ערב כלולות בבני-ברק. חיימק'ה וכלתו הטרייה חיה-גיטל (כל השמות בכתבה בדויים), בפגישתם העשירית בערך, נכנסים אחר כבוד לחדר ההתייחדות. השניים מתרגשים מאד מגודל המעמד. חיימקה חייב להוכיח שכוחו במותניו, ואילו חיה-גיטל חייבת להוכיח שהיא בתולה ושהחתן הטרי הוא הגבר הראשון שלה. רבע שעה חולפת, ובני המשפחות מגיעים לבדוק את הסדין. אם יש עליו כתם של דם - הכול בסדר ואפשר להמשיך בהילולה. אם לא - מישהו פה בבעיה.
כשמספרים את הסיפור הזה לבני הזוג שמככבים בו, הם פורצים בצחוק מתגלגל. "אתם החילונים, אין לכם מושג, מה?", שואלת אותי חיה-גיטל, היום כבר אמא לשניים. "הגיע הזמן שמישהו יעשה קצת סדר בסיפורי הסרק המטופשים שאתם מספרים לעצמכם עלינו. בערב הכלולות אף אחד לא מקיים יחסי מין, ובטח שאיש לא בודק אם יש כתם דם על הסדין. אותו דבר גם לגבי קיום יחסי מין עם סדין שיש בו חור, כמו ששמעתי שמספרים. חיימק'ה ואני קיימנו יחסים בפעם הראשונה משהו כמו חודש אחרי החתונה, והם היו איומים ונוראים. היום, שלוש שנים אחרי, המצב שלנו תודה לאל שונה לחלוטין".
איך שיניתם את המצב?
"כמו כל זוג רגיל, גם לנו לא היה מושג מה לעשות בפעם הראשונה. היו לנו שיחות 'הכנה', אבל ברור ששום דבר לא יכול להשתוות למגע המיני הראשון. אני חושבת שזה נכון לכל זוג, לא רק לחרדים. למזלי, השידוך ביני לבין חיימק'ה הוא שידוך מוצלח ומהר מאד הפכנו לחברי נפש. אנחנו מדברים על הכול, ולמדנו גם להכיר אחד את השנייה ברמה הגופנית לאט-לאט נפתחנו, גילינו אחד לשני סודות כמוסים ולמדנו מה כל אחד אוהב. בחדר המיטות, כששנינו עירומים, אין טעם להסתיר שום דבר".
מנפצים מיתוסים
"לעולם אל תקיים יחסי מין עם אשתך כאשר היא רדומה, שכן לא תגיע לאיחוד רוחני אתה... לעולם אל תיחפז לעורר את התאוותה... התחל במעשה האהבה באופן מהנה, כדי שתגיע לסיפוקה לפניך". (הלכות אישות מתוך "שולחן ערוך").
מה אנחנו יודעים באמת חיי היום-יום בחברה החרדית, על אופי הזוגיות שבה או על האופן שבו מקיימים בני זוג חרדים יחסי מין? כדי לקבל מעט מושג, אספנו שלושה זוגות צעירים, המתגוררים בשכונת מאה שערים בירושלים, בבני ברק ובצפת, לשיחה כנה בנושא. השלושה, חיה-גיטל וחיימק'ה, רבקה ומשה ובת שבע ושלמה, כולם בשנות העשרים לחייהם, הורים לילדים קטנים ומשתייכים לקהילה חרדית אדוקה. הם מאמינים בתורת משה וישראל ושומרי את מצוותיה, ואינם מתיימרים לספק הכללה גורפת למצבם של זוגות אחרים מקהילותיהם, אלא מבט על חייהם האישיים בלבד. פתיחות ושיתוף פעולה עם התקשורת החילונית הם עניינים מוקצים מחמת המיאוס בחברה החרדית, כך שאיש משלושת הזוגות לא הסכים להיחשף בתמונתו או בשמו האמיתי, אולם לנפץ כמה מיתוסים הם הסכימו, ועוד איך.
"למרות שיש עדיין הרבה בורות בנושא, גם בקרב זוגות צעירים, יחסי מין הם דבר מבורך אצלנו. הרי בסופו של יום מדובר מצווה", מבהירה רבקה. "קיום יחסי מין חופשיים ונעימים הוא בהתאם להלכה, והרוח המינית היא תוצר של חינוך, תרבות, ואופיים של בני הזוג. אני בת בכורה, ואימא שלי היא זו שהכינה אותי לחיי הנישואין, אבל היו ויש לי הרבה שיחות בנושא יחסי מין גם עם חברות, ויש גם ספרי הדרכה מיוחדים לחברה החרדית. עם אחיותיי הצעירות, שהתחתנו אחריי, היו לי שיחות שיזמתי בעצמי. רציתי שיידעו לקראת מה הן הולכות ולא יפחדו".
"לפני החתונה חל איסור מוחלט על קיום יחסי מין ועל כל פעולה הקשורה בכך", מוסיף משה, בעלה של רבקה. "אחרי החתונה העסק הופך למצווה והרבה גברים, למרות שכמעט כולם אינם עומדים באיסור הראשוני ובישיבות התיכוניות יש עיסוק גדול במין, מרגישים קושי במעבר בין האיסור להנאה. למרות שהאוננות הגברית בגיל ההתבגרות היא בהחלט תופעה קיימת, יש כמובן בינה לבין מגע מיני אמיתי הבדל של יום ולילה. גברים רבים בחברה החרדית מגיעים לחיי הנישואין כשהם סובלים מחרדת ביצוע ומרגשי אשם ביחס לסקס".
זה קרה גם לך?
"בהחלט. בהתחלה לא ידעתי בכלל איך לגשת לרבקה. כל העסק הביך אותי נורא. למזלי, היא הגיעה עם יותר ביטחון עצמי ועזרה לי מאד. הלכנו ביוזמתה למטפל מיני, אליו שלח אותנו הרב שלי. הטיפול הצליח מאד, ממש שינה את חיינו. צריך לדעת שמשום שבחברה החרדית שיעור הגירושין נמוך מאד, שנינו היינו להוטים לפתור את הבעיות המיניות, כדי שנוכל לחיות חיי זוגיות תקינים ומהנים".
לפי ההלכה הגבר מתחייב לענג את אשתו
מהם חיי זוגיות תקינים ומהנים מבחינתך?
"קודם כל אשתי היא החברה הכי טובה שלי, שותפתי לחיים. למגע המיני יש חלק חשוב בזה, כי הוא מוביל ליצירת קשר אינטימי וקרוב. אם אתה רוצה קצת יותר פירוט, אז הסקס שלנו הוא לא רק 'חדירה וגמרנו', הוא גם מגע גופני עם תשוקה. אנחנו מתנשקים נשיקות צרפתיות, נוגעים, ומנשקים אחד את השנייה בכל מקום ובכל איבר בגוף. יצר התשוקה והתאווה הוא עניין בסיסי, כי לפי ההלכה הגבר מתחייב בכתובה לענג את אשתו במהלך יחסי מין. במידה והוא לא מספק אותה, האישה יכולה לדרוש גט".
רבקה שומעת את דברי בעלה, ומסכימה בחיוך. "דבר חשוב נוסף הוא עניין השימוש באמצעי מניעה, שאסור לגבר אבל מותר לאישה. גם מצוות פרו ורבו, המצווה על הבאת ילדים לעולם, נוגעת לגבר בלבד והאישה אינה מחויבת בה. כך נוצר מצב של קיום יחסי מין לשם עונג בלבד. אנחנו מאד משתדלים לענג ולפנק, למשל בעזרת מין אוראלי, שבניגוד למה שחושבים הוא מותר לשני הצדדים, ואף מומלץ. ההגבלה היחידה בנושא הזה היא שאסור לגבר להסתכל על פתח הנרתיק של האישה, אבל כל שאר האזורים מותרים לצפייה ולמגע".
ומה עם האיסור על שפיכת זרע לבטלה?
"עוד מיתוס. למרות האיסור על הוצאת זרע לבטלה, נוזלי הגבר וההפרשות שלפני הגמירה לא נחשבות כ'זרע'. רק הגמירה הסופית והשפיכה חייבות להתרחש בתוך גוף האישה, אבל כל המשחק המקדים והגירויים הראשוניים מותרים בהחלט. גם מין אנאלי היא דרך מקובלת ליהנות בסקס, אבל אסור לו לשפוך שם זרע".
בת-שבע ושלמה שומעים את השיחה ומסמיקים מעט. הם הזוג הביישן יותר בשלישיה שלנו, אבל גם להם יש מה להוסיף. "נשים חרדיות מסתובבות ברחוב בצניעות מוקפדת, אבל לאף אחד חוץ מהבעל ואולי חברות קרובות ובנות משפחה אין מושג שמתחת לשכבות הבדים מסתתרים חלקי גוף מטופחים", מגלה בת שבע. "אני דואגת להוריד שערות באזורי גוף שונים, גם אינטימיים, מסדרת את הציפורניים ומתיפייפת, כדי שהמפגש המיני עם בן הזוג יהיה מושלם ומטופח. גם בעלי דואג להיות נקי, והמשיכה בינינו משתפרת מאד בגלל זה".
ה"ניקיון" הזה כולל גם הליכות תכופות למקווה?
"כשאישה נהיית 'טמאה' מדם הוסת, אסור לה ולבעלה לקיים יחסי מין. כשמסתיים המחזור היא ניגשת למקווה ומטהרת את עצמה. הזמן הזה הוא לא רק זמן להיטהרות. מאחורי האיסור הזה, עד כמה שהוא נשמע קשה או פרימיטיבי, עומד רעיון יפה - ליצור נתק קטן בין הבעל לאישה במהלך החודש, שבו אסור להם לגעת אחד בשני ולעשות סקס. העניין הזה יוצר געגוע ומגביר את המשיכה במשך שאר ימות החודש".
שלמה מאשר את דברי אשתו. "זמן הנידה הוא זמן המוקדש להתייחדות עצמית וליבוי התשוקה והתאווה. ברגע שיש ריחוק וחוסר מגע, נוצר געגוע לבת הזוג, מה שמגביר את הלהט וגם את ההערכה אליה. אנחנו הרי יודעים להעריך באמת רק את מה שחסר לנו. בזמן הריחוק מטעינים מצברים, וכשהוא נגמר אנחנו להוטים לחזור ולגעת אחד בשנייה. מדובר אומנם בפסיקה הלכתית ישנה יחסית, אבל מטרתה היא לעזור לבני זוג להתמודד עם השגרה ולהכניס פלפל למערכת היחסים. אגב, על פי התלמוד ישנה קביעה: אם האישה מגיעה לשיאה לפני הגבר, יולד בן; אם הגבר שופך את זרעו לפני שהאישה מגיעה לשיאה - תיוולד בת. ישנם חכמים הטוענים כי רק הולדת בן זכר מקיימת את מצוות פרו ורבו. לא בדקתי אף פעם את העניין הזה, ואני מניח כמובן שהוא אינו נכון מבחינה ביולוגית, אבל נכון להיום לי ולבת שבע יש שני בנים".
"נחשפתי לעולם שלם"
"לא יבוא על אשתו בעל כורחה, והיא יראה ממנו, ולא יבעול אלא לרצונה ולדעתה, ומתוך שיחה ושמחה. ואם היא כועסת או אינה מרוצה - לא יבוא עליה עד שיפייסה." (דברי חז"ל, מתוך "דעת" אנציקלופדיה יהודית)
האמונה לפיה האורגזמה הנשית היא מתכון להולדת בנים זכרים היא שריד לעולמם הישן של זוגות חרדים. קיים יופי מסוים בכך שהגבר מקבל "עידוד" לגרום לאשתו הנאה מרובה ככל האפשר, אולם בפועל, בכדי שיוכלו שני בני הזוג ליהנות כמה שיותר מיחסי המין, לא מתביישים זוגות רבים ללכת לטיפול או לייעוץ זוגי. "כמו כל זוג הנמצא במצוקה כלשהי בחיי המין או בכלל, גם זוג מהציבור החרדי מנסה למצוא מענה לקשייו", מספרת תמר פטרזייל מירושלים, העוסקת כבר שנים רבות בייעוץ זוגי, ומטפלת גם בזוגות מהקהילה החרדית. "אני מקבלת פניות מרבנים, מרופאים, מפסיכולוגים ומפסיכיאטרים, ממדריכי חתן וכלה, וישנם דם זוגות הפונים אליי ביוזמתם".
איך הגעת לעיסוק במקצוע?
"תמיד נמשכתי לעולם הטיפולי. את התואר השני בעבודה סוציאלית קלינית עשיתי באוניברסיטת קולומביה בארה"ב, ואת העבודה המעשית עשיתי עם אוכלוסייה לא יהודית. בתקופה זו נחשפתי לעולם שלם, שהיה שונה בתכלית ממה שהכרתי ובדיעבד לימד אותי איך לקבל את השונה ללא שיפוטיות וללא ביקורת. מכיוון שגדלתי בבית יהודי-דתי, רציתי להרגיש שאני תורמת לקהילה היהודית. עבדתי תקופה מסוימת עם קהילה יהודית חילונית בארה"ב, ולאחר שעליתי לארץ התחלתי לעבוד כמטפלת זוגית ומשפחתית. לאחר שפתחתי קליניקה, התחלתי לטפל בעיקר באוכלוסייה החילונית והדתית לאומית, בהמשך שילבתי גם את הציבור החרדי לאומי ועם הזמן קיבלתי גם פניות מהציבור החרדי.
רוב הזוגות החרדים המגיעים אלייך מבקשים ייעוץ זוגי או עזרה בשיפור חיי המין?
"גם וגם. נושא המיניות מגיע יחד עם נושא הזוגיות. לכן בחרתי ללמוד ולעבור הכשרה לטיפול מיני באוניברסיטת בר אילן. כאישה דתייה, חונכתי על פי ההלכה וחוקי טהרת המשפחה. הסבים והסבתות שלי היו חרדים בפולין. היכולת לשלב את אורח החיים הדתי, גם בהקשר הזוגיים והמיניים, הוא נושא בעל חשיבות ומשמעות רבה. אין כמעט זוגות המצליחים לקיים חיי מין טובים ללא זוגיות טובה, ולהיפך. קשיים בתחום המיני הם קשיים המשפעים על תחומים רבים בחיים, בהם תחומי הזוגיות והדימוי העצמי. לכן, למרות המבוכה או הבושה הראשונית הכרוכה בפנייה לעזרה, כדאי מאוד לפגוש מומחה בתחום, שיאפשר חיים זוגיים ומיניים מלאים יותר, ומהנים יותר".
כשמדובר בטיפול זוגי בלבד, הנשים הן בדרך אלו הנוטלות את המושכות, אולם בטיפולים המשלבים גם את החלק המיני, יש לגברים מקום רחב יותר. "הנשים הן אלו המעוניינות לטפל בנושאים כמו תקשורת או זוגיות", מעידה תמר, "דווקא בטיפולים המיניים, אני מגלה שרוב הזמן הגברים הם אלה היוזמים את הפגישות. בתור מטפלת, אחת ממטרותיי היא לעזור לכל אחד מהצדדים להרגיש בנוח וליצור אוירה תומכת ובטוחה המאפשרת פתיחות, כנות ושיתוף. אני לא יודעת לומר 'מי נפתח יותר', מכיוון שכמו בכל אוכלוסיה אחרת, הדבר תלוי בזוג הספציפי, באופי האינדיבידואלי של כל אחד, ובמסרים שקיבלו בבית".
זוגות חרדים מגיעים לחתונה כשהם מוכנים לחיי נישואין?
"אני תמיד אומרת שאין דבר שיכול להכין את האדם לחיי נישואין - חוץ מחיי הנישואין עצמם. האם החרדים מגיעים אליהם כשהם מוכנים לחיי אישות וליחסי מין? זו כבר שאלה אחרת. כל זוג חרדי מקבל הדרכה ממדריכי חתן וכלה לפני החתונה. בעבר, הדגישו המדריכים יותר את החוקים הנוגעים לטהרת המשפחה, אך היום ניתן לראות שככל שהמדריכים פתוחים וחושפים יותר, כך הזוג מגיע מוכן יותר לחיים אינטימיים משותפים. הגורם המשפיע ביותר בעייני, הקשור קשר ישיר להנאה מקשר אינטימי ומיחסי המין, הוא המסרים הגלויים והסמויים בתחום המיניות שכל אחד מבני הזוג ספג בבית. הדרך שבה חווה אדם אהבה ומגע בביתו, ישוחזר בדרך כלל גם בחיים הזוגיים והמיניים שלו".
באיזה בעיות נפוצות את נתקלת בטיפול בזוגות חרדים?
בעיה נפוצה בקרב הציבור החרדי היא אי-מימוש הנישואין, כלומר אי-קיום יחסי מין הכוללים חדירה. בעיה נוספת היא אי-הגעה לאורגזמה, של האישה בדרך-כלל, שגם היא שכיחה למדי בקרב הציבור החרדי. הטיפול בבעיה זו הוא אינדיבידואלי לכל זוג. קודם כל אני בודקת האם הבעיה היא פיזית. לאחר ששללתי את הנושא הזה, אני ניגשת לטיפול בצד הנפשי. חשוב לי להדגיש שהקשיים בתחום המיני הם קשיים משותפים לשני בני הזוג. ישנם גם מקרים רבים בהם אני מתייעצת עם הרב הספציפי של הזוג, כדי לקבל היתרים עבור 'תרגילים' מסוימים שאני ממליצה להם לבצע".
מדברים על יחסי מין כל הזמן
כשנשאלים הזוגות האם סקס הוא נושא שיחה לגיטימי בחברה החרדית, מתחלקת התשובה לכמה חלקים. "בקרב בני גילנו הפתיחות הרבה יותר גדולה", אומרת חיה-גיטל, "אנחנו מדברים על זה עם האחים והחברים, אבל אצל ההורים מדובר בנושא מביך וכמעט מוקצה. מצד שני, אמא שלי, שהיא זו שהכינה אותי לחיי הנישואין. היא הבינה הרבה יותר מהרבנית ברבנות, דיברה איתי בפתיחות גדולה ומובן שהיה לי נוח יותר לדבר דווקא איתה. הרבנית הייתה 'יבשה' יותר, וגרמה לי להרגיש שיחסי מין הם משהו שצריך לקיים מתוך מצוות פרו ורבו ותו לא".
"גם אנחנו, הגברים, מדברים על יחסי מין כל הזמן. החל מגיל ההתבגרות והלאה", מוסיף חיימק'ה "זה נושא מסקרן עבור כל אדם, ובוודאי כאשר הוא 'אסור', מה שמגביר את הסקרנות. יש ישיבות שבהן לא רק מדברים אלא גם עושים, אבל זה כבר סיפור אחר. אוננות למשל, היא עניין נפוץ מאד".
שמעתם על זוגות שצופים בפורנו באינטרנט, או על גברים חרדים שהולכים לזונות?
"שמענו על חרדים שהולכים לזונות, וזה אפילו לא אסור מבחינת ההלכה, אבל אנחנו לא מכירים באופן אישי אף אחד כזה", עונים יחד כל שלושת הזוגות. "אם אתה מתכוון לסרטי סקס, התשובה במקרה שלנו היא לאו מוחלט. מעבר לזה שאנחנו לא מחזיקים מחשב בבית, יחסי מין הם עניין אינטימי מאד, ומה שמחזק אותם הוא לא צפייה באנשים אחרים עושים סקס, אלא היכרות עמוקה בין בני הזוג".