסל איתי חשבונות, להודיע מראש שלא יצביעו בשבילי, לכנות אותי 'פחדנית' ולהאשים אותי שאמירת האמת נועדה להשיג קולות. כל זאת, עוד לפני שעליתי לתת את כל כולי על הבמה בגמר. אינני יכולה לשתף פעולה עם מארגני תחרות שמגינים על השופטים ולא על המתמודדים - מארגני תחרות שמעדיפים להעלים עין מחשדות למעשי מרמה, ובכך להעביר מסר שכל האמצעים כשרים, שכללי המשחק אינם כללים ושאין מי שמתכוון לאכוף אותם.
קטלין רייטר לקהל: "אין לכם יכולת אמיתית להכריע את התחרות"
"עשינו כל שביכולתנו כדי להישאר בתחרות. מנהליי נפגשו עם נציגי ההפקה ורשות השידור. שלחו מכתבים. הציעו פתרונות ליצירת סביבת תחרות הוגנת לכלל המתמודדים ולי. אך כלום. נציגי ההפקה ורשות השידור בחרו שלא להתייחס עניינית. אני משלמת היום מחיר כבד על חשיפת האמת ועל עמידה על עקרונותי, אבל אני מוכרחה לעשות זאת, אחרת לא אוכל להביט בעצמי במראה. באתי לשיר, ולא להיות חלק ממשחק של אינטריגות, קומבינות, פוליטיקות ואינטרסים. זאת לא אני. לא כך חינכו אותי הוריי. לא בשביל זה עשיתי עלייה.
"בימים האחרונים קבלתי אינספור פניות מהציבור, שקרא לי לפרוש מהתחרות משום שהמשחק הוכרע עוד לפני שעליתי למגרש. אני מודה לקהל שתמך בי לכל אורך הדרך ומתנצלת על האכזבה שתיגרם לכם. אבל מרגע שהבנתי שאין, ולא תהיה לכם, יכולת אמיתית להכריע את תוצאות התחרות, לא נותרה לי ברירה אלא לפרוש.
אני יודעת שיש מתמודדים נוספים שחושבים כמוני. כולנו בילינו שעות על גבי שעות בהקלטות, בחזרות ובמדידות על חשבוננו ועל חשבון זמננו, ואני קוראת להם לעשות מעשה. רק כך נוכל להתמודד זה מול זה בתחרות בה כללי המשחק הוגנים והשופטים אובייקטיביים - תחרות שבה לכל אחד מאתנו סיכוי שווה ואמיתי".
השיר של קטלין רייטר בקדם אירוויזיון: "עד אליי"
תגובת רשות השידור: "מקווים שהפרישה אינה משיקולים זרים"
מ"רשות השידור" מגיבים: "זכותו של כל אמן לפעול על פי צו מצפונו. 'רשות השידור' מצרה על כך שהזמרת קטלין רייטר ומנהליה החליטו על פרישה מהתחרות ומקווה שלא שיקולים זרים הניעו אותם לכך. על ההצבעה מפקח עורך דין חיצוני. להצבעת הצופים בתכניות ניתן משקל של 50%, ובתכנית "גלגל ההצלה" ששודרה לפני יומיים, הבחירה הייתה כולה של הקהל. מתוצאות ההצבעה בתכניות הקודמות, אפשר ללמוד, לשביעות רצוננו, כי הן השופטים והן הקהל בחרו בשירים הטובים. רשות השידור גאה להיות גוף השידור היחיד ששידוריו הניבו השנה 40 שירים חדשים, עשרה בפסטיבל הזמר והפזמון ועוד 30 במסגרת קדם האירוויזיון, המצטרפים ליצירות נוספות של הזמר והיצירה הישראלית".
ותגובה שנייה: "רשות השידור והפקת הקדם מצרות על כך שקטלין רייטר לא השכילה להבין שאחרי הכל מדובר בתוכנית בידור שעיקרה 'זה רק ספורט'".