היום, בוקר אחרי סופ"ש הגאווה הכי שמח שהיה כאן מזה שנים, אפשר כבר להכריז בקלות איזה משירי הגאווה שיצאו בחודש האחרון הפך להמנון של 2021 - וכמובן שמדובר ב"טריללי טרללה" של נועה קירל ואילן פלד. את השיר המטורלל והכל כך שמח ומרים הזה הפיק ניצן קייקוב ("יהלומים") וכתבו יחד פלד ורון ביטון - מי שהפך בשנה האחרונה לאחד מכותבי הלהיטים הגדולים במדינה ("מועבט" ו"בית משוגעים" נגיד).
נכון לעכשיו, תוך שבוע בלבד, השיר החדש כבר חצה את 150 אלף ההאזנות בספוטיפיי, נתון די מדהים ביחס למספרים של שירים ישראלים חדשים. אז מה גרם ל"טרילילי טרללה" להצליח כל כך? חוץ מהטיימינג כמובן? רון ביטון מסביר: "קודם כל השילוב בין נועה לאילן הוא שילוב שבעיני הוא מאוד מפתיע. הוא רצוי - אבל זה לא שחשבו יותר מדי על זה שהוא יקרה", מספר ביטון ל-mako. "מדובר פה בשתי מגה דמויות: אחת כוכבת פופ והשנייה בן אדם שהוא שחקן גאון, כותב גאון ומיליון דברים שרק עכשיו זכיתי להכיר מקרוב".
מאיפה הגיע הרעיון?
"בר השפגט. הם הציעו את השילוב כי זה היה החלום של נועה - היא מעריצה את אילן מגיל 13 וברגע שאמרו לי שאילן והיא בפנים ידעתי שיש פה שיחוק של החיים - כי זה גם דאחקה וגם צבעוני בראש. הקליפ עצמו הוא גם צבעוני ומלא דמויות ונגיעות אייטיז - ולדעתי הכל התחבר לפיסה אחת מושלמת".
סביב אילן פלד יש יותר שאלות מאשר תשובות. איך היה לעבוד איתו?
"כשנפגשנו לא ידעתי מי זה באמת אילן פלד חוץ ממירי פסקל. לא ידעתי איזה דמות תגיע אלי הביתה. קבענו לשבת ולעשות תיאום ציפיות ומה אנחנו רוצים לכתוב. פתחתי את הדלת, הוא נשען על המשקוף ואמר לי: 'תקשיבי מותק, יש לך דלת מזעזעת'. בשלב הזה הבנתי כבר עם מה אני הולך להתמודד (צוחק)".
השיר של קירל ופלד כולל לא מעט "משפטי מפתח" ("מי ששותה מים, יש לו הרבה סודות" או "גבינה חינם יש רק במלכודות") שבקלות הפכו כבר לסיטקרים בוואטסאפ, וביטון לא מתבייש לתת קרדיט לשותף ליצירה: "פתחנו דפים והתחלנו לזרוק כל מיני דברים. פתאום ביקשתי שייתן לי איזה משפט מגניב והוא זרק: 'מי ששותה מים יש לו הרבה סודות'. ישר עניתי 'אוי, זה מעולה'".
אתה יכול להסביר את המשפט למי שלא הבין אותו?
"מי ששותה אלכוהול פותח את כל הדברים והסודות שהוא אוגר - אבל מי ששותה מים שומר לעצמו".
יותר מאשר השילוב של קירל ופלד, שהיה כאמור רעיון של בר השפגט התל אביבי שהפיק את השיר והקליפ, השילוב של הכותבים גם התברר כמוצלח במיוחד, ורק קחו למשל את הדרך שבה הם המציאו את הפזמון: "אמרתי לו מה דעתך לעשות כזה 'נועה אני בעשר, תשע, והוא אמר בוא נעשה 'נועה אני מתפוצצת בעשר, תשע - גאוני". אחד מציע רעיון, השני מוסיף את הטרלול.
ממש עשינו סכמה של לכתוב מלא מילים וביטויים, 'טרילילי טרללה', נניח, לא ידענו איך זה יכנס בשיר. כתבנו מלא שטויות שיהיו לנו לסשן כתיבה מול נועה וניצן המפיק. אחרי שבוע נפגשנו שוב, אילן הגיע, נועה הגיעה, ניצן השמיע את הביט והתחלנו לכתוב את הכל. בהקלטות נכנסו כל הצחוקים של 'נוח זה שם של בן' וכל המשפטים שצצו בכתיבה 'גבינה חינם' וכל מיני כאלה".
אגב, לא, אתם לא מתבלבלים עם זה שבכל שיר של ביטון יש איזו מילה או ביטוי שרוב מהאנשים לא מבינים והאמת היא שזה רק מוסיף עניין בכל שיר וכבר הופך לסוג של הרגל. השורה "נוח, פחות שייפה חאלהא יותר טרלילי" נניח, שקיבלה לא מעט תשומת לב ברשתות החברתיות, משמעותה בערבית "מסתכלת על עצמה", אבל בסלנג היא ביטוי למישהי ש"עפה על עצמה".
אלא שכאן, לעומת "מועבט", שם ביטון היה זה שהתעקש על המילה, הפעם זה היה רעיון של פלד. "הוא שלף את שאייפה חאלה, ואני שאלתי מה זה אומר. הוא ענה שזה יעני מגונדרת. יעני 'נועה תהיי פחות מגונדרת, ויותר טרלילי טרללה. אל תהיי יותר מדי קלאס, תזרמי'. זה היה מאוד מצחיק ליצור את הדבר הזה".
אז בוא תפתור את החידה השנייה למאזינים: מה זה עוואד?
"אתזה אילן רצה להוסיף, הוא אמר באמצע 'רגע, אני חייב להגיד שם הנה העוואד באים'. זה אומר גברים, הוא יודע די טוב ערבית".
היו המון ביקורות על שירי הגאווה שיצאו בשנים האחרונות, כמה זה היה שיקול בזמן תהליך היצירה?
"לא חשבנו על הביקורת כי סמכנו על התהליך: החבר'ה של השפגט היו מעורבים בו, אילן שהוא אייקון בקהילה היה מעורב בו וגם נועה שהיא אייקון קהילתי בעצמה. פשוט אמרנו שצריך להביא משהו סופר מרים וסופר נכון וזה יעשה את העבודה - ואין סיכוי שזה לא יעבוד, החיבור הזה מנצח. השיר מנצח והוא מאוד מרים. רצינו שאנשים ישמעו את השיר ויראו צבעים בראש. קרנבל של ממש".
מספיק מנצח בשביל לחצות את המגזר ולהפוך ללהיט מדינה?
"זה יהיה שיר מסיבות. אני מקבל כבר פידבקים מדיג'ייז מהצפון, מהקריות מראשון - מתייגים ממלא מקומות, אז אני יודע שזה כבר חצה את גבולות שיר הגאווה של תל אביב".
ואני מניח שאתה כבר חושב על הדבר הבא.
"יש את הראל סקעת שעשינו עם עופר ניסים ויוצא בקרוב, סטפן בדרך, האי.פי של מרגי יהיה מעניין מאוד (ביטון כתב שלושה מתוך חמשת השירים), ועד סוף הקיץ אני מבטיח להרעיד פה את כל המדינה במוזיקה טובה".