מאז ההופעה של עדן אלנה בחצי גמר האירוויזיון ביום שלישי האחרון רבים באירופה עסקו בנשק הסודי שלה (בלי קשר לכיפת ברזל) - אותו "וויסל נוט" איתו היא הגיעה אל התו הגבוה ביותר שבוצע על במת התחרות ולמעשה שברה שיא שנקבע לפני 25 שנה בדיוק.

היום, רגע לפני הגמר ואחרי שאירופה נרגעה מהעלייה הווקאלית שעדן ביצעה בסוף הנאמבר שלה, החלטנו לברר עם שיר ביטון (38), פיינליסטית כוכב נולד 3 ומורה לפיתוח קול בהווה, מה היא חשבה על הביצוע של עדן; עד כמה זה באמת קשה לבצע את השריקה הזו; והאם כל זמר יכול להגיע לטון הזה. "לעדן יש יכולות מדהימות, היא זמרת על עם ה'בייגלה' מעל הראש", מסבירה ביטון ל-mako מוזיקה. "היא באה לתת בראש והחזיקו את הרצועות של הסוס הזה מספיק זמן. אחרי שהאירווזיון נדחה משנה שעברה וכל הטירוף של המלחמה מסביב שיש, עדן באה לדהור ועשתה לנו גאווה, שאפו לה ולכל המשלחת".

כמו כולם, גם ביטון, שעברה הכשרה ללימוד אצל רחל הוכמן (אחת מחלוצות ההדרכה הקולית בישראל) מודה שהיא עפה על הטריק הזה של עדן. "הוויסל נוט שלה היה מדהים, יש לה ביצים של בת יענה", היא מספרת בהתלהבות. "היא לא מפחדת מכלום, היא עשתה את המהלך הזה, הביאה ביצוע משגע עם שליטה קולית והוסיפה גם חיוך עם קריצה - למחוא לה כפיים ולומר בראבו. זה היה מאוד וירטואוזי וגם מתכתב עם הפופ העכשווי. בתעשיית הבידור 'יו קאם טו אנטרטיין', אז רגע כזה, כמו של עדן, לגמרי בא להראות שהיא באה לבדר ולתת שואו".

ביטון מסבירה שבעבר היו מגדירים שירה אך ורק לפי מנעד הקולות (סופרן, מֶצו סופרן ואלט), אבל ככל שעבר הזמן זמרים החלו לשחק עם הקול שלהם על מנת לבלוט ושינו את חוקי המשחק. "היום כבר מגדירים קולות לפני 'צבעים' ו'רגיסטרים' (מנעדים). פעם היה נהוג שזמרים שרים מהחזה או מהראש, אופרה למשל נהוג לשיר ב'קול ראש', אבל עם השנים זמרים התחילו להשתמש בצבעים בשביל לתת גיוון, ייחוד, עניין וריגוש - מה שאופייני מאוד למוזיקת הפופ היום".

ולמה זה התפתח היום?
"היום בעיקר נהוג להשתמש בטכניקת בלטינג, שירת חזה גבוהה. זה סוג של צעקה, היום אנחנו לא חיים בלי הסגנון הזה: מביונסה דרך אריאנה גרנדה, וויטני יוסטון סלין דיון וכמובן מריה קארי - ועד לזמרות שלנו פה בישראל כמו נינט טייב, שירי מימון, מירי מסיקה וקרן פלס".

 

שיר ביטון (צילום: רונן אקרמן)
שיר ביטון | צילום: רונן אקרמן

עכשיו רק נשאר להבין מה זה בעצם וויסל נוט.
"מעל כל הטכניקות האלו יש את ה'וויסל נוט'. כל שינוי בצליל הוא שינוי בסגירת המיתרים ובלחץ האוויר עליהם - זה קובע איך הצליל ישמע. וויסל נוט הוא בעצם הפקה של הקול כשהאוויר עובר בקצה הסגירה של המיתרים למעלה".

ואיך זה מתחבר למוזיקת הפופ של ימינו?
"זה הפך להיות גימיק וירטואוזי, מריה קארי נניח, עשתה מזה קריירה. היא לא רק השתמשה בזה כ'שריקה' אלא היא ממש שרה מילים. אנשים בהופעות שלה חיכו לשירים שבהם היה ידוע שהיא עושה את זה. היא בעצמה אמרה שזה כבר היה מלחיץ אותה כי היא ידעה שמחכים לזה".

אז אם במקרה ועדן עשתה לכם חשק ללכת ללמוד פיתוח קול בשביל להתחיל ו"לשרוק", לביטון יש חדשות בשבילכם: "היכולת לדייק עם זה, זה קצת כמו סלטה באוויר - אין פה קשר לתרגול. יש כאלה שיש להם את זה ויש כאלה שלא. לא כל אחד יכול לעשות את זה, וגם מי שיש לו את זה לא בטוח יוכל לשיר כמו מריה - זה תלוי באורך ובגמישות של המיתר. לכל אחד יש דרך אחרת לשלוט בזה".

על פניו זה נשמע שהיא צועקת, זה לא מסוכן לקול שלה?
"זה לא פוגע במיתרי הקול, זה באנטומיה. כמו שאמרתי - מי שיש לו את זה יכול לבצע את זה ומי שלא זה פשוט לא ייצא לו".

מסר אחרון לקראת הגמר בשבת?
"המורה של עדן זו החברה הכי טובה שלי, אחותי, נעמה לוי. היא מורה מדהימה ומוכשרת שאני מצדיעה לה. היא עילוי והיא הכינה אותה לנאמבר הזה בצורה מופתית. צריך למחוא לה כפיים על העבודה הקולית שהיא עשתה בנאמבר הזה ולעדן שבאה לתת שואו".