קייס סטאדי: חשבת על רעיון מעולה. מה מעולה, אדיר. גאוני. טריק שיווקי שיכול להקפיץ את המניות של החברה שאתה עובד בה לשמיים. אתה כל-כך מבסוט מעצמך, שהדבר הראשון שאתה עושה זה לספר לבוס הישיר שלך על ההברקה שלך. שבוע אחרי המנכ"ל אוסף את כל העובדים ומכריז חגיגית שהמניות של החברה זינקו למעלה, והכול בזכות רעיון גדול של אחד המנהלים בחברה. ואז הוא מצביע על הבוס שלך. חייך, אכלת אותה. גנבו לך את הקרדיט.
ככה זה בעולם. יש את אלה שעובדים, ויש את אלה שמתרכזים בקרדיט. אלה שעובדים, יכולים לעבוד כמו חמור אבל הם שוכחים את מה שבאמת חשוב: שאף אחד לא יודע שהם עובדים כמו חמור. אלה שמתרכזים בקרדיט, ובכן, הם יודעים שעבודה טובה זה לא מספיק. הם יעשו הכול כדי שכולם יכירו בעבודה שלהם – ואם אין במה להכיר, הם לא יהססו לנכס לעצמם נקודות זכות על דברים שאתה עשית. ככה זה עובד. השאלה היא מה אתה יכול לעשות כדי שלך זה לא יקרה. התשובה, מיד.
המניעה: שלוש שיטות שיחסכו לך את כל הבלגן
כמו לכל דבר בחיים, גם לגניבת קרדיט כדאי להקדים תרופה. העובד, זאת אומרת אתה, צריך להסתכל על עצמו כמו על מניה, מה שאומר שאתה חייב להעלות לעצמך את הערך כל הזמן. אתה מרגיש שאתה לא מקבל קרדיט על העבודה שלך? תתחיל לעבוד:
1. תעדכן את ההנהלה, אבל תהיה אלגנטי
אתה רוצה שאנשים מהארגון שנמצאים מעליך ידעו מה אתה שווה, אבל אתה לא רוצה לצאת טרחן אידיוט שמנסה לפאר את עצמו. הפתרון – תעשה את זה באלגנטיות. שלח מייל עם שאלה שרק המנכ"ל שלך יכול לענות עליה. השאלה, כמובן, קשורה קשר ישיר לעבודה שאתה עושה ושאתה רוצה לקבל עליה קרדיט.
זה לא חייב להיות רעיון מעולה, אגב. הנה כמה דוגמאות:
• תן תמונת מצב על הפרויקט שאתה עובד עליו: "במסגרת העבודה שלי על פרויקט X, נתקלתי בשאלה הבאה..."
• תזכיר את אווירת הצוות הטובה שקיימת בזכותך: "החבר'ה בעבודה פנו אליי ואמרו שהגיבוש האחרון שארגנתי היה מצוין. יש אפשרות לארגן אחד נוסף?"
• או את הקשיים שעמדת בהם: "כשעבדתי על הפרויקט בשבוע שעבר, נאלצתי להתגמש מסביב לבעיה Y. בסופו של דבר פתרתי את זה, אבל חשבתי להתייעץ איתך מה לעשות כדי שהבעיה לא תחזור על עצמה".
בקיצור, תתחיל לשווק את עצמך, אבל תעשה את זה בסטייל.
2. תספר לחבר'ה, אבל תהיה אינטליגנטי
ככל שיותר אנשים ידעו מה עשית, יהיה קשה יותר לגנוב לך את הקרדיט. הבעיה היא שמרוב שתדבר על עצמך אתה עלול לצאת שחצן, אז תעשה את זה בשכל:
• בישיבות צוות תפתח את הפה ותדבר; אתה צריך לתפוס נפח, ואם לא תדבר לא יזכרו אותך.
• אל תחזור על עצמך בפני אותם אנשים. בארוחות צהריים, למשל, תנסה ללכת כל פעם עם מישהו אחר, ותדאג שאחד מנושאי השיחה יהיה, ובכן, אתה.
• תיראה עסוק: חבר שלך קורא לך לקפה? תגיד לו שכרגע אתה לא יכול, כי אתה בדיוק עובד על פרויקט X. ואם המנהל שלך היה בסביבה בדיוק כשאמרת את זה, בכלל הסתדרת.
3. תתעד, ותהיה החלטי
העלית רעיון והוא התקבל בפורומים שלמעלה? קפוץ רגע למזכירה ותבדוק שהשם שלך מופיע בסיכום הדיון. לא מופיע? אם זה בסמכותך, תדאג לתקן את הטעות. אם לא, תקשיח את הביצים שלך, גש למנהל שלך ותדגיש לו עד כמה זה חשוב לך שמה שאמרת יהיה מתועד. "הוחלט ש-" זה לא מספיק טוב מבחינתך. "בעקבות הצעתו של יוסי", לעומת זאת, נשמע הרבה יותר טוב. תהיה תקיף, תעמוד על שלך ותראה שתגיע רחוק בחיים.
כמובן שיכול להיות שמה שלא תעשה, עדיין תגלה יום אחד שמישהו בחברה – קולגה, עובד זוטר או אפילו המנהל הישיר שלך – שיחק מלוכלך ולקח לעצמו את מה ששייך לך. מה עושים במקרה כזה? סופגים את ההפסד ולומדים ממנו, ואם צריך, מתחילים לעורר מתים. קרא את חלק ב' שיהיה פה שבוע הבא, וכבר תבין לבד למה אנחנו מתכוונים.
תודה ליגאל רווה שעזר בהכנת הכתבה, ודאג שלא נגנוב לו את הקרדיט