בשיר החדש של עומר אדם, "יש דברים שלא עושים", חוזרת המילה אופטומטריסט שש פעמים. "לא מוותרים על אופטומטריסט לפני שקונים משקפיים", הוא מפמפם לנו, למקרה שמישהו תכנן להיכנס לחנות משקפיים ולבקש מינוס 2 בעין ימין ו-1.75 בשמאל. סתם ככה, על דעת עצמו.
אבל לא מדובר בעצה רפואית של עומר אדם שמגיעה סתם ככה, אנחנו לא עתידים להאזין בקרוב לפזמונים כמו "צחצוח שיניים בערב הוא הכי חשוב" או "כנסו לבידוד אם חזרתם מאיטליה, כן, גם את קורין גדעון". עומר אדם עדיין לא הפך לניוזלטר של הכללית - זאת סתם עוד פרסומת לאופטיקנה.
זה מבלבל, כי השיר מפומפם כמו סינגל חדש ולגיטימי מבית היוצר של דולי ופן ("מאושרים"), אבל בעצם, או בנוסף, מדובר בפרסומת למותג המשקפיים של אדם. ממש כמו "חברות שלך 2" (הפעם לפחות טרחו להלחין משהו אחר), ובעצם כמעט כל שיר שמגיע עם קליפ.
אז איך תדעו אם שיר ממומן על ידי נותני חסות? יש לו קליפ מושקע. אין קליפ מושקע אלא סתם קליפ מילים ביוטיוב? זאת לא פרסומת.
ועומר אדם לא לבד. גם "חצוף" ו"פאוץ'" של נועה קירל הם שיתופי פעולה עם סמסונג ורנואר, ו"אצל הדודה והדוד" שלה עם אגם בוחבוט היה קאבר בשיתוף פעולה עם בזק, ממש כמו "בוקר טוב" של עומר אדם שהפך ללהיט. וזה בסדר. כאילו, זה לא כיף, אבל זה בסדר - לאמנים בארץ לא קל להתפרנס, ועוזר שיש גוף גדול מאחוריך שמוציא אותך עם קליפ פגז, גם אם המחיר הוא ללבוש רק FILA שנה או לומר אי אלו פעמים את המילה "נתב".
מתי זה מתחיל להיות בעייתי? כשהשיר כבר לא עומד בפני עצמו. ובואו נודה, "יש דברים שלא עושים" לא עומד בפני עצמו. הוא יותר קרוב לפרסומת של נטע ברזילי לגינדי מאשר לשיר רגיל, והפרסומת של נטע ברזילי לגינדי הוכרזה מראש כפרסומת. כאן, כל העסק פחות שקוף ומוצג כסינגל חדש, למרות שהוא יותר קרוב למילים וללחן של הקלאסיקה "1-800-400-400 איי איי ג'י".
ונכון, גם פאוץ', שכנראה החדש של עומר אמור ללכת בדרכו, הוא בעצם פרסומת, אבל הוא הרבה פחות בוטה, ובעיקר - הוא שיר טוב. אם "יש דברים שלא עושים" היה טיפה יותר טוב, סביר להניח שהיינו מחליקים, אבל הבינוניות שלו מדגישה את הצרימה ואת התחושה שעבדו עלינו: הבטיחו סינגל וקיבלנו ג'ינגל.
אפילו הווידאו המושקע – העמוס בעיניים ובעומר אדם עם גולף ומסגרות משקפיים מתחלפות, מרגיש כמו משהו שבין פרסומת לפרומו לאח הגדול. התוצאה מפוספסת מכל הכיוונים – מרושלת כשיר, בעייתית כפרסומת, לא מרשימה מספיק כקליפ. ובעיקר - מזלזלת בנו גם כמאזינים וגם כצרכנים.
ואמנם אנחנו מפרגנים לשגשוג העסקי והנדלני של עומר אדם ושלא יהיה ספק, הוא עדיין האמן האהוב עלינו, אבל אולי הגיע הזמן להזכיר לנו שזה באמת מה שהוא – אמן.