העשור המסתיים ידע לא מעט כוכבות ענקיות, ואלישה קיז נהנית כנראה מהקריירה העקבית והיציבה מכולן. היא אף פעם לא נתפסה כנערה נחשקת, כסמל מין, כחלוצה או כחדשנית, אבל מכרה קרוב ל-30 מיליון עותקים בזכות מיצוב שמילת המפתח לפענוחו היא כנראה קלאסה.
קיז מתנהלת כמעט עשור לעין הציבור בלי שום נפילות אמנותיות ושום נפילות מסחריות. בלי גלישה לאזורי חשיפה צהבהבים, ועם לכאורה פרופיל חוץ-מוזיקלי נמוך מאוד, ודאי ביחס לנשים מסדר הגודל הכלכלי של הצלחה כשלה, נניח בריטני ספירז או ביונסה נואלס.
בעוד חודש תחגוג את יום הולדתה ה-30, והשבוע העניקה לעצמה מתנה כשייצא לחנויות אלבום האולפן הרביעי והיפה שלה, "The Element Of Freedom".
"סכנת הכליאה גדולה יותר מסכנת הפריחה"
האלבום נפתח במשפט מדובר שלה: "ואז הגיע הרגע שבו סכנת ההישארות והכליאה בתוך הניצן הייתה גדולה יותר מסכנת הפריחה. זהו יסוד החירות". איזה ציטוט נפלא, עמוק ומרגש, של מי שלפני חמש שנים הוציאה גם ספר שירה משלה, "דמעות למים", שהכיל אוסף רעיונות מילוליים שלא נכנסו קודם לאלבומיה, ושהפך אף הוא לרב-מכר.
אם יש בכל זאת נקודת תורפה יחסית בפרופיל האמנותי והתרבותי שלה, הוא טמון בשמרנות היחסית של תפיסתה המוזיקלית. אבל יש הטוענים שהשילוב אצלה בין כתיבת שירים מסורתית של מוזיקת נשמה לבין תפיסות עיבודיות והפקתיות של היפ-הופ, היה יחסית חדשני לזמן פריצתה, או שלפחות ניצב בקו די מקביל לזרם אמנים שכונו בשלהי העשור הקודם "נשמה חדשה" ושהבולטים שבהם היו מאקסוול, ד'אנג'לו, לורין היל ואריקה באדו.
פורחת תחת חסותו של קלייב דיוויס
היא נולדה כאלישה קוק לאב דייל ממוצא אפרו-אמריקני ולאם שחקנית שבדמה תערובת אירית-סקוטית-איטלקית. ההורים נפרדו, קיז גדלה עם אימה במנהטן, ומגיל 7 למדה לנגן בפסנתר קלאסי. היא בגרה תיכון לאמנויות, נרשמה ללימודי מוזיקה באוניברסיטת קולומביה, אבל נטשה כשהוחתמה על חוזה הקלטות. חוזה שאמנם הכניס שיר שלה לפסקול "גברים בשחור" ב-97, אבל הסתיים במפח נפש מסוים.
קיז נקלעה לחילוקי דעות עם חברת התקליטים ההיא, אבל מצאה את הבית הכי נחשב בצד המסחרי של תעשיית המוזיקה האמריקנית, תחת חסותו של קלייב דיוויס. דיוויס, מוותיקי תעשיית ההקלטות שם, מי שהזניק בעבר שלל קריירות של אמנים מגוונים כמו פאטי סמית' ווויטני יוסטון, והיה אחראי באותן שנים על הקאמבק ההיסטרי של קרלוס סנטנה, אירגן ליוסטון את הנוכחי שלה, ובין לבין גם תפר חזרה סופר מצליחה לרוד סטיוארט והחתים את ליאונה לואיס.
דיוויס האמין בכישרון של קיז, והיא יוצאת דופן מבין האמנים שעימם הוא עובד לאחרונה, משום שהיא אינה רק מבצעת כמו יוסטון, סטיוארט ולואיס אלא גם יוצרת בעצמה.
גם מוכרת וגם מתפתחת כיוצרת עצמאית
אחת הסיבות לזינוק המפואר שלה וליציבות הקריירה מאז, טמונה ביכולת של קיז ליהנות משני עולמות שכבר לא מובנים מאליהם אצל כוכבות פופ עכשוויות. היא גם נכנסת בקביעות לפסגות מצעדי המכירות, והיא גם מתפתחת כיוצרת עצמאית מבלי לקרוץ לאופנות או להיות תלויה בכותבי שירים ובמפיקים שבכל פעם יעדכנו אותה לפי תנודות הקהל והשוק.
וההתפתחות שלה כיוצרת מאד איטית בכל מה שקשור לצורה. הסגנון לא ממש רחוק מזה שמאפיין אותה החל מאלבומה הראשון, אבל ההלחנה וההפקה משתכללות בעוד שמשהו בתמלילים, לטעמי, קצת מאבד מהעוצמה.
זוכה לנאמנות יוצאת דופן של הקהל
אלבומה הראשון מכר ב-2001 12 מיליון עותקים, השני שנתיים אחר-כך עשה 8 מיליון, והשלישי מלפני שנתיים מכר עוד שישה. לאור הצטמקות המכירות בכל תחומי הפופ ובהתחשב בנטייה השגרתית של מטאורים כמותה לצנוח לאחר הזינוק, הגרף הזה מלמד על נאמנות יוצאת דופן של הקהל למי שמתבגרת מולו בלי לאכזב אותו.
ממוצע פרסי ה"גראמי" שקיבלה על כל אלבום עומד על ארבעה, ובהזדמנויות שונות קיז שיתפה פעולה, ככותבת וכמבצעת עם, בין השאר, סטיבי וונדר ואשר, קווינסי ג'ונס וג'יימי פוקס, כריסטינה אגווילרה וג'ק וויט, שאיתו כתבה והגישה את שיר הנושא מהסרט האחרון בסדרת ג'יימס בונד.
היא כתבה ליוסטון שיר לאלבום הקאמבק שהוציאה לא מזמן, ולהיטה הגדול השנה היה באירוח הנהדר באלבומו האחרון של ג'יי זי, כששרה איתו ועם קאניה ווסט את "Empire State Of mind". כעת, שלושה חודשים מאוחר יותר, אלבומה ננעל בגרסה שונה לאותו השיר, קצת יותר אינטימית ועוד יותר נפלאה.
התארחה אצל ג'יי זי, מארחת את ביונסה
ואחרי שהתארחה אצל ג'יי זי, קיז מארחת הפעם את אשתו, ביונסה. השיר שלהן יחד, "Put It In" נשמע קצת כמו ניסיון לרכוב על נוסחת ההפקה שתרמה להצלחת הלהיט הענק של ביונסה "Single Ladies". הדואט שלהן הוא חריג באלבום, כשביחד עם שיר בשם "This Bed", שנשמע כמו דיסקו-סול משנות ה-70, הוא מציג את הצד היותר קליל ופופי של קיז, כששאר האלבום נשען בעיקר על בלדות הנשמה שלה.
להבדיל מביונסה, קיז לא הפכה את שמה למותג על חובק-כל ולמוכר בכל בית, אם כי היא מוכרת יותר תקליטים מידידתה. וקיז פחות מתרחבת לאזורי מסחר נוסח שיתופי פעולה עם חברות אופנה ומוצרי יופי, אם כי כן פתחה יחד עם מנהלה האישי חברות לפיתוח פרויקטים עתידיים שלה בקולנוע ובטלוויזיה, אחרי שכבר עשתה כמה תפקידי משנה קטנים בסרטים והתארחה בכמה סדרות.
העבירה את כל האלבום לפייסבוק
קיז גם עסוקה בארגון שהקימה, שתורם אספקת תרופות לילדים נפגעי איידס באפריקה, ושאת השקתו חנכה ב-2005 כשהקליטה עם בונו דואט שבו חידשו את "אל תוותר", במקור של פיטר גבריאל עם קיית בוש מ-1986. בדרך לאלבום החדש קיז התאבלה על אובדן סבתה שהייתה מאד קרובה אליה, וגם השתרבבה בפעם הראשונה לטורי הרכילות, כשנטען שניהלה רומן עם המפיק סוויז ביטס בזמן שזה ניהל את משפט גירושיו מאשתו.
קיז מעולם לא התראיינה בנוגע לבני זוג שלה, וגם בכך היא שונה ממרבית עמיתותיה. את האלבום החדש שיוצא מחר, כבר ניתן לשמוע מזה כמה ימים באינטרנט, אחרי שקיז הייתה לכוכב הפופ הראשון ששם את כל האלבום להאזנה חופשית לא באתר הפרטי או במייספייס אלא בפייסבוק. בהתחשב באיכויותיו ובתקדימיו, סביר שגם הפעם מיליוני האוהדים יהפכו את שיריה החדשים לחלק מפסקול חייהם