שלום חברים. כמה שאלות הצטברו על שולחננו וכשכל העולם מתהפך ומחליף את אמונותיו ומשטריו, לנו לא נותר אלא להתקפל בתוך עצמנו ולדבר מעט על שירים, תעשייה ומוזיקה.
בחור צעיר ומוכשר שאני מפיק לו את אלבום הבכורה בימים אלו, הבין שהוא זקוק לעוד שני שירים חדשים לאלבומו וגילה שפתאום "לא נעים לו" לכתוב על ענינים אישיים ,אהבות וכאבי לב, כשמסביב הארץ בוערת, המונים שוטפים את הכיכרות דרי רחוב נשטפים בגשם וברור שזו תקופה מיוחדת. מצד שני ,לכתוב משהו שיהיה פלקט מחאתי ותו לא?
"תפקיד היוצר ליצור בשירים תמהיל חמקמק"
זו שאלה גדולה וכבדה ויוצרים רבים מתחבטים בה. אני מאמין שתפקידו של היוצר הוא לשלב בין קודש לחול וליצור בשירים את אותו תמהיל חמקמק שמרכיב את חיינו. קשיי הקיום מול קשיי האהבה, המציאות הקשה מול המגע המנחם. ולצורך דוגמא נפנה אל שלום חנוך ,שיצירתו מלווה את חיינו ונוגעת ללא פחד
במחאה ובאהבה. בשנת 1988, בשיר "נגד הרוח", הוא כתב כך :
הוֹלֵךְ נֶגֶד הָרוּחַ, הַמִּדְרָכָה מִתְנַדְנֶדֶת ,
אֲנִי סוֹמֵךְ עַל הַגֶּשֶׁם שֶׁיַּמְשִׁיךְ לָרֶדֶת ,
שֶׁיִּמָּשֵׁךְ הַלַּיְלָה, אֲהוּבָתִי אַל פַּחַד,
תָּמִיד הֲכִי חָשׁוּךְ לִפְנֵי עֲלוֹת הַשַּׁחַר .
בעיניי השיר המופלא הזה משלב בין האישי לחברתי, בין הפוליטי לרומנטי. המדרכה המתנדנדת מסמנת לנו רעידת אדמה פוליטית בתקופה הכי חשוכה. אבל הגשם תמיד ירד וישטוף את הקנאות ,השנאה והמלחמות והאור
(אולי מהפך פוליטי?) תמיד יעלה ושוב יפציע. וכך מערבב לנו שלום חנוך בין קודש לחול ובורא עולם חדש.
האם רק חבר'ה עשירים יכולים לעשות מוזיקה?
ועוד שאלה שנשאלתי ע"י "אילן" - יוצר צעיר ששלח לי כמה משיריו ואני חייב להודות שהתרשמתי עמוקות מכישרונו: "אני יוצר בן 24 מעוניין להתחיל את דרכי בתחום המוזיקה, אבל לצערי אין לי מספיק כסף. עשיתי חשבון שעלותו של מפיק מוזיקלי מקצועי ,משרד יחסי ציבור, עלות הדפסת סינגלים וצילומי יח"צ יעלו לי כמאה אלף שקל, ושמעתי שמועות שאפילו עבור כתבת ביקורת עלי לשלם. אין מאחוריי הורים עשירים ,האם יש לי סיכוי לאמנות שלי להגיע לאזני הקהל?".
יש צדק בדבריך, מוזיקה זה עסק יקר ורבים הקופצים למים אך רק מעטים יגיעו אל חוף מבטחים. אתה כמובן תמיד יכול להפיק לבד ולבקש מחברים שינגנו לך בהקלטות ואולי אפילו לנגן לבד, אבל נגנים מקצועיים תמיד יגרמו למוזיקה שלך להשמע טוב יותר ומפיק מוזיקלי מנוסה יקפיץ את כל העסק בכמה דרגות. אני תמיד ממליץ לחפש מפיק צעיר ומוכשר, רגע לפני שהוא הופך יקר מידי ועסוק מידי. איך יודעים שהוא טוב? מבקשים לשמוע כמה מעבודותיו ומתרשמים ביחוד מעבודות ששמעתם ברדיו. רוצים רעיונות? פנו אלי ואספר לכם. יש המון מפיקים צעירים ונהדרים.
"קמפיין יח"צ של פחות משישה חודשים הוא זריקת כסף מראש"
מה לגבי משרד יחסי הציבור? אין קסמים בעסק הזה. מדובר בעבודה איטית וסבלנית שבנויה על שיתוף פעולה הדוק עם האמן ולכן קמפיין יח"צ של פחות משישה חודשים הוא זריקת כסף מראש. אל תתרשמו מתילי תילים של הבטחות, בקשו לדבר עם לקוחות קודמים של היחצן ושאלו על היחס לו הם זכו. אין טעם לחפש את היחצן הכי מפורסם והכי יקר, מן הסתם יהיו לו אמנים "חשובים" יותר מכם. לכו על יחצן צעיר, רעב להצלחה שעובד מהלב.
אך הדבר הכי חשוב לאמן צעיר היא הקפדה על טיב שיריו. גם המפיק המנוסה ביותר ,גם הנגנים הטובים ביותר,גם היחצן המקושר ביותר לא יצליחו למכור לקהל שירים לא טובים (וכל ז'אנר והרמה המקובלת בו). לפיכך, נכון שיותר קל לאמן צעיר עם גב כלכלי איתן אבל הפלא ופלא אין זה מבטיח קריירה ,לפעמים זה אפילו בא בקלות מידי ולא שווה הרבה.
לכן, אל תקנא באלו שקיבלו הכל מהוריהם, לך תעבוד, קח הלוואה, תתחייב כלפי עצמך להצליח בזכות עצמך והדרך שתעשה. אמנם שוק המוזיקה הישראלי נמצא במצב כאוטי של התהוות מחדש, אבל חייבים להמשיך ליצור כי יבואו ימים טובים יותר לתרבות הישראלית. או כפי שאמר שלום חנוך: "תמיד הכי חשוך לפני עלות השחר ".