בשבוע הראשון של ספטמבר התמלאה ירושלים במודעות חגיגיות שמזמינות את התושבים לחגוג הכנסת ספר תורה לבית מדרש חדש, "בית ועד ומדרש" בראשות הרב מרדכי אלון שליט"א. לאותו ערב הגיעו מאות מחסידי הרב אלון בהרכב משפחתי מלא. האירוע היה משמעותי: רבם חזר סוף סוף להקים את היכלה של תורה בירושלים לאחר שיצא לגלות של 11 שנים במגדל, מושב מרוחק בצפון. אחד האנשים שהגיע סיפר: "הגעתי עם כל התלמידים שלי לירושלים, להכניס תורה למקום של תורה מאהבה, תורה עמוקה שאחרים אכולים מקנאה שאין להם ולו קמצוץ של מה שיש לרב (אלון). עלינו לירושלים להתברך מהרב ולהתכונן ליום הדין, בו נבקש סליחה מהקב"ה לא רק על מעשינו אנו אלא על כל אותם רשעים ושותפיהם, "סלח להם כי שגגה היא".
אבל לא כל הציבור שכח את העבר של הרב וההרשעה בביצוע מעשים מגונים בקטין. "היום זרקתי ביצים על מוטי אלון", כתב ג'יימס (משתמש פייסבוק אלמוני) בפוסט בפייסבוק, "ראיתי את השלטים, היום בערב הכנסת ספר תורה לבית מדרשו. חגיגה גדולה של חזרתו לירושלים ושל העובדה שהוא מעגן מחדש את טלפיו בעולם התורה. אז עצרתי בסופר וקניתי קרטון ביצים וכמה עגבניות. אנשים ברחוב תמהו מה כל כך מיוחד בשלט של בית המדרש שגורם לי לזרוק ביצים אל על. מוטי יצא באיזשהו שלב, עם החולצה הלבנה... ושאל 'מי אני'. אז אמרתי. אמרתי שאני נפגעתי בידי אנשים רשעים כמוהו.. אחר כך הוא ניסה להשיג את השם שלי... ואז רדף אחריי, תוך כדי ניסיון לחפש שוטר שייעכב אותי. כשהוא עלה אחריי לשפת הרחוב, צרחתי עליו מול כל רחוב קינג ג'ורג' שהוא עבריין מין", כך לפי הפוסט.
כמה ימים אחר כך הצטרפתי לבית המדרש של אלון, כמאמינה מן המניין. רציתי לדעת מי האנשים שממשיכים ללכת אחר הרב אלון באש ומים? רציתי גם לדעת אם משהו השתנה באלון, האם הוא לוקח אחריות על מעשיו, מתחרט? מה יותר נכון מלהגיע לבית המדרש בחודש של חגי ראש השנה, שאז דנים בהרחבה במושג התשובה על גורמיו, חרטה, וידוי, עזיבת החטא ובקשת סליחה.
"בהתחלה נתנו בו אמון מסוים שמדובר במעידה מקרית"
בתחילת שנות האלפיים אלון היה בשיא כוחו הרבני. הוא הגיע מאצולת הציונות הדתית הירושלמית. אביו, מנחם ז"ל, היה שופט בבית המשפט העליון. אחיו, בני אלון ז"ל, היה שר. אח נוסף, יוסף (ספי), כיהן כשופט בבית המשפט המחוזי בבאר שבע. אך איש מהמשפחה לא סחף ככה המונים. מוטי אלון, נשוי ואב ל-11 ילדים, כיהן כראש ישיבת הכותל היוקרתית. מדי שבוע גם העביר שיעורים באוניברסיטת בר אילן ובבית הכנסת ישורון בירושלים, אליהם הגיעו יותר מאלף איש. שיעוריו הושמעו ברדיו והוא הנחה תכנית פרשת שבוע בערוץ 1. אלון גם הקים את ארגון "בראשית", שמטרתו הנחלת יהדות לכלל עם ישראל, ויזם של "מסע ישראלי" הידוע. הוא כבר לא היה רק נחלת הציבור הדתי. חוברות עם שיחותיו על פרשת השבוע נמכרו בעשרות אלפי עותקים. אלון היה תלמיד חכם ובעל מחשבה מקורית שידע להעביר לשומעיו בצורה מרתקת ובהירה את הרעיונות המורכבים ביותר. אך מעל הכל, הוא היה כריזמטי בצורה יוצאת דופן ונחשב האדמו"ר הציוני דתי הראשון. תלמידיו הרבים העריצו אותו. אך בשנת 2006, עזב את כל עיסוקיו ועבר עם משפחתו למגדל. הוא הסביר זאת בעייפות ובבעיות בריאותיות והודיע שמעתה יהפוך מרב "דורש" לרב "כותב". כששאלו, סיפר שהחל לכתוב את פירושו לחמישה חומשי תורה. שמועות החלו להתפשט.
ארבע שנים מאוחר יותר, ב-2010, פורום תקנה (שמטפל בפגיעות מיניות בציבור הדתי) הוציא הודעה נוקבת שמזהירה מפני הרב אלון. הם סיפרו שכבר ב-2005 החלו לקבל תלונות על פגיעות מיניות של הרב אלון בצעירים, חלקם תלמידיו. הם נפגשו עם אלון שהודה בעיקרי התלונה, וסיפר להם שלא היו עוד פרשיות כאלה. אלון הוחתם על מסמך עקרונות בו הוא מתחייב לקבל על עצמו הלכות ייחוד עם תלמידים ממין זכר, כמו שנהוג בהלכה כלפי נשים. "נתנו בו אמון מסוים שמדובר במעידה מקרית", סיפרו אז אנשי תקנה. שנה לאחר מכן, הגיעה עדות של צעיר שסיפר שמערכת יחסים ממושכת שהייתה לו עם הרב הפכה למינית, דבר שגרם לו למשבר נפשי. שוב הרב אלון נקרא אל הפורום. שוב הודה, לפי אנשי תקנה, בעיקרי הדברים, אך טען שהמתלונן יזם את המעשים ולפיכך אין מדובר בניצול יחסי מרות וסמכות. בעקבות העדות החדשה, החליטו אנשי תקנה להחמיר את הקו שנקטו בו והודיעו לאלון שעליו להפסיק כל פעילות ציבורית וחינוכית למשך שמונה שנים, אז ידונו מחדש בנושא. הרב ליכטנשטיין ז"ל, ראש ישיבת הר עציון, סיפר אז: "התחלנו לשבת וישבו וישבו וישבו. מקרה כזה ומקרה אחר. תוך כדי שאנחנו יושבים, חשבנו שיוצאים כבר מן הבוץ, והנה מגיעה עוד ידיעה ועוד ידיעה. ניסינו לשכנע את האדם להתמודד ולהתגבר ולחזור בו. התחננתי בפניו. אמרתי לו: 'אתה הורס את עצמך והורס את חייך. עם עתיד כל כך מפואר בדרך'".
אלון הודיע להם שיפרוש. זה היה הרגע בזמן בו עבר עם משפחתו לצפון, והתרחק משלל עיסוקיו בירושלים. אלא שאנשי הפורום החלו לקבל ידיעות שהרב ממשיך את פעילותו הענפה, הפעם בצפון, בזמן שלהם אמר שחדל. הם הבינו שהוא מעביר שיעורים לקהל שנוהר אליו ומעורב בפעילות חינוכית עם נערים. הם התריעו בפניו שוב ושוב, בכתב ובעל פה ולבסוף החליטו לצאת עם אזהרה לציבור. בשלב הבא, המשטרה נכנסה לתמונה והתחילה לבדוק את האירועים. שני בחורים הגיעו להתלונן על אלון. ב-2011 הוגש נגדו כתב אישום על ביצוע מעשים מגונים בכוח באותם השניים. לקראת סיום שלב ההוכחות, אחד מהם התחרט והודיע שלא יעלה להעיד. כתב האישום נשאר עם מתלונן אחד. ב-2013 הורשע הרב אלון בביצוע מעשה מגונה בכוח בבן 17 שהיה תלמידו, בשתי פגישות. השופטת קיבלה את גרסתו המלאה של הצעיר, בה סיפר בין השאר שהרב הושיב אותו בכוח על ברכיו וחיכך בו את איבר מינו. מאמיניו של הרב אלון השמיטו חלק מהמעשים ונשארו עם התיאורים על חיבוקים ממושכים ונשיקות, כשעסקו בעניין בעלונים, בבתי כנסת, או באמצעות מכתבים פומביים לציבור, אודות פסק הדין על רבם. הם השתמשו בזה כדי להראות שלא נפל פגם במעשי הרב, שידוע כאיש חם ולבבי שמחבק ומנשק מקטן ועד גדול. גם הרב אלון הודיע גם הוא בתקשורת שלא ישנה דבר בהתנהגותו, שימשיך להיות אדם חם ומקרב, שמחבק ומנשק את מאמיניו ותלמידיו.
"יש חטא, תכניע אותו. עם מערוך אתה נותן לו בום"
בכניסה לאתר האינטרנט של אלון ניצבת הצעה: "רוצים להצטרף? שלחו הודעה עם שמכם לנייד והיום שלכם ייראה וירגיש בעזרת השם הרבה יותר טוב". מספר הטלפון שייך לעוזר הרב, יואל ברקוביץ. אני שולחת סמס ומבקשת לדעת האם נשים יכולות להגיע לשיעורים? תוך שניות ברקוביץ עונה שכן ומצרף אותי לקבוצת הוואטסאפ "אמת מארץ תצמח" (כלומר: הקפדה על מידת האמת) שם מקבלים את לו"ז השיעורים השבועיים ולמי שמפספס, יש גם הקלטות קוליות של שיעור הרב שמתחילות באופן קבוע בקריאה העליזה: "שלום לכם, רעים אהובים". המערכת משומנת: מי שאחראי על קבוצת הוואטסאפ ומתפקד גם הוא כשמש הרב, הוא איתן עוזרי, סא"ל במיל' ומנכ"ל ישיבות ההסדר בעבר.
אני עומדת מול השלט הגדול "בית ועד ומדרש". שמה יד על ראשי לוודא שהמטפחת מונחת היטב. מיד כשאני נכנסת, אחד התלמידים שלא מסתכל עלי, מסמן עם האצבע שאפנה לעזרת נשים.
הרב אלון מאחר. הוא מגיע כמעט מדי יום ממגדל לירושלים. הוא ומשפחתו עדיין מתגוררים שם ופעם בשבוע הוא ממשיך להעביר שם שיעורים. נעמי מספרת לי שהיא גרה מעל בית המדרש והיא מגיעה שלוש פעמים בשבוע לשמוע את הרב. "נעים פה", היא אומרת. "יש שתייה, יש אוכל. תיכף יביאו טשולנט כי יום חמישי. הרב אלון כל כך מעניין. אני רושמת את כל מה שהוא אומר ומספרת למשפחה בשולחן שבת".
זה נדל"ן יקר פה, לא? בכל זאת מרכז העיר
"זה היה מועדון זקנים ואז הרב פינטו לקח את המקום ועשה ממנו בית מדרש. ואז השכירות עלתה והארנונה עלתה והוא סגר. המקום היה סגור שלוש שנים ואז לקחו ושיפצו בשביל הרב אלון".
אז מי משלם את החשבונות?
"לא יודעת. אני גם שאלתי, אבל לא ענו לי. אבל תדעי לך שכולם עובדים פה בהתנדבות, כמו משפחה. מכל הלב".
עוזרי מתרוצץ וממלצר, מביא שתייה ואוכל לשולחנות, שהבאים ירגישו בנוח. זו זכות גדולה לשרת תלמיד חכם, מסבירים לי, זה הטופ של הטופ. הרב מגיע סוף סוף. באיחור של שעה וחצי. בינתיים המקום התמלא ביותר ממאה איש. אין כיסא פנוי.
נער צעיר ניגש לחבק את הרב. החיבוק ארוך וקרוב. צעיר אחר מתחבק איתו כשלחי צמודה ללחי. אלון גם מניח יד ולופת את עורף התלמיד. מאוחר יותר מגיע ילד בן כ-10 עם אמו לבית המדרש. היא מתיישבת בעזרת נשים והוא מתיישב ליד הרב. הרב שר והקהל איתו כשידו על גבו של הילד. גם כשידבר, למשך דקות ארוכות, הוא יעשה זאת, שיד אחת מחבקת את הילד. הפומביות נראית בכוונת מכוון, להראות לקהילה שאין לו מה להסתיר, שחיבוקיו וחיבתו תמימים, וכוונותיו טהורות. אלון התבגר, אפשר להבחין שהפרשה חבטה בו, אך הוא עדיין כריזמטי ורטוריקן על. מנופף בידיו, מצחיק את הקהל ומעלה את הקול בזמן שהוא מגיש את הפאנץ'. ילד אחר ניגש אליו עם תה שהכין ומקבל ממנו נשיקה חמה.
אנחנו מתחילים לעסוק בנושא החזרה בתשובה. אנחנו יום לפני יום כיפור. "יש חטא", מרעים קולו של הרב, "תכניע אותו. עם מערוך אתה נותן לו בום, אחרת הוא ישתלט עליך".
"כשנגיע לשמיים בגיל 120 נדע באמת מה קרה"
האות ניתן לפני כחצי שנה: אנשיו של אלון שכרו מבנה במרכז העיר, צמוד לבית הכנסת הגדול ושיפצו אותו יפה. גם לטקס קביעת המזוזה בבית המדרש הגיעו עשרות אנשים. במקביל, הם שדרגו את אתר האינטרנט של אלון "התחברות, להפצת תורתו של הרב אלון שליט"א" והחלו לעלות סרטונים משיעורי הרב. בשבועות האחרונים הפעילות עלתה עוד מדרגה, כשהחלו לשדר את שיעורי הרב בצפייה ישירה בערוץ יוטיוב. מאז הקיץ, הקהילה כבר הספיקה לעשות כמה שבתות ביחד, כשהלינה בבית המלון והתפילות נערכות בבית המדרש.
בשיעור השני שאני מגיעה אליו, בית המדרש צפוף אפילו יותר. אני שואלת את הבחורה שיושבת לידי אם לא מפריע לה להגיע לפה כשיש הכרעה של פורום תקנה ושל בית המשפט. "מה זה סותר?" היא שואלת, "זה לא סותר. זה כואב, אבל אנחנו שמים את זה בצד. אנחנו לא חושבים על זה. הגעתי לפה עם בעלי. אנחנו אוהבים לשמוע את הרב. לפני עשרים שנה כבר התחלנו ללכת ביחד לשיעורים של הרב".
שתי הנשים לידי עלו מדרום אמריקה. הם הכירו את אלון כיוון שבנו היה רב הקהילה היהודית שם. מאז שעלו לארץ, נדדו בעקבות השיעורים של אלון בירושלים. "כשהוא פתח את בית המדרש, עברנו איתו לפה", מספרת אחת מהן. "אני לא מאמינה שהוא עשה את מה שאומרים עליו. אני לא חושבת שזה קרה. אבל כשנגיע לשמיים בגיל 120 נדע באמת מה קרה".
הקהל אקלקטי, מנערות ונערים בתיכון, דרך שירות לאומי והסדר, עד זקנים. יש פה אנשים עם מה שנקרא כיפת גרוש, כיפה מינימלית שמסמלת את היותם "לייטים". יש אפילו בחור עם קוקו, כיפה ופירסינג באוזן שגם מתקבל בחום רב ובחיבוק ארוך, דרך כיפות בגודל הסטנדרטי וחולצת משבצות, מיינסטרים בני עקיבא, ועד כיפות גדולות ופאות המגולגלות סביב האוזניים, דבר המעיד על היותם משתייכים לזרם החרד"לי. גם כיסויי הראש של הנשים, החל מכיסוי ראש חלקי עם שיער חשוף עד כיסוי ראש מלא ואפילו פאה, מעידים על האחיזה שאלון תפס לו בקרב קהלים רבים ושונים בציונות הדתית. ומעל הכל מרחפת רוח של נורמליזציה.
את שירה (שם בדוי) אני פוגשת ביציאה משיעור אחר. היא מספרת שכבר 26 שנים היא מגיעה לשיעורים של אלון. היא מגיעה בין פעמיים לשלוש פעמים בשבוע. בעלי לא כל כך אוהב שאני באה לפה, אני מספרת לה. הוא אומר לי למצוא רב אחר. "תתעקשי להגיע", היא מעודד אותי. "הרב הוא איש גדול. יש לי טביעת עין. הוא לא עשה כלום. לא היה כלום", היא חוזרת על המסר. "תבואי, את רק תרוויחי מזה. כמות האנשים שאת רואה פה היא שום דבר. בימיו הגדולים היו מאות אנשים. זה לא יישאר ככה. יום אחד את תבואי ולא יהיה מקום. איפה שהוא מופיע, רצים אחריו, באים לשמוע אותו".
אלו שבאים הם אנשים שהיו איתו מאז ומתמיד או חדשים שהצטרפו?
"כל מי שהלך, חזר, כי אין עוד כמוהו".
ברכה חברתה מצטרפת אלינו, שולחת בנו מבט נוזף ואומרת: "כל השיחה הזו מיותרת. זה לשון הרע".
"הוא באמת יכול לבכות כשהוא שומע סיפור משפחתי קשה"
בשבוע שעבר התחתנה בתו של אלון בגן האירועים בקיבוץ רמת רחל. הרב עמאר קידש את הזוג. בקהל נכחו הנשיא לשעבר קצב שהורשע באונס ובעבירות מין. בחתונה של בנו של אלון לפני שבע שנים, אחרי שפורום תקנה פרסם את האזהרה נגדו והמשטרה החלה בבדיקה, נכח חברו הקרוב, הרב הצבאי דאז רפי פרץ, קצין חינוך ראשי דאז, שר המשפטים לשעבר, יעקב נאמן ונוספים. מה יש בו באלון שגורם לאנשי ציבור לדלג בקלילות מעל המשוכה התדמיתית של עבריין מין ולשמור איתו על קשרים חמים?
"זה הסיפור של הרב אלון, היכולת להגיע לקהלים מגוונים. יש לו כריזמה מטורפת. האדם מגנט. אי אפשר להשוות אותו לשום רב אחר במידת הערצה. לא סתם קראו לו האדמו"ר", עונה אתי, (שם בדוי), חברת ילדות של אלון, כשאני שואלת אותה. "כשהסיפור התפוצץ, בתי הקטנה שאלה אותי, זה האיש שאת לא מגהצת בלי לשמוע שיעור שלו? אי אפשר גם לקחת ממנו את זה שהוא סופר מוכשר, הוא גאון עולם, יש לו זיכרון פנומנלי.
"לכל זה, תוסיפי לזה את החום, את הדאגה שלו לאנשים סביבו שאני מאמינה שהיא אמיתית. הוא באמת יכול לבכות כשהוא שומע סיפור משפחתי קשה. אתה מגיע שבוע אחר שבוע לשיעור שבו הרב הגדול שואל אותך לשלומך ולמה אתה נראה עצוב ומרעיף עליך חום. כל אותן יכולות הפכו אותו לאחד שמרכז סביבו אנשים שהולכים אחריו לכל מקום. הדבר הזה שהרב קדוש ולא משנה מה, יעלו אליו לרגל, מאפיינת אנשים בכת. יש סביבו תעשייה של הערצה. זה עד כדי כך, שלפעמים הם מגיעים לשיעור תוך שהם עוברים דרך ההפגנה שקורית בחוץ. גם הכיבוד, השתייה שכל הזמן מוזרמת לשולחן, החמין והקיגל, הם חלק מהמסר. בואו אלי, תאכלו, תשתו, תתחמו לאורי, תחוו חוויה של אדמו"ר גדול. הדבר הזה גם יוצר משפחה".
איך את מסבירה את זה שמאמיניו, תלמידיו, לא מקבלים את פסיקת פורום תקנה וגם את הכרעת בית המשפט? זה זרם שחרט על דגלו את הממלכתיות. זה לא זרם בדלני.
"זה יושב על כמה דברים. הציבור שלנו לא הכיר את פורום תקנה לפני. הם עבדו מתחת לרדאר. אז ביום אחד, הפורום הזה מגיח, מציג את עצמו ואז נותן מכה עם פטיש של חמש קילו על הראש. יושבים שם רבנים לא קטנים, אבל הדבר הזה שלא הכירו את הפורום ולא שמעו על הפעילות שלו ופתאום 'תיזהרו מהרב מוטי אלון', זה מטלטל. באותן שנים, גם השיח והטיפול בפגיעות מיניות בקהילה הדתית היו בחיתוליהם. היום כל ההתייחסות לפרשה הזו הייתה אחרת. דבר נוסף, זו התפיסה של אדם דתי שאין גוף, אין יצר, אין מין. מתעלמים לחלוטין מהצדדים האלה. אנחנו לא מדמיינים אפילו איך באנו לעולם. גם חומר זה דבר לא ראוי. אז לחשוב שרב ענק כמוהו שלא רק בגד באשתו, אלא עוד עשה את זה ובכוח עם נערים, כמה תחנות אדם דתי צריך לעבור בבת אחת כדי לעכל את כל זה? זה דורש ממנו להתגבר על כל כך הרבה קודים תרבותיים כדי להגיד אני מאמין שהרב אלון ביצע את מה שמייחסים לו".
רונן (שם בדוי), רב בכיר בציונות הדתית: "בואי אספר לך מקרה ייצוגי. לימדתי שיעור לבנות ותלמידה סיפרה לי שבעלה תלמיד ומעריץ של הרב ליכטנשטיין מפורום תקנה, ושלמרות זאת הוא עדיין מאמין בחפותו של הרב אלון. יצא לי לפגוש אותו ולדבר איתו. הוא הסתכל עלי ובלי להתבלבל אמר 'הסיפור עם הרב אלון לא היה ולא נברא'. אמרתי לו 'חשבתי שאתה מעריץ את הרב ליכטנשטיין, מה, אתה לומד תורה מרב שקרן? מה, הוא הוציא סתם שם רע לאלון? אתה מבין מה המשמעות של מה שאתה טוען?', הוא אמר לי, 'אני לא יודע מה לענות לך, אבל לא היה ולא נברא'. זה בדיוק השבר שנוצר, אי היכולת להכיל את האמת על הרב אלון".
שמואל שטח, מנכ"ל תנועת "נאמני תורה ועבודה", גוף אקטיביסטי דתי שיצא בהודעה לציבור להדיר את רגלו מאירוע הכנסת ספר התורה, מנסה גם הוא להסביר. "בימי השיא של אלון הייתה בדיחה כזו בציבור הדתי, איך קוראים לפיל קטן? פילון. לילד קטן? ילדון ולאל קטן? אלון. שתביני עד כמה הוא היה נערץ. תחשבי שאדם שהערצת, שבטחת בו, שבנית מסלול חיים לפי עצותיו והתוויית הדרך שלו, מתגלה כעבריין מין? זה משבר רציני. זה אומר להתנתק לגמרי או להיאחז בזה שהייתה טעות. מי שנשאר איתו זה מי שמתקשה להיפרד. אחת הבעיות היא גם שרב ישיבות בני עקיבא, הרב דרוקמן, הגן עליו. זה היה מהלך שובר שיוויון. אם הוא לא היה מגן עליו, המעגלים סביב אלון היה מתפוררים ומתמוססים. יש פה עכשיו ניסיון לבנות את הרב אלון מחדש, כמנהיג רוחני. הוא לא פתח בית מדרש בצנעה ולא הכניס ספר תורה בצנעה, הוא עושה מהלכים פומביים. הוא מנסה לייצר תחושה שיש עשרות ואלפי חסידים סביבו. יש פה מרידה שמחלחלת למטה לציבור שאין משמעות לפסיקות בית משפט. זה דבר עם פוטנציאל הרס עצום".
גורם מקורב לחקירה מספר: "מה שהגיע לבית משפט היו המקרים הכי קלים. בזמנו הגיעו עדויות על אקטים מיניים עם בחורים במיטה, כשהם עירומים. הוא הצליח להתקרב לנערים ברגעי מצוקה של החיים. לא רק שלא עזר, אלא ריסק אותם. האנשים האלה עדיין חבולים מהסיפור". בעבר הטענות האלה לא מצאו דרכן לכתבי אישום.
רועי (שם בדוי) תלמיד שלו לשעבר מספר: "התעוזה הזו של מודעות שנתלות, של בית מדרש שנפתח במרכז ירושלים, של הספרים החדשים שמתחילים לצאת מצד אחד מפתיעה אותי ומצד שני, זה הבנאדם. הוא הרגיל אותנו לחשוב שהחוקים הרגילים לא חלים עליו. אם זה להגיע לשיעור בתשע וחצי כשהוא אמור להתחיל בשמונה. אף רב לא איחר כך. למה? כי הרב אלון עסוק בענייני כלל עם ישראל. אם זה לחבק ולנשק אותנו כמו שאף אחד לא עשה. זה לנשק בעורף, בלחי, באוזן. כל אחד אחר שהיה עושה לי את זה, זה לא היה עובר. כל מה שקשור בו לא היה נראה חריג. היום אני אומר 'מי לעזאזל מתנהג כך'? לקח לי זמן להתפכח ולהבין שנוצלתי".
אתה יודע מאיפה יש כסף לשכור מבנה לבית המדרש?
"בעבר היו אנשי עסקים דתיים רציניים שתמכו בו, ליגת העל. כולל זה האב של כלתו, מרק בלזברג שהוא מיליונר, מעשירי ירושלים שמימן את פעילות "מבראשית", העמותה שאלון הקים. היה ברור לעין שהוא חי טוב. אלון התגורר בירושלים בבית של שבעה חדרים, הוא תמיד היה לבוש טוב, גם ילדיו. לפעמים סיפר שנוסע עם כל משפחתו למלון כי חברים הזמינו אותו. המשרה היחידה שקיבל בה שכר הייתה כמנהל ישיבה, זה לא הסביר את רמת החיים שלו. הרבה רבנים מוכרים עובדים מאוד קשה ולא מסתדרים כלכלית. אף פעם לא ראינו ולא שמענו מאלון שקשה לו. מאז שפרש למגדל, אין לו משרה שמכניסה לו שכר, אז כן, אתה שואל מאיפה הכסף לחיות, לגדל 11 ילדים, ולחתן אותם".
אתי מוסיפה: "היינו צוחקים שאנשים מתחננים מאלון שיקבל את הכסף שלהם. עד כדי כך. הוא אהוב המיליונרים הדתיים. הוא נערץ על ידם. בעיניהם, זו זכות לתת ולהחזיק תלמיד חכם. על פי ההלכה, יש להם חלק בתורה שלו".
tiabarak@gmail.com
מיואל ברקוביץ, עוזרו של הרב נמסר בתגובה: "אין לנו אלא לאחל לך ברכת חורף בריא והמשך הצלחה בקריירה העיתונאית המרתקת ממנה את נאלצת להתפרנס".