באופן אישי, אני חולה על קניות אונליין. במהלך הסגרים (וגם ביניהם), הספקתי לקנות כוננית, שידה, מראה ועוד מלא פיצ'פקס שונים לעיצוב הבית.
ברוב המקרים נתקלתי בפרסום על המוצר, ולפעמים גם חיפשתי מיוזמתי, אתם יודעים, כדי להשוות מחירים. למה אני מספרת את זה? כי "שופינג פייסבוק" החליף אצלי בהצלחה את שופינג החלונות.
האמת היא שאף פעם לא סבלתי לבקר בקניונים ולעבור חנות אחרי חנות, בטח כשאפשר לעשות זאת בפיג'מה, בלי לקום מהכורסה או המיטה ולהזמין הכל בלחיצת כפתור.
אלא שהשבוע גיליתי של"שופינג פייסבוק" יש משמעויות נוספות, חלקן רחוקות מהשוואות מחירים ומוצרים: השעה הייתה 22:30 באחד הימים באמצע שבוע. אחרי שעבדתי כל היום, התיישבתי מול נטפליקס, כשפתאום צליל של הודעה נכנסת בפייסבוק הטריד את שלוותי.
זה היה מישהו שאני לא מכירה. גבר. לענות? לא לענות? הרבה פעמים מגיעים אלי ככה לקוחות שרוצים שאכתוב להם, אז אחרי התלבטות קצרה עניתי - ומהר מאוד הבנתי שזה לא המקרה, וכאן לא מדובר בלקוח, אלא בעוד מקרה של "שופינג פייסבוק" - אבל במקרה הספציפי אני המוצר.
רגע לפני שאתם עפים עלי שאני פוסלת גברים במהרה, אספר שאני לא - אני תמיד שוקלת בכובד ראש, אבל יש מקרים בהם אני כבר מכירה את הטיפוס. נקרא לו "מחפש אהבה כרוני" או "הדייג". כזה שיושב לו בסוף היום, כשכבר נגמר "נינג'ה ישראל" או "מאסטר שף" וגולש לו בפיד, רואה תמונה של מישהי שמצאה חן בעיניו - ומחליט לזרוק את החכה.
ושוב, חכו לפני שאתם בכל זאת טוענים שאני מגזימה ומכלילה. מדובר כאן בלולאה אינסופית של "רואה תמונה>זורק חכה", וככה אותו "דייג" פונה לכמה נשים בו זמנית. כמה? אין לי מושג. חמש? עשר? עשרים? איך אני יודעת? פשוט מאוד - כי הם פונים גם לחברות שלי, והשבוע זה קרה לי פעמיים.
אז מר "רואה חשבון ממרכז תל-אביב" פנה לחברה שלי לגמרי במקביל אלי אחרי שממני הוא נעלב כי הערתי לו על השעה, ואיתה המשיך להתכתב עד לרגע מסוים בו אני כבר כנראה הייתי עמוק מתחת לשמיכה..
ומה לגבי המקרה השני? ובכן, אותה פנייה בדיוק אלי ולחברה אחרת שלי. שעלתה על כך לגמרי בנקרה, אחרי שפרסמתי אצלי צילום מסך של ההתכתבות. אז החלטתי לברר למה? למה אנחנו בשנת 2021, וגברים עדיין בטוחים שלפנות במקביל לכמה נשים יוביל אותם לאיזושהי תוצאה?
אז הנה כאן אני מנסה לברר – למה והאם הדבר הזה עבד אי פעם. והנה הוא כותב שכן. אז אולי אני טועה? האם שכפול הודעות למספר נשים בו זמנית עובד ובסה"כ נועד לחסוך זמן? להרחיב את הבחירה ובו בזמן למקד אותה?
אבל מה עם לתת לנו תחושה שאנחנו מיוחדות? כשבמקביל אלינו הוא פונה לכל אחת שראה בתגובות לפוסט באיזו קבוצה. מה עם לא לתת לנו להרגיש אנחנו איזה מוצר באתר צרכנות עם אופציה להשוואת מחיר ומפרט טכני כמו מייבש או מכונת כביסה?
אנחנו חיים בעולם בודד מאד. ואנחנו גם עסוקים מאוד בדרך כלל, אבל יש דברים שבעיני אסור שיהיו בהם קיצורי דרך. אין לי בעיה שתקראו לי אולדפשנד או שמרנית - אני פשוט לא אוהבת להרגיש שבוחרים אותי כמו שאני עצמי בוחרת כוננית או שידה. לא ככה?