בואו נתגלגל אחורה במנהרת הזמן ל-1997. ארבע שנים אחרי עלייתו לאוויר של ערוץ 2, ושנתיים אחרי אסון פסטיבל ערד, הייתה סצנת המוזיקה המקומית במצב נמנום מתקדם, שלא לומר דעיכה. גל להקות הרוק של תחילת העשור החל לגווע. הדרמה הגדולה של המוזיקה הישראלית באותה שנה הייתה שיתוף הפעולה בין להקת אתניקס לזמר מזרחי לא מוכר בשם אייל גולן. "בלעדייך" עם הלהיטים "צאי אל החלון" ו"לב של גבר" מכר 300 אלף עותקים באופן רשמי וכנראה כמות זהה אצל מה שקראו אז ה"פיראטים". איש לא ניחש אז שזו בעצם תחילתו של מהפך שיבשיל יותר מעשור אחר כך, כשהפופ הים תכוני יכבוש את ישראל.
שני האמנים הטובים, החשובים והמעניינים ביותר שניפק החצי השני של הניינטיז
השחקן החדש והמשפיע ביותר, ערוץ 2, לא ידע איך להתמודד עם מוזיקה שאינה מתאימה למעגל של דן שילון. אנשי הטלוויזיה החדשים טענו שמוזיקה היא אנטי רייטינג, ששירים מגרשים קהל. לכן בין הכוכבים החדשים שייצר הערוץ, ממירב מיכאלי ועד איילת זורר, מדני רופ ועד ניר לוי, לא נותר כמעט מקום לזמרים צעירים. זו הסיבה העיקרית שבגללה אם תחפשו בארכיונים כתבות על השנה הראשונה של אביתר בנאי ועברי לידר, תגלו שאין הרבה תיעוד. אבל מי צריך תיעוד כשיש את שני האלבומים האלה, שהם יריית הפתיחה של שני האמנים הטובים, החשובים והמעניינים ביותר שניפק החצי השני של הניינטיז.
אביתר בנאי הגיע מלב הקונצנזוס. אחיו הצעיר של מאיר בנאי, אתם מכירים גם את השמות של יוסי, יובל ואהוד. לא במקרה הוא עבר לגור בדירה ליד שיינקין, ובאלבום שלו משתתפים בין היתר קורין אלאל ואסף אמדורסקי. כבר מההופעה הראשונה שלו בצוותא 2 ומהשיר הראשון "תתחנני אלי", שיר הניסיון שהוציא לרדיו, היה באז גדול בברנז'ה סביב הכישרון שעומד להגיע. עברי לידר גר ברמת אביב אצל אימא שלו. חבר שלו שלח את השירים שלו לחברת התקליטים הליקון והאחראי על המחלקה העברית, אודי הנס, מצא שמכל מאות הקסטות שקיבל באותן שנים, היחידה שראויה להפוך לדיסק היא זו של לידר ושידך בינו ובין המפיק יועד נבו.
גם במרחק 15 שנה מפתיע כמה שני האלבומים, "אביתר בנאי" ו"מלטף ומשקר" שומרים על טריות. את הלהיטים כולם מכירים. ""שמתי לי פודרה", "מתי נתנשק" ו"יש לי סיכוי" מצד אחד. "תמיד אהבה", "לאונרדו" ו"מרי לנצח" מצד שני. אבל גם השירים הלא מוכרים, אלה שנותרו אנונימיים כמו "הדוב והנחש" של בנאי ו"כנפיים" של לידר, הם שירים שנעים להזכר בהם. אלה שני אלבומים שאין בהם כמעט רגעי בוסר.
דואט של שניהם על פסנתר, יבהיר שהמרחק ביניהם קטן ממה שנדמה
אין דמיון אמיתי בין בנאי ללידר. הראשון הוא יללן פסנתר עם טקסטים אישיים, נוגים, מלנכוליים עם טעם אמנותי מאוד, שהלך והתקרב עם השנים לאלוהים. השני זמר פופ-רוק שאוהב גיטרות חשמליות וסאונדים עכשווים שרוצה להגיע, לפחות בשירים, עד ברלין וטוקיו. כל כך רוצה עד שבימים אלה הוא חתם חוזה ענק בצרפת. ובכל זאת דואט של שניהם על פסנתר, יבהיר שהמרחק ביניהם קטן ממה שנדמה. גם לידר אוהב ויודע להשתמש בפסנתר כשצריך. בנאי, לפחות בתקופות מסוימות (במיוחד באלבומו השני) ידע להשתולל באלקטרוני והגיע כמעט עד טראנסים. ומה שהכי חשוב בישראל, שניהם מצוינים בכתיבת טקסטים. בנאי הוא איש הרגש הפשוט, כמו בשיר הנפלא "אבא" מתוך אלבומו האחרון, לידר המציא את ישראל של "האנשים החדשים" והוציא פיוט מאורבניות וכרטיסי האשראי. שלא לדבר על כך שהיה להומו שנירמל את ההומואיות במוזיקה הישראלית.
מעניין לשמוע את שני הדיסקים האלה 15 שנה אחרי, כששניהם אמנים מובילים ומוערכים. ולהבין איך כבר בסיבוב הראשון הם הצליחו לזכך את האמירה שלהם לכמות נדיבה של שירי מופת שמתפקדים לגמרי, עד עצם היום הזה. זה אולי לא נראה כך, אבל המוזיקה הישראלית מנפקת יוצרים חדשים, בעלי קול מובחן שלא היה כמוהו קודם, בכמויות די קטנות. אביתר בנאי ועברי לידר, הם שני היוצרים החשובים היחידים כמעט שהצטרפו בחצי השני של שנות התשעים למוזיקה הישראלית. ומה שלא פחות חשוב, הם נמצאים בתקופה טובה, הם בשלים, יצירתיים ומוצלחים.
כעת יוצא הדיסק של בנאי בהדפסה מחודשת, עם דיסק בונוס של הקלטות מוקדמות ודי.וי.די עם הסרט של יואב קוטנר. עברי לידר יחגוג את החגיגה שלו בשתי הופעות שבהן יבצע את האלבום כולו ברצף על במת האנגר 11. הנה לכם שני דברים שממש לא כדאי לפספס.
אביתר בנאי - "אביתר בנאי", אן.אם.סי. הוצאה מחודשת
ציון: ***** חמישה כוכבים
עברי לידר - "מלטף ומשקר", הליקון
ציון: ***** חמישה כוכבים