לפני כמה שנים מצאתי את עצמי יושב במשרד של חבר כשאני פעור פה מהלם. מעבר לעובדה ששולחן העבודה שלו היה מבריק, האיש פעל במהירות וביעילות. מסמכים שנכנסו אליו זכו לטיפול כמעט מיידי, משימות עפו ממנו דרך האימייל לאנשים הרלוונטיים, תיבת האימייל שלו הייתה מאורגנת ורגע לפני שיצאנו הוא רשם לעצמו רשימה קצרה וברורה מאוד של מטרות ומשימות ליום המחר.
הסיבה להלם? בבית שלו, שם אני בדרך כלל רואה אותו, יש ערימות אדירות של מכתבים שהוא לא מספיק לפתוח, שולחן המחשב שלו עמוס בספרים וניירות והוא לרוב לא עונה לי בכלל מהאימייל הפרטי (כשהתשובה הרגילה היא שהוא לא ראה שאימייל הגיע). שאלתי אותו לגבי פיצול האישיות התמוה הזה והוא אמר שבמשרד יש חוקים – ברור לו איך עובדים – אבל בבית הוא מרגיש מוזר ליישם את אותם החוקים.
מוכר לך? גם המשרד שלך נראה כמו חמ"ל, אבל הבית כמו שדה קרב? אין סיבה לפיצול הזה. הרי יעילות בבית תהפוך את החיים שלך ליותר קלים - אפילו יותר מאשר בעבודה. זה לא מסובך - וברגע שתאמץ כמה מנהגים פשוטים תגלה שיש לך פתאום זמן פנוי. זוכר מה זה זמן פנוי?
צעד ראשון: עזוב את המקרר לנפשו ותעביר את כל התזכורת לקלסרים
תחשוב על כמות הדואר שאתה מקבל הביתה: תשלומי חשמל ומים, חשבוניות לאינטרנט ולכבלים, פרסומות, מכתבים אישיים, הזמנות לחתונות, דו“חות, ניירות מהגן ובית הספר והרשימה ממשיכה. רוב האנשים לוקחים את המכתבים האלו וזורקים אותם על השידה, שזה מקום נהדר לשכוח לטפל בהם. אחרים משתמשים במקרר כדי להזכיר לעצמם מה עליהם לעשות ואיזה חשבונות יש לשלם. יש כאלה שאפילו מציירים עיגולים קטנים על לוח השנה – זה שתלוי על המקרר, נכון. מה משיגים מזה? המון בלגן בבית ולעתים קרובות קנסות על איחורים בתשלומים.
השיטה היותר טובה: תקנה כמה תיבות למסמכים. אחת לך, אחת לבת הזוג ואם יש לך ילדים גדולים שמקבלים דואר זרוק גם להם תיבה כזו בכניסה לבית או לחדר שלהם. בנוסף קנה לך שני קלסרים, אחד ישמש לחשבוניות, השני ישמש לתזכורות. כן, אני עומד לגרום לך לעזוב את המקרר המסכן לנפשו.
עכשיו, כל פעם שנכנס מכתב לבית הוא צריך להיזרק לתיבה של האדם שצריך לטפל בדברים. כל בעל תיבה יהיה אחראי לעבור בסוף השבוע או בתחילת השבוע על כל המכתבים שבתיבה שלו ולהחליט מה לעשות בנדון:
• אם מדובר בתשלומים בצע אותם מיד. אין שום יתרון אמיתי בדחיית תשלומים.
• ברוב המקרים אין צורך ללכת לעמוד בתור המתיש בדואר; אפשר לעשות את הרוב בטלפון או באינטרנט.
• את מספר האישור כתוב על גבי המכתב עצמו וזרוק אותו אל תוך קלסר החשבוניות.
• את הקלסר סדר על פי האלף בית, יהיה קל יותר לאתר מסמכים בצורה הזו.
• אם המכתב שבידך מדבר על אירוע שעתיד לבוא, פרסומת להופעה שמתחשק לך לראות או מבצע מעניין שאתה רוצה לנצל, הכנס אותם מיד אל היומן המשפחתי (המלצה למיקום היומן המשפחתי: המדף ההוא שנמצא בקיר הכניסה לבית).
• אפשרות שנייה היא ליצור יומן דיגיטלי ולסנכרן בין כל המחשבים בבית – דבר שיכול להיעשות באימייל פשוט.
• לא שכחתי שסגרנו על שני קלסרים. הקלסר השני מקבל כאמור טייטל "תזכורות" וצריך להיות מחולק ל-31 ימים. דחוף את התזכורת ליום המתאים בחודש. על הקלסר הזה אתה תעבור פעם או פעמיים בחודש כדי לוודא שאתה יודע מה עומד לבוא ואם צריך לבצע החלטה כלשהי. בצע את הדברים האלו וכמות הניירת שמסתובבת לך בבית תרד לאפס ואתה תשלם הרבה פחות על קנסות ואיחורים.
• מה לגבי המקרר החשוף? בשביל זה יש ציורים שהילדים מציירים או פוסטרים מעמודי האמצע של מגזין הגברים המועדף עלייך.
צעד שני: המצאתי חוק שומר ניקיון. יישם אותו
קשה להיות יעיל כשעל הספה מפוזרים בדרך קבע בגדים ותיקים; על הרצפה אין חלקה טובה שלא מלאה בצעצועים; המדפים בסלון הפכו להיות בוידעם בלי שאף אחד סיפר לך; והמיטה בחדר השינה צוחקת עליך כשאתה חושב להזמין את אשתך לסקס ספונטני. להיכנס לעומת זאת לבית מסודר עושה לך משהו טוב בלב – ויותר חשוב, הפינה הזאת במוח שלא נותנת לך מנוחה כל עוד הבית הפוך, היא נרגעת ואתה מתפנה לדברים מהנים יותר. זוכר מה זה דברים מהנים יותר?
לפני שאתה מזמין עוזרת, הנה סוד שלא כולם יספרו לך: אתה לא חייב עוזרת בית כדי לשמור על סדר וניקיון. כל מה שאתה צריך זה לשמור על שני כללים פשוטים:
הדבר הראשון הוא לגרום לכל מי שגר איתך בבית להבין שאתם צוות שמטפל בדברים האלו יחד. לכל אחד יש את החדר שלו והחדרים האלו צריכים להיות מסודרים. מוציאים בגדים מהארון? מחזירים אותם חזרה. זורקים משחקים על הרצפה? אוספים אותם לפני שהולכים לישון, או לפני שמוציאים עוד משחקים.
נשמע פשוט, לא? אז למה הבית שלך עדיין מבולגן? או, אני אספר לך למה. תן לי להיכנס לתפקיד האימא הפולנייה לרגע ולספר לך על חוק שימור הניקיון של זיו.
חוק שימור הניקיון הראשון על שם זיו אומר שלא מנסים לסדר את הבית בבת אחת, כי זה לוקח המון זמן. אם אתה רוצה שהבית יהיה נקי טפל בכל שבוע בחדר אחר. הסלון, נניח. במשך שבוע שלם תעשה כל יום קצת: תזיז רהיטים, תקים ספריות, תעיף עיתונים, תהפוך כריות, תעשה מה שאתה צריך לעשות אבל תזכור שיש לך שבוע שלם. סיימת את זה? עבור למטבח ומשם לחדר שינה, לשירותים ולמקלחת.
סמוך עליי, זה הרבה יותר קל לסדר חדר שלם במשך שבוע מאשר לנסות לנקות את כל הבית במשך יום שישי אחד כשאתה גם ככה הרוס ולא בא לך לעשות כלום. התייעלות היא לא לעשות דברים מהר יותר, היא לעשות דברים חכם יותר.
בונוס למי שיש לו ילדים
מגיל שנתיים וחצי הילדים שלך יכולים להפוך לכלי משוכלל ביותר בכל הקשור לטיפול בדברים בבית. הם אמנם עוד לא מסוגלים לעבוד לפרנסתם או להכין לך קפה, אבל תתפלא כמה שימושיים הם יכולים להיות. למעשה, באותה המידה בה אתה מאציל סמכויות במשרד, אתה יכול להאציל סמכויות בבית:
• במקום להציע בונוסים למשכורת, תשחד את הילדים שלך בעזרת שוקולד וצעצועים זולים מפלסטיק.
• תלמד אותם להרים דברים קטנים מהרצפה ולדאוג לא לשפוך את המשחקים שלהם ברחבי הסלון.
• כשהם קצת יותר גבוהים תבקש מהם לכבות אורות בבית בחדרים שאיש לא משתמש בהם או לארגן את הקניות כשאלו מגיעות.
• בקיצור, ילדים רוצים להרגיש שהם ”כמו מבוגרים“. תן להם.