בשנתיים וקצת מאז שהיא התפוצצה לתוך החיים שלנו והפכה לאחת מכוכבות הפופ הכי גדולות בעולם - בילי אייליש הצליחה להקפיד על הקו המאוד עדין שבין כנות ושקיפות לגבי ראיית העולם שלה והקשיים הנפשיים שהיא מתמודדת איתם - לבין שמירה על החיים הפרטיים שלה.
למרות, ואולי בגלל הגיל הצעיר שבו הפכה לאדם מפורסם כל כך, אייליש תמיד שמרה את נבכי העולם הפנימי שלה בעיקר לטקסטים בשיריה, בזמן שבראיונות ובנוכחות שלה ברשתות החברתיות היא ידעה לשמור את הקלפים מספיק קרוב לחזה ולא נתנה לעולם להיכנס עמוק מדי לראש וללב שלה.
הגישה הזו תמיד שימרה את מידת המסתורין המדויקת לגבי הפרסונה הציבורית שלה והפכה אותה לדמות מעניינת ובוגרת שתמיד נדמה שהיא יודעת יותר ממה שהיא משתפת. כזו ששולטת בנראטיב של עצמה ומשאירה את המאזינים סקרנים לגבי הדבר הבא שתגיד והטקסט הבא שתשיר - והתדמית הזו שלה היא בדיוק מה שהופך את הצפייה בסרט הדוקומנטרי החדש, "Billie Eilish: The World's A Little Blurry", שיצא ביום שישי האחרון, למרתקת כל כך.
הסרט מלווה את אייליש בחיי היום יום שלה מגיל 16, בדיוק ברגע בו השיר הראשון שלה צבר תאוצה ברשת והעולם שמע לראשונה את שמה - ועד לפני כשנה, בטקס פרסי הגראמי האחרון בו היא חזרה הביתה עם חמישה פסלונים, שנייה לפני שהקורונה הכניסה את העולם להקפאה.
באופן מאוד מפתיע נדמה שאין שום דבר שהמצלמות לא הורשו לתעד, ואין אף רגע שבו בילי או אחד מהמבוגרים שמרכיבים את הפמליה שלה מבקש להפסיק לצלם; אנחנו נכנסים איתה לבית שלה, לחדר שלה, אל מאחורי הקלעים של ההופעות ולמכוניתה, והכל קורה בזמן שיותר ויותר פרטים שנשמרו עד היום בסוד נחשפים בפנינו כמעט באגביות, באופן הכי חשוף והכי אמיתי שאפשר לבקש.
נכון להיום הסרט החדש זמין לצפייה רק בשירות הסטרימינג של Apple, ועד שתמצאו דרך לצפות בו בעצמכם, אספנו את רשימת חמשת הדברים העיקריים שלמדנו על בילי אייליש מצפייה בסרט הבאמת מעולה הזה.
1. היא שונאת לכתוב שירים
חצי השעה הראשונה של הסרט מתעדת בעיקר את בילי ואחיה הגדול, המפיק המוזיקלי פיניאס, כותבים ומקליטים יחד שירים לאלבום הבכורה שלה באולפן הביתי שלהם. באמצע אחד הסשנים האלה פיניאס יוצא למטבח הבית ומספר למצלמה שחברת התקליטים ביקשה ממנו לכתוב עם בילי להיט, אבל באותה נשימה מוסיף שאסור לספר לה שהם צריכים לכתוב להיט כדי שזו לא תילחץ.
בשוט הבא השניים כבר עומדים במטבח עם אמא שלהם מגי, ובילי מכריזה שהיא שונאת לכתוב שירים. "אני אוהבת לשיר", היא אומרת, אבל הלחץ שבלכתוב שיר שיימצא חן בעיניה, בעיקר עם פיניאס, שהיא רואה בו מוזיקאי הרבה יותר מוכשר ממנה, "מענה אותה" לדבריה. מגי ופיניאס מנסים להציע לה בעדינות לכתוב שיר יותר "נגיש", ובילי משתגעת מהרעיון שהיא צריכה לשנות טקסט שלה שהיא אוהבת רק כדי שהוא ידבר ליותר אנשים ויוכל להפוך ללהיט.
2. היא לא רצתה לעשות שיר עם ג'סטין ביבר
אחת הדמויות הראשיות בסרט, ואולי החשובה ביותר אחרי בילי ופיניאס - היא ללא ספק ג'סטין ביבר. הוא מוזכר לאורך כל הסרט לא רק כמושא ההערצה של בילי, אלא כאהבה הראשונה שלה. הרבה לפני המפגש הראשון שלהם במציאות בפסטיבל קואצ'לה שמתועד גם הוא בסרט, אנחנו רואים את בילי יושבת בבית ומתחרפנת מזה שביבר שלח לה הודעה באינסטגרם וביקש לעשות איתה שיר. היא מתקשרת לפיניאס ואומרת לו שהיא לא רוצה לעבוד עם ג'סטין ביבר, כנראה בגלל המעמד המלחיץ, ופיניאס מציע שג'סטין יצטרף לרמיקס של "Bad Guy".
זמן קצר לאחר מכן בילי עונה לג'סטין באינסטגרם ומציעה לו להצטרף לרמיקס לשיר מהאלבום שלה, וכותבת לו שגם אם הוא יקליט את המילה "קקי" על שיר קיים שלה זה ישמח אותה מאוד. הסצנה האחרונה בסרט היא של בילי מקבלת מג'סטין שיחת וידאו אחרי טקס הגראמי, בה הוא אומר לה שהוא גאה בה, והיא בתגובה מתרגשת מהמעמד כמו ילדה, גם עם חמישה פסלוני גראמי ביד ואחרי שכבר הוציאו יחד שיר.
3. המאמץ הפיזי בהופעות פגע מאוד בגוף שלה
עוד מוטיב שחוזר רבות בסרט הזה הוא ההתמודדות של אייליש עם הנזקים הפיזיים שנגרמים לה מהופעות. היא מספרת שכילדה היא רקדה באופן מקצועי במשך שנים עד שפציעה ממנה סבלה הכריחה אותה להפסיק, וכשהיא מתחילה להופיע באופן אינטנסיבי באחד מסיבובי ההופעות הראשונים שלה - אנחנו רואים אותה חוזרת להתמודד עם כאבים פיזיים קשים.
לאורך כל סיבוב ההופעות מצמידים לבילי אנשי מקצוע שמבהירים לה כמה זה קריטי שתטפל בעצמה באופן יום יומי אם היא רוצה להמשיך להופיע, והשיא מגיע בהופעה במילאנו, שבה היא רק עולה לבמה ומתחילה לקפוץ לצלילי פתיחת השיר הראשון - ומיד מחליקה ונוקעת את הקרסול. באותו רגע היא בורחת במבוכה אל מאחורי הקלעים, וכשהיא חוזרת לבמה עם רגל חבושה היא אומרת לקהל בדמעות שהסיטואציה הזאת מאוד קשוחה עבורה כי היא לא רוצה להופיע אם היא לא יכולה להופיע באופן מושלם.
4. היא סובלת מפחד במה
הפרפקציוניזם הזה חוזר הרבה במהלך הסרט, כשהיא נראית מבקרת את עצמה לא מעט במהלך הקלטות ואחרי הופעות - וגם נפתחת לחלוטין לגבי פחד הבמה שלה. במהלך ישיבת תכנון ההופעה שלה בקואצ'לה למשל, אמא של בילי מציעה שלא יוקרן וידאו ברקע במהלך שיר מסוים, ולדבריה "זה יהיה מיוחד אם הפוקוס במהלכו יהיה רק על בילי".
"הדבר האהוב עליי כשאני מופיעה בפסטיבל הוא להסתכל על הקהל ולראות שהם לא מסתכלים עליי. אני מתה על זה. זה גורם לי להרגיש הרבה פחות לא בנוח. במיוחד בהופעה בקואצ'לה!", עונה בילי לאמה, ולאחר מכן, במהלך אותה הופעה, היא שוכחת את המילים לאחד השירים, וכשהיא יורדת מהבמה היא מצליחה לחשוב רק על זה ואומרת למשפחה שלה שהיא מרגישה שהיא פישלה בענק.
5. גם לה נשבר הלב
אחת התגליות הכי מפתיעות בסרט היא שלאייליש היה בן זוג במהלך התקופה לקידום אלבום הבכורה שלה, ויש בתגלית הזאת הרבה מעבר למימד הרכילותי שקיים בה. קודם כל העובדה שהזוגיות נמשכה חודשים ארוכים, בדיוק בתקופה שבה היא הפכה לדמות מאוד ציבורית, נשמרה לגמרי בסוד, באופן כזה שעד יציאת הסרט איש בתקשורת לא ידע עליה, מעידה הרבה על האופן המרשים שבו הכוכבת הצעירה מצליחה לשמור על פרטים גדולים מחייה בסודיות מוחלטת.
לאורך הסרט בילי נראית מאוהבת עד מעל הראש בבן זוגה דאז, בחור בשם ברנדון אדמס, ששם הבמה שלו כראפר הוא 7:AMP, וביום יום הוא בכלל נקרא על ידי כולם בשם "Q". נראה שהזוגיות הלא פשוטה איתו, במהלכה אדמס מוצג בסיטואציות רבות בהן הוא מאכזב את בילי, השפיעה עליה בצורה משמעותית בתקופה שבה פרצה, ובנקודה מסויימת בסרט היא מתוודה שהיא לא מצליחה ליהנות עד הסוף מהדברים המדהימים שקורים לה בגלל שהיא כל הזמן מתעסקת ב-Q ובקשר שלה איתו. זמן קצר אחרי הפרידה שלהם, היא כבר מתארת בבגרות מול המצלמה שהפרידה הזו הייתה אמורה לקרות ("לא רצינו את אותם הדברים"), ובהמשך גם פורצת בבכי באמצע הופעה.