אחרי השנה הקשה שעברה על כולנו בעקבות התפרצות נגיף הקורונה - נראה שענף חיי הלילה בישראל חוזר למסלול, ומהר מהצפוי. עם הירידה בתחלואה והיציאה מהסגר ראינו יותר ויותר אירועים ומסיבות – כשהשיא הגיע ביום העצמאות האחרון עם מאות אירועים בכל רחבי הארץ.
עם הדעיכה המתמשכת של המגפה בישראל והסרת ההגבלות המסתמנת – בענף חיי הלילה כבר חושבים על הצעד הבא: פסטיבלי ענק ונחיתה בישראל של דיג'ייז בינלאומיים מובילים. "אני חושב ויודע שהרבה גופים מתכוננים לאמצע-סוף יוני - אלה התאריכים שסימנו", מספר איתן סלימי, מנהל The tripping מקבוצת בלוסטון על חזרת הפסטיבלים. "אני לא יודע אם אלה יהיו פסטיבלים של 5,000, 7000 או 10,000 בליינים - אבל אלה התאריכים".
ומה קורה עם הגעה של דיג'ייז מחו"ל?
"הדיג'ייז רוצים להגיע, בטח אחרי שישראל הפכה לאחת המדינות היחידות בעולם שיכולה לארח אותם למסיבות. מבחינת מתווה - יש גם כבר קווים מנחים לאיך מביאים אמן לארץ".
עד היום במשרד הבריאות ו/או התרבות לא ממש שיתפו פעולה עם אנשי חיי הלילה. משהו השתנה?
"יש היום שיח עם משרד הבריאות. אנחנו סובלים מבעיה גדולה כי לכאורה המומחים החליטו שמי שרוקד מדביק למרות שאנחנו יודעים שזה לא ככה - ולכן מעכבים אותנו בנושא פתיחת עולם הפסטיבלים. הכדורגל חזר, הקניונים מפוצצים, הים מלא אנשים אבל עדיין יש מי שחי את האג'נדה לפיה מי שרוקד מדביק. אנחנו אמרנו שאנחנו מוכנים אפילו לעבוד עם חצי מתפוסת המקום כרגע בשביל לחזור".
עד כה דיברנו על מקומות פתוחים – מה עם מקומות סגורים?
"על מקומות סגורים נדון בספטמבר – זה לא על הפרק כרגע".
בלי ועם קשר, בספטמבר הקרוב יתקיים פסטיבל Day Zero, אחרי שבשנת 2019 הפסטיבל התקיים לראשונה והנחית בישראל כ-2,500 תיירים. אם שואלים את איתן – המספר הזה צפוי לגדול השנה. "המון תיירים הזמינו חבילות לפסטיבל וזה לא הפתיע אותנו כי יש ואקום", אומר איתן ומוסיף: "מה שקורה עכשיו בעולם לא יחזור, ולכן זו הזדמנות בלתי חוזרת; גם למשרד התיירות כדי לקדם ולפרסם פסטיבלים אלקטרוניים בארץ".
"ממה שאני שומע מהקולגות שלי, אירופה מפגרת מאחורינו לפחות בחצי שנה. מה שקורה אצלנו עכשיו יקרה שם בספטמבר-ינואר בתרחיש האופטימי. לכן, אם בעבר היינו צריכים להשקיע עשרות אלפי יורו בשיווק הפסטיבלים הישראלים בחו"ל ולתת פייט לפסטיבלים הגדולים, היום, בגלל המצב, אפשר להגיע לאימפקט גדול יותר עם פחות כסף".
"הייתה כתבה שהתפרסמה בבילבורד על זה שדיי זירו חוזר לים המלח בספטמבר וזה מיד גרם לתיירים ממקסיקו, ברזיל, הולנד, ספרד ומעוד מקומות להזמין כרטיסים וחבילות נופש לפסטיבל. ברור לכולם שבקיץ הקרוב לא יקרה שום דבר באירופה, וישראל הופכת למגנט לאירועים אלקטרוניים. לכן, היעד של 3000-4000 תיירים שיגיעו לפסטיבל הוא לגמרי ריאלי".
לפני הקורונה אילת הפכה ליעד אטרקטיבי לפסטיבלים. מה קורה עכשיו?
"אילת עובדת מעולה בתקופה האחרונה בנושא של מסעדות, ברים ואפילו מקומות בילוי כמו הסלינה והשאטו. המון אנשים יורדים לאילת לסופ"ש וזה מבורך. ב-The Tripping, הקהל שאנחנו מכוונים עליו פחות יורד לאילת כי זו עיר של EDM ולא של טכנו, לכן אנחנו מחפשים לוקיישנים אחרים. בקבוצת בלוסטון לעומת זאת זכינו במכרז לשלושה פסטיבלים אלקטרוניים באילת ואנחנו הולכים לקיים אותם. יכול להיות שנתחיל ביוני ויכול להיות שנתחיל באוקטובר - תלוי בהגבלות".
איתן התייחס גם לסוגיית מסרבי החיסונים והאפשרות שלהם להיכנס להופעות ופסטיבלים. "אם יאפשרו לנו - אנחנו נספק בדיקה מהירה בעלות - אבל היא לא תהיה זולה. אנחנו רוצים שאנשים יתחסנו".
"לא מחוסנים יצטרכו לשלם 30-50 ש"ח לבדיקה"
"אנחנו מתכננים דברים גדולים גם לפני דיי זירו", מכריז אורן ישולה, מבעלי The Tripping וקבוצת OTH המנהלת את המסעדות ומתחמי חיי הלילה של קבוצת מלונות בראון, ונציג ענף הלילה בלשכת המסחר. "הכל תלוי בהנחיות של משרד הבריאות שכרגע לא ששים לזוז כל כך מהר. אנחנו מבחינתנו רוצים להנחית כבר ביוני הקרוב איי ליסטר מחו"ל".
אתה חושב שזה הולך לכיוון הזה?
"נראה שכן, אבל זה זז נורא לאט. הבעיה היא שאת האמנים הגדולים שאנחנו בדה טריפינג עובדים איתם צריך לסגור מראש. אם נצליח להנחית מישהו מעכשיו ליוני זה שיחוק מאוד גדול. צריך לזכור שיש עדיין מקומות שעובדים כמו מיאמי ומקסיקו. נכון, יש שם הגבלה של כמויות קהל - אבל כן מתקיימים שם אירועים".
איך מתכננים אירוע עם חוסר ודאות כזה?
"כל החיים שלנו הם בין הטיפות – זו הגדולה של מה שאנחנו יודעים לעשות. יש לנו תאריך לאירוע בלוקיישן פתוח עם חוזה שמוכן לחתימה, כשגם החוזה לאמן מוכן – אנחנו רק מחכים לאישורים ממשרד הבריאות".
ישולה מסביר גם על המתווה להכנסת אמנים לישראל. "אמן שמחוסן או עם תעודת מחלים עושה כאן בדיקה סרולוגית ואם יש לו נוגדנים – הוא מקבל את הזכויות של התו הירוק. מנגד, אמן שלא התחסן צריך לעבור בדיקה לפני ההגעה לישראל וגם כאן לעבור בדיקת PCR כל 24 שעות. המתווה הזה, בשילוב הלו"ז הבעייתי של טיסות בכלל - מעלה עלויות. יש מצבים שאפילו צריך להוציא מטוס פרטי".
ומה עם המחירים של הדיג'ייז?
"שום דבר לא השתנה. לכל דיג'יי יש תג מחיר מסוים וזה לא השתנה. צריך לזכור שיש בישראל ביקוש גבוה, תל אביב צורכת הרבה טכנו והביקוש כאן בין הגבוהים בעולם. ב-2020 הייתה אמורה להגיע לפה סוללת אמנים שלא הייתה מביישת את איביזה".
ומה קורה עכשיו?
"זה משחק של תאריכים פנויים וטיסות שצריכים להתחבר. אמנים בדרך כלל מגיעים לפה במסגרת טור. אף דיג'יי לא יסע למזרח התיכון או לאירופה במסגרת טור באמריקה וזה מקשה עלינו".
דה טריפינג, שכאמור אחראים על אירוע הדיי זירו, רואים במצב הזדמנות פז לשווק את ישראל כיעד נחשק לפסטיבלים אלקטרוניים. "אנחנו מקבלים הרבה פניות מתיירים", מסביר ישולה. "צריך לזכור כשברגע ההכרזה ומכירת הכרטיסים – זה היה הפסטיבל הראשון בעולם עליו הכריזו. לזה מוסיפים את מצדה שהוא לוקיישן היסטורי ואטרקטיבי שכל העולם מכיר ומקבלים ביקוש גדול. אני יודע אישית שיש לא מעט מטוסים פרטיים של אנשים אמידים שמתכננים להגיע לפסטיבל".
"ב-2019 היו לנו 12-15% תיירים מתוך כלל הקהל של דיי זירו. גם הפעם אני רואה הרבה תיירים שרוכשים כרטיסים, אבל יש חששות בגלל חוסר הוודאות. יש לא מעט מדינות שעדיין בסגר והרוכשים הפוטנציאלים לא יודעים אם יאשרו להם לצאת מהמדינה".
מה עם משרד התיירות? הוא מעורב?
"יש שיח עם משרד התיירות ואנחנו מקווים ומאמינים שנוכל להנחית בארץ אפילו 5,000 תיירים".
ישולה התייחס גם לאפשרות שיוכלו להכניס לא מחוסנים לאירועים וסיפר על העלות המסתמנת. "אם המדינה תאשר אנחנו נאפשר לעשות בדיקה מהירה במקום והעלות תהיה איפשהו בין 30-50 ש"ח לבדיקה שהלקוח יצטרך לשלם".
"באירופה המצב קטסטרופלי, אין שום דיבור על חזרה"
"המצב בארה"ב מתחיל להשתפר, אנשים מחוסנים, ואפילו בווגאס מתחילים לפתוח את האירועים", מסביר אבי טומס, סוכן A&R, מפיק ומנהל אמנים החי בשנים האחרונות במיאמי. "באירופה המצב קטסטרופלי, אין שום דיבור על חזרה. כולם בדיכאון רציני וכל האמנים רוצים לנגן בארה"ב או בישראל. לא רואה את אירופה חוזרת לפסטיבלים לפני סוף 2021 או תחילת 2022 - ועל אירועים במקום סגור אין בכלל מה לדבר".
טומס, שאחראי בין השאר על הגעת האמנים לישראל, מספר על תהליך הכנסת האמנים המחוסנים למדינה. "צריך להוכיח שהאמן שמגיע מחוסן או החלים מקורונה. צריך להמציא אישורים ולהראות אותם ואם יש את האישורים, הם נכנסים לארץ, עושים את הבדיקות שצריך ואז יכולים להסתובב בדומה לאנשים עם תו ירוק".
"אני יכול להגיד לך שעזרתי לשלושה אמני ענק בינלאומיים להשיג חיסונים בארה"ב בשביל שיוכלו להגיע לישראל בקיץ הקרוב. הם נורא שמחים ומתרגשים לקראת זה".
"דיג'ייז מחו"ל יופיעו בארץ כבר בחודש מאי, כשביוני מתוכננים כבר אירועים גדולים. המחירים של האמנים כן ירדו מעט ויש אמנים שרואים מה קורה בעולם ומסכימים ללכת לקראתנו. אצל האמנים הגדולים רואים ירידה קטנה יחסית של 10%, שהיא מן הסתם עדיין משמעותית".
"מאמינים שנארח דיג'ייז מחו"ל כבר בסוף מאי-תחילת יוני"
"התחושה היא שכל הדבר הזה שנקרא 'קורונה', מאחורינו", מסביר איש חיי הלילה בראל אדם. "מגדילים את האירועים עכשיו, והצפי הוא שלקראת יוני נהיה פתוחים לגמרי בכל מה שקשור לכמות בליינים באירוע. מבחינת השיח, הדיבור כרגע הוא כמה זה יהיה נכון לתיירות הישראלית לארח אמנים מחוסנים כדי להפוך לאחת המדינות הראשונות בעולם שמארחות אירועים גדולים, כשבכל מה שקשור לדיג'ייז מחוסנים – יש שיח להביא אותם ממש בקרוב. אנחנו בונים על לעשות אירוע עם דיג'ייז מחו"ל כבר בסוף מאי-תחילת יוני".
מתי אתה מעריך שנראה כאן פסטיבלים גדולים?
"בתרחיש האופטימי - סוף מאי, במצב הריאלי ביוני, ובמצב הסקפטי - יולי. לא רואה מצב שזה קורה מאוחר מיולי. לנו יש חוזים מוכנים עם שמות גדולים ליולי-אוגוסט, כשהכל כמובן עם סעיפי קורונה ועם הבנה שהכל יכול לקרות".
"מבחינתי זה לא רק דיג'ייז", מוסיף בראל. "עם כל החיבור שיש לעולם האלקטרוני, יש לי גם חיבור למוזיקה באופן כללי. מעבר ל-EDM שאני מאוד אוהב ואנחנו מתכננים לתת עליו דגש ולצאת בקרוב עם אירוע גדול בז'אנר וכמובן הטכנו, אנחנו מנסים להיות מאוד ורסטיליים ולהביא לכאן גם אמני היפ הופ ומז'אנרים נוספים".
לטענת בראל, סוכנויות האמנים גם מבינות את המצב הנוכחי, והורידו מעט מחירים. "הסוכנויות בחו"ל ירדו קצת לקרקע. המחירים של הבי ליסטים והסי ליסטים ירדו. איי ליסטים הם איי ליסטים וזה לא ירד גם אם הם ישבו עוד שנה בבית, במיוחד שבישראל נלחמים על האמנים האלה ומציעים סכומים מוגזמים כאילו אנחנו בדובאי".
הזכרת את עניין הקרב על הדיג'ייז בין ההפקות הישראליות. מה המצב עכשיו אחרי שעברנו את המגפה?
"הכל חזר לקדמותו. יש הרבה אנשים טובים בתחום, אבל כל אחד רוצה לדאוג לחלקת האלוהים שלו, למה שטוב לו ולשם שלו. כל אחד נלחם על הקהל ורוצה שכולם יהיו באירועים שלו".
בדומה לקבוצת בלוסטון ואחרים, גם בראל חושב שמדובר בהזדמנות מצוינת להנחית בישראל תיירים, ואף פועל בשביל לעשת את זה. "טרגטנו לא מעט פרסומים לקהל לא ישראלי. בסוף יש כאן פסטיבלים מדהימים וזה הזמן לחשוף אותם. אני מאמין שנדע איך להביא תיירים שיבואו לפה וייקחו חלק באירועים".
יש איזושהי תמיכה ממשרד התיירות או התרבות?
"אני עובד עכשיו על פרויקט מסוים ללא מטרות רווח שאמור להציג את העולם התרבותי בארץ לעולם. השקענו בפרויקט הזה לא מעט כסף, וזה פרויקט שנרצה ונצפה ממשרד התיירות לקחת בו חלק בהמשך. עם זאת, מהניסיון שלי ובכל מה שקשור לחיי לילה – הם לא תומכים ברעיונות אלא במוצרים פרקטיים. לצערי חיי לילה לא נתפסים כמו קולנוע או אומנות אז לא נקבל תמיכה מראש, רק אחרי שיראו תוצאות".
במידה ואכן נראה פסטיבלים גדולים בארץ כבר ביוני, אתה מאמין שיהיו הגבלות כלשהן?
"אני חושב שאירועי יום העצמאות היו מבחן טוב. נכון, היו הגבלות, אבל לא ראינו התפרצות או איזושהי תחלואה. לא ישנו בימים של לפני עצמאות מפחד שהמשטרה תחפש אותנו, אבל הכל עבר חלק".
גם בראל חושב שמדובר בהזדמנות חד פעמית לתיירות הישראלית. "אחד הדברים הכי טובים שקרו לי בשנה הזו זה השיח הזה שהתפתח עם קולגות מרחבי העולם, כי כולנו היינו באותה סירה", מסביר בראל. "באירופה עדיין לא רואים את האור בקצה המנהרה. אני יכול להגיד לך ששלחתי לאיזה סוכן צילומים מאירוע עצמאות של הדיבור והוא שאל אם זה לפני הקורונה, כשסיפרתי לו שזה מעכשיו, הוא אמר 'איך זה הגיוני?'".
אתה רואה בזה הזדמנות להביא מפיקים מאירופה כדי להתרשם ואולי לארח כאן אירועים בסדר גודל אחר?
"הקורונה חיזקה את ההבנה של אנשים שיש עולם שלם בחוץ. ראיתי הרבה ניסיונות ליצור שיתופי פעולה. עשיתי אירוע ביוון בשנה שעברה ופתאום יש שיח לקיים אירועים בכל מיני מקומות. אני מדבר עם הרבה אנשים בעולם שמתכננים לבוא לכאן לבדוק כי אין להם יותר מדי אופציות".
גם בראל התייחס לעניין מדוכאי החיסונים והכניסה שלהם לאירועים. "מבחינתי – אם זה מאושר ולפי חוק, אני מכניס. אם יאשרו – אני אתן לאדם את האופציה להיבדק בעלות. לכל אחד יש את השיקולים שלו ולדעתי אין צודק וטועה. אי אפשר לעשות איזושהי אפליה ואם מישהו מחליט שהוא לא רוצה להתחסן – צריך לתת לו אופציה כלשהי להיכנס לאירועים האלה.
"תגיע לישראל רכבת אווירית של אמנים מחו"ל"
כבר בשבועות, יגיע לישראל אמן חו"ל ראשון כשמסטו, אמן EDM מהולנד, ינגן במסיבת שבועות במדיסון בהרצליה. "יש הנחיות מיוחדות לגבי כניסת זרים לישראל וצריך אישור מיוחד ממשרד התרבות ורשות האוכלוסין", מסביר רן פשלי, מבעלי Megatickets על התהליך של הכנסת אמנים לישראל כרגע. "יש קריטריונים שצריך לעמוד בהם כמו בדיקת PCR מהירה ואז הוא יוכל להופיע".
רן מאמין שכבר בחודש מאי, נראה הסרה מוחלטת של הגבלות ההתקהלות. "אם לא יקרה משהו חריג בהיבט המוטציות ותימשך מגמת הירידה - תוסר מגבלת ההתקהלות ויאפשרו פעילות גם לפי מתווה תו הסגול. בחודש יוני אני מאמין שכבר יהיו אירועים עם אלפי אנשים".
אתם תאפשרו ללא מחוסנים להיכנס? הם ישלמו מחיר אחר?
"אנחנו נעשה מחיר אחיד לכרטיסים ומי שצריך בדיקה ישלם על זה בנפרד. ברמה האישית, אני רוצה שאנשים יתחסנו אבל זה לא המקום שלי להחליט ואני לא יכול להכריח אף אחד".
משבר הקורונה גרם לאמני ה-EDM להוריד מחירים?
"לא משמעותית, אבל כן יש לנו יותר יכולת מיקוח. המגמה מול חו"ל התהפכה, אנחנו חוזרים לשגרה וברוב המדינות אין פעילות. כשפנינו לסוכנות של האמן, הם התקשו להאמין שמתקיימים פה אירועים. לדעתי, האירועים הגדולים באמת באירופה יחזרו ב-2022".
"כתוצאה מכך, יש פה ואקום שהוא הזדמנות חלומית להביא את תור הזהב של הפסטיבלים והאירועים לישראל, כי לאמנים אין הופעות בקרוב ברוב העולם וישראל היא אחת המדינות היחידות בהן הם כן יכולים להופיע מול קהל ללא הגבלות. המינוס היחיד הוא שלישראל מגיעים בדרך כלל דרך במסגרת סיבוב הופעות, וכרגע באזור הגיאוגרפי שלנו הם יכולים להופיע רק כאן. זה כן חוסם חלק מהאמנים ובשל עלויות הטיסה וכו', ולכן העלות של הבאת אמן לישראל לא נחתכת משמעותית".
לדעתו של רן, בעקבות הירידה בתחלואה כאן והחוסר באלטרנטיבות, תגרום לכך שנראה כאן בקרוב יותר אירועים מאי פעם. "אני חושב שבתקופה הקרובה התדירות של הגעת דיג'ייז חו"ל תהיה גבוהה יותר. תגיע לכאן רכבת אווירית של אמנים מחו"ל וכבר יש תוכניות להביא לכאן כמה דיג'ייז מהשורה הראשונה".
מה זה אומר לגבי האמנים הישראלים?
"באירועים הראשונים, הפוקוס יהיה על אמנים מוכשרים תוצרת כחול-לבן, חלקם דיג'ייז בין לאומיים מובילים בתחום כמו בורגור, ויני ויצ'י וטימוורקס. אני מאוד מאמין באמנים הישראלים – אני חושב שיש פה דור של כישרונות מעולים ואנחנו נמשיך לתת להם במה".