טיילור סוויפט לא צריכה לכתוב יומן או בלוג, יש לה קריירה מוזיקלית. היא והחבר נפרדו? צפו לשיר, אם לא לאלבום קונספט שלם. היא והחברה הטובה רבו? וואי וואי. באינטרנט חושבים שהיא יותר רג'ינה ג'ורג' מאשר קיידי? היא כבר בהיכון עם דף, עט ואולפן הקלטות. "Look What You Made Me Do", הסינגל והקליפ החדשים של סוויפט, רחוקים מלהיות הפעם הראשונה שהיא מתייחסת בשיר לתדמית הציבורית שלה, ו/או משתמשת בו כדי לסגור חשבונות. לפעמים היא מסתפקת בעקיצה אלגנטית לאקס ("We Are Never Ever Getting Back Together"), לפעמים היא מצפצפת על ההייטרים וממשיכה לחיות כרגיל ("Shake It Off") וב-"Blank Space" היא התמודדה בכנות מבודחת עם תדמית המתאהבת הסדרתית שדבקה בה. LWYMMD החדש (בדיוק כמו "Bad Blood" שקדם לו), לעומת זאת, הוא מכתב האשמות ארוך ובלתי אלגנטי בעליל. טיילור הישנה מתה, קבלו את טיילור החדשה, זו שאין לה פאסיב אגרסיב או פרופורציות. הקליפ שיצא בשבוע שעבר לוקח את זה צעד קדימה כשטיילור, פשוטו כמשמעו, מרביצה ודוחפת טיילוריות אייקוניות משנים עברו.
מוזיקאים אחרים בחרו לאורך הקריירה לנסות להשתלט מחדש על הסיפור שלהם בעזרת המוזיקה. זו יכולה להיות סתם רמיזה קלה לאיזו שערורייה תורנית, שיר פרידה עוקצני מהאהוב המפורסם לשעבר או התקפה מובהקת על המבקרים, התקשורת, הקהל האכזר וכו'. הנה כמה מהם, שעשו את זה נכון יותר ופחות.
Lady Gaga - Applause
לקראת יציאת הסינגל הראשון מתוך "Artpop", אלבומה השלישי של ליידי גאגא, עלה לרשת סרטון פרסומת שכלל צילום קצת קריפי של הזמרת, כיתובים כמו "Lady Gaga is over" והמלצות שלא לרכוש את הסינגל באייטיונס או לרקוד לצליליו. בהתחלה גאגא הציגה את השיר החדש ככזה שמתייחס לפציעה שחוותה באמצע סיבוב הופעות ולתשואות המעריצים שאפשרו לה להמשיך להופיע גם כשהיא אומרת "רציתי לבכות בהיסטריה", אבל גם היא הודתה די מהר שזה קצת מעבר לשיר תודה. מדובר בו זמנית בפרודיה עצמית, הודעה באשמה ואצבע משולשת להייטרים. אז כן, היא חיה בשביל התשואות ומזריקה אהבה לווריד באינפוזיה אם היה אפשר, זה מה יש. ואם לרגע חשדתם שזה נכתב בלי שמץ של מודעות עצמית, רק תציצו בגאגא מתחננת לתשואות כמו נרקומנית בקליפ ותבינו שמדובר בריקליימנג מחושב.
Britney Spears - Overprotected
כיצד תוכיח זמרת צעירה שטופחה מגיל צעיר לכוכבות שהיא יותר ממוצר פופ מהונדס? קל, היא תשיר על החיים הקשים כמוצר פופ מהונדס. "תגידו שלום לנערה שאני, אתם תצטרכו לראות דברים מהפרספקטיבה שלי", היא אומרת בפתיחת השיר. בסיום היא כבר מכריזה עצמאות: "לא צריכה שאף אחד יגיד לי מה אני רוצה לעשות, נמאס לי מאנשים שאומרים לי להיות מישהי שהיא לא אני". בקליפ היא רוקדת במסדרון שהולך וסוגר עליה, מקושט בכותרות על הצלחותיה ובתמונות שלה, רצה בחלל תעשייתי ריק, מבולבלת, לפעמים נותנת למצלמה קלוז אפ עצוב ומוטרד. אז אמנם לא היה לה שום צד בכתיבת השיר ובעצם מדובר בסתם עוד צעד בדרך למיתוג מחודש כצעירה סקסית ובוגרת במקום לוליטה תמימה וחמודה, אבל זה עדיין לחלוטין רמז מטרים למשבר האישי שהגיעה כמה שנים אחר כך. נינט עשתה משהו דומה עם "היא יודעת", כולל החדר שסוגר עליה, לא כולל חולצת הבטן.
Justin Timberlake - Cry Me a River
ואם כבר דיברנו על בריטני, לא הרבה זמן אחרי הפרידה שלה ושל ג'סטין טימברלייק, הוא החליט שבא לו לכבס את הכביסה המלוכלכת מול כולם. בהתחלה הוא השתפן ואמר שהוא כותב "על כל מיני דברים שעוברים עליו", רק עשור אחר כך הוא הודה רשמית שהשיר נולד בעקבות מריבה סוערת בין שניהם. אין יותר פאסיב-אגרסיב מלכתוב שורות כמו "כל הגשרים נשרפו, תורך לבכות" או "את לא צריכה להגיד מה עשית, אני כבר יודע, הוא סיפר לי" אחרי פרידה ואז להעמיד פנים שזה סתם שיר על סיפור דמיוני לגמרי. מזלו של טימברלייק שהוא כזה חמוד, אם טיילור סוויפט הייתה שרה דבר כזה כולם היו אומרים שהיא פתטית.
מיכל אמדורסקי - רוק סתם
כמו טימברלייק, גם מיכל אמדורסקי חוותה פרידה כואבת מאקס מפורסם וניסתה להשתלט מחדש על הנרטיב במוזיקה שלה. בבית הראשון היא אומרת "אני יודעת שאתה לא יוצא מדעתך מכל המהומה (ויש על מה) שמסביבי" ומוסיפה שהזמר המפורסם שאין לנקוב בשמו "מתבכיין על חשבוני". בפזמון היא אומרת שעדיף להיות פופ סטאר ומלהיות רוק סתם, "משחק אותה כל כך מושלם, מתוחכם". אחר כך היא מתייחסת לחיבתו של הגרוש לאלכוהול ושורות, מזכירה לו שיש לו משפחה ומסכמת במשפט שאנשים ממשיכים להגיד למרות שהוא תמיד, תמיד, מוציא אותם רע: "אתה עוד תתחנן". כמצופה משם האלבום שכולל את הלהיט הזה, "אשתו של", יש לאמדורסקי עוד הרבה מאוד מה לומר על בעלה לשעבר ויחס התקשורת לפרידה (נניח, "לא מתייסרת מכל מילה בצהובון, אני דורכת על ביקורות של רכלנים", מתוך שיר הנושא).
ואם כבר דיברנו על סתם, ראויים לציון סטטיק ובן אל תבורי שנכנסו בכותרות הצהובונים והביקורות של הרכלנים בצורה מושלמת בקליפ של "סתם".
הראל מויאל - לא מכירים אותך
אחת הפרשות המצחיקות ביותר בהיסטוריה של המוזיקה הישראלית. מויאל לקח הפסקה משירים עצובים על חיילים קרביים ושירי אהבה מתקתקים והחליט לחשוף אחת ולתמיד את עולם הפרסום המזויף. מופיעות שם שורות כמו "הם אומרים המסר זה לא מה שחשוב עכשיו, העיקר הכסף, העיקר תהיה כוכב" ומטאפורות מחוכמות כמו "במקום שזרעתי בו עצב גדל לו חיוך", קיווה לזעזע את התעשייה וגילה שברדיו לא ישמיעו את היצירה החדשה. לא חלילה בגלל התעוזה, אלא בגלל ההגייה. המילה "מכירים" בפזמון השיר נוקדה בצירה במקום בפתח, גוועלד. מויאל הקליט את השיר מחדש, הוא הושמע ברדיו, אמרגנים המשיכו להתעניין בכסף ותהילה ולפרש עצב כחיוך וכמה ילדים למדו ש"מכירים" אומרים עם פתח. אולי.
Justin Bieber - Sorry
מישהו בצוות המנהלים הבין כנראה שאי אפשר להחזיר את ג'סטין ביבר למרכז הבמה בלי להתייחס, איכשהו, לכל השיט שהוא עשה כשנמאס לו להיות ילד חמוד. הפתרון - שיר חמוד שבו ביבר מתנצל בפניי אהובה לשעבר (אבל תכלס, בפני הקהל) ומבקש לזכות מחדש באהבתה. חבל שעל פי השיר הזה ביבר לא באמת יודע איך מתנצלים - מכירים בכאב של הצד השני ולא רק בשל עצמך, לא מאשים את הצד השני שהוא "גם כן לא תמים" ובטח לא אומרים משפט דושבגי בסדר גודל של "אני מתגעגע ליותר מאשר רק הגוף שלך". אאוץ'. לפחות הדושבג הזה היה מספיק חכם כדי לא לצלם קליפ שבו הוא מחרטט את השטויות שלו מול המצלמה ודאג שהלחן יהיה קאצ'י וההפקה תהיה פיגוז. אז הנה, ביבר הוא שוב אחד הכוכבים הכי גדולים בעולם. לא באמת סלחנו אבל השירים כיפים, מה לעשות.