עד לפני מספר שנים בלבד, האפשרות שאישה תקבל הזדמנות להוביל פרויקט דגל הוליוודי בהשקעה של עשרות מיליוני דולרים, נראתה פחות הגיונית מהסיכוי שבוז'י הרצוג ייחשב אי פעם כמועמד לגיטימי לראשות הממשלה. ראשי האולפנים הגדולים יספרו לכם שתסריטים וספרים בכיכובן של נשים לא היו ממש שכיחים, אבל יגמגמו במבוכה אם תשאלו כמה הם התעקשו באמת למצוא כאלה. כל זה השתנה כשג'ניפר לורנס ושיילין וודלי (ואם אתם ממש מתעקשים אז גם קריסטן סטיוארט) הוכיחו שההימור עליהן לא שווה רק מיליוני דולרים בבנק, אלא גם קהל מעריצים נלהב שיילך אחריהן לכל מקום.
גל גדות, קלואי מורץ ומרגו רובי יהיו הכוכבות הראשונות שייקצרו את פירות ההצלחה הזאת על המסך הגדול, כשיובילו סרטי ענק משלהן בשנים הקרובות. כל זה לא אומר שהנוקמים יהפכו לנוקמות בעתיד הנראה לעין או שבאטמן יפציע בטייטס לוהט כדי לפתות את אשת החתול, אבל המצב בקולנוע טוב לאין ערוך מזה של הטלוויזיה. תור הזהב של המסך הקטן דילג באלגנטיות מעל ראשן של הנשים ודהר ב-150 קמ"ש לעידן שבו שולטים טוני סופרנו, דון דרייפר, פרנק אנדרווד, וולטר ווייט וטיריון לאניסטר. כל מה שנדרש כדי לשנות את המצב הזה הוא חלוצה אחת שתשבור את הקיר עבור חברותיה, ויכול להיות שסוף סוף היא נמצאה.
סביר להניח שעדיין לא שמעתם עד היום על קטרינה בלף (Caitriona Balfe), אבל זה לא אומר שלא נתקלתם בה כשזפזפתם (בטעות, בטח בטעות) לערוץ האופנה. האירית היפהפייה בת ה-35 צעדה על כל מסלול נחשב בעשור האחרון, כולל כל החשודים המידיים מדולצ'ה וגבאנה, דרך שאנל ומארק ג'ייקובס ועד לווג, אבל הסיבה שזה עדיין לא מצלצל לכם מוכר היא שלא אמרנו עדיין את צמד המילים "ויקטוריה'ס" ו-"סיקרט". עכשיו קחו אוויר וכבשו את הצורך הבלתי נשלט לעזוב אותנו לטובת גוגל תמונות, יהיה לכם מספיק זמן לזה אחר כך. עם כל הכבוד לכנפי מלאך ותחתונים בשווי 20 מיליון דולר, בלף כאן כדי לחולל מהפכה, והמהפכה הזאת מתחילה הרבה לפני שלויקטוריה היו סודות.
בלף לוהקה לפני שנה לעיבוד הטלוויזיוני של רשת STARZ האמריקאית ל"Outlander" ("זרה"), סדרת ספרי פנטזיה היסטורית מאת דיאנה גבלדון (הספר השמיני ראה אור השנה), שמכרה עד היום יותר מ-25 מיליון עותקים. במוקד הסיפור שמתחיל ב-1945 עומדת קלייר רנדל, אחות קרבית שמתאחדת מחדש עם בעלה לאחר תום המלחמה. צירוף מקרים מסתורי מחזיר אותה בזמן אל סקוטלנד של 1743, תקופה שבה תחתונים בכל שווי היו מצרך נדיר. 200 שנים לפני תקופתה נקלעת קלייר למלחמה בין השבטים הסקוטים לבין האנגלים ונדרשת לאמץ את כל התושייה שלה כדי לשרוד. בתוך כל המסתורין הזה ניצת קשר רומנטי בין קלייר לבין ג'יימי פרייזר, אחד מהלוחמים הסקוטים, עימו היא נאלצת להתחתן כדי להימלט מאימת האנגלים. קרועה בין שתי אהבות ושתי עולמות, נדרשת קלייר לעמוד בפני השאלה שמטרידה אותנו כל ערב בבואנו אל מסך ההקלטות במקס: מה חשוב יותר.
להחפיץ זה אנושי
429 מילים ועדיין לא אמרנו "משחקי הכס", אז הנה, הגיע סוף סוף הזמן. הרבה סדרות טענו בשנים האחרונות לתואר היורשת של הסדרה הצנועה והביישנית מאת ג'ורג' מרטין, אבל נראה ש"זרה" היא היחידה שבאמת יכולה לספק קבלות. רשת STARZ האמריקאית שפכה על 8 הפרקים הראשונים שלה 50 מיליון דולר עם ערכי הפקה, שחזור היסטורי וחזון שלא מביישים את הסטנדרטים של HBO, כשהיא מחפה על המחסור בזומבים ומכשפות פירומניות עם דמות נשית ששולטת ביד רמה בעולם הגברי שסביבה. בלף נבחרה לתפקיד אחרי חיפושים ארוכים וכששחקניות מוכחות נכשלות להשיג אותו, וכשרואים כמה מוצלחת היא בתפקיד הזה, קשה שלא להצטער שלא נטשה את המלאכיות האחרות קצת מוקדם יותר.
"החלק הכי חשוב בעיניי כשיצאנו לחפש את הדמות הזאת היה אינטליגנציה", הסביר רונלד ד. מור (האיש מאחורי "בטלסטאר גלקטיקה"), יוצר הסדרה בפאנל שנערך ביולי האחרון, "היא חייבת להיות חכמה כי היא נוחתת בעולם שבו עליה להסתגל במהירות גדולה. רצינו לראות מישהי שהצופים יוכלו לראות אותה חושבת על המסך, לשמוע אותה מדברת ולהאמין לה. משם זורמים כל יתר המאפיינים שלה: המיניות, התושייה והאומץ". כן, ברור שהוא יגיד את זה. הוא המפיק של התוכנית ובלף ישבה שני מטר לצדו. בואו תראו מה לקיילה קומארי, מבקרת הטלוויזיה של AV Club, יש לומר עליה: "בפרק הראשון של הסדרה נראית סצנה שבה קלייר ופרנק (בעלה של קלייר) מטיילים במסדרונות של טירה נטושה. הוא מדבר על היסטוריה, היא משתעממת ומסמנת לו להתקרב אליה, כשהוא עושה את זה היא אוחזת בראשו ודוחפת אותו אל בין רגליה. כמה פעמים ראינו את הסצנה הזאת בהיפוך תפקידים? מיליון פעמים בערך, אבל אישה שמדריכה גבר לענג אותה? כזה דבר לא נראה בטלוויזיה. בלף גורמת לך להאמין שיחסים כאלה אפשריים כבר לפני 70 שנה".
כן, אמרנו כבר "משחקי הכס" וזה אומר שסקס הוא חלק בלתי נפרד מ"זרה", וכמו שהביקורת המפורטת הזאת מרמזת – ובניגוד מוחלט לטכניקת עשיית האהבה במשפחת לאניסטר – דווקא הדמות הנשית היא היוזמת שלה במרבית המקרים. פרק שלם בעונה השביעית מוקדש לליל הכלולות של קלייר וג'יימי, כשדווקא הוא נראה בו כחסר הניסיון שזקוק להדרכה. "זה מצחיק אותי שסאם (היוג'ן, השחקן שמגלם את ג'יימי בסדרה) הפך להיות זה שמעריצות מטרידות ושולחות לו מכתבים לא ראויים", צוחקת בלף, "זה מזכיר לי שכולנו מגעילים באותה מידה כשזה מגיע להחפצה, בין אם מדובר בגברים או נשים".
תענוג בבקשה
לפטור את ההצלחה של בלף רק בזכות היפוך התפקידים במיטה יהיה עוול נוראי, בעיקר שהצלחת הסדרה כולה עומדת על כתפיה של הדמות הראשית. למרות שלא צברה ניסיון משחק משמעותי לפני הסדרה, מבקרי הטלוויזיה מעניקים לה קרדיט חשוב בהצלחה. "אי אפשר לאהוב את הסדרה אם אתם לא אוהבים את קלייר", כותב דיוויד הינקלי מהניו יורק דיילי ניוז, "וזה ממש קשה שלא לאהוב את קטרינה". על ההצלחה הזאת ילמד הנתון הבא: רשת STARZ החליטה לחדש את הסדרה אחרי פרק אחד בלבד ל-16 פרקים נוספים. מאז ועד הפרק השמיני (פרק אמצע העונה, שיצאה לפגרה ותחזור במרץ) הוכפלה כמות הצופים הממוצעת והיא עומדת היום על 1.42 מיליון לפרק. הנתון הגבוה ביותר בתולדות הרשת. בלוג הטלוויזיה הנחשב TV Blend כבר הכתיר את "זרה" כאחת מעשר הסדרות הטובות של השנה.
בעולם כבר מתחילים לגלגל את השם המוזר (Caitriona היא הגרסה הקלטית לקתרין) ולהפוך אותו למותג. מועדון מעריצים בשם "The Caitriots" מרכז אליו את אלפי הגולשים שמתוודעים לבלף בעקבות הסדרה, והוא רק אחד מיני רבים. "אני מקבלת מאות פניות מאנשים שמעולם לא הכרתי, שמברכים אותי ומוכרים חולצות שלי ותורמים את הרווחים לצדקה. בחיים לא חשבתי שזה אפשרי", היא מספרת. בעולם שבו ההגדרה של פמיניזם משתנה כל הזמן, העובדה שהפכה להיות סמל גורמת לבלף להסתכל על הדברים דרך עיניה של הדמות שלה. "אני חושבת שהדבר הכי חשוב אצל קלייר הוא שהיא לא עושה עניין מהסיפור הזה של פמיניזם. היא בחורה עם המון תשוקה, וזה בא לידי ביטוי בכל אספקט בחיים שלה. היא מבקשת תענוג וזה כנראה החלק שהופך אותה למודרנית יותר בעיני אחרים".