כמעט 2 מיליון צפיות ביוטיוב צבר בשבוע הראשון ליציאתו השיר "קטן עלינו" , זאת יחד עם התברגות במקום שלישי במצעד ההשמעות בכל תחנות הרדיו בישראל - הכל נכון כמובן לרגע כתיבת שורות אלו. כן, כנראה שהשיר בהפקת ג'ורדי וסטטיק נמצא בדרך הנכונה להפוך לעוד אחת מהקלאסיקות מרובות המשתתפים שהחלה ב"עם אחד", המשיכה ב"כתונת פסים" והגיעה עד לשיא שרשמו דורון מדלי ועידן רייכל עם "שבט אחים ואחיות".
"קטן עלינו" הוא מסוג השירים שהכי קל להתחבר אליהם מיידית, והפוטנציאל שלו להפוך ללהיט היסטרי הוא כמעט מובן מאליו, בעיקר בשל העובדה שעשרות אמנים מעולמות מוזיקליים שונים משתפים בו פעולה. בסוף הרי מדובר ב"ההמנון" שיאחד בין כולנו – וזו גם בדרך כלל השאיפה של היוצרים.
אבל, וזה חתיכת אבל, אנחנו מניחים שגם אתכם מעניין מה באמת קורה מאחורי הקלעים כשמפיקים פרויקט מהסוג הזה, והאם ההרמוניה והסולידריות שאנחנו מתרגשים מהן בקליפ נמצאות שם מתחילת הדרך. ובכן, יצאנו לבדוק.
הרעיון ל"קטן עלינו" התבשל זמן מה בראש של סטטיק, אבל התחיל בכלל כפנטזיה מבחינתו של ג'ורדי (ירדן פלג) שכאמור הפיק את השיר: "היה דיבור לעשות משהו מאחד ולראות אם אפשר לחבר המון אמנים לשיר אחד", מספר ג'ורדי בראיון מיוחד עם mako. "סטטיק ואני לא ידענו אם נצליח, והחלטנו שניפגש יחד כדי לכתוב משהו ונראה איך זה מתגלגל. כשהשלד היה מוכן, שלחנו למנהלים ולשאר הצוות שהתלהבו פה אחד והחליטו להמשיך עם זה הלאה".
לעומת שאר הלהיטים הידועים של השלישיה המנצחת, הפעם הם כיוונו לשיר מאוד ארץ ישראלי כפי שג'ורדי מסביר: "רצינו שיר שידבר לכולם בתקופה לא פשוטה, ומצד שני ימשיך להיות רלוונטי גם כשהכול יעבור ויתאים לכל תקופה וסיטואציה. העם שלנו עבר כל כך הרבה במהלך השנים, אז אין ספק שהמשבר הנוכחי הוא קטן עלינו, צמד מילים שסטט פתאום שלף, ונישאר גדולים, חזקים ומובילים".
"כל התהליך היה וואו אחד גדול כי אנחנו רגילים לכתוב תפקיד או שניים, אבל פתאום יש פה 42 איש וכל אחד שר בצורה שלו עם הסלסולים והמניירות שמייחדות אותו. היו מחשבות איזה תפקיד לחלק לכל אחד, אבל אחרי ששמענו 42 גרסאות לשיר - בסוף פשוט דגמתי וערכתי לפי מה שנראה לנו מתאים", מספר ג'ורדי על תהליך הפקת הלהיט.
בשבוע האחרון מאז יצא השיר, ג'ורדי מספר שמגיעות אליו המון תגובות מרגשות, ולדעתו כל השמעה ברדיו או בספוטיפיי יכולה להשפיע ולשפר במעט את מצב הרוח של כל מי שמאזין לשיר, אבל כאמור החלק המסקרן ביותר בהפקת שיר מהסוג הזה הוא האופן בו בונים את רשימת האמנים ומידת הרצון של כל אחד מהם לשתף פעולה.
"סטטיק ואני החלטנו שנתקשר אישית עם מוזיקאים ולא דרך המנהלים שלהם", חושף ג'ורדי. "לכל אחד מהם הסברנו על מה השיר, סיפרנו שההכנסות ייתרמו לבתי החולים וצוותי הרפואה, וקיבלנו המון תשובות חיוביות. המעט שסירבו אמרו שזה בגלל סיבות טכניות ולוגיסטיות, והלוואי שיכלתי להביא כל אחד מהזמרים בישראל - אבל לוגיסטית זה לא אפשרי. אנחנו מאוד מרוצים מהרשימה הסופית – כל המשתתפים פירגנו ונתנו מעצמם במהלך ההקלטות״.
בהמשך לדבריו של ג'ורדי, גורם המקורב לפרויקט סיפר ל-mako שבתחילת העבודה על השיר, היוזמים פנו לכמה וכמה אמנים מהדור הוותיק של ישראל, אך חלק מהם סירבו להשתתף בפרויקט המרגש. למעשה, השניים היחידים שמייצגים בשיר את אותו הדור הם גידי גוב וגלי עטרי - נתון שלא מפתיע כששומעים את הסיפור מאחורי הקלעים של דורון מדלי להפקת "שבט אחים ואחיות״.
"היוזמה הגיעה מסער גמזו ויפעת לדר בסוף 2017 כשבארץ הייתה אווירת פילוג ושנאה בין הרבה מחנות", משחזר מדלי, שיצר כאמור את השיר עם עידן רייכל. "כשפנו אלי, אמרתי שזה חסר סיכוי. כל שנה מנסים להרים איזה פרויקט דומה וזה משתבש כי אתה מפיל על עצמך מכת מצרים ושמה 'האגו הישראלי'. יחצנים ויועצים למיניהם מפילים את זה ושוללים כל מיזם שלא קשור לקריירה הספציפית של האמן. מניסיוני כבמאי של טקס פרסי אקו"ם ואירוע 'שרים בכיכר' - תמיד נאלצתי לשכנע אמנים לשיר שירים של אחרים וזה תמיד מורכב מאוד".
רגע לפני שמדלי סירב סופית, גמזו ולדר שלפו בפניו את האס המנצח, גלגלצ, שהיו אחראים על הפקת הפרויקט. "זו התחנה החשובה בישראל, וכשהיא מבקשת - כולם אומרים אמן״, מספר מדלי. ״אמרתי להם שאם צוות התחנה פונה לאמנים ואחראי לכל ההפקה - אז אני בפנים. זו הייתה שנת ה-70 לישראל, ונכנסתי לתהליך היצירה מתוך חזרה לבסיס התנ"כי שתיאר את מחנות ישראל כמראה לחברה הישראלית ב-2018 כטלאים טלאים״.
"גייסנו את עידן רייכל שהביא לחן מהמם ויחד עם תומר (בירן) יצאנו להפקה. זה לקח שנתיים כי הסודוקו שצוות גלגלצ עסקו בו היה כמעט בלתי אפשרי. כבר בתחילת השיחה, היחצנים שואלים אותך 'מי משתתף?', וכל אחד מתחיל למקם את עצמו איפה הוא ברשימה לעומת השאר. קודם כל הם מציבים מכשולים, אחרי זה זורמים - וזו המכה של התנהלות התעשייה הישראלית".
בתחילת הדרך, הכוונה של מדלי ויוצרי השיר הייתה לשבץ 70 אמנים במטרה להוציא את השיר בשנת ה-70 לישראל, אך בסופו של דבר בשל האתגרים הרבים - השתתפו בו רק 35 אמנים. מבחינת מדלי, זה ממש לא פוגם בהצלחה: "זה היה שיעור מאלף כי הבנו שזה ממש לא משנה מי ישתתף בסוף - כל שורה מתאימה להרבה מבצעים וזו פשוט דוגמא הכי טובה לכך שהשלם גדול מסך חלקיו".
"כמובן שהיה חשוב לנו להקפיד על ייצוג של כל הגילאים, העדות והז'אנרים המוזיקליים, ובשלב מסוים, אני חשבתי שכבר ויתרו על הפרויקט, נסעתי לאירוויזיון בזמן שרייכל היה בסיבוב בינלאומי, ופתאום אחרי שנה ומשהו, נדב רביד, מנהל גלגלצ, התקשר אלי וסיפר שהשיר מוכן. הדבר המרגש באמת הוא שבערב שבו פורסם המדגם של הבחירות הראשונות, ישבנו באולפן ושמענו לראשונה את השיר. זה היה אירוע מאוד מרגש מבחינתי בחיים, בייחוד כשבחוץ המדינה געשה ורעשה. ממש היו לי דמעות בעיניים, ותוך שבועיים זה הפך להמנון של ילדי ישראל עם אלפי גרסאות מחווה - והשאר, כמובן, היסטוריה", נזכר מדלי בהתרגשות.
כשאני מבקש את דעתו של מדלי על 'קטן עלינו', הוא מעדיף להתמקד במה שחשוב באמת: "מה שאני אוהב בקורונה זה שהיא הביאה לחיסול וריסוק האגו במוזיקה הישראלית. הקורונה למעשה נתנה סטירה למוזיקאים שהבינו שצריך להפסיק לסרב. אם לפני כן היו מקרים שמוזיקאים גילו בדיעבד שהמנהלים שלהם סירבו בשמם לפרויקט כזה - עכשיו כולם מסכימים מיד ורוצים 'לעשות שבט אחים'. ב-2020 אתה צריך להיות דביל כדי להגיד לא לענקי פופ כמו סטטיק וג'ורדי. כל הכבוד להם על היוזמה הזו, בייחוד כשכל ההכנסות יילכו לצוותי בתי החולים – זה ציון דרך חשוב ושינוי התנהגות מבורך".
השיחה עם מדלי מתקיימת כשברקע נערכות ההכנות לאירוע הפסטיגל בחנוכה שמציין השנה את יום הולדתו ה-40, ובמקרה, גם את שיר הנושא בהשתתפות כוכבי הפסטיגל לדורותיו כתב מדלי שמתרגש מהעניין לא פחות: "40 אמנים משתתפים בשיר הנושא שכתבתי השנה - כל אחד עם השורה שלו - אבל השוס הוא נאמבר הסיום".
מדלי מספר שהשבוע הוא נכח בחזרות באולם כשעל הבמה עמדו יחד 50 אמנים במשך 3 שעות ושרו את "יד ביד ולב אל לב", שבוצע במקור לפני 20 שנה: "זה משהו שפשוט לא יכול לקרות במוזיקה הישראלית", מסביר מדלי, "מריטה דרך אדם, מיכל ינאי ועד נעה קירל. זה ענק, הזוי ומטורף, אבל בעיני זה הצליח לקרות אך ורק בזכות הקורונה שכאמור חיסלה את האגו והובילה לאחדות שלא הייתה כאן".