דווקא עכשיו כשאין כל אור בקצה המנהרה ועולם התרבות הולך ונעלם, שלא לומר נכחד לאיטו, זה בדיוק הזמן להיחשף לדברים חדשים שקורים במוזיקה הישראלית ולא תמיד מקבלים מספיק חשיפה.
למרות המרחק מהקהל, והנזק האדיר שהם סופגים, המוזיקאים הישראלים מסרבים להתייאש וממשיכים ליצור מוזיקה נהדרת ומפתיעה, דווקא בהשראת הסיטואציה. אז הנה, אספנו לכם את שמונת שירים שלא מחכים לפייזר ולחיסון, וחבל שתפספסו.
גבע אלון - במקום שיר ערש
בזמן שכולם מדברים על לכתו של נתן זך, יצא לו פרויקט חדש לרגל 25 שנים למותו של המשורר דוד אבידן. השיר הזה (בשמו השני "ישן אדם") אמנם כבר יצא ב-2014 בביצוע של אילן וירצברג עם לחן אחר, אבל כאן הביצוע החד של אלון נותן הרבה כבוד למילים שהלחין אלון בר. הטקסט האפלולי (שהוא לגמרי ההפך משיר ערש) נכתב אמנם אי שם בשנות ה-50, אבל בהחלט מקבל בימים אלו משמעות חדשה: "יש יותר מדי דם ביקום, יש יותר מדי יקום בדם ופחות מדי שינה באדם"
גאיידה - המזרח התיכון
על הכפר בוקעתא שבצפון רמת הגולן אולי שמעתם לאחרונה בגלל הסגר הנוכחי או שעצרתם להפסקה בדרך לחרמון, אבל מתברר שבשנים האחרונות צמחה שם זמרת מבטיחה שעשויה לכבוש את תעשיית הפופ המזרח תיכוני. אחרי שהגיעה למקום השני בתכנית 'אייל גולן קורא לך', עברי לידר וסאם חלבי בחרו בזמרת בת ה-24 לבצע גרסה בערבית לשירו לידר, 'המזרח התיכון', שיצא במקור לפני חצי שנה. חברת סוני הבינלאומית דואגת בימים אלו להפצת הביצוע המעולה בארצות ערב, ביניהן כמובן גם איחוד האמירויות, ומעניין מאוד לעקוב לאן זה יוביל.
הפיל הכחול - לופ
חודש בלבד אחרי "אין אמת אחת" הנפלא שיצא במשותף עם ענת מלמוד וזוכה לחיבוק נעים מהרדיו, הפיל הכחול משחררים שיר נוסף שלירון אטיה כתב על עצמו, אבל בעצם נוגע לכולנו בסוף 2020. השנה, יותר מתמיד, רובנו הבנו שמה שיש לנו זה מה שיש, ואין שום דבר אחר, ומדובר בלופ אינסופי, אבל זה מה שחשוב וכדאי שנסתפק בזה. בזמן העבודה על השיר, לירון הבחין שוינו, העוזר הפיליפיני שלו, מזמזם את השיר לא מעט (במבטא כבד), אז הוא יצא איתו לעוד נסיעה שגרתית והפך את זה לקליפ שמתאר את הלופ היומיומי שלהם.
יוני רכטר - רגע אחד
עפרה וחגי חרמש, ממייסדי עמותת "בשביל החיים", למניעה וטיפול באובדנות בישראל, ביקשו לפני כמה שנים מיוני רכטר שילחין שיר הקשור לנושא הכאוב. רכטר התחבר מאוד לזוג שבנם התאבד בשנת 95', אבל לא הצליח למצוא את הטקסט המתאים - עד לפני שנה, כשעפרה גילתה את שירו של נתן זך "רגע אחד" שלא זכה ללחן עד היום. רכטר לא היסס כמובן, ובחודשים האחרונים עבד על השיר החדש שיצא השבוע, ממש לאחר מותו של אחד המשוררים החשובים בישראל. זך כתב את השיר בעקבות התאבדות אביו שלא הסתגל לתרבות ולחיים בישראל.
מכלוף - אל תבואי אליי
הילד בן 30, יש לו אור גבוה. אחרי שכתב את "פרפרים" לאליעד והוציא בתחילת השנה את "מי ישמור על שנינו" עם עילי בוטנר, רועי מכלוף עובר לפרונט עם שיר ראשון שכתב והלחין בעצמו תחת ההפקה המוזיקלית של בן שופן. הרבה נשמה יש בטקסט שכתב וגם בביצוע המהודק שמעיד על השראות כמו חנן בן ארי ובניה ברבי. האם הכישרון שלו יתפוס את האוזן שלנו? כנראה שזה רק עניין של זמן, בהנחה שגם השירים הבאים יתבססו על אותו מתכון ממנו עשוי הנוכחי.
אורן ברזילי - רק אותך
אחרי ההצלחה ההיסטרית של "קיץ ישראלי", שליווה את הקמפיינים של ערוץ הספורט ומשרד התיירות למרות שלא היה פה ממש קיץ, מגיע שיר שנולד כמו הרבה אחרים מתוך הבדידות בימי הקורונה. ההפקה של עמרי אמאדו מביאה בשורה מרעננת שממתיקה את הביצוע של אורן, ומאז תחילת הדרך הניינטיז כסולן הכריזמטי של הקספרים דרך אלבומי הסולו ועד עכשיו, נראה שברזילי ממשיך להמציא את עצמו מחדש וכל פעם – זה מעורר השתאות ומשאיר טעם של עוד.
נורית גלרון - ככה זה (לאהוב אותך)
"צו השעה" הוא הפרויקט הבולט, אבל התופעה של גרסאות הכיסוי בלטה בשנה האחרונה במיוחד. במקרה הזה מדובר בנורית גלרון שעומדת לשחרר אלבום שלם של גרסאות כיסוי אקוסטיות עם המוזיקאי והגיטריסט עמרי אגמון. אחרי הגרסאות ל'יפה כלבנה' של אביתר בנאי ו'עומד בשער' של עמיר בניון, מגיע הקאבר לברי סחרוף שמתקשה להתעלות על המקור שיצא באלבום המופת "נגיעות", אבל בכל זאת מפיח בו חיים מחדש ומחזיר אותו לתודעה.
קותימאן - Thai one:boten
זו הייתה אחת השנים הפורות והמשובחות של היוצר אולי הכי חדשני שיש כאן. בתחילת השנה, יצאו Saluf ו-Layla - רצועות פאנק מדברי ואחריהן האלבום Watchaga שהוקלט ונוצר בהשראת טיול של קותימאן בטנזניה. מעט לאחר מכן הגיע הסינגל המדהים יחד עם שי צברי "מלכה ומלך", ועכשיו פרויקט נוסף בשם 'The peanut sessions'- הפעם עם אלרן דקל (הסולן של פאנקנשטיין) ואורי בראונר כנרות (הסולן של בום פם) שחברו אליו להרכב בשם היביסקוס. כל ניסיון להסביר מה כל כך יפה בפרויקט הטרי, יהיה לוקה בחסר אבל אם בא לכם לצלול לקצת פסיכדליה במיטבה - אין ספק שזו התשובה.