בריאן אינו הגה את המשפט הקלישאתי, "רק 10,000 איש קנו את אלבום הבכורה של ולווט אנדרגראונד, אבל כל אחד מהם הקים להקה בעצמו". עד כדי כך השפיע האלבום המפורסם עם הבננה של אנדי וורהול על עולם המוזיקה. ואף אחד לא השפיע על הסאונד המיוחד של האלבום יותר מג'ון קייל.
אמת בפרסום? לא אצל קייל
אין חובב מוזיקה שיכול לוותר לעצמו על ההזדמנות לראות אגדה חיה כמו קייל בהופעה קרוב לבית. מעבר לשני האלבומים המדהימים שהקליט יחד עם "מחתרת הקטיפה", ברזומה של קייל רשומים גם הישגים מרשימים בקריירת הסולו, עם אלבום המופת "פריז 1919", וכמובן הלחן החדש שכתב ל"הללויה" של לאונרד כהן, שהפך משיר לא מוכר של הכהן הגדול, להמנון אצטדיונים בביצועים מאוחרים של ג'ף באקלי ורופוס ווינרייט.
טרם הגעתי להופעה הצצתי בפרטים שהעבירה ההפקה. זה מה שהיה כתוב שם, לא נגעתי: "קייל יגיע כשהוא עטוף בהרכב מוכשר המונה שלושה נגנים שיבצעו את מיטב שיריו בדגש על אלבומו המופתי 'Paris 1919' וכמובן ההמנון 'הללויה' אותו מבצע בשלמות וחספוס כאילו ברא בעצמו את השיר".
בלי פריז, בלי הוולווט, בלי להיטים
ההודעה הזאת, במילים שונות, פורסמה בכל כלי התקשורת. הגדילה לעשות דנה קסלר ממגזין "רייטינג", שפנתה בקריאה נרגשת לקייל לבצע כמה שיותר שירים מהאלבום המושלם ההוא מ-1973, ולתת לקהל הישראלי לבכות מהתרגשות בהמנון של לאונרד כהן.
ובפועל, בהופעה אתמול במועדון הזאפה בתל אביב לא בוצע אפילו שיר אחד מאלבום המופת 'פריז 1919', לא קיבלנו טעימה מ'הללויה', לא שמענו צליל אחד מימי ה'וולווט אנדרגראונד' וגם להיטי רדיו כמו “I Keep A Close Watch” או 'Fear Is A Man’s Best Friend' לא זכו להתנגן אמש על אדמת ארץ הקודש.
14 שירים, מתוכם 4 שטרם יצאו לאור
אז מה כן היה לנו? 14 שירים, מתוכם 4 שטרם יצאו לאור. מה שהשאיר לנו עשרה שירים, אבל אף אחד מהם לא קלאסיקה של ממש. בחירת השירים הייתה תמוהה למדי. השיר הראשון בהופעה היה 'Captain Hook' שמוכר רק למעריצים הכבדים מאלבומי ההופעות של קייל, בעוד השיר היחיד בהדרן היה 'Jumbo In The Modern World', שיר שיצא אך ורק בגרסה דיגיטלית בשנת 2006.
כן, קייל ביצע את החידוש שלו ל-'Heartbreak Hotel' של אלביס פרסלי, אבל בעוד גרסת האלבום שלו לשיר נחשבת לאחד מגרסאות הכיסוי הטובות בהיסטוריה - בהופעה אתמול רק לקראת סוף השיר מישהו הצליח לזהות שמדובר ביצירה ההיא, לאור העובדה שקייל השתמש באוטו-טיון שגרם לו להישמע כמו דארת' ויידר ממלחמת הכוכבים למשך כל השיר. ביקשתם אוונגרד? קיבלתם עם ריבית!
הלו, מה עם "הללויה"?
בתפקיד הדובדבן של הערב תפקד “Amsterdam”, מאלבום הסולו הראשון של קייל, עם ביצוע מהפנט ממש. שאר הביצועים אמנם היו מדוייקים, אבל רשימת השירים שניסתה בכוח מדי לחטט בטראקים נידחים מהאלבומים הפחות חזקים של קייל קילקלה את החגיגה. לפחות 'Dirty-Ass Rock’N’Roll', שחתם את ההופעה לפני ההדרן היה מקפיץ בצורה שחיפתה קצת על הסט הדל.
הקהל יצא קצת מבולבל. מצד אחד, קייל היה בכושר מטורף, וביצע את כל השירים באופן מופתי שלא נופל מגרסאות האולפן בשום אופן, אפילו להפך. מצד שני, לדעתי ישנם עדיין כמה אנשים שעומדים בהלם בזאפה ומחכים שקייל יחזור להדרן שני ויבצע את 'הללויה'.
הערב קייל יופיע שוב בבארבי, האם כדאי ללכת? אם לוקחים בחשבון את העובדה שהוא משנה את הסטליסט שלו מדי ערב, וכפי שכבר אמרתי - אין חובב מוזיקה שיכול לוותר לעצמו על ההזדמנות לראות אגדה חיה כמו ג'ון קייל בהופעה. במילים אחרות, אסור להחמיץ.