הבוס שלך יכול להיות פוץ כמו הבוס שלי, או אכבר גבר; בסיכומו של עניין יותר קל להתקדם בחיים אם האנשים שמעליך חושבים שאתה אכבר גבר. לפעמים לא ברור מה צריך לעשות כדי שהאיש שמעליך יאהב אותך: אתה צריך להיות לוחמני או מתרפס? לא להתייעץ אף פעם, כדי לא להראות חולשה, או לשמור על קשר רצוף גם במחיר של קשקשת?
שאלנו שלושה מנהלים עם שנים ארוכות של ניסיון מאחוריהם ועשרות עובדים שעברו תחתם איך הם מעדיפים את העובדים שלהם. מיד אחר-כך, שאלנו שני עובדים שעברו כמה וכמה בוסים ועכשיו אחד מהם בוס בעצמו והשני מחפש בוס חדש, מה כדאי לזכור ביחסים עם הבוס שלך.
"קודם שיילמדו את החומר"
הבוס: אלי, מנהל בכיר בחברת מזון (ניהל יותר מ-150 עובדים)
"תרשה לי לשים בצד את החריצות ואת היושר – הדברים המובנים מאליהם. מה שאני מצפה מעובדים, בעיקר מנהלים שניהלתי אותם, הוא שהם יסבירו לי לא למה לא אלא איך כן. אני אלרגי לכאלה שמסבירים לי למה הפתרונות שלי לא טובים בלי להציע משהו טוב יותר. אני אוהב לעבוד עם סוסים שצריך לעצור אותם ולא כאלה שצריך לרוץ אחריהם. אני צריך כאלה שיעזרו לי לא להיכשל – ישמרו על זה שאני אקבל החלטות נכונות, ומצד שני שיקדמו תהליכים. שיהיו ראש גדול. כמה שהראש יותר גדול, אני אהיה יותר גדול – ולהפך. המנהלים שמתחתיי צריכים לדעת להוביל את האנשים שלהם".
אוקי. מנהל כזה נכנס אליך למשרד עם בעיה. איך הוא צריך להתנהג?
"הוא צריך לשדר אמינות והתמצאות בנושא שהוא מטפל בו. אסור לו לגמגם, הוא חייב לבוא מוכן; אם הוא לא למד את החומר לפני שהוא נכנס אליי הוא מזלזל בעבודה ובזמן שלי. הוא צריך להיות פתוח לגישות אחרות – כמו שאני צריך להיות פתוח לגישה שלו, הוא צריך פתוח לפיתרון שאני אציע. צריכה להיות לו ראיה מערכתית; שלא יראה לנגד עיניו רק את דלת אמותיו, אלא את כל המערכת".
עוד משהו שאסור לו לעשות?
"כן. שלא יגיע לי את מה שאני רוצה לשמוע. אני רוצה לשמוע את מה שהוא חושב, את הצורך האמיתי שלו. אני לא סובל אנשים שנקראים בלועזית His master's voice. אותי מרשימים אנשים דעתניים ולא כאלה שאומרים מה שהם חושבים שאני רוצה לשמוע רק בשביל להרשים אותי".
"שלא יבלבלו לי את המוח"
הבוס: יוסי, מנהל בנק כבר יותר מעשרים שנים
"אני צריך לראות בעובד שלי אש בעיניים – מסירות לעבודה – אבל אני ממש לא בעד לשמוע אותו מלהג בלי שום מטרה מאחורי זה חוץ מאשר שישמעו אותו. מרשימים אותי עובדים שקטים שיודעים להביא תוצאות – ובבנק תוצאות זה דבר שאפשר למדוד אותו בקלות. אני רוצה לראות את העובד מתאמץ כדי להשיג לקוחות. אם הוא מנסה להשיג לקוח חדש לסניף, הוא צריך להיות מאוד מעורה בחיים של אותו לקוח.
זה מבחינה מקצועית. ומבחינה אישית?
אני מעריך אלגנטיות, שקט. אני מתרשם מעובד ששומר על ההופעה שלו, שיודע איך לשדר את עצמו כשהוא מדבר עם לקוח. כשעובד מגיע לשיחה איתי, חשוב לי שהוא יהיה ממוקד, קצר ולעניין. שידע לנסח את עצמו ויציג את הדברים שלו במסודר ובלי להאריך יתר על המידה".
"שיעשו הכל כדי לעזור"
הבוס: אורן, מנהל בחברת החשמל
"הכי חשובה לי אכפתיות. הרצון לשרת לקוחות, לבצע עבודה ולא למרוח אותה. אם לקוח מתקשר ויש לו בעיה, חסר לעובד שינסה למרוח אותו, לא משנה עד כמה הבעיה הזויה. בוא נגיד ככה – כשאני שומע מלקוח שעובד מסוים עשה הכול כדי לעזור לו – אפילו אם הוא לא הצליח להגיע לפתרון – אז תהיה בטוח שהעובד הזה קיבל אצלי נקודות בונוס נוספות".
מה לגבי היחסים בינך לבין העובד?
"אני מצפה מכל עובד שלי להיות פתוח, ענייני, והכי חשוב – אמיתי. אי אפשר לעבוד על המנהל, אתה מיד רואה את זה ויש לזה השלכות. חשוב מאוד גם הקשר החברתי לאופי העבודה. אתה לא יכול לנטרל את היחס, את טפיחת הכתף, את תקיעת הכף בבוקר. זה חד ערכי – אם העובד מעריך אותך ומקיים איתך קשרים חברתיים ענייניים, גם היחסים המקצועיים שלכם ישתפרו. אני לא מצפה שילקקו לי, אבל לשבת מדי פעם לקפה, לדבר על בעיות אמיתיות, לשכוח לרגע את הדרגה שהוא צריך לקבל ולחשוב על הבנאדם שעומד מולו – זה כן".
מה צריך לעשות עובד שרוצה להתקדם?
"לקחת יוזמות. לא להיתקע, לאפשר זרימה. אני לא רוצה לשמוע "אי אפשר". אם אני לא נמצא כדי לקבל החלטה מסוימת, זה בסדר גמור להגדיל ראש, לשאול מנהל אחר, לדאוג שהבעיה תיפתר. עובד שמרחיב אופקים, שמגלה עזרה הדדית וראש גדול – זה עובד שיגיע רחוק אצלי".
ועכשיו לכמה טיפים שאספנו מהצד השני של המשכורת:
"אל תתנצל, קח אחריות"
העובד: ספי, בעבר עורך באתר אינטרנט; היום פעיל בלשכת התעסוקה בתל אביב
אל תהיה דביל. אל תשאל שאלות שאתה יודע את התשובה עליהן רק כדי להראות שאתה מעורב.
קח אחריות על המעשים שלך. טעית? תודה בטעות. אל תתנצל – זה לא נשמע טוב ובאיזשהו שלב זה עלול להפוך להרגל – אבל תגיד שיכולת לעשות את זה אחרת. אלא אם כן זאת וואחד טעות כמובן. לכל אמת יש את הגבול שלה.
"תלמד את הבוס שלך"
העובד: אמיר, בעבר אנימטור בחברת אנימציה; היום ראש צוות ובדרך למעלה
תהיה גבר. אל תתחיל להתבכיין, להתרגש או לכתוב מיילים מתפלספים. אה כן, ואל תשקר. אתה לא באמת חולה. אם אתה צריך יום חופש כי אתה רוצה לפנק את אשתך, פשוט תגיד לו לבוס שלך. אם הוא גבר, הוא יבין. והוא יעריך אותך על הכנות שלך.
תלמד אותו. "היה לי בוס שאהב לכמת את הכול במספרים ובזמנים. אפילו להפסקת צהריים הוא נתן דקות מוגדרות ופעם אחת, אני לא צוחק איתך, הוא נתן לי זמנים להפסקת סיגריה. בשלב כלשהי למדתי לקחת את זה בקלות ואפילו שלחתי לו מיילים עם לו"ז קבוע מראש. הוא היה כל-כך מבסוט, וחודש לאחר מכן גם תלוש השכר שלי היה מבסוט".
ועוד כמה טיפים משלנו לסיום
תדע להגיד לא. ממש כמו חברה שלך, גם הבוס שלך מעריך גברים שיודעים לעמוד על שלהם. אחרי שלמדת מה באמת חשוב לו, אל תהסס להגיד "לא" על מה שפחות. לא סגור מה באמת חשוב לו? תשאל אותו, גבר.
תחקה אותו. לא בהפגנתיות; אל תעשה מפרצים בשיער רק כדי להזדהות איתו. אבל תזכור שכולם אוהבים לדעת שהם משמשים מודל לחיקוי. תעשה את זה בקטנה – אם הבוס שלך הוא איש של אימיילים, תשוחח איתו באימיילים. אם הוא איש של טלפונים, שרוף לו את האוזן בשיחות ארוכות. אם הוא אוהב מסמכים מפורטים – באסה. אם הוא אוהב קצרים, תדאג שאתה לא מזיין לו את השכל.
תדאג לעצמך לקרדיט על מה שאתה עושה. בכל פעם שאתה תורם משהו לחברה, לא משנה כמה קטן, תדאג שהבוס שלך ידע על זה. איך עושים את זה? בקטן – שולחים אימיילים, משאירים הודעות, מדברים בישיבות. בגדול – קוראים את הכתבה הזאת.
תאכל איתו צהריים. קוראים לזה כישורים חברתיים. הבוס שלך יקדם בסופו של דבר את מי שהוא הכי אוהב, ולפעמים לאו דווקא מסיבות מקצועיות. תדאג שזה יהיה אתה.
חפש דברים חדשים לעשות. קוראים לזה להגדיל ראש. תחשוב שאתה היית אחראי על עצמך – מה היית נותן לעצמך לעשות? חשוב: אל תתפרע. יש דברים חשובים יותר מאשר לעשות רושם על הבוס. כמו לחיות, למשל.
תן לו פידבק. קוראים לזה ללקק – אבל באלגנטיות. אם תגיד לו "מאוד נהניתי לקרוא את סיכום הישיבה שכתבת" אז יצאת מעפן. אם במקום זה תגיד לו שעשית את מה שעשית בעקבות משהו שראית אותו עושה, אז אתה כבר הרבה יותר מוצלח.
תגיע בזמן. זה חשוב, נו.