כשאני שואל את יניב בן משיח (30) איך בן אדם חילוני כמוני, אתאיסט אפילו, יכול להתחבר לשורות נוסח "ואהבה לבורא בשמים, והאור שבוער בעיניים" ואיפה אני אמור לזמזם את זה, בדרך לפקק, בלילה לפני השינה או סתם כשיש לי מצב רוח רע?
לבן משיח יש תשובה מוכנה מראש: "מוזיקה היא משהו רוחני ואפשר להתחבר לא רק למילים. אתה יכול לשמוע שיר בספרדית מבלי להבין אף מילה ולהתחבר לזה, כי זה רוחני. כשהמוזיקה טובה ואתה משדר משהו יצירתי מהלב, אפשר להתחבר אליה גם אם המילים הן לבורא עולם או למשהו אחר. הטקסטים שלי מדברים לכל אדם ואדם, קח את השיר שלי 'תהיה רגוע תהיה בטוח, אתה אף פעם לא לבד'. כל אדם עובר מצבים שהוא מרגיש לבד, וכאן הטקסט נותן לך הרגשה שאתה לא לבד.
-להופיע בחתונה בין גברים? "אני לא יכול לעשות דברים שעליהם לא חונכתי"
לפני כשנה הוציא בן משיח את אלבומו השני "שמע בני" וכעת יצא סינגל חדש בשם "שנינו" מתוך האלבום השלישי שבדרך. "השיר מדבר על חיבור בין דתיים לחילונים", אומר משיח. "לא משנה מה אנחנו ומהן ההשקפות שלנו. שנינו שייכים לבורא עולם שבשמים. אני לא שר אותו כדי שאנשים יחזרו פתאום בתשובה או שיגדלו זקן. מספיק שיתקרבו טיפה על ידי תפילה ושמירת שבת. מה שחשוב זה אהבת ישראל ואהבת חינם. המילים בשירים שלי מקרבות חילונים. יש לי שיר שנקרא 'להינשא הלילה', שמכניס את החתנים והכלות לחופה. יום אחד הזמינו אותי לשיר בחתונה וראיתי להפתעתי שהזוג בכלל ממוצא רוסי. שמחתי מאוד, זה היה כבוד גדול מבחינתי".
-היית מחתן גם זוג גברים?
"לא. זה פשוט לא משקף את דרך התורה ועל פי מה שמנחים אותי הרבנים שלימדו אותי כשהייתי צעיר, אני לא יכול לעשות דברים שעליהם לא חונכתי".
"יש לי מעריצות, ואשתי מפרגנת, אבל יש קווים אדומים"
-הרבנים אומרים לך מה לשיר?
"הם בדרך כלל מבקרים את המוזיקה לטוב ולרע ואני אוהב לקבל ביקורת. אני משנה את המילים בעקבות ביקורת של רבנים. בשיר 'להינשא הלילה' שיניתי את המילים בעקבות ביקורת כזו, כי אצלנו מפנים את האהבות לבורא עולם ולא לאישה באופן פומבי, ולכן הייתי צריך לשנות".
-מה לגבי מעריצות?
"אני יודע שיש לי מעריצות ואני שמח עם זה. אין לי מה לעשות עם זה, זה סבבה. הכל בגדר קדושה וטהרה. אני נשוי ברוך השם כבר עשר שנים מאז גיל 19. אשתי מפרגנת מאוד. אני לא נוהג להצטלם עם מעריצות, אלא אם זה מלווה באח או גבר. אני אוהב לקבל מחמאות מכל בן אדם, אבל אני שומר על קווים אדומים".
-לאיזה ז'אנר אתה משייך את עצמך?
"אני יותר זמר מזרחי וים תיכוני. אני ספרדי ובחתונות אני שר גם בחסידית. אני משלב ים תיכוני, מזרחית, טורקית וערבית. אני יכול לשיר שיר כבד בהתחלה ופתאום אני מכניס קטע של ג'אז ורוק ומי שמכיר את התקליטים שלי שומע שזה משולב יפה. אני חושב שאני הראשון ששילב את כל הסגנון הזה של ג'אז ורוק בתוך המוזיקה המזרחית".
בהופעות הנשים יושבות ביציע, כי ככה זה מסתדר עם הכרטיסים
-מה דעתך על ההצלחה של המוזיקה המזרחית כיום?
"זה משמח מאוד, כי פעם היו מחביאים את זה. אני חושב שהקהל היה צמא לזה, כי לקחו את זה ממנו. הייתה לזה דרישה וברוך השם זה מצליח. אני חבר טוב של משה פרץ ושל מושיק עפיה ושל דודו אהרון ויוצא לנו להיפגש. אני מקבל מהם פידבקים טובים. הם שייכים לז'אנר החילוני ואני שייך לז'אנר החרדי, שמנסה לקרב גם את הציבור השני ואני חושב שזה מצליח לי יופי, כי לא מעט חילונים בשנה האחרונה באים להופעות שלי. אני יכול לומר שחמישים אחוז מהקהל הם חילונים ללא כיפה שהסכימו לשבת בהפרדה".
-אתם מחלקים את האולם כך שביציע יושבות הנשים ומקדימה הגברים. אותי זה מקומם. למה שהגברים לא יישבו ביציע?
"כי זה ככה מסתדר מבחינת מכירת הכרטיסים. מכיוון שאי אפשר לשים אותם קרוב אחד לשני אז יש את היציע. פעם אחת באו הרבה נשים אז פינינו שורה אחת כדי שתהיה הפרדה. התורה שלנו חינכה אותנו להפרדה מטעמי צניעות".
ת.ז. יניב בן משיח
מגורים: פתח תקווה
השפעות מוזיקליות: "טורקית, יוונית ערבית, וקצת נגיעות מג'אז ורוק ומייקל ג'קסון".
לנצח את השיטה: "לייצר את מה שאני אוהב. אדם שעושה משהו מאהבה מקבל את האהבה בחזרה".
הצלחה מבחינתך: "לעבוד ולשמח אנשים לא משנה איפה מתי וכמה. העיקר שבכל פינה ובית בישראל שישמעו אותי".
איפה תהייה 10 שנים מהיום: "באותו מקום, משמח אנשים".
הדבר הכי טוב שקרה למוזיקה הישראלית: "שהמוזיקה המזרחית חזרה למפה".
אלבום אחרון שקנית: "לאורה פאוזיני. לקחתי ממנה שיר בדיסק החדש שלי ותרגמנו אותו לעברית בעיבוד מחודש עם השם 'בן מלאך שלי'. אם היא היתה שומעת היא הייתה נהנית מאוד גם בלי להבין את המילים. אני לא הבנתי גם מילה ממה שהיא שרה אבל נהניתי".
למי בא לך לתת סטירה: "ליצר הרע. אני חושב שאין בן אדם בתוך העולם הזה שאין לו יצר רע. התפקיד שלו הוא להביא אותך למקומות שאתה לא רוצה להגיע אליהם ובכיף הייתי נותן לו סטירה".
יניב בן משיח יופיע מחר (מוצאי שבת, 3.4) באודיטוריום באשדוד, ב-5.4 ערב המימונה ביוסף טל בפתח תקוה וביום העצמאות בבמה המרכזית החסידית בנתניה.