לפני בערך שנה מיה סולימן בת ה-16 פתחה עמוד טיקטוק בשביל להעלות אליו קטעים קצרים של שירים שכתבה והלחינה. לפני קצת יותר מחודש, אותה סולימן, שהספיקה כבר לחגוג את יום הולדתה ה-17, עלתה על במת הרידינג בנמל תל אביב כדי לבצע את "עזבי", השיר "הקטן" שלה מהטיקטוק שכבש לבבות של עשרות אלפי צעירים בכל המדינה.
כמה כבש? נכון לעכשיו השיר שלה עומד כבר על למעלה מ-330 אלף האזנות בספוטיפיי, והיום, ארבעה חודשים אחרי שיצא באופן רשמי - אפשר להכריז בלב שלם שיש לנו להיט ישראלי ראשון שנולד בטיקטוק.
את "עזבי" מיה העלתה לראשונה לחשבון הטיקטוק שלה כסרטון קצר שכולל בית ופזמון בלבד. "התרגלתי שלסרטונים שלי יש כמה עשרות אלפי צפיות", מספרת מיה בראיון ל-mako. "אבל פתאום, ב'עזבי', היה משהו מטורף. משהו שלא ראיתי לפני זה - הוא הגיע למאות אלפי צפיות וקיבלתי המון המון תגובות של אנשים שבאמת התחננו בפני שאוציא גרסה מלאה שלו".
הסיפור יוצא הדופן של מיה, ילידת ראשון לציון, עטוף כמובן בניחוח חזק של דור ה-Z, ובזמן שילידי שנות ה-90' עדיין עסוקים בשאלה האם רייצ'ל ורוס היו בהפסקה, ילידי שנות האלפיים כבר מנתחים הסיטואציה בעזרת מונחים כמו זוגיות רעילה וגם עושים מזה להיט: "'עזבי' הוא על מישהי שמאוד אוהבת את בן הזוג שלה, אבל הוא עושה לה המון רע, ולמרות זאת היא חוזרת אליו בכל פעם מחדש ולא משנה ממש מה קורה", היא מספרת.
"ההשראה לשיר הזה היא בעצם אנשים רעילים", אומרת מיה ומייצגת אולי בצורה הנאמנה ביותר את הדור שלה. "כשמאוד קשה לנו לשחרר מאדם רעיל ואנחנו כל הזמן חוזרים אליו למרות שהוא פוגע אלינו - זו בדיוק ההשראה. במקרה הספציפי הזה נכון שהתייחסתי למישהי שכותבת ישירות לבן הזוג שלה - אבל זה על אנשים רעילים באופן כללי".
@mia_songs_ שוב הבחור הזה♀️ #foryou #כתיבה #כתבתישיר #music #viral
♬ original sound - MIA
למרות שנסיון העבר מלמד אותנו שבדרך כלל ויראליות בטיקטוק היא רנדומלית לחלוטין - לפעמים יש בה גם הגיון. הקטע הקטן מהשיר נתפס בזריזות אצל אלפי משתמשים ישראלים שמיהרו להעלות לטיקטוק סרטונים עם הסאונד המקורי של סולימן, כשהשלב הבא כמובן כבר היה קאברים של מיטב כוכבי האפליקציה (כן, בדיוק אלה שאתם קוראים את השמות שלהם בישראל בידור ותמיד תוהים מי הם).
מהר מאוד מיה זיהתה שמשהו חריג קורה עם השיר הספציפי הזה, אבל גם חששה שלפעמים מה שקורה בטיקטוק נשאר רק בטיקטוק והחליטה לבחון את העניין: "העלתי את כל השיר לאינסטגרם וזה התפוצץ אפילו יותר מהטיקטוק. זו פלטפורמה שיותר קשה להצליח בה מאפס, היו לי 6,000 עוקבים ועדיין הסרטון הגיע ל-70 אלף צפיות. הבנתי שבאמת יש פה משהו גדול ושאני צריכה 'להקשיב לזה' - חודש אחרי זה החלטתי שאני מוציאה אותו בצורה רשמית ומלאה".
האמנת שזה יתפוצץ ככה?
"הייתה לי ציפייה קטנה כי ידעתי שאנשים חיכו לו, אבל לא דמיינתי שזה יגיע לסדר גודל כזה בחיים. אני זוכרת שאמרתי לחברה שלי יום לפני: 'מעניין אם זה יגיע לעשרת אלפים צפיות', הייתי ממש בראש כזה. ביום שזה יצא זה הגיע מהר מאוד למספר הזה והייתי בהלם שזה קורה תוך יום והתגובות הכניסו אותי לשוק. זה גדל לבד בצורה מטורפת. הכל היה נטו משיתופים של אנשים ששלחו לחברים וסטוריז ועוד סטוריז. זה מדהים".
במקרה של מיה, לעומת הורים שחוששים מאפליקציות בכלל וטיקטוק בפרט, הוריה תמכו בה מהרגע הראשון ועמדו מאחוריה: "הם ראו כל סרטון שעלה לטיקטוק והם יודעים שזה מה שאני רוצה לעשות בחיים. היינו בתהליך הזה גם לפני, ואם לא 'עזבי' אז היה שיר אחר שהייתי מקליטה. פה זה פשוט קרה בצורה הכי מדהימה שיכולה להיות בגלל הקהל. ההורים שלי מאוד שמחו וגם הלכו איתי לאולפן".
בשיר יש כמה שורות שמרמזות על מיניות, והיו כאלה שביקרו אותך בגלל הגיל הצעיר שלך. איך הם הגיבו?
"זו פעם ראשונה שאני כותבת משהו בסגנון אבל זה לא בהכרח מתייחס אליי. זו אמנות, וההורים שלי מבינים את זה".
וכך, בימים בהם בריטני ספירס "משלמת" על מחיר הפרסום בגיל צעיר ובילי אייליש מוציאה סרט דוקו וחושפת איך ההורים שלה שומרים עליה מכל משמר, אי אפשר שלא להתייחס לגילה הצעיר, אבל מיה כנראה יותר קרובה לאייליש מאשר לספירס במקרה הזה. "ההורים שלי חברים מאוד טובים שלי ואנחנו מדברים על הכל - גם אם זה מוזיקה וגם אם לא", היא מספרת, "הם מאוד מגוננים עליי ויודעים כמה הקריירה הזו יכולה להיות קשה מבחינה נפשית אז הם פה איתי. אני חושבת שאני יכולה לעבור את זה ויש לי את כל התמיכה שאני צריכה ואני מקווה שיהיה טוב".
בינתיים, בהחלט הולך לה טוב - ואפילו מאוד - והיום היא כבר עובדת על אלבום שלם עם שירים שיצרה בעצמה. לפני כחודש היא כבשה פסגה נוספת אחרי שהזמר אבי אברומי, שכמובן פנה אליה דרך האינסטגרם, אירח אותה בהופעה שלו ברידינג בשביל שתבצע את "עזבי" לראשונה על במה: "זה היה מדהים. עליתי לבמה, השיר התחיל ולא שמעתי את עצמי בכלל, שמעתי בעיקר מלא מלא קולות מהקהל ששר את השיר בעצמו. לא היה לי מושג איך שרתי אפילו. זה היה מטורף".
ומה עם הרדיו והמדיה המסורתית? כנראה שאין מנוס וחייבים להתייחס גם לפיל שבפיד. אי אפשר להתווכח עם זה שהשיר של מיה אהוב מאוד אצל צעירי ישראל ונתוני ההאזנות שלו מוכיחים זאת, אבל למרות זאת הוא הושמע רק פעמיים ברדיו. "האמת היא שפחות חשבתי על הרדיו. 'עזבי' הרחיב לי מאוד את הקהל, והרדיו יגיע עם הזמן. חשבתי בעיקר על הקהל שהגיע אלי ישירות וכותב לי שהוא התחבר לשיר - והיו המון אנשים כאלה. זה היה לי הרבה יותר חשוב".
בתור זמרת צעירה, רדיו הוא בכלל מטרה שאת רוצה לכבוש?
"אני חושבת שהיום ספוטיפיי ואפל מיוזיק הרבה יותר משמעותיים מבחינת נתונים והתפתחות של זמר. ברור שרדיו זה משהו מאוד מכובד וכשהשמיעו אותי בגלגלצ אצל עידו פורת מאוד התרגשתי, אבל מבחינת זמר שרוצה להצליח במציאות של היום אני חושבת שהנתונים של הקהל בשטח, לי לפחות, חשובים הרבה יותר".