פעם, כשגבר היה גבר, הוא היה יוצא לעבוד בחיק הטבע ומביא את השכר שלו בצורת ממותה או כל בהמה אחרת שהיה מצליח לצוד. הסיכון היה גבוה, הרבה גברים לא חזרו ממסעות הציד, אבל לא הייתה ברירה. חלפו השנים והגברים בעולם הפכו לחקלאים. הם עבדו מאוד קשה בשדות כי מה לעשות, מישהו צריך לשים אוכל על השולחן. מאז התקדמנו והגבר הממוצע הפך לעורך דין, מהנדס, מתכנת או כל עבודה משרדית אחרת, אבל לא משנה כמה התקדמנו בחיים - יצר ההרפתקנות עדיין נשאר.
למען מי שמחפש להקפיץ את האדרנלין בגוף ואולי להתעשר במהירות, יצאנו לסיור סביב העולם בכדי לחפש את העבודות הכי מטורפות שיש. הרשימה הבאה בהחלט לא מומלצת לכל אחד ולא תמיד הכסף שווה את הסיכון, אבל מי אנחנו שנעצור בעדכם.
מנקה חלונות בבניין הגבוה בעולם
לפני כמה שנים הבין שליט דובאי, מוחמד בן ראשד אאל מכתום, שהנפט לא יישאר לנצח וצריך לדאוג ליום שאחרי. הוא החליט להפוך את דובאי לבירת התיירות העולמית ולכן השקיע מיליארדי דולרים בבנייה של איים מלכותיים ומלונות מטורפים. אחד מאותם מלונות זה בורג' ח'ליפה, שידוע גם כמגדל דובאי. מדובר במלון הגבוה בעולם שמתנשא לגובה של 828 מטרים ובו 160 קומות. אחרי שסיימו לבנות את המלון הבינו שצריך בעל מקצוע עם ביצים שינקה את החלונות מבחוץ. בדובאי לא מצאו כאלה ולכן הרחיקו עד לממלכה הבריטית, שם מצאו חברה שמתמחה בניקוי חלונות בסנפלינג. העובדים מנקים את חלונות כשהם סובלים מרוחות חזקות במיוחד ומעניין לציין שבגובה שהם עובדים אם יפילו את המגב או הדלי זה יגרום לחור באדמה. אנחנו ממש לא רוצים לחשוב מה יקרה לבן אדם שייפול. בשל גודלו העצום של המבנה עבודת ניקוי החלונות נמשכת שלושה חודשים.
אנשי אכיפת החוק בדרום אפריקה וברזיל
להיות שוטר זה מקצוע מסוכן, אבל הכוונה שלנו היא לא לשוטרים עם הכרס והדונט. מי שהכניס את השוטרים לרשימה שלנו הם אלה של דרום אפריקה וברזיל. בדרום אפריקה נהרג שוטר כל עשרה ימים – רובם מדקירות שהם חוטפים במהלך עבודתם. בברזיל מדובר בצבא של ממש כי המשטרה שם נוהגת לעבוד עם מסוקי בלק הוק ושריוניות. בואו נגיד ששכונות העוני של ברזיל הן לא מקום שנכנסים אליו אלא אם כן יש לך משהו טוב לחפש שם. אגב בניגוד לעבודות באלסקה, הסיכון ממש לא שווה את השכר שעומד על 350 דולר בחודש. אדרנלין לעומת זאת ממש לא חסר.
דיג באלסקה
עוד לפני שנגיע לאלסקה הרחוקה נספר לכם שדיג מסחרי הוא מקצוע מסוכן. על כל 100 אלף דייגים 112 נהרגים בכל שנה. אם זה לא נשמע לכם הרבה אז נמשיך ונספר שבמקצוע הממוצע מתים בכל שנה 4 על כל 100 אלף. עכשיו נחזור לדיג באלסקה. דמיינו לכם רוחות חזקות, גלים גבוהים וסיפון חלק מקרח. עכשיו תוסיפו לזה מרחק של אלפי קילומטרים מהחוף ומתחנות משמר החופים. אולי בגלל זה מרבית הדייגים שנהרגים בעולם מאבדים את חייהם באזור זה. אולי בגלל זה מרבית משוחררי צה"ל שהולכים לעבוד שם הם אנשי שייטת 13. אבל במקרה הזה אין ספק שמדובר במקצוע משתלם שיכניס לכם 50 אלף דולר לשבוע עבודה אחד.
חוטבי עצים
אל תופתעו ממיקום עבודה זו ברשימה שלנו. שעור המוות של חוטבי העצים עומד על פי 30 ממקום עבודה רגיל. מדובר באנשים שעובדים עם מסור חשמלי גדול, מה שתורם לא מעט לתאונות עבודה, בגבהים של עד 50 מטר. מתברר שאחת הסכנות של חטבי העצים מגיעה מארגונים שונים שנלחמים למען הטבע. פעילים אקטיביסטים של אותם ארגונים נוהגים לנעוץ מסמרים בעצים. ברגע שמסור עוצמתי פוגע במסמר כזה נוצר רסס שהורג ופוצע. אולי בגלל זה לא הופתענו שבין האנשים שהלכו לעבוד במקצוע מצאנו את יואב גלנט, כמעט רמטכ"ל ולוחם בשייטת 13, שהעביר שנתיים כחוטב עצים באלסקה. נראה ש-40 אלף דולר לשבועיים של עבודה תרמו לבחירה.
מתקן כבלי חשמל
נשמע לכם חשמלאי פשוט נכון? אז זהו שהכוונה שלנו הייתה לזה שמגיע לכבל ראשי (למען הסר ספק, מדובר בקווי מתח חיים) ומתקן אותו כשהוא יושב על רמפה שמחוברת למסוק. המסוק חייב להתקרב לכבל החשמל בצורה כזו שהחשמלאי יוכל לעבוד ומנגד לראות שהרוטורים לא נוגעים בעמוד או בכבלים, אחרת זה ייגמר ממש רע ואנחנו מדברים על מרחקים של 10 עד 30 סנטים מהכבל. החשמלאי עובד עם מתקן שגורם ליותר מ-200 אלף וולט לעבור סביב המסוק ולא דרכו והטייס עובד ממש קשה כדי להשאיר אותו בחיים.
צוללן בכור אטומי
נסביר: כור אטומי עובד בעזרת מוטות דלק שאותם מקררים בבריכה עמוקה. ומה קורה כשיש תקלה והמוטות מתחממים? תעשו גוגל ותחפשו תמונות של הכור בפוקושימה, לא נעים. הפעם מדובר בעבודה מסווגת אבל מתברר שיש אנשים שצוללים לתוך הבריכה כדי לתקן שם תקלות. חוץ מהצלילה עצמה הסיכון כולל טביעה, קריעה של החליפה ומוות מקרינה. אנחנו מצאנו סיפור כזה משנות ה-60, של לוחם שייטת בשם חיים סתיו. יום אחד הגיעו כמה מהנדסים אלמונים לסתיו. הם סיפרו לו שנקרע כבל בבריכה של הכור וביקשו ממנו לרדת ולתקן. חיים ירד לתקן ועשה את העבודה עם פלייר קטן. אחרי שעלה גילה שנוצר חור קטן, מה שלא הוסיף לו לבריאות. אחרי שבועיים באו אליו שוב כי הפעם נקרע כבל בצד השני ושוב חיים צלל לבריכה הרעילה של הכור לתקן. השכר אגב, נשאר משכורת צבאית רגילה של שנות ה-60.
צלם אקסטרים
אין ספק שלהיות צלם אקטסרים זו עבודה מגניבה ששכר בצדה אבל התנאים לא משהו. כדי שתהיה לכם האפשרות לזפזפ לערוצים כמו נשיונל ג'אוגרפיק ולראות סרטי טבע מדהימים, צריך לשלוח מישהו שיצלם. כדי להביא את התמונה הכי טובה הצלמים מתקרבים ללהקות של אריות רעבים, חורשים את הקרח ומרחפים שעות בשמים בעזרת דאונים. בין המקומות היותר מסוכנים ניתן למנות את צלילת המנהרות שם איבדו לא מעט צלמי אקסטרים את חייהם ואת הצלילה במי קרח של הקטבים. הכל כדי לצלם דולפין או לוויתן שכלל אינם מודעים לכך שהפכו מפורסמים. בסך הכל מדובר בעבודה שמכניסה לא מעט כסף, בהנחה שאתה טוב, ולא מעט אדרנלין.
כורה פחם
זוכרים את הכורים שמפורסמים מצ'ילה שהיו תקועים מתחת לאדמה עד שחילצו אותם במצבע מהסרטים? אז מי מכם שיחליט ללכת למקצוע הזה שלא יבנה על מבצעי חילוץ ואירוח בתכניות טוק שאו. בכל שנה נהרגים בעולם בין 50 ל-60 כורי פחם. האנשים האלה שמגיעים לעומקים מטורפים מתחת לפני האדמה נוהגים להפעיל מטעני נפץ כדי לחצוב בסלעים. משום מה לחלק ניכר מהאנשים יש ריגוש כשהם מפוצצים משהו אבל כשאתה עושה את זה עשרות מטרים מתחת לאדמה אל תתפלא אם יפלו עליך כמה טונות של סלעים. חוץ מזה יש סכנה חמורה של הרעלה מגזים כמו מתאן ולכן הם מקבלים מכשירים מיוחדים, מסכות גז וחמצן. אולי יש משהו מגניב בלרדת אל בטן האדמה, אבל קחו בחשבון שמלבד הסיכוי למות, גם פקיד הבנק לא ממש יהיה מרוצה מההפקדות החודשיות שלכם.
חבלן
טוב פה באמת מדובר בעבודה מטורפת. תגידו את האמת, כמה אנשים אתם מכירים שהחיים שלהם תלויים בחוט האדום, הירוק או הכחול? האנשים שעוסקים במקצוע מנטרלים מטעני חבלה ונפלי תחמושת ובתחום הצבאי יודעים לנטרל מוקשים תחת אש. יש גם צדדים פחות הרואיים במקצוע, כמו לחטט בפח אשפה או לבדוק תיקים שכל מיני מעופפים שכחו בתחנה המרכזית, אבל זה נושא לכתבה אחרת. לא מעט חבלנים איבדו את חייהם במהלך השנים אבל לפחות במשטרת ישראל מדובר במקצוע מתגמל – החבלנים מקבלים שכר כפול מזה של שוטר רגיל. מצד שני, זו לא חוכמה כל כך גדולה.
טייסי ניסוי
נהוג לומר שלטוס זה יותר בטוח מאשר לנסוע ברכב, אבל לכו ספרו את זה לכל מי שהתרסק. טייס זה מקצוע מסוכן שמושפע ממצב מכני של המטוס, מזג האוויר וכמובן מקצועיות אנשי הצוות. עכשיו תוסיפו לזה את האנשים שעושים הכל בפעם הראשונה ותבינו למה המקצוע הזה סוגר לנו את הרשימה. האנשים האלה כבר ראו כמעט את הכל והם אלה שאחראים לבחון כל דבר שאמור לטוס לפני האישור הסופי ממטוס, מסוק, מדחף ובורג. שום דבר לא יעלה לאוויר לפני שהם יהיו ראשונים להטיס וזה נוגע גם לחלליות. הטייסים האלה נכנסים באופן מודע למצבים שטייס שפוי לא מעז להגיע. אנחנו לפחות לא מכירים הרבה אנשים שמכבים מנוע של מטוס באוויר רק כדי לראות מה יקרה.