אלדד לוי, 36, נגן סנטור פרסי ותיק ובעל רקע מוזיקלי עשיר, הוציא לאחרונה את אלבום הבכורה שלו "מסע-לה". מדובר באלבום כפול שכולו אינסטרומנטאלי. לוי, שניגן בין היתר עם אביתר בנאי, אברהם טל, מאיר בנאי, שוטי הנבואה, יונתן רזאל, להקת שבע ופשוטי העם, מודע ל"סיכון" המקצועי שבכך, אבל לא נרתע.
"המשבצת שבחרתי היא הכי קשה בעולם, אבל לא בחרתי בה בכוונה תחילה", הוא אומר. "כל מי שרוצה תוכן ועמקות מוזיקלית מוזמן להקשיב לאלבום הזה. איכות הולכת לאורך שנים. אין כאן שירים שיילכו חודשיים-שלושה ואז ייעלמו. רק במיקסים הבנתי שאני רוצה שהאלבום יהיה בסאונד כמו של פעם, עם טווח רחב של צלילים שכדי לשמוע אותם יהיה צריך להגביר ווליום יותר מהרגיל במערכת".
"רציתי לתת למאזין חוויה של אלבום שקט ואלבום שמח"
-למה לא להסתפק באלבום אחד בתור התחלה?
כשכתבתי את האלבום חשבתי רק על מה אני רוצה להעביר ולא על הגודל. רציתי גם שני צדדים, כמו בתקליט. הצד הראשון עמוק ושקט, עם רגשות של כיסוף וגעגוע והצד השני שמח, עליז ומקפיץ. הרעיון הוא לתת למאזין אווירה עקבית לאורך ארבעים דקות, מבלי לשגע אותו".
-איך התחלת?
"חיפשתי צלילים שיעניינו אותי באמירים שבצפון ובהודו. לאחר שחזרתי לארץ מצאתי את עצמי מתחבר לסנטור הפרסי, שזה כלי שמאוד קשה ללמוד לנגן עליו. המורה שלמדתי אצלו, פרופ' יצחק רפואה, המאסטר של הסנטור, אמר לי שאני מנגן בצורה פנומנאלית. תוך שנה ניגנתי בתזמורת הישראלית למוזיקה מזרחית בבר-אילן, ושם חיזקו את הגילוי שאני מוכשר מוזיקלית בצורה יוצאת דופן. משם המשכתי במחקר ולימוד של עומק המוזיקה. זה נקרא תנועות נפש בתוך המקאם, הסולם המוזיקלי. בשבע שנים האחרונות התחלתי לכתוב את "פרויקט מסע-לה", בו השתתפו אמנים רבים שעם חלקם עבדתי בעבר ובהווה".
-שבע שנים זה הרבה זמן.
"בגלל שהיצירות מאד מורכבות לקח המון זמן לכתוב אותן ועוד יותר זמן לקח למצוא את ההרמוניות המתאימות. עשיתי את זה בעזרת המעבד המוזיקלי ראובן ברנסבורג, שעבד הרבה שנים עם מתי כספי. יחד פיצחנו את המלודיקה הזו ומצאנו הרמוניה מתאימה, כדי שהרגש הנכון שנכתב יוכל לעבור למאזין. עשינו ניסיון עם המוזיקה הזו ב'מעבדה' בירושלים. היו 180 איש שבאו לחוות את החוויה, יחד עם מסכי וידאו וטקסטים עם ויז'ואל מכל העולם של נדודי עם ישראל השונים מהגלות, וכל מי שראה ושמע עבר חוויה מבכי של דמעות ועד הרגשת שמחה על היותנו בארץ ישראל היום".
"המוזיקה היא כלי לקשר ליקום ולקדוש ברוך"
-למה "מסע-לה"?
"לפני ארבע שנים ניגנתי בטריו עם אברהם טל ואסף משוטי הנבואה. אשתו של אברהם העלתה שם למופע וחשבה על מסאלה שזו תערובת תבלינים הודית. החלטתי לשנות את הא' לע' ולהתייחס לזה כאל מסע אל השם, שמבחינתי נמצא בכל רגע ורגע נתון, רק צריך לפתוח את הפה ולדבר איתו".
-יש קשר בין היותך דתי לבין סוג המוזיקה שלך?
"ככל שנכנסתי לעומק התשובה, המוזיקה תפסה חלק יותר מרכזי בחיי. זה מעין כלי קשר ליקום ולקדוש ברוך הוא ולטבע. בפרויקט שלי יש מעין ביטוי רגשי לנדודים של עם ישראל בגלות ועד הרצון לזהות אמיתית ישראלית יהודית. עדיין הזהות שלנו מורכבת מבליל של מערביות מזרחיות וכל אחד מה שהיא איתו מהגלות ואנו שואפים למשהו מקורי משלנו".
-וברמה המוזיקלית?
"ברמה המוזיקלית החילוניים יותר מפותחים מהחרדים. שם ההתפתחות היא פופ אמריקאי . בקרב בעלי התשובה המוזיקה בדרגה יותר גבוהה, כי יש תוכן ומשמעות ואנחנו מנגנים בשני עולמות. אצל החרדים המוזיקה היא סוג ד', אצל החילונים היא א' ואצל בעלי תשובה היא סוג א' עם משמעות".
ת.ז. אלדד לוי
מגורים: "מושב בית מאיר".
פרנסה: "מוזיקה והופעות".
השפעות מוזיקליות: "פינק פלויד וצלילים מן הטבע. מעבר לזה משתדל לא לשמוע מוזיקה כדי לא להיות מושפע".
לנצח את השיטה: "להמשיך לצעוד ולהאמין שהטוב ינצח בסוף".
מהיום בעוד 10 שנים: "לנגן בבית המקדש".
הדבר הכי טוב שקרה למוזיקה הישראלית בשנים האחרונות: "פתיחות יותר ויותר לעמקות במוזיקה. לאו דווקא ההופעות של מדונה הן האיכותיות ביותר, אלא אולי דווקא האולמות הקטנים ששם יש יותר תוכן".
דיסק אחרון שקנית: "סג'ריאן – 'שתיקת הלילה".
למי בא לך לתת סטירה: "לכל חברי הכנסת, כמו דומינו בכאפה אחת להוריד את כולם".
אלדד לוי יופיע ב-3.9 בתיאטרון "החאן" בירושלים בשעה 21:00.