“SHIGO KUSH” a film by Alon Daniel from Alon Daniel on Vimeo.
אלון דניאל (28) הוא לא שם שמוכר היטב לקהל צרכני המוזיקה המקומי, אבל אם אתם צורכים מוזיקה ישראלית, ובעיקר היפ הופ, כנראה שכבר צפיתם בקליפ אחד או שניים שהוא ביים לאמנים כמו מיכאל סוויסה, נורוז, כהן@מושון ועדן דרסו.
אם היה ופספסתם את השמות כאן למעלה, אז כנראה שצפיתם באחד הקליפים שהוא צילם באמצעות מסרטת פילם מיוחדת ליסמין מועלם או דודו פארוק, ובניגוד לפרויקטים הקודמים שלו, שלא חתומים על שמו והוא מופיע רק באזור הקרדיטים, היום הוא משחרר את הפרויקט האישי החדש שלו: "שיגו-קוש" - מחזמר היפ הופ עצמאי שעבד עליו במשך שלוש שנים.
על יצירת המחזמר החדש הוא עבד יחד עם חברו גיא דואניאס, מי שהרכיב עדשות מצלמה מיוחדות שייתנו את הלוק הקולנועי והמחוספס לפרויקט, בו לוקחים חלק ממובילי סצנת ההיפ הופ הישראלית כמו כהן את מושון, מיכאל סוויסה נוה צור ועוד. "קראתי לזה מחזמר היפ הופ בשביל שאנשים יבינו מה זה. מבחינתי זה סרט עם שבירה של מוזיקה", מספר דניאל בראיון מיוחד ל-mako מוזיקה. "זה פרויקט שהתחיל ב-2017 ולקח לנו המון זמן למצוא את הלוקיישן הנכון, כי חיפשנו אחד מאוד ספציפי".
וואלה ספציפי: "שיגו-קוש" צולם במלון נטוש משנות ה-60 בטבריה, ומחשש לסירוב סתמי ומלא בבירוקרטיה, דניאל והצוות אפילו לא חשבו על לבקש אישור לצלם במלון. "הדבר הראשון שהמפיק שאל אותי זה 'אוקיי, יש אישור?', עניתי ש'לא ואנחנו גם לא נבקש. אם אתה רוצה לבקש - אתה כנראה לא תהיה בפרויקט'", משחזר דניאל את תחילת הדרך, ומספר שבמקרים כאלה זה "או שמבקשים וישר אומרים לא או שלא מבקשים ומצליחים לצלם".
בסוף הכל עבר כמעט חלק עד שדרמה לא קטנה נרשמה על הסט, אז הגיעו שוטרים יום לפני סיום הצילומים. למזלו של דניאל, השוטרים שמחו לראות את אחד המשתתפים: "כולם היו בלי חולצות ועם ג'וינטים ביד וישר זרקנו אותם. השוטרים זיהו את מושון (מיכאל מושונוב) והתלהבו, הם הבינו שאנחנו עושים משהו רציני וזה היה קורע. הם אמרו לנו 'טוב תסיימו את יום הצילום הזה ומחר אתם צריכים להיכנס כבר עם אישור'", מספר אלון בהתלהבות ומסביר שהם פשוט משכו לתוך הלילה וצילמו עד הבוקר.
בשביל ליצור את הביטים והמוזיקה המקורית של המחזמר, דניאל גייס את אורי שוחט, מי שנחשב לסנדק סצנת ההיפ הופ בארץ. השירים שמבוצעים במחזמר הם למעשה שירים קיימים של הרביעייה שהשתתפה בו, ונעשו בהם שינויים קלים - חוץ משיר הסיום אותו הפיקו במיוחד לפרויקט וגם הוא משתחרר בסוף השבוע הקרוב.
לצערו של דניאל, את "שיגו-קוש" לא יצא לו לצלם עם המסרטה, אבל בהפקות שהוא מביים כיום הוא משתמש במצלמת פילם 16 מילימטר שהפכה כבר לסימן ההיכר שלו, וקל לזהות את הפריימים המלוכלכים שמרגישים כאילו צולמו כמה שנים לאחור.
כמו הרבה סיפורים בתעשייה, גם דניאל נכנס בטעות לעולם הקליפים, אחרי שלפני כמה שנים הוא קרע את הרצועות ברגליים, מה שהוביל אותו לשבת על המחשב הפרטי שלו במשך שעות ארוכות. "הייתי רואה הרבה קליפים של כהן@מושון ונדפק על זה. גם הקליפים של טיים אימפלה נתנו לי השראה לרצות להיכנס לתחום. ככה התחלתי".
היום, דניאל חי עם בת זוגו על הקו מילאנו-תל אביב, כשהוא משתתף בפרויקטים די גדולים בבירת איטליה. בעבר לדוגמה הוא לקח חלק בצילומי קליפים למגזין האופנה ווג, והפרויקט האחרון שהשתתף בו בארץ המגף היה קליפ לראפר המקומי קאפו פלאזה. את התפקיד הוא השיג בזכות היכולת שלו לתפוס שוטים מורכבים במצלמות ישנות, אך גם בזכות הערכה וקשרים אישיים שיצר עם אנשים בתעשייה המקומית.
"הייתי צלם שני. הצלם הראשי הוא חבר שלי שצילם בפרויקטים שביימתי אז הוא המליץ עליי. גם הבמאי רצה לעבוד איתי הרבה זמן", הוא מספר בהתרגשות.
ומה אתה חושב על תעשיית הקליפים בארץ?
"אני מבין את הקושי שיש בלהפיק קליפים שנראים טוב, כי אין מה לעשות אנחנו בישראל, אבל גם בחו"ל יש את הקושי הזה. זה יותר תלוי באנשים - אם בן אדם רוצה לעשות קליפ טוב הוא יעשה קליפ טוב. נקודה. יכול להיות שאני אוותר על המשכורת שלי בשביל שהזמר לא ישים כסף - זה קרה לי כבר שהשקעתי על פרויקט שהוא לא שלי כי רציתי שהוא ייצא כמו שצריך ואני לא מאוכזב מזה. ממש לא. עשיתי את זה בהחלטה שלמה".
לסיום, מה אתה חושב על תעשיית ההיפ הופ בארץ? זה נראה שהיא מבעבעת ועל סף פיצוץ, לא?
"זה מרגיש שהיא על סף התפוצצות כבר תקופה, יסמין (מועלם) נגיד, יצאה מההיפ הופ ומתפוצצת שזה כיף לראות כי היא חברה טובה, ונורוז נפתח לעולם המשחק וגם זה כיף לראות. סוויסה במקדונלדס שזה מדהים - אז יודע מה, אפשר לומר שזה כן קורה ודווקא כן מתפוצץ".