דאפט פאנק – "Get Lucky" ו "Lose Yourself To Dance"
אומנם מגיע לביונסה את כל הכפיים על התרגיל השיווקי המבריק שהיא עשתה לתעשיית המוזיקה רגע לפני סוף השנה, אבל את סיכום ההישגים של הקמפיין שלה ננתח בסוף 2014 ואת הפרס בקטגוריית השיווק נשאיר כרגע אצל הרובוטים. צמד מפיקי הדאנס הצרפתיים וחברת התקליטים שלהם "קולומביה", עשו השנה קמפיין שיווקי כל כך מבריק לקאמבק שלהם, שללא ספק עוד ילמדו באוניברסיטאות. זה אומנם עלה למעלה מ-30 מיליון דולר, אבל המספרים עד כה מלמדים שזה היה שווה כל סנט של פרסום בטלוויזיה ובשלטי חוצות (את הקידום באינטרנט הם כבר קיבלו בחינם). למשל, למעלה מ-6 מיליון סינגלים של "Get Lucky".
בדומה לזה של ביונסה, גם אומנותית סיפק הצמד אלבום מעולה עם כמות מרשימה של שירים טובים, שחלקם הפך להיות חלק בלתי נפרד מפס-הקול של השנה ואף קימבקו לעולמנו גם שניים ממפיקי המוזיקה הכי גדולים של המאה ה-20, נייל רודג'רס וג'ורג'יו מורדור. מה שבטוח הוא שהמנצח הכי גדול בכל הסיפור הוא פארל וויליאמס המבריק, שאחראי לחלק גדול בהצלחה גם באלבום של דאפט פאנק וגם באלבום של ביונסה. ועוד לא הגענו ללהיט של רובין ת'יק.
מקלאמור וראיין לואיס – "Thrift Shop" ו Can't Hold Us"
הודות לאלבומים של קנייה ווסט, אמינם, ג'יי זי וקנדריק לאמר, 2013 הייתה שנה לא רעה בכלל להיפ הופ, אבל מלבד האחרון, כל שלושת האחרים כבר מזמן נחשבים לדור הוותיקים. מי שנתנו לז'אנר זריקת מרץ מרעננת ונוכחות בולטת יותר במצעדי הפופ, הם דווקא מקלאמור וראיין לואיס, ראפר ומפיק מהדור החדש, שניים שהכירו במיי ספייס, הוציאו אלבומים באופן עצמאי, וצברו קהל מעריצים גדול ברשת הודות לקליפים משעשעים וטקסטים לא שגרתיים לז'אנר.
למרות שאת האלבום המעולה שלהם הם הוציאו כבר לפני שנתיים, רק ב-2013 הכל התחבר להם להצלחה מסחרית עצומה הודות ללהיט הקורע "Thrift Shop" (עם 450 מיליון צפיות ביוטיוב), ההמנון "Can't Hold Us" "Same Love המרגש והאנטי הומופובי ו-"Wings" שממש לאחרונה כיכב בפרומו של האקספקטור הישראלי.
מיילי סיירוס – "Wrecking Ball ו- "We can't Stop"
האמת היא שמיילי סיירוסמסיימת אצלי את 2013 גבוה ברשימת "הדברים שהכי מעצבנים אותי כרגע", אבל כמה חודשים אחורה הייתי לגמרי במחנה שלה. ההתחלה הייתה עם המנון הפופ הסופר כיפי שלה "We Can't Stop" והמשיך כמובן לבלדת הרוק האייטיזי המוצלחת בתחפושת "כדור הריסה" ולקליפ הפטישי שלו.
אחר כך כך זה התחיל להתדרדר עם חשיפת יתר ללשון, השתתפות בקטעי היפ הופ מעפנים, אלבום בינוני ובאופן כללי, אובר חשיפה. מתחננים לרגיעה ב-2014 אבל כנראה שנקבל בדיוק ההפך. עובדה, ראיתם כבר את הקליפ החדש שלה?.
לורד – "Royals", "Team"
בשנה בה מיילי סיירוס דרדרה עוד קצת את המוסריות של עולם הטין פופ, ג'סטין ביבר בילה בבתי זונות בברזיל והאקסית שלו סלינה גומז השתרללה בסרט קולנוע ממש גרוע, הפצעתה של לורד אל עולמנו הייתה יותר מברכה, אבל בעיקר הוכיחה שגם כוכבת פופ בת 17 יכולה להצליח במצעדים עם מוזיקה אינטליגנטית וקצת יותר מורכבת.
אלבום הבכורה שלה "Pure Heroine", היה אחד מהאלבומים היותר טובים והעדכניים מוזיקלית שיצאו השנה, ומתוכו נצצו כמובן הלהיט האנטי קפיטליסטי "Royals" (שבטעות נחשד בגזענות קלה, למרות שהילדה מאוד חובבת היפ הופ) והסינגל "Team".
קייטי פרי – "Roar"
הרבה לפני תרגיל ביונסה והלשון של מיילי, עולם המוזיקה התעסק בשאלה אחת בלבד, מי תמכור יותר עותקים באייטיונז עם הסינגל החדש שלה, קייטי פרי או ליידי גאגא. כידוע, גאגא בסוף הפסידה, ונדמה שלא רק במערכה הזאת אלא בקרב כולו, ואילו קייטי פרי עשתה בין לילה טרנספורמציה מוצלחת מילדה רעה לדודה חביבה בזוגיות דביקה וניפקה את הלהיט המדבק אבל המעיק "Roar". אבל זה לא היה ניצחון מפואר. האלבום המלא יצא די אכזבה ונראה שב- 2013 היא נאלצה להסתפק בלהיט אחד בלבד. את הדואט עם ג'ון מאייר בטח לא נזכור עוד שבוע.
רובין ת'יק – "Blurred Lines"
הקריירה של זמר הארנ'בי רובין ת'יק הייתה כל כך מדשדשת, שאפילו המנהל האישי שלו לא האמין ש "Blurred Lines" יצליח להפוך לסוג של להיט לרדיו עצמאית, בלי איזה גימיק שידחוף אותו. הפקה מוזיקלית של פארל, טקסט קצת גס וביט מרענן (וחצי גנוב ממרווין גיי) זה אחלה, אבל לא תמיד מספיק בשביל לייצר באז. אז ת'יק והמנהל שלו הביאו את הבמאית דיאן מארטל, שבדיוק סיימה לעשות הרה רעש עם קליפ הטוורקינג של מיילי סיירוס ("We Can't Stop"). מארטל המליצה על בחורות ערומות ושוות במיוחד וכמה גימיקים (האשטאג ובלונים) והתוצאה שוחררה ליוטיוב, רק כדי להיחסם יום אחרי בשל הפרת תנאים. הבאז יצא לדרך ואיתו הדרך להצלחה של אחד הלהיטים הגדולים של 2013 ובכלל של השנים האחרונות. ואם נשים לרגע את הציצים בצד, כל התודות לפארל.
אביצ'י - "Wake Me Up"
כבר מהשמעת הבכורה שלו בתוכנית של פיט טונג ברדיו 1, היה ברור שהשיר הזה של אביצ'י בדרך להפוך ללהיט גדול של ולהמנון של קיץ 2013. אומנם הטריק שמשלב בין דאנס לקאנטרי רשום על שמם של רדנקס, ההרכב השבדי שאחרי ללהיט "Cotton Eye Joe", אבל אביצ'י (שמגיע גם הוא משבדיה כידוע) ידע להחזיר אותו בדיוק בזמן, בשנים שבהן הקאנטרי פופ-רוק נחשב לז'אנר פופלרי, הודות לטיילור סוויפט ולהקות דוגמת "ממפורד אנד סונז" וה"לומינרז".
למרות האכזבה מצד המעריצים הקלאברים, החיבור המוצלח הבטיח לו מקום הן בפלייליסטים של המסיבות והן בתחנות הרדיו, בטח ובטח במולדת הקאנטרי, אמריקה. לא סתם הוא הקליט לאלבום קטע קאנטרי נוסף (ואפילו מוצלח יותר), שאתם מכירים כ-"Hey Brother". מה שבטוח זה שהקאנטרי דאנס הוא לגמרי טרנד חולף, אבל את ההשפעה של אביצ'י על הסאונד של הרדיו באמריקה אפשר לשמוע בימים אלה באחד הלהיטים הכי גדולים היום בבילבורד (וארץ) "Timber", הלהיט ההיסטרי עליו חתומים פיטבול וקשה שלקחו את ווייב הקאנטרי ועשו קופה גם לעצמם. והכל הודות לדיג'יי השבדי.
ג'סטין טימברלייק – "Mirrors", "Suits & Tie" ו "Holy Grail"
אחרי כמה שנים של משחק (כושל) בכמה בסרטים לא מעניינים, החליט ג'סטין טימברלייק שהגיע הזמן לחזור לעולם המוזיקה ופתח לנו את שנת 2013 כמו שצריך עם אלבום הקאמבק שלו "The 20 20 Experience". לא מת על האלבום כולו (ובעיקר על הקטע עם השירים של ה-11 דקות), אבל ייאמר לזכותו (ולזכות טימבלנד המפיק המתקאמבק גם הוא), שסינגלים לוהטים בהחלט היו.
מהסינגל הראשון והאולד סקולי עם ג'יי זי ("Suits & Tie"), דרך הבלדה ההמנונית והדביקה "Mirros" ועד "Tunnel Vision" האפל והסקסי (שלא סתם זכה להמון ציצים חשופים בקליפ). לצערנו, החלק השני של האלבום שיצא באמצע השנה אכזב הרבה יותר, גם בגזרת הסינגלים הבינונים. אבל אנחנו מוכנים לסלוח על הכל אם הוא אכן יגיע בסוף כמתוכנן בקיץ.
ריהאנה – "Stay" ו "Right Now"
את תהילת המצעדים השנתיים על אלבומה האחרון "Unpologetic", קיבלה ריהאנה כבר ב-2012 הודות ל"דיימונדז", אבל לא אחת כמוה תוותר על נוכחות חזקה המצדעים גם ב 2013. כבר בינואר היא הוציאה לרדיו כסינגל את הבלדה המעולה "Stay", שהספיקה להפוך מאז לקלאסיקה ולאחד השירים היותר מוצלחים ברפרטואר הליהטים המרשים שלה.
בהמשך קיבלנו גם את "Right Now" עם דיוויד גואטה, ששמר אותה פרש גם בקלאבים, ואת "What Now" הרוקיסטי. כמה חבל שאת הנאחס היא שמרה ממש לסוף (ואני לא מדבר עם הדואט המעיק עם אמינם) בהופעה המביכה בארץ, וחסר לה שלא נקבל על זה פיצוי נקסט טיים.
בריטני ספירס "Scream & Shout" ו "Work Bitch"
זה לא תמיד פשוט למקם ברשימה שנתית שיר שנופל בדיוק בתפר שבין השנה החדשה לשנה הקודמת (במקרה הספציפי, שיר שיצא בנובמבר 2012), וסביר להניח שחמישה חודשים מאוחר יותר, והלהיט המשותף של בריטני עם וויל איי אמ היה נותן פייט עצבני במיוחד לזה של דאפט פאנק. מה שבטוח, שאפילו הרבה יותר מזה של הרובוטים, "Scream & Shout", היה להיט שהגדיר תקופה וסימל את השתלטותו הסופית של ז'אנר ה-EDM על מצעדי הפופ האמריקני. לגמרי לא מפתיע שמי שהיו אחראים לזה, הן מלכת הפופ של המאה הנוכחית וגאון המסחרה ויל איי אם, שידע למי להתקשר כשהבין איזה פגז יש לו ביד.
על הדרך הוא גם סידר לספירס אחלה סיפתח לקאמבק שלה השנה עם אלבום חדש וסינגל ראשון מתוכו, שהיה יכול להיט הרבה יותר גדול אם היה זוכה להפקה קצת פחות חופרת.
טיילור סוויפט – "I Know You Were Trouble"
האלבום האחרון של טיילור סוויפט ("Red") היה אחד האלבומים הכי נמכרים של 2012. למעשה כבר בשבוע הראשון שיצא הוא עשה את ה"ביונסה" לכל השאר שיצאו לפניו ומכר מיליונים, אבל הלהיט הכי גדול מתוכו יצא כסינגל רגע לפני 2013 ופתח לנו שנה פופית מוצלחת במיוחד. למרות פזמון מידבק והפקה מוזיקלית טובה (שעוד רכבה על נשימותיו האחרונות של הדאבסטפ בפופ), נראה שמה שהפך את השיר הזה להצלחה מתמשכת במצעדים וביוטיוב היו דווקא גרסאות הקאברים שיצאו לו. אחת, שיותר קרובה לליבנו, היא של זאת של ילדי בית הספר למוזיקה "ארטיק", שהגיעה אפילו לאוזניה של הזמרת, שעפה עליהם ואף שלחה להם כמה מתנות לכיתה. השנייה, מגוחכת קצת יותר, גרסת העז. אותה עז צווחת, שהייתה אחד הממים היותר מצחיקים ביוטיוב השנה, התלבשה בול על הפזמון של סוויפט ונתנה לו בוסט ויראלי שאף מנהל שיווק לא יכול לתכנן מראש.
נוטי בוי וסם סמית' – "La La La"
השמועות מספרות שאפילו לא היה לו זמן לסיים את הקטעים שהיה אמור להפיק לאלבום האחרון של בריטני ספירס מרוב שהוא היה עסוק השנה. ובצדק, זאת הייתה בהחלט שנה עמוסה למפיק המוזיקלי הבריטי נוטי בוי, שאחראי לאחד הלהיטים הכי גדולים וגם הכי חופרים של 2013. הסאונד המאוד מזוהה שלו התחיל לחלחל למצעדים הבריטיים כבר בשנה שעברה, עם שלל הפקות מצליחות לכוכבי פופ מקומיים. שיתוף פעולה צמוד היה לנוטי בוי עם הזמרת אמילי סאנדיי, לה הפיק את אלבום הבכורה, שהיה אחד האלבומים הכי נמכרים של 2012 והפך אותה לכוכבת גם בעולם. סאנדיי הייתה אמורה גם לקחת חלק ב "La La La", אבל בגלל סיבוב הופעות נאלץ נוטי בוי לעבוד עם זמר צעיר ומבטיח, סם סמית', שהולך להיות אחד השמות הבולטים של 2014. בהמשך השנה יצא "הוטל קאבנה", אלבום הבכורה של נוטי בוי כמפיק, שכלל מלבד סאנדיי, שיתופי פעולה עם ראפרים כמו טיני טאמפה וויז קאליפה. בימים אלה הוא עובד עם לילי אלן על שירים לאלבומה הבא ומסנן את מיטב כוכבות הפופ האמריקאיות.
פינק ונייט רוס – "Just Give Me A Reason"
אחרי שכבש יחד עם להקתו את כל מצעדי 2012 בזכות הלהיט "We Are Young", התפנה נייט רוס, סולן להקת "Fun", לתרום קצת מהקסם שלו גם לאמנים אחרים. אחת הזוכות הראשונות הייתה פינק, שחיפשה פרטנר לדואט באלבומה החדש. בזכות המפיק המוזיקלי המשותף לשניהם, הסכים רוס לבקשתה. התוצאה הייתה הרבה יותר ממה שהשניים דמיינו. לא רק שמדובר באחד משירי הפופ היותר מוצלחים של השנה החולפת, אלא גם במפלצת מכירות של למעלה מ-7 מיליון סינגלים ברחבי העולם, שצעד צעידה אינסופית במצעדים בכל העולם והוכיח שדואטים מוצלחים, הם עדיין סחורה מבוקשת בשוק המוזיקה היום. אמינם וריהאנה, פיטבול וקאשה, שחוגגים בימים אלה ברדיו האמריקאי, ישמחו לספר למה בדיוק.
ברונו מארס – "When I Was Your Man"
רגע לפני שהוא הופך להיות חלק מחבורת עילית מצומצמת שהופיעה בגמר סופר-בול, מסכם ברונו מארס שנה די מדהימה, שהתחילה כבר באוקטובר הקודם עם הלהיט "Locked Out Of Heaven" ו והמשיכה היישר ל2013 עם הלהיטים "When I Was Your Man" ו "Treasure". מדובר אומנם בלהיטי ענק מוכחים, אבל עדיין קשה שלא להתפעל מכמות האלבומים שמכר מארס מ "Unorthodox Jukebox": למעלה מ5 מיליון עותקים בעידן של הורדות פיראטיות. ההישג הזה ממצב אותו במקום מאוד גבוה בתעשיית הפופ העולמית ובניגוד לכוכבי פופ גברים אחרים כמו ג'סטין טימברלייק שנצמד לז'אנרים השחורים ומגביל את קהל המאזינים שלו, נראה שמארס הוא הדיל האמיתי. זמר פופ, שיכול לנוע בקלילות בין כל הז'אנרים המיינסטרימיים. אם זה רוק-פופ סטייל פוליס, שירי אהבה א-לה אלטון ג'ון, אר אנד בי-דיסקו מייקל ג'קסוני, או דאנס-פופ רדיופרנדלי. מדהים שמדובר רק באלבומו השני, מה שמבטיח שבשלישי הוא כבר יכנס לליגה של הגדולים באמת.
פסנג'ר – "Let Her Go"
שנה שבה ג'יימס בלאנט מוציא אלבום חדש ומתקבל בחמימות עם להיט רדיו ("Bonfire Heart"), כאילו לא נגמרה לו הקריירה אחרי "You're Beautiful", היא כנראה סימן שהז'אנר האקוסטי הבכייני חוזר לאופנה. ומה יותר הוכחה לזה מ "Let Her Go", הלהיט המפתיע (2.5 מיליון סינגלים שנמכרו) של הזמר הבריטי הלא מוכר בעליל, פסנג'ר, שכבר הוציא צמד אלבומים בעבר ורק בשלישי שיצא בשנה שעברה התפלק לו פתאום הכרטיס להצלחה. אגב, לתחילת 2014 כבר יש חופר חדש + כריסטינה אגילרה בהופעת אורח. בהצלחה לכולנו.
באואר – "Harlem Shake"
זה שיר? זה וידאו? זאת בכלל מוזיקה? שאלות אלה ורבות אחרות התעופפו באוויר עם השתלטותו של ה"הארלם שייק", טראק מועדונים חופר ואחד מנציגיו הבולטים של ז'אנר ה"טראפ" הכה פופולרי ב-2013, על כל פינה ברחבי הגלובוס והיוטיוב בפברואר השנה. אבל האמת, שזה לא כל כך משנה. לראות מיליוני אנשים לוקחים (יחד!) חלק בתופעת רשת מטופשת למדי, שהתפתחה למימדים ויראלים עצומים, הוכיח סופית לכולנו כמה האינטרנט זה דבר מדהים . וגם אם רובנו התחלנו לאבד עניין כבר בסרטון ה- 2500 שראינו בנושא, זה בהחלט היה שווה את הסבל.
אייקונה פופ –"I Love It"
כמעט בכל סיכום שנתי יש לנו כמה שירים כאלה. וב"שירים כאלה" הכוונה היא למושג "וואן היט וונדר" או "להקה של להיט אחד", שאם לשפוט משאר האלבום של צמד השבדיות שיצא השנה, זהו אכן העתיד הצפוי להן. להיט אחד. תהילה של 15 שניות. פסקול לפרסומת של קסטרו וחזרה לאלמוניות. זה כמובן לא מוריד מהערך של הלהיט הזה שלהן, שהיה אחד הדברים היותר פרשיים שהתנגנו ברדיו בקיץ החולף (למרות שהרגיש הכי ניינטיז) והתלבש בול על משבצת "הפקת הפופ דאנס העדכנית שמתאימה גם לרדיו", שכל כך אהבו ברדיו האמריקאי, ובכלל, בשנה האחרונה.
ג'ון ניומן – "Love Me Again"
אחרי שתרם את קולו לשני להיטים גדולים של הרכב הדראם אנד בייס הפופי והסופר מוצלח "רודימנטל" (שהוציאו השנה אלבום ששווה לכם לבדוק), שחרר השנה הזמר הבריטי הצעיר ג'ון ניומן את סינגל הבכורה שלו וכבש גם אתו את תחנות הרדיו בבריטניה ואחר כך את שאר אירופה (כולל ישראל ותמלוגים נאים מהפרסומת של רנואר). את מקצב הדראם אנד בייס החליך מקצב דומה אבל עדין יותר והפקה סולית מאוד מארק רונסית, קול מעולה וטקסט אהבה/פרדה שנורא קל להצטרף אליו בפזמון. ונחכה לדברים הבאים שלו ב2014.
מייג'ור לייזר – "Watch Out For This"
אם אביצ'י היה מלך הדאנס של המצעדים השנה, אז הדיג'יי והמפיק דיפלו, יחד עם הלייבל שלו "מד דיסנט" היה המלך של הרחבות, של ריקודי הטוורקינג ושל ז'אנר הטראפ הכה פופולרי, זה שלמעשה החליף (זמנית) את הטרנד הדאפ סטפ סקרילקסי מהשנה הקודמת. חוץ מלתפקד כבעלים של הלייבל שהביא לעולם את ה"הארלם שייק", דיפלו גם ניפק השנה אלבום מוצלח מאוד עם ההרכב שלו "מייג'ור לייזר", שהכיר לעולם את אחד מלהיטי הטוורקינג הגדולים "Bubble But", אבל בעיקר את להיט החתונות, מועדונים, בר מצוות ומסיבות בריכה של הקיץ "Watch Out For This".
אילביס – "The Fox"
בשנה של אחרי היסטריית הגאנגם סטייל, היו לא מעט אמיצים שניסו לנפק לעולם אחד כזה גם ב-2013 (אם לא מחשבים את סיי עצמו עם הביאוס של "Gentleman"), אבל דווקא היחידים שהצליחו היו זוג קומיקאים נורבגיים שהחליטו לעשות פרודיה מחורעת על הלהיט ההוא כדי לקדם את העונה החדשה של תוכנית המערכונים שלהם בבית. אבל ליוטיוב היו תוכניות אחרות בשבילם ובין לילה הפך שיר השועל ללהיט ויראלי לגיטימי בפני עצמו, שבסוף 2013 ממוקם בראש רשימת הסרטונים הנצפים ביוטיוב עם 300 מיליון צפיות ועם ספר ילדים (המבוסס על הטקסט של השיר, אלוהים שישמור), שכבר הגיע לפסגת מצעד המכירות של הניו יורק טיימס. עולם משוגע.