1. Janelle Monáe - Q.U.E.E.N. feat. Erykah Badu
קשה להגיד מה יותר ממכר בשיר הזה: הטקסט המפעים (ששואל שאלות נוקבות לגבי הדרך שבה מחנכים נשים בחברה שלנו) או המוזיקליות הכיפית שלו. הקליפ של השיר, שפרינס הכריז עליו כקליפ הטוב ביותר של שנת 2013, מציג את מונה ואת באדו כמורדות שיכולות לטייל בזמן, שהוקפאו במוזיאון עתידני. הן יוצאות מהקפאון שכפו עליהן ונגד ההגדרות שהחברה מנסה להדביק להן, ובאסתטיקת שחור לבן נפלאה ומלאה בסטייל מביעות מחאה נגד הסקסיזם והגזענות בחברה האמריקנית.
2. Lorde - Yellow Flicker Beat
יש הרבה קווי דמיון בין לורד, נסיכת הפופ, לבין קטניס אוורדין, כוכבת סדרת הספרים והסרטים "משחקי הרעב". מלבד הגיל הצעיר שבו שתיהן התפרסמו, לשתיהן חשוב לנצל את הכוח שלהן כדי להביע מחאה ולהוכיח לעולם שהן יותר מרק טינאייג'ריות. השיר "Yellow Flicker Beat" נכתב על ידי לורד עבור הפסקול של הסרט השלישי בסדרת משחקי הרעב, והוא נכתב מתוך נקודת המבט של קטניס אוורדין, שמצהירה מלחמה על כל מי שמנסה לפגוע בה. השיר הוא חלק מפסקול שלם שאותו אצרה לורד בעצמה, ובכך הוכיחה לעולם שהיא לא רק מוזיקאית מוכשרת, אלא בעלת אוזן חדה ויכולת לזהות את כשרונות הפופ שמסביבה.
3. En Vogue - Free Your Mind
אחד מהסינגלים הכי מוצלחים של הרביעייה אן ווג היה למעשה תגובה למתיחות גזעית בארצות הברית של תחילת הניינטיז. הוא נכתב על ידי המפיקים של הלהקה כתגובה לאירועים בלוס אנג'לס בהם הצעיר השחור רודני קינג הותקף על ידי שוטרים לבנים, שזוכו מאשמה למרות הראיות הברורות נגדם. כל אחת מארבעת החברות באן ווג משמיעה כאן ביקורת חריפה נגד הסטריאוטיפים שנשים שחורות צריכות להתמודד איתם, בשירה עוצמתית ובלתי מתפשרת.
4. (Beyoncé - Run the World (Girls
זה בכלל לא משנה אם ביונסה היא בשבילכן המלכה הבלתי מעורערת או שאתן במחנה של ריהאנה: אי אפשר להתווכח עם ההמנוניות המדבקת של השיר הזה. "ליידיז, המהפכה שלנו התחילה", מצהירה ביונסה בהופעה, ובין אם אנחנו מאמינות לאותנטיות שלה או חושבות שהיא רק רוכבת על טרנד הפמיניזם (ואין ספק שיש לא מעט ביקורת נגדה בהקשר הזה) אי אפשר להתווכח עם ההשפעה האדירה שלה. כשהזמרת הכי מצליחה בעולם מסבירה שמשמעות המילה פמיניזם היא לא "שורפת חזיות משוגעת" אלא האמונה בשוויון החברתי, הפוליטי והכלכלי של המינים, העולם מקשיב.
5. Maddie & Tae - Girl In A Country Song
כמו ברוב (אם לא בכל) הז'אנרים המוזיקליים, גם הקאנטרי הוא ז'אנר סקסיסטי, שנשים בו הן בד"כ רק מושא האהבה של הזמר ולא, חלילה, בנות אדם עצמאיות עם אישיות משל עצמן. בשיר הסאטירי הזה הצמד Maddie & Tae לוקחות את כל הקלישאות של שירי הקאנטרי במיינסטרים האמריקאי, מהג'ינס הקצר ועד הרגליים השזופות. מדי וטיי הופכות שיר פופ-קאנטרי לשיר מחאה בזכות הביקורת החדה והמשעשעת שלהן, שמגיעה דווקא מתוך האהבה האמיתית שלהן לקאנטרי.
6. Lesley Gore - You Don't Own Me
לזלי גור הייתה הטיילור סוויפט של הסיקסטיז: השיער הבלונדיני והעיניים הבהירות הפכו אותה ל"גירל נקסט דור" האולטימטיבית. בגיל 16 היא פרצה ומכרה יותר ממליון תקליטים. ההמנון האמיתי שהיא מזוהה איתו עד היום הוא "You Dont Own Me". במרכז השיר הייתה דרישה בסיסית מאד: תפסיק להתייחס אליי כאילו אני הרכוש שלך. מדובר בהמנון פמיניסטי מאד מוקדם (1963!!!), ששרה מישהי שבכלל לא סיימה תיכון כשהיא הקליטה אותו. לצערנו לזלי גור מעולם לא מצאה את המקום שלה בעולם המוזיקה. כשהתבגרה היא יצאה מהארון וקידמה זכויות גייז, אבל השיר הזה הוא עדיין ההישג הכי גדול שלה.
7. Salt 'n pepa - None of your Business
"None of Your Business" של סולט אנד פפה לקח את החוצפה והפרובוקטיביות של הסינגלים הקודמים שלהן, "Push It" ו "Let's Talk About Sex" צעד אחד קדימה. הרבה לפני שמישהו השתמש בביטוי "סלאט - שיימינג" (כלומר: ביקורת כלפי נשים שאוהבות סקס ולא מתביישות בזה), סולט אנד פפה יצאו בסינגל שכל כולו הצהרה: אנחנו אוהבות סקס ולא מוכנות להתנצל או להסתיר את זה. באמצע שנות התשעים הן לקחו לעצמן עמדה שהייתה שמורה לגברים בלבד. "אם אני רוצה לקחת בחור איתי הביתה הלילה זה לא עניינך", הן שרות בפזמון המדבק, בשיר מעולה שלא ההפך ללהיט גדול, ולגמרי לא בצדק.
8. Joan Jett - Bad Reputation
לא הרבה מכירים את הסיפור מאחורי אחד מהשירים הכי מוכרים של ג'ואן ג'ט, שהיה גם הסינגל הראשון שלה. Bad Reputation נשמע בהתחלה כמו עוד אחד מהשירים המוקדמים של the Runaways, הלהקה בה הייתה חברה עוד כטינאייג'רית, אבל הסיפור מאחוריו קשה יותר. אחרי שג'ט הקליטה את אלבום הסולו הראשון שלה היא קיבלה מכתבי דחייה מלא פחות מ-23 חברות תקליטים שלא הסכימו להחתים אותה בגלל שהיה לה מוניטין "פרוע מדי". כלומר, היא הייתה עצמאית מדי בשביל עולם המוזיקה בארצות הברית השמרנית של שנת 1979. בגלל שהיא הפכה למנודה, היא הקימה את הלייבל שלה, בלקהארטס רקורדס, מעשה מהפכני לגמרי באותה התקופה, בו היא מוציאה את התקליטים שלה עד היום.
9. Queen Latifah - U.N.I.T.Y
בארבע דקות בלבד ובאלגנטיות ששמורה למלכות אמיתיות, מצליחה הראפרית/ שחקנית להעלות את כל הבעיות שמלוות את החיים של נשים שחורות ונשים בכלל: הטרדות רחוב, גברים מכים, והשפה המשפילה בעולם ההיפ הופ שהופכת נשים ל"ביצ'ס" או "ho's". כבר ב Ladies First מ 1989 קווין לטיפה ביססה את עצמה כאייקון פמיניסטי חשוב, ובU.N.I.T.Y היא מספקת המנון בלתי נשכח. עכשיו רק נותר לקוות שהשנה היא תחליט לנטוש את עולם הקולנוע ולחזור לאולפן ההקלטות.
Tegan and Sara - Proud .10
עוד לפני שהפכו לכוכבות פופ עם הפקות אלקטרוניות נוצצות, התאומות הזהות הקנדיות טיגן ושרה היו סינגר סונגרייטריות צנועות, חמושות בגיטרות אקוסטיות, הרמוניות פופ ואנרגיות סולידיות. בשיר מתוך האלבום המסחרי הראשון שלהן, "Proud", הן יוצאות נגד כל מי שמנסה להשתיק אותן. מדובר בהמנון לטינאייג'ריות חסרות בטחון, עם הפזמון "אני גאה להיות אני". למרות שהן לא מפרטות בדיוק מה המשמעות של הגאווה הזו, אפשר לשער שהיא קשורה להיותן לסביות מוצהרות.
11. Madonna - What It Feels Like For a Girl
“בנים יכולים ללבוש ג'ינס ולהסתפר קצר, ללבוש חולצות ומגפיים. כי זה בסדר להיות בן, אבל אם בחורה רוצה להראות כמו בן זה משפיל אותו - כי אתם חושבים שלהיות בחורה זה משפיל". הטקסט הזה, שמקריאה שרלוט גינזבורג (במקור מתוך סרט בשם the Cement Garden) פותח את אחד מהשירים הכי יפים של מדונה. כשהסינגל הזה יצא הוא עורר לא מעט פרובוקציות בגלל הקליפ שלו, שביים בעלה של מדונה דאז גיא ריצ'י, שבו היא יוצאת למסע פשע פרוע, אבל הקליפ רק העיב על החשיבות של השיר - רק אחד מהשירים בקריירה הארוכה שלה שיוצא נגד הדרך שבה החברה מתייחסת לנשים.
ניצן פינקו היא שדרנית רדיו, כותבת ומרצה, שמשדרת את תכנית המוזיקה המהפכנית RIOT! בכל יום שני בין 14:00 - 15:00 ברדיו הקצה. ב-19.1 יתקיימו חגיגות יומולדת שנה לריוט! בכולי עלמא בתל אביב, עם הופעת איחוד של ספינסטר סיסטר (שרון קנטור ואלינור קנטור), תקלוטים של קוואמי ודנה קסלר והשקת הפנזין השלישי של RIOT. הכניסה חופשית.