מגבת באוויר
להיטי שטח בעולם החתונות הישראלי תמיד הגיעו משני ז'אנרים: מזרחית ואלקטרוני. שניהם היו או "שכונתיים" מדי או מהירים מדי לעורכי הרדיו המנומנמים. השנה נולד להיט חתונות שהוא לא כזה ולא כזה. "מגבת באוויר" של נורוז וצמד המפיקים עידו בי וצוקי, הוא באנגר שאף אחד לא ראה מגיע, ובעיקר כי ההיפ הופ מתקשה לייצר להיטים כבר בערך עשור.
עד כמה מדובר באירוע היסטורי? יש מצב שמאז "הסוד" של סאבלימינל והצל עם שרית חדד הז'אנר לא הוליד להיט "היפ הופי" לחתונות (או להיט באופן כללי), ועם כמה שאוהבים לחשוב שהישראלים אוהבים היפ הופ, האמת מורכבת יותר: הלהיטים שיצאו בשנים האחרונות תחת ידיהם של רביד פלוטניק או טונה והצליחו מסחרית, בכלל לא הכילו אלמנטים שמזוהים עם הז'אנר (אפקטים של תופי היי-הט וסנייר) אלא יותר בעולמות של אהוד בנאי ודודו טסה - פחות הפקות ממוחשבות ויותר כלים חיים.
זו בדיוק הסיבה שהשילוב של הצמד, שחתום כבר על כמה להיטי שטח ומסיבות, יחד עם ראפר בן 22 שלא עושה חשבון יותר מדי לחוש הטעם של העורכים המוזיקליים - עוד יותר הפתיע אותי בהצלחתו. אחרי השנתיים חסרות הבילויים שעברנו, זה השיר שמכניס אותך למצב רוח של "לשים חליפה ולצאת" העדכני, או יותר נכון לתפוס מגבת ולהתחרע ברחבה.
סלחתי לך
"כל מה שעשיתי בשבילך יא מלעונה, את לא הערכת/כל המתנות שקניתי לך בקניון ראית מובן מאליו/יבוא היום יא בת כלבה ואת תצטערי/תחפשי את אלי קפקא את כבר לא תמצאי/סלחתי לך על כל מה שעשית לי, סלחתי לך/את המשכת לשחק לי בנשמה, אישה רעה". השורות האלו לקוחות מהשיר "סלחתי לך", שמגיע ממעמקי הז'אנר הטורקי בארץ ונכתב איפשהו עשור אחורה, אבל רק בשנה האחרונה כבש באמת את החפלות הישראליות. השורות השובניסטיות האלו מעולם לא היו עוברות בגרון של התחנות הממסדיות, אבל אנחנו בעידן שבו שיר לא צריך עזרה מהממסד בשביל להפוך ללהיט, לטוב ולרע.
בשביל להסביר את הסיפור של "סלחתי לך", שהפך השנה ללהיט הטיקטוק הגדול של ישראל, אצטרך מכם טיפה סבלנות: הכל התחיל לפני כעשור כשאלי קפקא, אחד מענקי הז'אנר הטורקי בארץ, תרגם את השיר הטורקי "סמחתאק" והחל להופיע איתו. עברו השנים, ואולי זה בגלל הפזמון הבוטה - אבל קפקא מעולם לא הקליט את השיר. למעשה, רק מי שהגיע להופעות זכה לשמוע אותו. אז איך הוא בכלל הגיע בכלל לטיקטוק? בזכות ניר בנילוש, כמובן.
הזמר המתחיל (שמאז כבר הפך לאושיית טיקטוק, אבל נגיע לזה בהמשך) הקליט בינואר האחרון ביחד עם ניסים סבג "מחרוזת קצבית" שכוללת את השיר העתיק של קפקא (בלי החלק של הקללות). בנילוש, שהיה מעלה סרטונים הומוריסטיים לחשבון הטיקטוק שלו, העלה אחד כזה רק עם הפזמון של "סלחתי לך". ואז זה פשוט קרה: השיר תפס בצורה היסטרית והוביל למבול של סרטונים שקצת כמו אצל עומר אדם - הפכו כבר לסוג של טקס. המוזיקה עוצרת, כולם מפעילים את הפלאשים בטלפון, בנילוש עולה על כיסא, מבצע את ההובלה של הפזמון ואז הקלידן נותן את האות לחרפון מוחלט אצל הנוכחים במקום.
בהמשך הצטרף לחגיגה גם שועל החפלות הוותיק שימי המזרחי, וסרטונים שלו מבצע את השיר (כשהוא מחליף את המילה "כלבה" ב"אישה") צברו עשרות ומאות אלפי צפיות באפליקציה. אחרי ששני זמרים כבר גרפו את פירות התהילה הרגעית בזכות שיר שהוא כתב, קפקא כנראה הבין שהוא צריך לפעול - כי פתאום החלו להופיע בטיקטוק סרטונים שלו מבצע את "סלחתי לך" תוך כדי שהוא שולח עקיצות בסגנון "יש כל מיני ליצנים ששרים את זה אבל אתם יודעים מי המקור". לקח לזה עשור, אבל ביוני האחרון קפקא הקליט גרסה עם השם המושלם "סלחתי לך – המקור". אגב, אפשר להירגע כי נרשמה כבר סולחה בין בנילוש וקפקא. הוא סלח לו והוא סלח לו.
@stavatias9 ♬ צליל מקורי - סתיו אטיאס
@shimi_mizrahi #סלחתילך בשגעת מליל אמש מסיבת גיוס של שיר הנסיכה גיוס קל ושיפשוף נעים
♬ צליל מקורי - שימי מזרחי shimi miz
דחייה: מחתונות בדואיות לחפלות וחתונות
בשנים האחרונות התבססה התובנה שבזכות היוטיוב והספוטיפיי כל אחד שיש לו מספיק תושייה יכול לפתח קריירה, וכשהגיע הטיקטוק לעולם התובנה הזו התחדדה פי כמה. השנה למשל התברר שגם סרטונים מחתונות של בדואים - שהופיעו, כנראה בזכות טרגוט גיאוגרפי מוטעה, בפיד הפור-יו של הישראלים - יכולים להפוך ללהיט. בטעות או לא, הישראלים עפו על המקצב הערבי המהיר של הסינתיסייזר ועל המילים השטותיות ("סבתא שלי נוסעת בטנדר").
מי שזיהה את הטרנד ותרגם אותו לשיר משלו היה אייל גולן ששחרר את "מאתיים מחזרים": אולי לא שיר דחייה אחד לאחד, אבל אי אפשר להתבלבל במקור ההשראה שלו כששומעים את האוטו-טיון על הקול (לא מדובר בזמר שצריך תיקון לקול שלו) והסינטיסייזר שמקבל סולו של חצי דקה. זמר נוסף שהוציא שיר שתפס תאוצה בחודש האחרון הוא אלקנה מרציאנו, שאפילו קרא לשיר "דחייה".
במקרה של מרציאנו - אופיר כהן שכתב והלחין את שני השירים (והפיק ביחד עם משיח משיח) שמר על הסגנון הקליל שמזוהה עם שירי הדחייה המקוריים, והכניס שורות כמו "יש לך פוטנציאל מפלורנטין עד החלל" או "כל היום את בעיתון, השמלה לואי ויטון". אגב, ראוי לציין גם את אביעד סהר, שכבר ב-2018, הרבה לפני שמישהו חשב שדחייה יהפוך לטרנד שיוליד שירים, הקליט את "מחרוזת החתונות (זעבור)".
משולש הטיקטוק וקובי M
אחרי תקופה שבה הרדיו של כולנו היה מלא בשירים מתוקים, וזמרים כמו ישי ריבו או רביב כנר פרחו, זאת הייתה רק שאלה של זמן עד שיגיע משהו שישבור הכל, תרתי משמע. ועם כל הכבוד ל"מועבט", "וי כחול" או "חצי דפוק" שמייצגים את טרנד המוזיקה האלקטרונית במיינסטרים, הגרסה של השטח חייבת להיות יותר קיצונית: הפקות מעולמות הטראנס שהדיג'יי קובי M אחראי עליהן, עם שורות שלא עברו פילטר כמו "אם אתה רוצה לראות הרבה פות, תתחיל להגיע למסיבות", ששר אופק מזרחי בשיר "מסיבות" תחת הדמות הנשית, איתה יצר כבר כמה טרנדים בטיקטוק.
הלהיט האחרון שיצא מהמפעל של שלישיית הטיקטוק וקובי M הוא "דיי נירררר" שמתבסס על סדרת הסרטונים הוויראלים מאוד של ניר בנילוש (הנה חזרנו אליו) ואליאל אדרי, שבמהלכם האחרון משתגע ושובר לעצמו את המספרה. עדן בן זקן השתמשה בשירותיו של אדרי בשביל להשיק את המופע החדש שלה ואייל גולן קפץ בעצמו לביקור בשביל לעשות סרטון משלו. גם משה פרץ, ששחרר לאחרונה את "טולום" ביחד עם קובי M, הגיע למספרה בשביל "להשיק" בטיקטוק את השיר החדש. מאז שעלו על הגל, שלישיית כוכבי הסרטונים קופצים ממועדון למועדון ברחבי הארץ ביחד עם הדיג'יי ונותנים שואו שכולל תותחי אוויר וערימות ערימות ערימות של פלאשים.