ענת גוטמן, 29, היא מוזיקאית ויוצרת חדשה, שהוציאה בימים אלו את סינגל הבכורה שלה "מי", עליו עבדה עם אלונה דניאל. השתיים נפגשו באופן מקרי בג'אם במועדון "הירקון 70" ומאז כבר הספיקה גוטמן לחמם את דניאל בכמה הופעות.
על החיבור בין השתיים מספרת גוטמן: "אלונה אמרה לי שכשהיא מסתכלת עליי היא רואה את עצמה בצעירותה. יש באלונה המון עוצמה וכוח שהיא מנתבת למקום חיובי. היא אדם מדהים עם לב ענק שכולו בנתינה. כשנכנסנו לאולפן היו לה רעיונות טובים כמו להוסיף את הצ'מבלו, עם הסאונד המתכתי, ועוד רעיונות בהפקה, כמו הנגיעות של החשמלית שנתנו את הטאץ' לשיר".
לא חוששת מהתגובות לקאבר ל"על כל אלה"
"העבודה על 'מי' הייתה ההתנסות הראשונה שלי בעבודה על משהו שמכוון החוצה לרדיו", ממשיכה גוטמן. "היו לי הרבה סקיצות ביתיות שהקלטתי, אבל הפעם עם החיזוק של אלונה הרגשתי שמישהו מאמין בי מבחוץ וזה דחף אותי להוציא. בשיר מעורבבים תקווה וייאוש. השאלה שחוזרת בו: 'מי ייגע בי דרך מחיצת ברזל, מי יראה בי וכו'', אלו שאלות שיכולות לכוון לתשובה אחת שהיא 'אף אחד' וזו גם שאלה שמביעה תקווה שמישהו יעשה זאת".
באלבום הבכורה שייצא בקרוב מכסה גוטמן את אחד ההמנונים הישראלים של כל הזמנים - "על כל אלה ("על הדבש ועל העוקץ")" של נעמי שמר, שייצא כסינגל הבא. בדרכה, הופכת גוטמן את השיר למשהו קצת אחר. ולא, היא לא ממש חוששת מהתגובות: "אני עושה שינוי במילים, מורידה אלמנטים חשובים והופכת אותו מהמנון לאומי למשהו יותר אישי וקצת כועס. השורה 'שמור על זה הבית, על הגן על החומה, מיגון מפחד פתע וממלחמה', הופכת להיות משהו מבשר רעות כמו מלחמה ובשיר המקורי זה משהו שמח. הורדתי את המילה 'אלי', מה שהופך אותו לפחות תפילה קולקטיבית. אני חושבת שזה ניסוי מעניין. אגב אלונה מנגנת בו תופים".
-ספרי איך התחלת.
לפני כמה שנים, אחרי שניסיתי להתקבל כמעט לכל דבר, הבנתי שאני פשוט לא אחזיק מעמד בתחום שבו אני לא יכולה לתת ביטוי מלא ליצירתיות ולרגש שמשתוללים בתוכי. אז התפטרתי מעבודה טובה וישבתי כמה חודשים בבית, כותבת, מנגנת ומקליטה, מנסה להבין אם אני רוצה להיות סופרת, מוזיקאית, לאן בדיוק אני הולכת מפה. המחשבה על החיבור של הטקסטים שלי למוזיקה, זה מה שהביא אותי לפני קרוב לארבע שנים להתחיל להתעסק במוזיקה באופן רציני. אספתי חומרים, התחלתי ללמוד פיתוח קול, התבשלתי תקופה עם עצמי והתחלתי להופיע".
מלחינה ומפיקה בפרוייקטים נוספים
-בשונה מרוב היוצרים הכלי שלך הוא חליל.
"אני מנגנת מגיל צעיר, נעה בין כלים. התחלתי בחליל צד, שהוא גם הכלי העיקרי שלי היום, כי יש בו יכולת של חופש הבעה ואלתור. חליל לא אומר בהכרח מוזיקה קלאסית. אני למשל משתמשת באפקטים ובעזרת לופר מרכיבה שכבות על שכבות שלו. אני מניחה שזה עוד אלמנט שיקבל מקום באלבום".
-את גם עובדת על עוד פרויקטים בו זמנית.
"אני עובדת על מופע עם טל קוהן ואלונה. לאחרונה כתבתי מוזיקה לטקסט של המשוררת והאמנית מאיה גלפמן. הלחנתי והפקתי מוזיקה לדיסק שיתווסף לספרה החדש של המשוררת טל ניצן "לשכוח ראשונה" והפקתי קטע אלקטרו שמסמפל את מאיר אריאל".
ת.ז. ענת גוטמן
מגורים: ת"א
פרנסה: "מפיקה מוזיקלית, נגנית חליל צד ומדריכת שחייה".
השפעות מוזיקליות: "ברי סחרוף, רע מוכיח, אסף אמדורסקי, אלג'יר, אביתר בנאי, אבי בללי, שלום חנוך, חווה אלברשטיין, PJ Harvey, Lauryn Hill ,CocoRosie, Elliott Smith, Thom York , Tom Waits, Nina Simone,Velvet Underground, Bjork, Beth Gibbons".
לנצח את השיטה: "לנגן, להפיק, להופיע, להיות מתורגמן טוב של עצמך,the rest will follow".
מהיום בעוד 10 שנים: "עובדת על האלבום השלישי, מופיעה, יוצרת מוזיקה שמביאה משהו אחר עם ייחוד, ובטוחה יותר בעצמי או לפחות לא מפחדת מהפחד".
הדבר הכי טוב שקרה למוזיקה הישראלית בשנים האחרונות: "אלג'יר, אסף תלמודי, שהפיק את 'עיר' של שבן, ואת האחרון של רונה קינן, 'סיסטם עלי' ורע מוכיח".
דיסק אחרון שקנית: "אלברט בגר ,big mother".
למי בא לך לתת סטירה: "למי שחושב שיכול לרכב על אחרים בדרך להצלחה שלו".