וירג'יל אבלו, המייסד והמעצב של המותג אוף וייט ומנהל ליין הגברים של לואי ויטון, הלך לעולמו השבוע אחרי שנלחם בסתר בסרטן אגרסיבי במשך שנתיים. נהוג לאמוד גדולתם אנשים לפי אלו שקדמו להם, אבל במקרה של אבלו זה די קשה: אין הרבה מעצבי אופנה שעשו את מה שהוא עשה - בעיקר כי הוא היה הרבה יותר ממעצב אופנה. ההשפעה המשמעותית שלו קשורה בשילוב שיצר בין תרבות רחוב פופולרית לבין יוקרה "גבוהה", ובתחום הזה כבר אפשר למקם אותו בשורה אחת עם קים קרדשיאן ואנדי וורהול. 

אם יצא לכם לעקוב אחרי ההספדים שפורסמו ברשתות והודהדו בתקשורת, בטח שמתם לב שהיו לא מעט מוזיקאים וספציפית ראפרים שנפרדו בשברון לב ממעצב העל. זה לא במקרה. אפשר להתווכח על הגדולה, הגאונות או המקוריות של וירג'יל אבלו (לא כדאי, אתם תפסידו), אבל אי אפשר להתווכח על ההשפעה שלו בתחום המוזיקה.

כאמור, זה לא במקרה שהוא קיבל כל כך הרבה הספדים מרגשים מאמנים שהיה למעצב האהוב עליהם - וירג'יל צמח מתוך סצנת ההיפ-הופ יחד עם קניה ווסט, אחרי שהתחברו במהלך התמחות שעשו בבית האופנה פנדי. ווסט היה הראשון שנתן למעצב צ'אנס אמיתי כשהקים איתו גלריית בוטיק בשיקגו ולאחר מכן מינה אותו למנהל הקריאייטיב בדונדה, חברת התוכן היצירתי שהקים.

מאז שהתחיל את דרכו בעולם ונתן מהיצירתיות שלו לכל מי שביקש את עזרתו, באמת שקשה לעקוב אחרי קצב ההתפתחות של המעצב. הוא אחראי על כמה מעטיפות האלבום הפופולריים של העשור הקודם, הוא ביים כמה מהקליפים הנצפים ביותר של העשור הקודם ובעיקר עודד ונתן השראה למוזיקאים רבים להמשיך לעבוד קשה. הנה כמה מהעבודות הבולטות שלו - חוץ מהחולצות השחורות עם האיקס מאחורה, שאתם כנראה מכירים ורק לא ידעתם שזה הוא.

עטיפות לאלבומים שעיצב

וירג'יל עיצב את העטיפה של מיקסטייפ הבכורה של אייסאפ רוקי (שחגג עשור ממש לא מזמן) ונחשב עד היום לאחד מיצירות הבכורה המוערכות ביותר בהיפ הופ. את ליל עוזי ורט הוא פגש רגע לפני שעלה לתקלט (כן, הוא היה גם דיג'יי) כשהופיע עוד לפני שפרץ. בריאיון עבר הוא סיפר שהוא ידע שעוזי הולך להיות כוכב עולמי ברגע ששמע אותו מופיע. הוא עיצב לו את הקליפ ללהיט הענק ביותר שלו "XO Tour Llif3" ובנוסף את כריכת האלבום Luv Is Rage 2.


לקניה ווסט הוא כמובן דאג לעטיפות איקונית במיוחד: ברלינה שמחזיקה כוס ב-MBDTF, הוא היה אחראי לבלון בצורת לב שהפך כבר למיתולוגי בקרב מעריציו של ווסט מהאלבום 808&heartbreaks. את העטיפה של Yeezus שיצא ב-2013 עם הדיסק הריק והמדבקה האדומה הוא עיצב יחד עם ווסט, ואמר עליה את המשפט המדהים: "הרגשתי שאנחנו עושים טקס אשכבה לפורמט של דיסק". גם על הפרויקט המשותף עם ג'יי זי Watch The Throne הוא אחראי, ואלה באמת רק הבולטים ביותר מרשימה עמוסה.

קליפים שביים

הקליפ של ליל עוזי ורט צולם במשך שלושה חודשים בשלוש מדינות שונות. הוא ממש התרגש לפני שיצא ודיבר עליו בכמה ראיונות שונים. עוזי היה עוף קצת מוזר ביחס להיפ הופ של אז, הילד האפל של הסצנה (שמאז גדל להיות אייקון אופנה בעצמו) - אבל זה לא הבהיל את המעצב, ההפך. וירג'יל הלך איתו עד הסוף והוציא קליפ אפל שנצפה ביוטיוב כבר למעלה מ-430 מיליון איש ביוטיוב.

אחד הקליפים האחרונים שביים (כנראה, סביר להניח שיצאו כמה פרויקטים פוסט-מורטום) היה "Shake The Room" של פופ סמוק הי"ד וקואבו. הראשון כזכור נרצח לפני כשנה וחצי והקליפ צולם בזמן שהשניים הגיעו לפריז לתצוגת האופנה של לואי ויטון. הקליפ נעשה מצילומים אותנטיים שהפמליה שלהם תיעדה יחד עם וירג'יל והוא יצא לאחר מותו של סמוק והוקדש לזכרו.

אזכורים בשירים

זו באמת תהיה משימה קשה לאסוף את כל האזכורים של וירג'יל בשירי היפ הופ, וגם קצת יהרוס את הקסם של הדבר, אז הנה טעימה קטנה של כמה מהשורות הבולטות ביותר: ב-"Life Is Good"' של פיוצ'ר ודרייק, שיצא ממש רגע לפני התפרצות הקורונה, האחרון שר: "Virgil got that Patek on my wrist goin' nuts", כשהוא מתכוון לשעון היוקרה פאטק פיליפ שוירג'יל עיצב מחדש. בשיר אחר, "What Next" דרייק רמז שיש רק שני שעונים כאלה בעולם. אחד אצלו ואחד אצל המעצב.


גם ליל עוזי ורט ידע להחזיר למעצב שעזר לו כשהוא שר ועושה מחווה לשני המותגים שהוא מנהל: "louis V like i'm virgil, got the all-white". כוכב הראפ הבריטי סקפטה תקף את המבקרים (הדמיוניים?) שהעזו לבקר את הבחירות האופנתיות שלו: "מה זאת אומרת, למה אני לובש לואי (ויטון)? אתם לא רואים שוירג'יל במשרד?". אבל הראפר שכנראה עשה הכי הרבה כבוד למעצב העל הוא 2 צ'יינס, שקרא לשיר שלו "Virgil Discount".