ליאת שמאי (28), ניסתה את מזלה באודישנים ל"כוכב נולד 5" עם השיר המקורי "אלפי קולות" ולא התקבלה. בדיעבד זה מה שדחף אותה להקליט אלבום בכורה ולהופיע עם שמות כמו גלעד ויטל ("שוטי הנבואה"), יובל מסנר ("כרמלה גרוס ווגנר") ומיקה שדה ואביהו לנדוור.
"'כוכב נולד 5' היא ציון דרך, כי פתאום הייתה לי חשיפה טלוויזיונית עם השיר המקורי שלי, שגל אוחובסקי הכתיר כשיר המקורי הטוב ביותר שהיה בתוכנית", היא אומרת. "באתי נטולת ציפיות. הייתי בתקופת מעבר בחיים. אני זוכרת שהתקשרו אלי מ'כוכב נולד' והתווכחתי עם הצד השני מעבר לקו שאני לא מתאימה. לא ראיתי את עצמי בתחרות, מעולם לא הייתי זמרת קאברים ולא היה לי שום עניין בזה. ברגע שהבנתי שאני עושה שיר שלי זו הייתה הזדמנות מבחינתי".
-מה הבעיה עם קאברים?
"לא הייתי מחוברת לקאבר שעשיתי באודישן. לא הייתי בעניין של להראות ולהפגין מה יש לי על שלושים שניות של שיר. אני לא באה משם. ברגע שהם קלטו שאני לא מחוברת ולא הזיז לי, זה לא שינה להם, למרות שהתנהל שם ויכוח והיה שם עניין. בדיעבד אני חושבת שזה שלא התקבלתי היה טוב מאוד בשבילי, כי אם הייתי מתקבלת היתה נוצרת לי תדמית שמראה את הצדדים החלשים שלי. אני שרה ממקום עמוק ובסופו של דבר בחרתי לעשות את הדרך שלי לבד, כי העדפתי לא להתפשר. אני חושבת שיש המון פתיחות היום במוזיקה ולא צריך להשתמש בתבניות שהיו נכונות לפני עשר או עשרים שנה".
את האלבום הראשון גנזה כי לא הרגישה בשלה
-את מוציאה עכשיו שיר ראשון בשם "אני באה".
"זה אחד השירים הראשונים שכתבתי על פסנתר באופן מאוד אינטואיטיבי. אני לא ממש יכולה להסביר על מה הוא. צריך להבין את האווירה שלו. השיר מביא אותי לקהל במובן הזה שיש משהו בלומר 'אני באה'. יש כאן אמירה מבחינתי בתחושה האישית שלי כי הרבה זמן היה לי קשה לצאת ולשחרר".
-ואת האלבום הראשון גנזת.
"טסתי לאמסטרדם עם הבסיסט שמנגן איתי היום, מיכאל גיא. עשינו סקיצות בארץ וחבר שלמד בקונסרבטוריום באמסטרדם ארגן שם אולפן עם נגנים מבית הספר והרמנו דיסק. היינו באולפן מעולה עם ציוד מטורף, הקלטנו על טייפ סלילים והכול היה נכון, אבל יצא שהמקורות יצאו באיכות לא הכי טובה והיה כשל טכני. חזרנו לארץ ואחרי שעיבדתי את התהליך בראש הבנתי שלא הייתי בשלה עדיין לאלבום. עזבתי את זה והמשכתי הלאה".
-והיום יש לך הרכב של הופעות.
"ההרכב עבר כמה גלגולים עד להרכב הנוכחי שגם הוא עבר שינוי. לפני שנה הקלידן עדן לדין טס ללמוד והוד מושונוב ("התבלינים") החליף אותו. חיפשתי קלידן ומתופף וזה היה קסום. הלכתי בנחלת בנימין בערב ופתאום שמעתי מוסיקה מעולה, משהו גרובי. קלטתי כמה בחורים שעושים ג'אם רחוב והתקרבתי. זה היה יום גורלי. הנגנים שהיו שם היו עדן לדין וטל תמרי וגם הפרקשניסט נדב גיימן שהצטרף יותר מאוחר היה שם והצטרף מאוחר יותר".
"מיקה שדה ואני חברות; עם יובל מסנר נוצר קונטרסט יפה"
-את שרה עם אביהו לנדוור ומיקה שדה בהרכב הקאברים "פופסיקל".
"כן, אנחנו צריכים למצוא שם אחר, כי גילינו שיש הרכב עם שם זהה. זה חדש והולך לתפוס חזק. מיקה ואני חברות. אנחנו בוחרים שירי fאנקי, גרוב וסול שאנחנו אוהבים. זה עוד פן ולא ברירת מחדל".
-איך הגעת ליובל מסנר איתו את מופיעה?
"יובל פנה אלי דרך המייספים ואמר שהוא רוצה לארח אותי בהופעה. אני מלווה אותו ומבצעת את השירים שלו ושני שירים שלי. הוא אחד האנשים היותר מוכשרים שאני מכירה ויש לו בחירות מענייניות של שירי משוררים. הוא נגן צ'לו בחסד, שמביא משהו מעולם הרוק ואני מעולם הסול שזה שונה כביכול, אבל נוצר קונטרסט יפה שמשתלב".
ת.ז. ליאת שמאי
מגורים: תל-אביב
השפעות מוזיקליות: "ביורק, ג'יל סקוט, אריקה באדו, מסיב אטאק, שרה וון, Hanne Huckkelberg, אביתר בנאי, שולי רנד, קרני פוסטל".
פרנסה: "מזכירה זמנית במשרד עורכי דין".
הצלחה מבחינתך: "לעשות את המוזיקה שלי עם כמה שפחות פשרות בדרך ולהגיע לכמה שיותר אוזניים".
לנצח את השיטה: "צריך להיות אמיתי ונאמן ליצירה שלך. להגיע להכרה זה לא בהכרח להגיע להכרה מיידית. גם אם אגיע לעשרה אנשים אבל באמת אגע בהם וארגש אותם זה הרבה יותר מאשר ליצור להיט שכיוונתי שיהיה מסחרי אבל כזה שלא בא מתוך הלב".
בעוד 10 שנים: "לחוות מקומות אחרים ולקבל השראות מתרבויות שונות בעולם".
הדבר הכי טוב שקרה למוסיקה הישראלית בשנים האחרונות: "פתיחות לשוליים, ליוצרים באנגלית ולעוד סגנונות. יש אווירה של פריחה ורנסנס".
אלבום אחרון שקנית: Quest love באלבום "Babies Makin' Babies".
למי בא לך לתת סטירה: "לבוסים שצועקים".
ליאת שמאי תופיע ב-16 במאי מוצ"ש ב-20:30 בלבונטין 7.