הפזמונאי. מהתפקידים החשובים ביצירתו של שיר, "תפקיד" שקצת נפגע בעידן ה"עשה זאת בעצמך". לעומת החלוקה המסורתית שהייתה נהוגה בעבר- פזמונאי, מלחין ומבצע, היום חלק ניכר מהאמנים כותבים ומלחינים לעצמם. מאיר גולדברג הוא מאחרוני הפזמונאים של הפופ-רוק הישראלי וללא ספק מהמוכשרים שהיו כאן. כמה מיצירותיו הפכו במשך השנים לקלאסיקות מקומיות, ואמש בתיאטרון חולון, כמה מהאמנים הבולטים שלהם כתב, כמו דודי לוי, דן תורן וקורין אלאל, הגיעו להביע את הערכתם.
מאיר גולדברג מנחה בעצמו
הערב נפתח בגרסת אקפלה מפתיעה של לי גאון, מיכל שפירא ואינה סקיטל לשיר "מה שאת אוהבת" של גלי עטרי. מיד אחריו עלה מאיר גולדברג בעצמו לבמה נרגש במיוחד. לא מדובר בערב מחווה טיפוסי עם מנחה, אלא במעין ערב "מאחורי השירים" שאותו הוביל גולדברג בחביבות גדולה. על השיר הבא, הוא מספר שכתב אותו על בסיס לחן של גלי עטרי, אך בסופו של דבר, המילים התחברו ללחן של קורין אלאל. הכוונה היא ל"ערמונים מהאש", אותו ביצעו ערן לוי ואינה סקיטל שמלווים את גולדברג בשנה וחצי האחרונה בהופעות משיריו. אחרי "בואי לזריחה", משיריו הפחות מוכרים, השניים ממשיכים לביצוע די חלש של "באושר ובעוני", שגולדברג מגדיר כשיר הכי ים תיכוני שכתב.
בשלב הזה, לי גאון חוזרת לבמה עם קסילופון ואליה מצטרף אחד מהאמנים היותר מרעננים מהשנה האחרונה, יובל זדרמן. יחד הם מבצעים את "עכברים ואנשים" שהופיע באלבום האחרון של זדרמן והיווה עבור גולדברג מעין תחזית למחאה החברתית. אחרי השיר הציני שנכתב בדיוק למידותיו של זדרמן, מגיע החלק העצוב והמרגש של הערב, שגולדברג מקדיש לזכרו של אורי סלונים ז"ל. מיכל שפירא בת זוגו של סלונים, עולה לשיר "להתראות מתוק" שהלחינה לאה שבת ונורית גלרון ביצעה במקור. הקהל נשאר בצמרמורת לכמה רגעים נוכח המשמעות שהמילים מקבלות מחדש ובזכות הביצוע המושלם של שפירא. הקו המרגש הזה נמשך בביצוע מחסיר פעימה נוסף, הפעם מרים טוקאן נותנת את הפרשנות שלה ל"ברכת המלך" ומוסיפה מילים בערבית לשיר של מירי מסיקה.
גרסאות עירומות, כמו במקור
באמצע המופע, גולדברג מרגיש צורך להסביר את הגרסאות העירומות בערב הזה, שכולן על בסיס מבצע וגיטרה בלבד. הוא מספר שכך הוא גם שומע את השירים לראשונה לאחר שנכתבו ובצורה הראשונית הזו, השיר נשמע לדעתו הכי טוב שיש, מה שמעיד על הנאמבר הבא. הזמר דני גלבוע עולה לבצע את "האדם" שנכתב לפני יותר מ-20 שנה ליזהר כהן. לעומת הגרסה המקורית והשמחה יחסית, קול הבס הייחודי של גלבוע, נותן הפעם למילים, את העומק הראוי להן.
קטע מרגש נוסף הוא הביצוע של מיכל שפירא ל"מה זה עצוב", במקור הדואט שלה עם אורי סלונים ז"ל, בן זוגה. לרגל הערב כתב גולדברג מילים חדשות והשיר הפך מדואט לסולו מצמרר נוסף של שפירא. אחריה גולדברג מזמין את דן תורן, יחדיו הם מעבירים סדנאות כתיבה לאחרונה. תורן "ספינה" המצוין מאלבומו האחרון ובשיר שהפך להמנון, "אימפריות נופלות לאט", במהלכו הקהל סופסוף מואיל בטובו להתעורר.
איך דודי לוי גילה את האינטרנט
גולדברג מזמין גם את דודי לוי, שותף קרוב ויקר נוסף ליצירתו ששחרר השנה אלבום מצוין עם "התזמורת הקטנה" שלו, מתוכו מגיע השיר היפהפה "ללא כנפיים". האווירה המיוחדת והפרגון ההדדי מובילים את לוי וגולדברג לספק גרסאות סותרות על התהליך שהוביל ליצירת "כל הזמן שבעולם", השיר הכי מושמע בארץ בין השנים 97 ל-2007. לאחר שהחלו לכתוב אותו, המפיק משה לוי ביקש מהם להתאמץ עוד קצת ולאחר המאמץ ביקשו מהם לוותר על מילה שנשמעה עתידנית מדי באמצע הניינטיז - "האינטרנט". "כל הזמן שבעולם" בוצע במקור יחד עם אהוד בנאי ונשאר בתודעה כאחד השירים הישראלים הראשונים עם ההתייחסות לאותו "אינטרנט". לוי, המבצע המדויק ביותר של הערב, עושה את זה מצוין גם באקוסטית.
אבל מבחינת גולדברג, זה עוד לא השיא. הוא מגלה שמבחינתו, השיר הכי יפה שכתב הוא "התעשייה האבירית", מה שדורש את הצטרפותה של קורין אלאל לדודי לוי. תקלות סאונד צורמות באמצע השיר לא מייאשות את השניים והם מצליחים לחלץ ביצוע מקסים, בדיוק כמו שצריך להיחלץ מהתעשייה עצמה.
המחמאה הגדולה ביותר של הערב מגיעה מאלאל, כשהיא מספרת שהיום הבינה לראשונה שההצלחה הגדולה של תקליטה "אנטארקטיקה" הגיעה בזכות הטקסטים של גולדברג, ביניהם "ארץ קטנה עם שפם" ו"זן נדיר" שחותמים את הערב המעולה הזה.
הדבר הכי מעודד, במהלך המופע, היו התגובות של גולדברג לביצועים של חבריו. לאורך כל הערב, היוצר המקסים הזה ישב על הבמה עם כוס יין ופשוט נהנה מיצירותיו, למעשה שימש כקהל של עצמו והתמוגג. הלוואי על כולנו. מאיר גולדברג הוא בהחלט "זן נדיר" של כותבים שיוצרים מתוך אהבה למוזיקה ולתרבות. רק שהזן הזה לא יהפוך לזן נכחד.
>> רוני דלומי, נתן דטנר ועוד במחווה למוני אמריליו בפסטיבל חולון